Hoefbevangen bij Shetlanders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoefbevangen bij Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:13

ik bedenk me net, wij geven onze dieren altijd wilgentakken, die zijn sowieso gezond maar werken ook bloedzuiverend.

we hebben zelfs ooit eens een konijn met myxomatose erbovenop geholpen hiermee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:38

hmm, ik vind het maar lastig allemaal. Mijn merrie is te dik, staat op een kort stukje, maar dat is blijkbaar niet goed? Nu staat er een dikke shet op, maar die is er dus helemaal gevoelig voor?

Kan ik dan het beste het kale stukje in kleinere stukjes opdelen dat ze 1 stuk echt ECHT kaal eten, en dan strookjes gaan voeren, of ze in een ander landje met iets meer gras zetten en daar dan gaan stroken? (staat ook niet gek veel, hebben ook al schapen gegraast). We hebben verder nog kuil-land maar dara mogen ze niet op ;) Of in de bak met grasgroei (daar staat momentele nog het langste gras volgens mij).

Lange gras op de foto is de poepplek, daar vreten ze niet
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C06791.jpg

Zo kort is het meeste gras
http://img.photobucket.com/albums/v195/ ... C06799.jpg

Maar blijkbaar kort maar gevaarlijk?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:59

hoe kan je eigelijk aan je pony zien dat ie hoefbevangen is.

mijn shet hengst van 3 staat gewoon het hele jaar door op het land.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:00

Kan op veel manieren op te merken zijn. Het duidelijkst is de 'hoefbavngen' stand. Dan proberen ze de voorbenen te ontzien en gaan dus heel erg naar achter op de achterbenen hangen. Verder begint het vaak met stijf en kort lopen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:42

oke dankje :) dan heeft mij shettenman er denk geen last van !:)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:45

De typische stand....
Afbeelding

Maar Damariis....dit wil je echt voor zijn hoor....
Probeer er een beetje op te letten dat hij niet overvoerd raakt en laat regelmatig zijn voeten onderhouden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:55

op mijn site staat op de homepage de fructaanindex, die geeft altijd aktueel aan

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:42

Mijn shet was van het voorjaar ook bevangen, de pony's waren in een volle wei met wintergras gezet en wilden niet langer hooi eten.
Door de te forse verandering in hun dieet ging de stofwisseling aan de haal. Gelijk op een zandstukje gezet, oud hooi gevoerd en vitaminen/mineralen gegeven. Het werd gelukkig snel beter, nu moet hij nog verder afvallen...

Bij hoefbevangenheid is er vaak ook een tekort aan vitaminen/mineralen, vaak wordt magnesium genoemd. Ik heb een vitaminenmengsel bijgevoerd waar ook magnesium in zit. Nu krijgen ze alleen nog iedere avond eenderde summerfit koek en staan nog op de kale wei, iedere keer een klein stukje gras erbij.

Wat de hoefsmid me ook nog vertelde was dat je ivm het fructaan paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid het beste 's nachts in de wei kunt laten en overdag op een schraal stuk. 's Nachts schijnt het fructaangehalte lager te zijn dan overdag.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:19

Ik gebruik pure magnesium. Gewoon op een boterham met stroop doen en mn pony eet het zo weg. :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:07

Onze shet is ook al wel een jaar hoefbevangen. Met vlagen gaat het beter en soms minder.. Wij hebben een natuurlijke bekapper en hij heeft er echt super veel verstand van! Hij bekapt onze shet altijd op een speciale manier, waarbij de voorkant van de hoeven bij de voorbenen speciaal worden bijgevijld, zodat daar de ontsteking in de hoefrand als het ware eruit kan.

Het is idd juist slecht om je pony in het verse lange gras te zetten, maar ouder lang gras kan geen kwaad. Gras wat aan het groeien is bevat namelijk meer fructaan. Dit wordt ook meer aangemaakt met zonlicht en kan je dus beter 's nachts je paard in de wei zetten. Ook is een schrale grond dus slecht, omdat hierop gras aan het groeien is wat dus ook vers is en juist dat gras is slecht. Hoefbevangenheid hoeft niet door overgewicht te worden veroorzaakt, onze shet is helemaal niet dik en kan je bijna de ribben van tellen, proberen het er wel bij te krijgen maar ivm hoefbevangenheid is dat dus best moeilijk. Wij gaan beginnen met mennen met onze shet en hopen daardoor dat de bevangenheid over gaat en hij weer meer in de wei kan staan.

Brandnetels en wilgentakken schijnen idd erg goed te zijn tegen hoefbevangenheid. Dit is ons ook verteld en onze shet vindt wilgentakken ook super lekker, brandnetels eigenlijk nooit geprobeerd..

Het is best een moeilijk iets om mee om te gaan, het hoefbevangenheid, maar je moet dus gewoon goed weten wanneer ze op de wei kunnen en met wat voor gras dit het beste kan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:16

Maar als ie bevangen is, laat je hem toch niet werken? Lijkt me een pijnlijke bedoeling dan. Wilgentakken hebben een verzachtende werking en brandnetels zorgen ervoor dat het bloed gezuiverd wordt :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:20

We zullen hem ook niet direct aan het werk zetten, maar het schijnt wel goed te zijn om ermee te lopen. Dan blijft de bloedsomloop in de hoef op gang en zal er sneller verbetering op treden. Dit heeft bij ons ook gewerkt, wij zijn vanaf het begin af aan dat hij hoefbevangen was ermee gaan lopen op de straat, eerst maar een paar minuten en dat bouw je op. Wij zagen het met de dag vooruit gaan. Hier zijn de meningen over verdeeld, ook bij hoefsmeden, maar goed dat is al langer bekend denk ik. Maar bij ons heeft het juist heel erg geholpen om er toch elke dag even mee te gaan lopen en dus denk ik dat dit de beste manier is. De bloedsomloop moet op gang blijven anders wordt de boel gewoon stijf en vertraagd dit het proces alleen maar.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:31

Onze shet hangt er trouwens ook tegen aan. Het is nu bijna over, maar als hij weer op een verkeerd moment in de wei heeft gestaan, kan je het direct aan hem zien. Als hij dan weer een dag in de bak heeft gestaan is het ook weer goed. Door te gaan mennen, hopen we dat het helemaal over gaat. ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:05

ik hoor wel vaker mensen zeggen zet hem haar op de schrale wei..
maar wat gebeurd er ?

er groeit nieuw gras,, dit is vooral erg als het net geregend heeft en de zon komt er op,, dan schiet de fructaan bijna uit de grasprieten en dat is ontzettend gevaarlijk.

ik lang overjarig gras, zit haast geen fructaan al is het alsnog niet goed om veel te geven.

je zult ook zien dat je paard/pony eerder jong kort gras gaat eten dan lang overjarig gras,, kort gras is veel zoeter en smaakt naar meer,, en dus ook veel meer fructaan..
als je op google zoekt over fructaan kom je een heel eind :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:07

Naath86 schreef:
Onze shet hangt er trouwens ook tegen aan. Het is nu bijna over, maar als hij weer op een verkeerd moment in de wei heeft gestaan, kan je het direct aan hem zien. Als hij dan weer een dag in de bak heeft gestaan is het ook weer goed. Door te gaan mennen, hopen we dat het helemaal over gaat. ;)

doe je shet een plezier en zet hem dan niet op de wei,, je bent het liever voor het is een hoop rmpslomp,, en bewegen is altijd goed :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:07

Ligt er maar net aan hoe je schraal omschrijft. Voor de een is schraal kort gras en voor de ander is schraal een wei waar nauwelijks nog gras staat.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:23

capopjekop schreef:
Ligt er maar net aan hoe je schraal omschrijft. Voor de een is schraal kort gras en voor de ander is schraal een wei waar nauwelijks nog gras staat.

dat is zeker zo :)
ik bedoel dan ook de schraal waar gewoon kort gras staat..

schrale landjes met bijna geen gras zal ook niet zo schadelijk zijn :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:19

Mijn arabier is ook gevoelig voor hoefbevangenheid en heeft het twee keer gehad maar gelukkig goed hersteld, nu zat ze er weer tegenaan, mijn shet had van de een op de andere dag een harde nek en dit is geen goede teken.
Meteen van de wei af en op de paddock met hooi.
Gelukkig ben ik het voor maar het is moeilijk een normaal weidebeleid.
Terwijl ik mijn shet nog voor de kar heb minimaal wekelijks en longeer.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:30

Eeen shet hier verderop is er zeer gevoelig voor en ze houd hem strak in de gate. laatst liep ze weer niet helemaal goed, dus direct naar huis op een schrale wei. Daar moet
je zeker mee uitkijken! De shet kreeg last van leververvetting.
Nu staat ze op dieet en moet ze eerst afvallen. Maar ze moet dus wel genoeg te eten krijgen, alleen wel hooi.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:31

Zo'n wei met lang overjarig gras is wat fructaan betreft wel een oplossing maar daar worden ze vaak evengoed nog heel dik van en dan vervetten ze alsnog.
Omdat ze in korte tijd heel veel kunnen eten.

Lyniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:25

Mijn Shet is ook erg dik en hij gaat dus ook nog op het land, ik ben dus ook erg bang dat die bevangen raakt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:46

Zet een stukje af en geef iedere dag een strookje bij.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 00:15

Ik heb inmiddels helaas al te veel ervaring met hoefbevangenheid wnt toen ik mijn ponytje nog maar net had was ze hoefbevangen gewoorden ..
merkte het meteen want ze komt normaal naar het hek lopen en deed dat toen dus niet ..
maar in iedergeval die moest anitibiotica en op stal met een laagje nat zand en op een hooi dieet elke zoveel tijd hoefjes in het water (ze had het flink te pakken) maar alles is goed gekomen met der...
natuurlijk wel info nagevraagt om een volgende keer te voorkomen
en de veearts zij dat vooral het jonge gras kwaad kon want het gaat er dus om dat ze te veel eiwitten binnen krijgen en in het jonge gras zitten veel eiwitten..
dus ik zou met het jonge gras zeker zorgen dat je pony niet 24 uur het land op kan en als die heel dik word moet je wel goed opletten
maar ik denk dat het wel goed komt bij jou
let er wel op als ze het eenmaal gehad hebben kunnen ze het makkelijker weer krijgen
ik hoop dat je er wat aan hebt
:D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:31

Fructaan is toch suiker en geen eiwit? Dus het zit niet alleen in jong fras, maar ook in gras dat moeilijk groeit. Dan maakt de plant fructaan aan om het gras wel te laten groeien en dan heb je de poppen ook aan het dansen. Verder kun je de pony beter in een paddock of bak zetten, dan beslist hij zelf hoeveel hij loopt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:57

Ik denk ook dat het vaak komt door al dat bemesten van grasweides.
Dat gras krijgt zo'n boost van die meststoffen en idd het krijgt dan veel voeding het groeit hard en dat is voor onze veelal werkeloze paardjes vaak veel te veel.
Maar we willen ook dat onze weides er netjes bij liggen.
Ik zeg altijd zo: probeer het maar eens goed te doen.