Maakt mijn fries nog kans op goedgekeurde dekhengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:34

Heb je niet zoiets als paralympics reserve dekhengst haha?
Grapje...
Maar ik denk dat de weg naar goedgekeurde dekhengst niet eenvoudig is en een hoop centjes en tijd vergt voordat je weer een stap verder bent, en dan uiteindelijk wordt afgekeurd..............nah geeen zin in voor auke en ons.

Romyv

Re: Maakt mijn fries nog kans op goedgekeurde dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:37

klopt helemaal wat je zegt!! Het kost gigantisch veel tijd en geld met een hele kleine kans dat het een succes wordt.. (zeker ook omdat het volgens mij wel enige invloed heeft van wie de hengst is, hoe slecht dat ook is!)

Wat je wel kan doen is naar de keuring om hem ster te krijgen! Wat ik je ten aller tijden zou aanraden is om je paard te laden en naar FOlmer te rijden, hij ziet in 80% van de keren goed of een paard wel of niet sterwaardig is.. ALs hij zegt dat het niet gaat lukken, weet je zeker dat je er niet aan moet beginnen.. Alshij zegt dat je een kans maakt, heb je ongeveer 80% kans dat die ook echt ster wordt!

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:02

lees net jou topic over je merrie met haar beenbreuk,het geeft me moed en ben al blij dat ik lees dat ik ook misschien aan het rijden en mennen kom met mijn manneke!!
Laat dat fel begeerde papiertje dan maar achterwege hij is voor mij zo al meer dan genoeg waard, en misschien komt die ster nog wel als de tijd rijp is voor ons beide thnx ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:07

Joh Sazz, op een papier kun je niet rijden :D
Over een eventueel sterpredikaat ben ik ook niet positief overigens.
Mijn peerd is ook een heeeeeeeeeeeele knappe in zijn soort maar het is me van alle kanten afgeraden hem voor te brengen voor ster, wegens óók een oude blessure.
Hoe gaat het verder met Auke nu?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:10

nou, om heel eerlijk te zijn is dat nooit meer goed gekomen hoor..

6 jaar geleden heeft ze dat been gebroken, operatief hersteld en een jaar lang met gigantisch ontstekingen gelopen. Een jaar wandelen, met opbouwen alweer kreupel dus terug. MEerdere kreupelheidsonderzoeken gehad, er was niets te vinden dus maar weer stappen. Zo is het 3 jaar door gegaan, toen kwam eruit dat ze nooit meer goed zou komen. Ik heb er toen voor gekozen om der los te laten maken door een accunpunturist en der dmv een klassieke rijmethode recht te richten en der spieren te trainen (dus losmaken, sterker maken, in balans brengen en de doorbloeding zo stimuleren..). Dit heeft GEWELDIG geholpen, want sindsdien loopt ze goed zeker 2 jaar kreupelen :D Maar als ik een keertje gek met der doe (zoals die foto's op de veluwe maken waarvan de link in mn onderschrift staat) staat ze gelijk 3 weken met dikke benen en is ze stijf door de artrose.. Dus de sport zit er niet meer in, sterker nog over 2 jaar gaat ze met pensioen..

Je kan er best wel wat mee doen, ik geloof er eigelijk wel in dat dat beter is dan stil laten staan.. Maar ga niet de hoop hebben dat je er ooit een Zproef mee gaat starten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:11

Hoe oud was die merrie van jou Romy en waar zat de breuk?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:37

ze is nu 12, ze was net 6.. De breuk zat op het der pijp/griffelbeen links achter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:41

Leeftijd speelt ook een rol denk ik, Romy.... Auke was anderhalf toen hij aan gort was.
Ik heb zelf een ruin staan die als twenter helemaal verrot getrapt is waardoor zijn hele spronggewricht aan bagger was. Deze jongen is er helemaal bovenop gekomen. Maar goed, dat zijn uitzonderingen! Ik denk dat Auke zijn leeftijd mee heeft, en is het zo dat die van jou niet meer goed is omdat ze ten tijde van het letsel de andere benen heeft overbelast?
Wel een schitterend dier overigens, ik hoop dat je haar nog lang bij je kunt houden want het is met recht een plaatje!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:44

Thnxxx!! ben ook super trots op der en geloof het of niet, ik geniet gigantisch van dit paard ookal kan ik der niet uitbrengne in de dressuur terwijl alle knopjes voor het Z erop zitten.. We hebben heel veel los en ze ziet er nog geweldig uit!!

Het bot is gaan woekeren, dat is de reden dat ze zoveel ontstekingen heeft gehad, met woekering weer als gevolg ed. Wellicht dat leeftijd daar een rol bij speelt, maar het is gewoon een feit dat paarden en heel zwak op hun benen zijn en hun benen bij een blessure niet kunnen ontlasten.. dit is de voornaamste reden dat de het eigelijk nooit goed geneest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:51

Klopt helemaal wat je zegt over het genezingsproces, plus dat een ouder dier ook nog eens zwaarder is. Balen dat het bij die van jou is gaan woekeren....
Ik weet ook niet hoe het met die van mij zal uitpakken in de toekomst, meneer is nu vijf jaar, heeft keihard beenwerk en het enige wat je ziet, is een iets verdikt spronggewricht. (heeft er veel erger uitgezien dan het nu is)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:58

Goed luisteren naar je beestje!!!! Als je voelt dat die ook maar iets anders doet dan normaal, lekker even een paar extra dagen rustig aan doen en wandelen enz. Daarnaast moet je hem altijd op 4 benen rijden, niet accepteren dat die of op zn voorhand gaat duiken of scheef trekt, dat is de enige manier om hem goed te houden.. Beweging hebben ze toch nodig om te genezen!

Ik moet eigelijk eens de foto's zoeken van toen ze net kreupel was, na de accunpuntuur en nu.. je ziet aan het been en rug gebruik hoe gigantisch vooruit ze is gegaan in die 5 jaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:07

Tot nu toe heeft mijn paard nog geen pas onregelmatig gelopen godzijdank en hij valt ook niet op de voorhand, noch trekt hij scheef. Ik denk dat we gewoon erg veel geluk hebben gehad. Verder doet ie het in de sport ook leuk....

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:07

Neehh Z zal ik nooit kunnen en willen rijden, zou ik ook niet willen verwachten van hem......ben al blij als ik er ooit op kan rijden en hij licht werk kan verrichten dat was mijn bedoeling, meer niet.
Auke had de breuk ook al toen ik hem kocht en wel meer dan dat alleen, maar hij had ook woekeringen en artrose vorming die ze hebben weggehaald met de operatie.
Na de foto`s moet blijken of er positieve veranderingen zijn, maar aan zij loopje te zien gaat het hem al 100 % beter dan voor de operatie!

Heyyyy sulll WB meid long time no speak, *\o/* met auke gaat het goed hij is aan de pubberitus en ik heb de osteopaat er bij gehad om zijn rug los te maken omdat hij een beetje kort liep achter.
Volgens haar kwam dit door zijn rug ( die zat vast op 2 plaatsen )omdat hij die anders gebruikte door zijn been blessure en volgens haar komt dit redelijk in orde en dan gaat ze later ook nog zorgen dat het littekenweefsel verminderd e.d. achja hij is nog jong en we hebben nog mogelijkheden genoeg om te kijken hoe we hem het beste kunnenlaten revalideren en wanneer hem te gaan trainen zodat zijn stap beter (gelijkmatiger) verruimd wordt.
Maar tot die tijd mag hij lekker spelen met zn vriendje in de grote rijbak afgewisseld met een sappig weilandje. :D :o