Luchtzuigen erfelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:15

joostvangestel schreef:
Hooguit kan je zo'n merrie bij een goede vriend achterlaten, met duidelijke aanwijzingen. Anders wordt zo'n dier alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd.

Vriendschap is een broos gegeven wanneer het om deze problematiek gaat. Dat wilde ik de merrie niet aandoen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:33

Heel juist, dat heb ik nu vaak genoeg gezien. Of je moet wel zo'n vertrouwd adres hebben, en dan nog. Ik geef afgekeurde paarden gratis weg, maar paarden met een stal gebrek, daar moet je wel voor betalen. Reden: als je die gratis weggeeft komt er geen einde aan. Dan blijven ze van hot naar her verhuizen, en dat is echt niet leuk. Als mensen het stalgebrek zat zijn doen ze hem veel gemakkelijker weg als ze hem gratis hebben gekregen. Bij een afgekeurd paard is dat toch heel anders.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:39

Daar ben ik het mee eens. Zo'n paard is ook een heel groot beest. Met een pony is dat wat anders. Ze ging in een wei met 20 andere ponies en we wisten dat ze voorlopig geen stal meer zou zien. We hebben haar geruild voor een hengst met een zware longontsteking, die we overigens ook gered hebben. We waren in principe bereid haar terug te nemen en vervolgens verantwoordelijkheid te nemen voor volgende stappen, als het echt niet anders kon.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 10:57

sarabande en joost...
mijn geloof doet natuurlijk niet echt ter zake. wetenschappelijk onderzoek wel. er is een uitgebreid onderzoek van de universiteit van utrecht naar omstandigheden van luchtzuigers en de reden om er mee te starten. Dit onderzoek kun je gewoon opvragen hoor. Uitkomst: stalmanagement speelt een veel grotere rol bij ontstaan van luchtzuigers dan al jullie argumenten. Bijvoorbeeld: dravers hebben een groter risico luchtzuiger te worden. Idem voor paarden die op zaagsel staan. Qua leeftijd zijn er twee grote risico groepen: tweejarigen en oudere paarden (rond een jaar of 15). Wil je meer weten van het onderzoek dan kun je het gewoon opvragen.

Of ik het risico zou willen dragen voor andere eigenaren: als het op erfelijkheid aankomt...ja dat denk ik wel. Maar aangezien ik er wel van overtuigd ben dat luchtzuigen als oorzaak een combinatie van maagklachten en stalmanagement heeft en die omstandigheden bij een andere eigenaar niet kan beinvloeden...Nee.

Verder is de conclusie van sarabande dat een paard maagklachten krijgt van het luchtzuigen geen juiste. Dit vooronderstelt nl. dat de lucht in de maag terecht komt. En alhoewel dit lange tijd het uitgangspunt is geweest, blijkt dit niet waar te zijn. De lucht komt niet in de maag terecht, maar vormt een bolletje in de slokdarm waarna het weer uitgeademd wordt. Dit redelijk recente onderzoek is gewoon te vinden op het net en is gedaan in een universitaire kliniek onder een grote groep paarden.

Het onderzoek naar de maagklachten is helemaal recent. Maagklachten is ook niet helemaal de juiste term...het is meer vergelijkbaar met wat wij 'opgeblazen' gevoel noemen, als gevolg van een behoorlijk sterke maagzuurproductie. Daarom helpt het ook vaak om een luchtzuiger gedurende de hele dag hooi te geven. Het luchtzuiggedrag neemt daardoor af. In ieder geval werken de Rennies. En dat geeft te denken. Rennies zorgen voor minder last van de maag en daardoor minder luchtzuigen. Als het andersom zou zijn: d.w.z. luchtzuigen veroorzaakt de maagklachten, dan zou het luchtzuigen niet minder worden door het verstrekken van rennies.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 11:38

Ik ben het eens met Anya. De luchtzuiger die wij hebben is een volbloed, een groot aantal volbloeden doet het.
Verder wordt er niet veel geloof gehecht aan naapen en of er nu een verschil is tussen luchtzuigen en luchtzuigen? De mijne is er dagelijks wel wat mee bezig. Ik laat ze gewoon, wij willen teveel dat paarden mensen naapen. Ik weet dat jonge dieren het soms beginnen doen, maar ook bij jongeren van niet luchtzuigers zie je het, die nooit in contact kwamen met luchtzuigers. Mensen roken om zich af te reageren en stress kwijt te raken paarden hebben stalondeugden....
Mits goed afgesproken kunnen die dieren in de verkoop, hoeveel % van de volbloeden is luchtzuiger? Als we die allemaal moeten elimineren.....

Ik had het hier al ergens gepost, van een dierenarts:
Citaat:
Übrigens kann die Anlage zum Koppen sehr wohl vererbt werden nachzulesen im Buch:Problemverhalten beim Pferd von Dirk Lebelt.
Darin steht wörtlich: Es liegen Hinweise auf eine genetische Prädisposition zum Koppen vor. So wurden bei italienischen Vollblütern in bestimmten Hengstlinien bis zu 30 % Kopper gefunden, während der Anteil in der untersuchten Gesamtpopulation lediglich bei 2,4 % lag (Vecchiotti und Galanti 1985).

en

Citaat:
Die Disposition zum Koppen ist sehr wohl erblich, das kann ich bestätigen. Es gibt auch einige Dissertationen zu dem Thema. Neuere Untersuchungen deuten zwar darauf hin, dass die gesundheitlichen Auswirkungen des Koppens (Kolikneigung durch mehr Luft im Verdauungstrakt und nervöse Grundhaltung der Pferde) die angenommen werden, nicht oder nicht in dem Maße auftreten.
Relativ neu ist auch die Erkenntnis, dass Koppen entgegen der landläufigen Meinung nicht durch Nachahmung erlernt wird, sondern ausschließlich im Trial and Error-Verfahren. Auch dazu gibt es eine Dissertation, die vielleicht hilfreich sein könnte, falls man mal einen Kopper besitzt und ihn irgendwo einstellen möchte und sie einem schon entgegenschreien 'bleib weg'

Conclusie, volgens een wetenschappelijk artikel:
Where the behavioural 'problem' causes no harm and is not related to poor housing, then the education of the reporter, rather than treatment of the performer, may be the best solution.
Knipoog

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:06

De conclusie van dat wetenschappelijk onderzoek kan prima zijn, maar als je een pensionstal hebt, gaan wel al je klanten lopen als je zomaar een luchtzuiger tussen de andere paarden zet Haha!
Dan kan je uitleggen en onderzoeksresultaten laten zien wat je wilt...........de mensen willen het risico gewoon niet lopen dat het toch misschien door een paard wordt overgenomen. Want al komt dat onderzoek tot de conclusie dat het in het algemeen niet door nadoen wordt aangeleerd, ook hier weer geldt, dat er altijd uitzonderingen zijn die het wel door nadoen aanleren. En in een aantal gevallen zal het geen schadelijke gevolgen hebben, maar in andere gevallen weer wel, zeker in combinatie met kribbebijten b.v.

Rest ook nog de vraag of het voortdurend aanmaken van endorfinen in de hersenen door het luchtzuigen wel zo gezond is?? We spreken hier van een verslavende bezigheid, die niets meer te maken heeft met normaal welbevinden van het dier, en een verslaving is in ieder geval geen gezonde bezigheid.....

Het zal je paard maar wezen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:28

We spreken dan over verslaving bij mensen: de endorfines zelf zijn niet schadelijk, maar wel de bezigheid die ze opwekken: roken, drugs etc... Hardlopen maakt ook endorfines vrij en dat is niet schadelijk ....
Mijn merrie is 13 en ik heb nog geen schadelijke gevolgen ondervonden (ze kribbebijt ook).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:14

Ik geloof zelfs dat ik wel eens het gerucht heb gehoord dan Bonfire een luchtzuiger zou zijn. Als Anky er net zo over gedacht zou hebben als sarabande had ze nooit Olympisch goud gewonnen.
Persoonlijk vind ik dat het luchtzuigen nogal opgeblazen wordt hier (wat een woordspeling Haha!). Oke, het is een rotgehoor maar als het paard gewoon goed presteert en hij heeft niet idioot vaak koliek, waarom zou je zo'n dier dan af laten maken?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:21

Bonfire zuigt inderdaad lucht,
maar alleen als zijn bovenhek open is zodat het de deur kan vast pakken.
En nogmaals, je hebt luchtzuigen en luchtzuigen, want ik heb er wel eens eentje gezien die gewoon niet meer vrat, dan praat je wel anders hoor.
En het maakte niet uit wat je haar omdeed, op het laatst pakte ze gewoon haar knie om op te zuigen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:42

fabienne schreef:
De conclusie van dat wetenschappelijk onderzoek kan prima zijn, maar als je een pensionstal hebt, gaan wel al je klanten lopen als je zomaar een luchtzuiger tussen de andere paarden zet Haha!
Dan kan je uitleggen en onderzoeksresultaten laten zien wat je wilt...........de mensen willen het risico gewoon niet lopen dat het toch misschien door een paard wordt overgenomen.
Het zal je paard maar wezen.

Ik heb mijn paard gewoon in pension staan hoor. En hier in de buurt is het geen probleem om je luchtzuiger onder te brengen. Er is inderdaad wel eens iemand die er speciaal naar vraagt, maar goede uitleg doet wonderen. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

En die opmerking "het zal je paard maar wezen" zal ik naar zien als onwetendheid, anders zou ik me nog beledigd moeten voelen ook.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:07

Sjuimpje schreef:
En het maakte niet uit wat je haar omdeed, op het laatst pakte ze gewoon haar knie om op te zuigen.

Dat is ook wat gezegd wordt, dat bepaalde paarden dat zuigen echt nodig hebben om te functioneren. Als je dan niks in de plaats van dat luchtzuigen kan geven worden ze gewoon gek. Sluit eens een verstokt roker op in een kaal hokje zonder sigaretten....
Bij die erge gevallen (mijne was dat ook): groepshuisvesting en vrije uitloop met constant hooi ter beschikking. Zou me verwonderen als ze dan opeen naar een knie overgaan...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:26

Fitzroy schreef:
Als Anky er net zo over gedacht zou hebben als sarabande had ze nooit Olympisch goud gewonnen.

Je zegt het zelf feitelijk al: er is verschil tussen luchtzuigers en luchtzuigers. Bonfire was waarschijnlijk geen heftig geval, dus dan valt het wel mee. Ik ken gevallen waar het niet meer om aan te zien is.

Overigens geloof ik wel dat er paarden zijn met meer aanleg dan anderen, gewoon omdat ze een iets nerveuzer karakter hebben. Dat zijn vaak weer wel de presteerders, dus kwa topsport blijft het altijd moeilijk. Als Bonfire er vaak koliek aan overgehouden had, dan had Anky wel twee keer nagedacht..

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:32

joostvangestel schreef:
Ik ken gevallen waar het niet meer om aan te zien is.

Je zegt eigenlijk ook zelf dan: de mensen kunnen het niet aanzien....
Misschien heeft het paard er geen problemen mee?
Daarop slaat dat zinnetje: eerst de eigenaar onderwijzen ipv het paarden"probleem" op te lossen.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:39

Mijn pony zuigt dus ook behoorlijk maar ik zou haar en niet voor wegdoen hoor.
Gelukkig heeft ze verder geen koliek ofzo erdoor.
het is dus ook zo'n nerveus typetje.
als jaar ling is ze namelijk binnen 2 maanden tijd verhuis van fokker naar nog 3 andere eigenaren.
dat gaat zo'n beesje natuurlijk ook niet in de koude kleren zitten. Ik ben dus al de 4e eigenaar en heb haar gekocht toen ze net 1 jaar oud was!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:44

joostvangestel schreef:
[Je zegt het zelf feitelijk al: er is verschil tussen luchtzuigers en luchtzuigers. Bonfire was waarschijnlijk geen heftig geval, dus dan valt het wel mee. Ik ken gevallen waar het niet meer om aan te zien is.

Overigens geloof ik wel dat er paarden zijn met meer aanleg dan anderen, gewoon omdat ze een iets nerveuzer karakter hebben
[/quote]

em...zijn we nu niet aangeland in de categorie vage interpretatie. Bonfire mag een heet karakter hebben. De vier luchtzuigers die ik ken, inclusief mijn eigen B'elanna, zijn allemaal juist erg relaxed. Op nerveus gedrag heb ik ze nog nooit kunnen betrappen.

En dan weer het koliek-argument....Ik heb zelfs een enquete gedaan onder de eigenaren op bokt. Wie heeft een luchtzuiger die gaskoliek heeft gehad, en wie heeft een niet-luchtzuiger die gaskoliek heeft gehad. Het percentage koliekgevallen lag gelijk. Dat is dus los van het wetenschappelijk onderzoek dat koliek niet in verband staat met luchtzuigen (hoewel ze dat inderdaad lang hebben gedacht).

En niet om aan te zien...dat is een gevoelsargument van de toeschouwer. Zoals sommige mensen niet tegen nagelbijten kunnen, of tegen neuspeuteren, of rokende mensen. Je zou ook kunnen proberen je er niet druk over te maken. Het paard zelf zit er niet mee Haha!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:29

ik heb zelf een erg gezonde luchtzuiger die wel eens luchtzuigt na het eten. Ik sluit me helemaal bij de maag-theorie aan. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat maagklachten erfelijk zijn ipv dat luchtzuigen erfelijk is. Ik kom zelf uit een familie van darmkoliekers. Vererft via moeders kant. Alle vrouwen in mijn familie en generaties terug hebben er last van. Met gezond eten houden wij onze darmen in het gareel Haha! . Moet ik ook een fokverbod krijgen? Haha!
En ik vind de vergelijking met rokers wel goed. Ik stoor me mateloos aan het zinloze gelurk aan zo'n sigaret en het stinkt nog ook. Je hebt mensen die zich eraan storen maar de roker zelf heeft er geen last van. Net als de meeste luchtzuigers (ik heb het hier niet over extreme gevallen die niet meer eten ofzo).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:38

Anya schreef:
Verder is de conclusie van sarabande dat een paard maagklachten krijgt van het luchtzuigen geen juiste. .

Ik heb niet geconcludeerd dat het maagklachten krijgt. Ik weet nog steeds niet waar het vandaan kwam. Alleen dat ze er volledig aan verslaafd was en dat ik bang was voor de anderen die vooral omdat ze er geluiden bij maakte, het na gingen doen.

De vorm waarin ze het deed valt in de catagorie zoals door Sjuim omscheven.

Maar mijn vraag blijft als mensen het advies opvolgen, zet ze maar gewoon bij de anderen, zijn de adviesgevers dat bereid om de schade te betalen, b.v. van de mindere waarde van het veulen dat het van de moeder overneemt!!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:00

zoals ik al zei...als het gaat om een veulen dat het van de moeder overneemt...Ik geloof 100% dat dat echt niet zo is. Er komt bij B'elanna een derde veulen aan...als ik me nu ergens niet druk over maak dan is het wel het luchtzuigen. Dus ja die mindere waarde zou ik wel op me nemen vooropgesteld dat ik alles te zeggen krijg over de stalomstandigheden van zo'n paard.

Van B'elanna weet ik bijvoorbeeld precies de omstandigheden waarin ze is gaan luchtzuigen. Lanna is op de wereld gekomen als moederloos veulen en opgevoed door een vreselijk aardige oudere dame. Na 1.5 jaar is ze bij andere veulens in de wei gezet en 's nachts op stal. Toen ze zo'n 2.5 jaar oud was, heeft de vorige eigenaar haar laten dekken, en kwam ze grotendeels op stal te staan. Omdat ze als moederloos veulen geen sportpaard kon worden (dat bleek later dus best mee te vallen Knipoog) werd ze eigenlijk alleen uit de stal gehaald voor buitenritjes en af en toe een uurtje wei. Toen is ze gaan luchtzuigen. Dat geeft je toch te denken nietwaar. Ik ben op haar gaan rijden, werd vreselijk gek met haar en heb haar uiteindelijk gekocht, toen ze drachtig was van haar tweede veulen. Het eerste veulen staat nog bij de oude eigenaar en is prachtig geworden (zuigt geen lucht). Het tweede veulen is van mijn vriendin en zuigt ook geen lucht. Ook ik ben begonnen met luchtzuigbanden e.d. Totdat ze dwars door de luchtzuigband heenzoog en zodoende haar strottenhoofd beschadigde. Inmiddels is dit geheeld. Diagnose: nooit meer een luchtzuigband om. Toen heb ik een stal gezocht met veel weidegang. En ik heb me voorgenomen me er niet meer aan te ergeren. En vreemd genoeg zette vanaf dat moment de verbetering in. Van een paard dat de hele dag stond te luchtzuigen, veranderde ze in een blij door de wei galopperend paard dat eigenlijk alleen nog luchtzuigt vlak voor het eten en vlak erna. En dat allemaal zonder band. Met de rennies erbij is het luchtzuigen helemaal gigantisch afgenomen.

Een paar verklaringen: in de wei kan ze de hele dag kleine beetjes eten...dat is goed voor de maagsappen. En in de wei is ze gelukkig, dat is goed tegen de eventuele stress...

En nogmaals ik verwacht geen moment dat haar veulen het gaat doen. Ik heb de stallingsomstandigheden nl. goed in de hand. Zodat haar veulen zich als paard kan gedragen. Paarden in het wild luchtzuigen immers ook niet. En dat geeft te denken.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:21

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:37

Anya schreef:
zoals ik al zei...als het gaat om een veulen dat het van de moeder overneemt...Ik geloof 100% dat dat echt niet zo is. .

Het gaat me om dit soort onzorgvuldige uitspraken. Een wetenschappelijk onderzoeker zal altijd een slag om de arm houden bij een uitslag van een onderzoek. Hier geven diverse mensen uit de praktijk aan dat luchtzuigen vaak wordt geimmiteerd en soms niet. Maar jij blijft roepen 100%

Het probleem is te complex om als reden te dienen om gelijk te krijgen. Het gaat hier om verschillende ervaringen van verschillende bokkers.
Mijn zeer trieste ervaring met een eigen gefokte 3 1/2 jarige zonder enig inzicht en kennis van de situatie zo afdoen grenst aan minachting voor anderen en overschatting van je eigen oordeel.

En, en dat vind ik nog het ergste, dit kan voor anderen die op jouw oordeel afgaan erg veel leed opleveren.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:47

sarabande schreef:
Mijn zeer trieste ervaring met een eigen gefokte 3 1/2 jarige zonder enig inzicht en kennis van de situatie zo afdoen grenst aan minachting voor anderen en overschatting van je eigen oordeel.

Wat is dan naar jouw mening de oorzaak geweest van haar probleem?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:49

Lezen Zanekin

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:57

sarabande...je vraag om een mening. sterker je lokt hem uit. Wil ik het risico dragen... Deze hele discussie startte met de vraag of luchtzuigen erfelijk was. Ik heb gedurende deze hele discussie behoorlijk veel geciteerd uit wetenschappelijk onderzoek. Voor de liefhebbers, de onderzoeken zijn eventueel bij mij op te vragen. Sommigen bestaan uit gigantische rapporten met pagina's statistieken. Ik wil ze voor de echt geinteresseerde best kopieren. Maar langzamerhand wordt ik ook wel moe van de enorme hoeveelheid gevoelens die mensen m.b.t. luchtzuiger ten berde menen te moeten brengen. Op basis van dat onderzoek ben ik in ieder geval van mening dat het niet erfelijk is en stalmanagement een belangrijke rol speel, tezamen met maagklachten. Ik meen daarvoor wetenschappelijk bewijs te hebben.

En op dit topic gebezigde opmerkingen als "het zal je paard maar wezen" zijn precies het soort opmerkingen waar ik dus van op tilt sla.

Ik weet verder niets van de omstandigheden van jouw eigen gefokte 3,5 jarige. Die doe ik dan ook niet af zonder kennis en inzicht. Er is zeker geen sprake van minachting integendeel. Ik probeer al jaren, samen met een paar andere eigenaren van luchtzuigers (soms tegen de klippen van blijvende vooroordelen op) een iets paardwaardiger bestaan voor luchtzuigers te bepleiten. Het type opmerkingen waar ik het over heb, van mensen die over het geheel genomen niet de moeite nemen zich echt in de materie te verdiepen...Dat is pas minachting.

Ieder zijn mening. Als ik je heb beledigd dan is dat nogmaals onbedoeld geweest. Ik weet nogmaals niets van jouw situatie. Maar ik geef je in overweging om meerdere mogelijke redenen voor luchtzuigen te onderzoeken. De meest gangbare...ze krijgen er koliek van blijkt immers ook achterhaald. Net zo achterhaald als dat de aarde plat zou zijn (niet banketstaaf bedoeld, dit voorbeeld)...

Anya

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:59

Deed ik Sar.
Ik zie nergens de oorzaak. Je fokte ze zelf. De moeder deed het dus veronderstel ik? Of een paard daar op stal? Vermits je over naapen praat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 23:03

de topic starter vroeg of het erfelijk was via een hengst die KI dekt.

Dat lijkt me niet alhoewel dat ook tegengesproken werd zelfs met naam en toenaam van betreffende hengsten. Het zij zo.

Het gaat mij erom dat je niet MAG zeggen dat het niet erg is, zonder op de hoogte te zijn van de omstandigheden tegen wie je dit zegt, dus de honderden die dit lezen

En die betreffende merrie heeft minstends 6 x koliek gehad, maar dat had ik er niet eens bij betrokken.