Welke kleur is deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: Welke kleur is deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:25

oke sorry :') haha maar ja hij is inderdaad donkerder. Ik ben nu ook benieuwd naar een test :') Dan is het gewoon zeker haha

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:30

zullen we haar pony stelen snel een test doen en weer scheinheilig terug zetten :') ?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:41

hahahahahaha ja ff wat haren uittrekken is genoeg :') sturen we het zelf op hahaha :')

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:42

En zullen we er dan een weddenschapje van maken? Ik zet in op bruin :P .

absque_dubio schreef:
(Is er niet zo'n voskleur waarbij de manen grijs kleuren? Was dat nou koffievos of wat anders..?)

Grijze manen bij vos komen weer door een ander gen, sooty, als je een vos met flaxen (blonde manen) hebt en daar komt sooty overheen, wat kleuren donkerder maakt, dan worden die manen grijs. Maar dat is bij deze pony niet het geval, de beentjes blijven licht, en zeker bij de kroonrand zal een geelgouden gloed blijven als het vos is, maar de benen van deze pony zijn donker.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:44

Ik heb Peterina gepbt :') Dus laten we tot die tijd inderdaad weddenschapje maken :') Ik zet in op Vos(roan dus maar daar zijn we het wel over eens :') )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:45

ik denk een bruintje met een midlife crisis :j :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:48

bruine vos :')

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:50

Ik denk NIET dat het een roan is maar een "wild-bruin" die aan het verschimmelen is. Zij is absoluut NIET vos!

Verwaar niet wildkleur-bruin met wild-bruin ... het zijn twee verschillende kleuren en genen.
Wildkleur = Dun, met aalstreep enz is een veranderaar van het basis kleur, bijvoorbeeld bruin.
Wildbruin is een zeldzame type bruin, waarvan het bestaat wetenschappelijk bewezen is, waarbij het zwart niet overduidelijk is op de benen tot knie hoogte, maar eerder is vaag en 'dekt' net tot aan de kogels.

Deze pony heeft alle kentekens van wild-bruin en geen van een typisch vos ... vossen hebben geen zwarte haren, nergens, en dat heeft deze pony wel.
foto's van andere 'wild-buin', maar dan zonder de invloed van schimmel:
http://www.whitehorseproductions.com/im ... ld_bay.jpg
"The Wild-Type allele A+ expresses itself in that the points (particularly the lower legs) tend to have less black than regular bay color. The black portions of the cannon and lower leg are mixed with (sometimes very diluted appearing light golden) red pigmentation rather than being solid black. "

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:53

goedzo IcePrincess :') erg interessant! Had hier nog niet van gehoord.
Moet een van de ouders dit dan ook zijn?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:02

het is gewoon een bruin roan verder niks aparts kwa kleur of ander moeilijke namen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:05

Geen roan omdat zij ook op haar hoofd (en benen) aan het verschimmelen is.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:07

Peterina schreef:

hij is zo op de fotos niet aan het verschimmelen, een roan ziet er ieder seizoen anders uit die van ons is swinters donker vos en zomers bijna wit.
ook op het hoofd zit er dan wit doorheen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:11

cuneracobs schreef:
Peterina schreef:

hij is zo op de fotos niet aan het verschimmelen, een roan ziet er ieder seizoen anders uit die van ons is swinters donker vos en zomers bijna wit.
ook op het hoofd zit er dan wit doorheen.

dat laatste hoeft niet het geval te zijn :n

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:14

Als ik mijn +/- 35 jaar ervaring erbij moet halen dan zie ik in deze koppie een pony die tzt zal verschimmelen, iaw geheel wit zal worden.
Alhoewel roans heel sterk seizoens verbonden zijn wat betreft de 'tint' van hun vacht, in 99% van de gevallen blijven deze verspreidingen wel egaal en niet gelocaliseerd, toch zeker niet in winter vacht. De foto toont geen pony in winter vacht.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:15

IcePrincess schreef:
absque_dubio schreef:
(Is er niet zo'n voskleur waarbij de manen grijs kleuren? Was dat nou koffievos of wat anders..?)

Grijze manen bij vos komen weer door een ander gen, sooty, als je een vos met flaxen (blonde manen) hebt en daar komt sooty overheen, wat kleuren donkerder maakt, dan worden die manen grijs. Maar dat is bij deze pony niet het geval, de beentjes blijven licht, en zeker bij de kroonrand zal een geelgouden gloed blijven als het vos is, maar de benen van deze pony zijn donker.

Ah dat bedoelde ik ja, bedankt! :D

Interessant om dit te lezen allemaal.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:25

Wij hebben 2 vrijwel identieke ponies gefokt, qua kleur en type. De moeder van onze ponies was een palominoroan, de vader in het ene geval een donkere vos, van de andere een vossabino.
Wij hebben destijds beide voor vosroan opgegeven. Ik zou dus voor deze ook op het erste oog zeggen: vosroan

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:26

Roodschimmel volgens mij.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:11

als je het helemaal zeker wilt weten dan trek je een flinke pluk manen en stuurt dat naar het van Haeringen laboratorium in Wageningen. op hun site staat het formulier om aan te geven wat je wilt laten onderzoeken. Doen wij ook altijd met de ponies! dan is er geen twijfel!!!

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:49

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:39

Aaaahh :? Ik dacht, ik zet dit topic erop om wat duidelijkheid te krijgen maar er zijn nu zoveel mogelijkheden!! Wel heel interessant trouwens om te lezen waar iedereen mee komt (ben net terug van een weekendje weg dus had flink wat te lezen, thxx!). Waarschijnlijk snappen jullie mijn vraagstuk over wat voor kleur ze nou is.

Ik heb zelf ook gelezen over een DNA-onderzoek, maar dat ga ik nu (nog) niet doen. :$ Dus de weddenschap zal nog even op zich moeten laten wachten haha, laat het wel weten als ik dat wel ga doen.

Mijn pony kleurt elk jaar weer donkerder, dus ik twijfel of ze wel helemaal wit kleurt. Kan natuurlijk wel, aangezien haar moeder een schimmel was/is en de Roanfactor kan ze niet van haar vader hebben gehad, want daar heb ik wel een foto van. Dus ik ga er vanuit dat haar moeder een roan was met een schimmelfactor eroverheen. Op dit moment is ze wel erg wit, maar nog steeds donker hoofd en donkere benen. In mijn profiel staat een foto van haar van eind februari, maar daar zie je niet zoveel op (daar sta ik samen met haar en mijn NF-pony op).

En inderdaad ben ik ook aan het zoeken geweest naar vergelijkbare foto's op internet maar da's haast niet te vinden. Erg zeldzame pony haha.

Nou ik hoop dat we er met z'n allen een beetje uitkomen maar ben bang dat we het niet gaan weten zonder DNA-test... :n

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:55

Ik lees net op allbreedpedigree dat Twyford Panache (=vader van vader) een Black Dun is en heb al twee zoons gevonden van hem (één volle broer van mijn pony's vader) en die zijn Dilute Black, wat volgens mij zoiets als verbleekt/verblekend zwart betekent?
Kunnen we hier iets mee in de discussie? Hihi of maak ik het nu alleen maar moeilijker? Voor zover bij mij en het stamboek bekend is haar vader gewoon zwart.
Ik blijf surfen op het internet en als ik wat vind horen jullie het ook. Spannend!!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:32

Twyford Panache is een zeer donker valk. Dun is de woord dat engelsen gebruiken om valk EN wildkleur te beschrijven, maar vaker valk. Hij heeft valk en palomino gekleurde veulens gegeven en geen dun's (wildkleur).

Dilute Black = smokey black = 1x creme op zwart.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:23

Dit bericht is op verzoek van BlackDevils zelf leeg gehaald. De tekst was bedoeld voor een ander topic.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-04-09 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tekst op verzoek verwijderd.

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:34

ILuvWinnetoo schreef:
mistral19 schreef:
Roodschimmel?

Dacht ik ook! ;)

Denk ik ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:59

vos roan toch?
want als ze bruinroan was zou ze zwarte manen en staart en benen moeten hebben!
ik verzeker jouw! vosroan!