[KG] 3kleur bont

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:38

Maar een bruine heeft altijd zwarte benen, daarmee is het dus nog gewoon een bruinbonte. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:19

kitag1rl schreef:
ik heb een bonte en die heeft 3 kleuren.. en dan bedoel ik niet de manen..
ze is bruin.wit gevlekt maar op haar witte benen zitten allemaal kleine zwarte vlekkjes..

als het gaat om het paard uit je profiel dan is dat idd gewoon een bruin bonte

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:50

Foto van mijn veulen.
Nog niet helemaal duidelijk, maar hij heeft zowel zwarte als bruine stippen op zijn kont en op zijn schoft. Ook een paar kleine lichtbruine, maar die zijn eigenlijk niet te zien op deze foto.

LadyMadonna

Re: [KG] 3kleur bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 13:57

toch denk ik dat die als ie ouder is "gewoon" bruin is. Veulen kleuren zijn helemaal zo vaag ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:06

Dat vermoed ik ook hoor, denk dat ie uiteindelijk lichte en donkere bruine vlekjes krijgt. Maar er zijn echte 3 kleur appaloosa's.
U-Phantasy of the Blue Stable is vos panterbont, maar heeft ook een aantal echt zwarte vlekken op zijn lijf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:09

ja, maar (is nee, ik weet het ;) )
Heeft die dan geen Bend 'o spots?
Wij hebben op stal ook een bruine merrie (effen) met een grote zwarte vlek op dr kont. Als je daar nou eens bont of appaloosa over zou denken, krijg je hetzelfde effect

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:13

Nee, zijn het zeker weten niet. Het zou ook wel heel toevallig zijn als daar ook net het witte deken van de appaloosa niet overheen valt. En het zijn ook echt appaloosa-vlekjes. Ik heb ze ook bij meer appies gezien. Jammergenoeg heb ik er geen foto's van, maar bij appies komt het wel vaker voor.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:24

volgens mij bedoelen ze gewoon bonte paarden met poepvlekken of grasvlekken...

of schimmels met poep- EN grasvlekken

:Y)

nee, het zijn gewoon de bruin bonte paarden die ook zwart in de manen/staart hebben. die brengen geluk volgens de zigeuners...

daarbij, een bruin paard met witte bles en zwarte manen heeft ook 3 kleuren :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:14

verdikkie.... heb ooit een foto gezien van een vos/zwart bonte ijslander (vos met zwarte vlekken) maar kan m dus nergens meer vinden...

Bij de zigeuners brengt dan wel erg veel geluk geloof ik, want 1 wit en 1 gekleurd oor schijnt ook al geluk te brengen.

maar zou het dan dus toch van het "tinkervolk" af komen?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:18

Volgens mij is het genetisch gezien onmogelijk om een drie kleuren bont paard te hebben? Zowel bruine als zwarte vlekken kan niet: het agouti gen zorgt immers voor een bruin paard, op de manen, staart, benen en oren na dan.

Is het niet mogelijk dat een bruin-bont paard met scooty als een drie kleur bont gezien kan worden? Scooty kan immers voor behoorlijk donkere plekken zorgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:52

zowel bruine als zwarte vlekken (of althans, zwarte vlekken op een vos) kan dus kennelijk wel....
Kan alleen die foto niet meer vinden

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:22

Ik denk dat je gewoon 'back to basics' moet gaan:

- er bestaan bij paard maar 2 basis kleuren: zwart en vos
- alle andere kleuren en patronen zijn wijzigingen op de basis kleuren
- bruin wordt veroorzaakt door de uitwerking van de gen 'agouti' op een genetisch zwart paard
- bont wordt veroorzaakt door de uitwerking van een van de 'bonte' genen (tobiano, overo, of combi's daarvan)

... dus een genetisch zwart paard met agouti wordt bruin, voeg daarbij een tobiano gen ... en je krijgt een BRUIN-BONT paard die zichtbaar de kleuren zwart (ergens op zijn lijf), wit, en bruin (ergens op zijn lijf) heeft.
De 'overgangen' van kleur naar de wit zijn soms een specific 'kenmerk' van de bonte patroon, niets speciaal maar wordt wel door mensen gebruikt om hun paarden nog wat 'speciale' te maken ivm dekking of verkoop. (M.i. toont alleen het niveau van kennis!)

Dat een vos-bont gekleurde paard zg 'zwarte' vlekken heeft is waarschijnlijk te wijten aan 'Bend d'Or' spots of aan zeer donker/bijna zwart vos haren of aan net op die plek aanwezig donker sooty plek.

De term '3-kleur bont' is niet juist, een drie-kleurig paard bestaat gewoon niet, niet genetisch, het is gewoon een bruin paard met een bonte patroon.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:07

stef schreef:
verdikkie.... heb ooit een foto gezien van een vos/zwart bonte ijslander (vos met zwarte vlekken) maar kan m dus nergens meer vinden...

Bij de zigeuners brengt dan wel erg veel geluk geloof ik, want 1 wit en 1 gekleurd oor schijnt ook al geluk te brengen.

maar zou het dan dus toch van het "tinkervolk" af komen?

Ik heb 1 vosbonte-KWPNer (staat op papier: vosbont :D ) met 2 zwarte vlekken in een vosvlek. Maar dat is toch gewoon een pigmentkleuring?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:22

Ik heb een palomino met zwarte plekken, ik heb een vos en een bruin gehad met zwarte plekken ... de plekken waren/zijn allemaal te wijten aan Bend d'Or spots. Bij bepaalde voeding waren de vlekjes, zwarte plekken, meer zichtbaar en andere jaren waren ze niet (bij de bruine), of minder zichtbaar.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:26

ik heb een shetlandveulentje van dit jaar die dus bruinbont is, zo heb ik hem ook op papier gezet maar ik zeg ook 3 kleur bont zwarte staart en manen de rest bruin met wit bij bruinbont zie ik geen zwart voor me en bij 3 kleur bont zie ik er dus zwart bij (mara dat is in mijn beleving)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:31

Nelleke, wat is in jouw beleving dan vosbont? :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:10

stef schreef:
zowel bruine als zwarte vlekken (of althans, zwarte vlekken op een vos) kan dus kennelijk wel....
Kan alleen die foto niet meer vinden

Ik weet welke foto je bedoelt. De ene helft van dat paard is vos en de andere helft zwart. Apart gezicht wel...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:17

ik heb in mn hoofd dat de voor en achterhand vos zijn, en in t midden zwart?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:24

Oh, dat kan ook wel... Er is iig geen wit te zien.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:38

mmm wel interesant dit, mijn merrie heeft o.a. ook bird catcher spots en soms zijn Bend d'Or spots te vinden met name in de winter

Ik zie haar in princiepe als vosbont maar ben wel benieuwd naar jullie mening aangezien haar voorpluk vos is de manen naar de schoft toe zwart worden en de staart zwart met wit is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:17

Stef, zou die pony die je bedoelt dan geen chimeara kunnen zijn geweest? Een genetische afwijking dus?

Peterina, dat probeerde ik ze al eerder uit te leggen maar het wil niet ´landen´ bij sommige mensen. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:12

trustHim schreef:
mmm wel interesant dit, mijn merrie heeft o.a. ook bird catcher spots en soms zijn Bend d'Or spots te vinden met name in de winter

Ik zie haar in princiepe als vosbont maar ben wel benieuwd naar jullie mening aangezien haar voorpluk vos is de manen naar de schoft toe zwart worden en de staart zwart met wit is

Bedoel je deze merrie (http://www.mijnalbum.nl/Foto-VQUDD7LB.jpg)? Die is overduidelijk vos-bont.
De zg zwarte haren die jij bedoeld zijn bij haar in feite zeer donkere vos gekleurde haren die bijna zwart lijken.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:56

Nee er bestaan geen lapjespaarden zoals bij katten. :D
Mijn Bontje heeft zwarte staart en wit/zwarte manen, maar is wel bruinbont.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:59

stef schreef:
Zie die term weer regelmatig langs komen ;)

Vind vaak dat er nogal bijzonder wordt gedaan: Zie hier mijn driekleurbonte terwijl er niks bijzonders aan is?

Die van mij is zwartbont in de winter en bruinbont in de zomer (zijn zomervacht is een andere kleur, dus geen bleek van de zon!). Heeft een zwart met witte staart en zwart met witte manen. Driekleurig dus. En dan doe ik niet bijzonder hoor ;) Het is een KWPN x NF pony trouwens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:01

cissy schreef:
Stef, zou die pony die je bedoelt dan geen chimeara kunnen zijn geweest? Een genetische afwijking dus?

Peterina, dat probeerde ik ze al eerder uit te leggen maar het wil niet ´landen´ bij sommige mensen. ;)

Zou goed kunnen hoor, plaatje stond meen ik ook onder "undefined colors"

En tja, natuurlijk wil het niet landen, want 3 kleur klinkt veel boeiender dan bruinbont :P