. Die is namelijk -met zekerheid- voor 50% verantwoordelijk voor het ontstaan van Totilas, het fenomeen van 2009. Het is misschien vooral een goed idee voor de mensen die een merrie hebben uit dezefde fokfamilie, of dicht daarbij. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Die is namelijk -met zekerheid- voor 50% verantwoordelijk voor het ontstaan van Totilas, het fenomeen van 2009. Het is misschien vooral een goed idee voor de mensen die een merrie hebben uit dezefde fokfamilie, of dicht daarbij. Lovely schreef:Sarabande, dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar de combinatie van Gribaldi en die ene merrie heeft wel Totilas gebracht en dat kun je moeilijk afdoen als toeval. Fokken met Totilas zelf is vanuit de verwachting dat hij zichzelf kopieert in zijn kinderen en wie zegt dat hij zo goed fokt?
. Maar als Toto straks zelf ook nog dekhengst wordt, dan zitten we straks niet met 2000 half gelukte Gribaldi's, maar ook nog met 2000 half gelukte Totilassen.
sarabande schreef:Ik heb geen idee of die merrie meer Gribaldi's gebracht heeft, maar het komt zelden voor dat zelfs volle broers of zusters heel veel op elkaar lijken.
Heel veel apart presterende paarden zijn toeval, daar zijn boeken over vol geschreven, ook dat men ze daarna probeerde na te maken met dezelfdse combinatie, hetgeen bijna nooit lukte.

Pipo schreef:weule schreef:[in elk geval, maar qua moederlijn en evt. als dekhengst durf ik er geen uitspraken over te doen.
Moederlijn is goed zat.
sarabande schreef:Tis maar wat je onder vader verstaat, zonder goedkeuring geen kinderen......
Met zon knappe zoon heeft het dus zin gehad Lingh goed te keuren.
)
Zo ken ik ook genoeg hengsten! janderegelaa schreef:Suzanne F. schreef:Klopt ook, geen idee of hij een vaderpaard is/wordt. Dat moeten de nakomelingen uitwijzen.
En nu zat ik toevallig met een hengstenhouder over Totilas te praten en die zei: "geweldig sportpaard, maar niet mee fokken".