Toiletteren Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:30

Snowy2004 schreef:
Maar wat jullie zeggen over die lange kont en buikharen, die zitten er bij die van mij ook altijd en daar irriteer ik me mateloos aan. Ik probeer ze altijd weg te knippen, maar er is geen einde aan. Elke keer denk je dat je ze allemaal hebt weg geknipt en dan doet hij een pas of schudt even en dan zitten er weer een hele boel. :(
Weet iemand of je er ook een tondeuze voor kunt gebruiken? :o

Ja, gewoon de tondeuse op zijn langst zetten en haaks op de buik/billen zetten en scheren maar.

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:53

Het weg brandden van haren vind ik wel erg rigoreus!

Ik knip de baardharen wel weg en af en toe de haren bij haar oortjes, maar verder laat ik alles zoals het is.

Ik rijd verder ook geen wedstrijden, misschien is dat dan anders?!

Gr. Jolanda

Joto

Re: Toiletteren Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:55

Valt mee hoor Jolanda! Ik vergelijk het altijd maar een beetje met hoefsmeden die warm beslaan, het stinkt wel maar ze voelen er niks van..

Het gaan dan met name om de lange haren, ff aansteker er snel bij langs en weg zijn ze. (Je moet natuurlijk niet 5 min op 1 plek blijven branden) Dat vinden ze niet zo prettig denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:02

Mijn paard reageert niet eens als ik haren wegbrand, met de tondeuse had hij meer moeite.

Jasmijnntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:17

Nee dat vind ik niet normaal, een veulen voelt met die haartje bij zn kin en hij weet nog niet wat hij wel en niet aan kan raken enzo, ik vind dat echt niet kunnen bij een veulen. Misschien bij een dressuurpaard de oren uitscheren maar verder vind ik dat je niks weg moet halen !

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 22:54

Barvrouwke schreef:
Snowy2004 schreef:
Maar wat jullie zeggen over die lange kont en buikharen, die zitten er bij die van mij ook altijd en daar irriteer ik me mateloos aan. Ik probeer ze altijd weg te knippen, maar er is geen einde aan. Elke keer denk je dat je ze allemaal hebt weg geknipt en dan doet hij een pas of schudt even en dan zitten er weer een hele boel. :(
Weet iemand of je er ook een tondeuze voor kunt gebruiken? :o

Ja, gewoon de tondeuse op zijn langst zetten en haaks op de buik/billen zetten en scheren maar.

Bedankt voor de goede tip. Ga het binnenkort even uit proberen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:22

Jasmijnntje schreef:
Nee dat vind ik niet normaal, een veulen voelt met die haartje bij zn kin en hij weet nog niet wat hij wel en niet aan kan raken enzo, ik vind dat echt niet kunnen bij een veulen. Misschien bij een dressuurpaard de oren uitscheren maar verder vind ik dat je niks weg moet halen !

Uhm u zei? Tastharen zitten niet in de oren, en je gaat toch niet met een zwaar behaarde baviaan naar een keuring?

Jasmijnntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:40

een veulen voelt met die haartje bij zn kin en hij weet nog niet wat hij wel en niet aan kan raken, DAT ZEI IK ! niks over de oren want dat vind ik begrijpelijk maar het is niet goed om bij welk paard dan ook de haartje op zijn neus weg te knippen. Die zitten daar niet voor jan joker, toch ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:01

Je haalt ze er ook niet af bij een pasgeboren veulen, verder ga je niet met een pasgeboren dingetje naar de keuring.

Tastharen gaan er hier niet rigoreus af, maar ik kort ze wel in voor een wedstrijd. Niks zieligs aan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:12

Lange plukken in de oren knip ik weg (niet uitscheren!!) en de kaaklijn knip/scheer ik, net als de lange, uitstekende haren aan de benen, onder de buik en aan de kont.
De tastharen laat ik zitten, die hebben ze niet voor niets :) .

angelaaaa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:00

Ik scheer de benen van mijn paard altyd maar de baard knip ik. Als ik zyn baard probeer te scheren beweegt hy heel snel met zyn hoofd net alsof hy er vreselyk bang voor is. Klem op zyn neus helpt ook niet. Heeft iemand een oplossing ? :?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:05

angelaaaa15 schreef:
Ik scheer de benen van mijn paard altyd maar de baard knip ik. Als ik zyn baard probeer te scheren beweegt hy heel snel met zyn hoofd net alsof hy er vreselyk bang voor is. Klem op zyn neus helpt ook niet. Heeft iemand een oplossing ? :?

Knippen ipv scheren :) .

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 09:46

afblijven.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:46

Eraf :D Is veel mooier ;)
Ben gister naar de keuring geweest met m'n Fries, oortjes leeg, baard eraf, sokjes bijgewerkt, overige lange haren (hals, borst, billen) eraf, stuk staart ingekort, achter de oren geschoren. Oh ja, zwilwratten ook bijgewerkt natuurlijk! Tastharen knip ik alleen de hele lange wat korter ;)
Ik wil ook niet met een baviaan naar de keuring, ziet er toch niet uit :D
Als ik niet weg hoef met haar dan houdt ik het ook netjes bij, alleen scheer ik de oren niet helemaal leeg.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:18

Voor jou was dit speciale toiletteren speciaal voor de keuring.
Die van mij ondergaat iedere 3 weken deze behandeling :D ook ter voorkoming voor een uitziende 'KONGO' :P
Alles eraf met t scheerapparaat

Laatst nog op wedstrijd was er een friesje met zoveel overtollig haar onder zn kaken/kin, t was geen gezicht, zo zonde.
Dan vraag ik me af of ze dit gewoon niet wilt zien hoe onverzorgd het staat?

Als iemand er zoveel moeite mee heeft de 'tast haartjes' te knippen,hoeven ze van mij dan echt niet alles te milimeteren.
Maar een beetje bij knippen moet kunnen hoor, daar krijgen ze niets van.

En wat betreft de tasthaartjes, ik haal ze gewoon weg tot ongeveer een halve centimeter.
Tegenwoordig hoeven ze geen voedsel meer te zoeken, krijgen ze gewoon voorgeschoteld in de voerbak :j

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:31

Mijn nieuwe merrie heeft een gods gruwelijke hekel aan het scheerapparaat

heb gister voor het eerst na maanden haar geschoren met een praam er strak op (anders gaat ze bijten en slaan)
moet zeggen dat ik trots ben op het resultaat, ze ziet er echt toppie uit!
Nu ze binnenkort mee op wedstrijd gaat gebeurd dit gewoon met regelmaat

En ook de veulentjes scheer ik deze week voor de keuring, gewoon even de oortjes en het baardje eraf

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:00

die van mij scheer ik ook lekker, zn kaak, neus en oren scheer ik altijd regelmatig en hij vind het heerlijk gaat er heerlijk bij staan slapen... ook scheer ik zo nu en dan zijn bene tot aan de sokken ongeveer het overtollige haar weg!! Vind het er verzorgder uit zien zo netjes bij geschoren!!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:35

ik ga niet branden straks paard in de fik haha xD dat zal ik dan net wel weer hebben.. xD
Met mijn friesjes scheer ik ook altijd ff baard etc. eraf xD
anders is het net zoon belg ofzo x.x
De mijne gaat er ook even lekker voor staan van toe maar xD