Totilas dekhengst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Totilas dekhengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 01:37

Om een nieuwe Totilas te fokken is het misschien een idee om dan juist met de vader te dekken :)*. Die is namelijk -met zekerheid- voor 50% verantwoordelijk voor het ontstaan van Totilas, het fenomeen van 2009. Het is misschien vooral een goed idee voor de mensen die een merrie hebben uit dezefde fokfamilie, of dicht daarbij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 01:57

Pa heeft alleen al in de KWPN fokkerij 2802 kinderen, daarnaast is hij nog voor meerdere stamboeken goedgekeurd.

Als fokken zo 1+1=2 is zouden daar heel veel Totilassen tussen moeten zitten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:34

Als ze hem nu eens klonen? }>
Dan kan de kloon dekken en het orgineel in de sport lopen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:41

Sarabande, dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar de combinatie van Gribaldi en die ene merrie heeft wel Totilas gebracht en dat kun je moeilijk afdoen als toeval. Fokken met Totilas zelf is vanuit de verwachting dat hij zichzelf kopieert in zijn kinderen en wie zegt dat hij zo goed fokt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:44

Lovely schreef:
Sarabande, dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar de combinatie van Gribaldi en die ene merrie heeft wel Totilas gebracht en dat kun je moeilijk afdoen als toeval. Fokken met Totilas zelf is vanuit de verwachting dat hij zichzelf kopieert in zijn kinderen en wie zegt dat hij zo goed fokt?

Ja maar wie zegt dat je met Gribaldi zo'n paard fokt?
Er zijn ook heel wat mislukte Gribaldi's hoor net zoals van elke andere hengst.

Je moet niet denken die hengst heeft een topper gegeven dus daar hoop ik ook op...

Een volle broer of zus kan zelfs mislukt zijn en daar zijn in de praktijk echt een aantal voorbeelden van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:46

Totilas zegt dat Gribaldi zo'n paard fokt :j. Maar als Toto straks zelf ook nog dekhengst wordt, dan zitten we straks niet met 2000 half gelukte Gribaldi's, maar ook nog met 2000 half gelukte Totilassen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:48

Geen serieuze fokker verwacht van een hengst een kopie, maar op zijn best een aanvulling de merrie.

Ik heb geen idee of die merrie meer Gribaldi's gebracht heeft, maar het komt zelden voor dat zelfs volle broers of zusters heel veel op elkaar lijken.

Heel veel apart presterende paarden zijn toeval, daar zijn boeken over vol geschreven, ook dat men ze daarna probeerde na te maken met dezelfdse combinatie, hetgeen bijna nooit lukte.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:50

De merrie heeft nog een gribaldi gebracht, een merrie die heeft edward ook in training staat op zijn site.
http://edwardgal.nl/?p=51&id=22&l=NL
dus idd als het idd allemaal zo makkelijk en 1+1 is dan zou dit dus (via de bloedlijn) ook zo'n topper moeten worden....

we zullen het wel zien.. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:52

sarabande schreef:
Ik heb geen idee of die merrie meer Gribaldi's gebracht heeft, maar het komt zelden voor dat zelfs volle broers of zusters heel veel op elkaar lijken.

Heel veel apart presterende paarden zijn toeval, daar zijn boeken over vol geschreven, ook dat men ze daarna probeerde na te maken met dezelfdse combinatie, hetgeen bijna nooit lukte.

Eens. :j
Tuurlijk zijn er combinaties die goed passen maar de echte aparte toppers krijg je niet 2x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:58

Maar wie zegt dat Totilas wel goede nakomelingen gaat geven en wat zou hem een vaderpaard maken?

Overigens zeg ik nergens dat 1 + 1 = 2, maar Gribaldi en die merrie hebben wel die combinatie gemaakt en daarom lijkt het mij dan handiger om daar naar te kijken dan maar te hopen dat Totilas nakomelingen geeft die op hem lijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:02

Klopt ook, geen idee of hij een vaderpaard is/wordt. Dat moeten de nakomelingen uitwijzen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:14

Lovely schreef:
wat zou hem een vaderpaard maken?

Goedkeuring :)*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:22

[quote="sarabande]Goedkeuring :)*[/quote]

Hm nou dat maakte Lingh ook nog geen vaderpaard. De enigste leuke Lingh die ik ooit gezien heb is die uit de Ferro op de HK. Maar dat is meer aan moederskant te danken ben ik bang.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:34

Tis maar wat je onder vader verstaat, zonder goedkeuring geen kinderen :+ ......

Met zon knappe zoon heeft het dus zin gehad Lingh goed te keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:06

De goede Gribaldis komen bijna allemaal uit merries met veel holsteins bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:07

weule schreef:
[in elk geval, maar qua moederlijn en evt. als dekhengst durf ik er geen uitspraken over te doen.

Moederlijn is goed zat.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:29

weer een goed dressuur paard uit een springlijn.
Maar om nu meteen te zeggen dat een goed sport paard ook goed zal fokken gaat mij te ver.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:44

Pipo schreef:
weule schreef:
[in elk geval, maar qua moederlijn en evt. als dekhengst durf ik er geen uitspraken over te doen.

Moederlijn is goed zat.

had me er nog niet in verdiept, in de moederlijn, nu wel een beetje en ziet er niet verkeerd uit.

sarabande schreef:
Tis maar wat je onder vader verstaat, zonder goedkeuring geen kinderen :+ ......

Met zon knappe zoon heeft het dus zin gehad Lingh goed te keuren.

(die andere 80 doen er natuurlijk niet zoveel meer toe dan :7 )

achteraf kun je pas zeggen of het zin had om een hengst goed te keuren, en dat is als hij behalve kinderen, ook nog eens goede kinderen voortbracht die bijdragen om de fokkerij vooruit te helpen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:03

Dat die nu per sé moeten bijdragen an de verbetering van de fokkerij weet ik niet. Als dat veelal topsportpaarden zijn is het voor mij eveneens en goeie hengst, niet?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:08

Suzanne F. schreef:
Klopt ook, geen idee of hij een vaderpaard is/wordt. Dat moeten de nakomelingen uitwijzen.

En nu zat ik toevallig met een hengstenhouder over Totilas te praten en die zei: "geweldig sportpaard, maar niet mee fokken".

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:25

Argumenten zijn dan altijd toch erg prettig ;) Zo ken ik ook genoeg hengsten!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:39

Hij had wel een aantal argumenten.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:46

wat ik wel denk,is dat de veulens van zo'n geweldenaar als bijv.Totilas "tegenvallen",je hoopt immers een toekomstig (top?) sportpaard te fokken van zo'n hengst.
een merrie telt natuurlijk ook flink mee.
daarnaast willen sommige positieve en negatieve eigenschappen weleens een generatie overslaan.
je moet niet alleen naar je merrie en de hengst kijken,maar ook wat er nog allemaal achter zit.

@ janderegelaa: ben opzich wel benieuwd welke argumenten de hengstenhouder had.
ik houd me nu totaal niet bezig met de fokkerij want ik heb alleen maar ruinen:D,en Totilas is imo gewoon een heel goed sportpaard,wat nog niet wil zeggen dat hij dalijk ook een heel goed vaderdier zou zijn.

12tt12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:19

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

En nu zat ik toevallig met een hengstenhouder over Totilas te praten en die zei: "geweldig sportpaard, maar niet mee fokken".

Ach dat riepen ze vroeger over Libero ook met hele groepen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:48

Niks zo makkelijk als vanaf de zijlijn meteen klaar staan met je oordeel...