Is er van GRIBALDI een kwpn ggk hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:32

Heb zelf een 4.5 jarige Gribaldi x Doruto.

Supermooi beestje met veel ras (met name zijn hoofd is prachtig). Donkere vos.

Heeft net zo'n voorbeen als Gribaldi. Het achterbeengebruik staat bij Gribaldi's bekend als zwak. Het Doruto bloed heeft dit opgevangen hij heeft gelukkig een sterk achterbeen gebruik. Hij is ook superelastisch, echt een atleetje.

Karakter heeft ie wel: komt aardig in verzet als het hem niet aanstaat en is erg slim: probeert je snel voor te zijn bij een oefening. Maar als je hem eenmaal voor je hebt gewonnen, gaat ie voor je door het vuur!

Nadeeltje: hij blijft klein. Is nu 1.62m. Heb hem als veulen gekocht bij fokker en dan is het toch gokken hoe groot ie wordt.

Hopen dat hij als trakehner nog wat zal groeien. Het zijn laatbloeiers zeggen, die trakehners, ze wel es...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:33

Grappig die foto's van Zanekin (uit een hengstenfolder) Op de bovendste foto zit Hans Jurgen Ambrust die ieder jaar jonge Trakehner hengsten op dit soort rijpaardkeuringen naar de top rijdt. Zo Won hij al eens met Induc en kwam ook hoog met Munchausen o.a.. Nooit meer wat van die dieren in de sport gehoord nadien. Wat een zeer goede ruiter toch al niet kan.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:36

Euhm...., het ging hier over röntgenfoto's.
Munchausen loopt nu PSG denk ik (nog jong inderdaad).
Induc zit in Denemarken, super vererver ook.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:45

Zannekin schreef:
2 zonen:
Afbeelding
Afbeelding

Ja en wordt jij daar nou echt warm van????

Sorry voor mijn "kattige" reactie, maar dit is toch geen goed achterbeengebruik?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:48

Ik persoonlijk vind it wel fijne paarden, hoewel de 1e foto moeilijk is te beoordelen aangezien hij een behoorlijk aantal graden is gedraaid (of alle bomen groeien scheef?)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 13:49

Euh, ik ben wel zeer onder de indruk van Hofrat ja. En niet alleen op foto.

blup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:26

Sjuimpje schreef:
Je kan beter nakomelingen gaan bekijken als de hengst zelf Paulanda...
Obelisk en Polansky zijn beide plaatjes om te zien. Daar kan je niets van zeggen.

Haha! Haha!
Vorig jaar heeft mijn merrie een zw. merrieveulen van Obelisk gehad en is dit jaar drachtig van Polansky en moet over 2 wkn veulenen. Van Obelisk was het een mooilangelijnd veulen zonder aftekeningen en bloed genoeg en superlief karakter.
Komt overigens uit een Junior STV merrie. Wat er nu uitkomt is nog afwachten.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:29

Hmm, nu wil ik wel eens weten wat er mis is aan het achterbeen gebruik?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:42

Dan treden ze niet genoeg onder, missen kracht. En het achterbeen is natuurlijk onontbeerlijk voor de hogere dressuur....

Overigens vind ik dat van Gribaldi zelf ook. Alhoewel ik het verder een super mooi dier vind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:33

Ik vind hem gewoon zo bizar bewegen. Ik heb hem dus in Den Bosch weer eens gezien en ik weet dus echt niet wat ik daar nou van moet vinden. Maar zijn nafok vind ik dan wél vaak best fijn, hoewel je vaak een wat zweverig achterbeen ziet. Maar bij sommigen verbeterd dit in de training weer enorm, dus wat dat betreft... (Gewoon ophouden met teuten en aan het werk met die dieren! Haha!)

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:44

Ik vind het zeer knap dat men vanaf een foto kan beoordelen of een hengst een goed achterbeen heeft, dit is slechts een moment opname. Mijn opvatting hierover is dat je het paard toch in het echt moet zien, wil je hierover oordelen. Daarnaast kan een hengstenhouder niet aangerekend worden op de keuze van de fokker. De hengstenhouder kan een advies geven, maar de keus ligt toch echt bij de fokker.

De gribaldi x daimler is idd afgekeurd, maar dit was zeker niet op zijn slechte been gebruik. Er was een oneffenheid op de foto ontstaan, naar grote waarschijnlijkheid door een ongeluk. Het ging hier dan ook niet om iets erfelijks. ((hopelijk worden hierdoor misverstanden voorkomen)

Daarnaast heeft de hengst een goede index en zoals ans al liet zien een goed afstammelingen rapport. Daaruit blijkt ook dat de meeste van de "bekende verhalen" niet bevestigd worden. Daarnaast weet iedereen dat hoge bomen veel wind vangen, zo dus ook deze hengst.

Citaat:
paulanda schreef:
nou dan zou ik graag willen weten welke hengst aan al deze criteria voldoet,goed karakter moet ook in het pakket zitten en dus veel front goed achterbeen en hoogbenig.
Roept u maar!

Ik ben overigens zeer benieuwd of de hengst san remo niets voor je merrie is. De hengst zelf voldoet aan de eisen die jij aan een paard stelt.
Heeft een goed verrichtingsonderzoek gelopen en zijn eerste veulens zijn op dit moment al te bezichtigen. Daarnaast is hij ook nog eens goed gefokt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:46

Ieieie! Dat is mijn oude instructeur op die foto!! Haha! Blijft wennen iedere keer als ik die hengstenfoto's zie!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:49

Het is moeilijk om jouw mening obejctief te zien met zo'n usernaam Gribaldifan Haha!
Net zoals mensen dat waarschijnlijk ook van mij zullen denken met mijn onderschrift die ik toch bewust maar heb laten staan.

San Remo komt uit redelijk klassieke lijnen, ik denk dat de merrie van Paulanda een modernere hengst nodig heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 16:55

Als toevoeging op Sjuim, met een merrie van die leeftijd ga je niet avontureren. Van San Remo zijn nog geen kinderen waar je enige referentie aan kan verbinden.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:08

Sjuimpje schreef:
Het is moeilijk om jouw mening obejctief te zien met zo'n usernaam Gribaldifan Haha!
Net zoals mensen dat waarschijnlijk ook van mij zullen denken met mijn onderschrift die ik toch bewust maar heb laten staan.

Mensen mogen denken wat ze willen, daar zijn ze vrij in.

Daarnaast zijn er al verschillende san remo's geboren. Daar zou je zelf naar kunnen kijken. Dan zie je de merrie meteen en weet je hoe hij fokt in combinatie met een bepaalde merrie.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:20

Dan zou hij nog voor het verrichtingsonderzoek gedekt moeten hebben?

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 17:26

Sjuimpje schreef:
Dan zou hij nog voor het verrichtingsonderzoek gedekt moeten hebben?

Ja, dat klopt! Dat had stravinsky ook. Is ook niet zo verwonderlijk als ie er 250 dekt in een seizoen. En na het verrichtingsonderzoek heeft san remo ook nog eens heel wat merries gedekt. Er zijn juist fokkers die er voor kiezen om met een jonge hengst te fokken. Maar wat ik wil zeggen is dat als je interesse hebt in een hengst die vorig jaar is goed gekeurd en van de meeste nu al veulens te bewonderen zijn. Dan heb je tenminste al een beeld van de veulens.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 21:00

Heb even in de hengstenboeken lopen snuffelen en qua afstammelingen rapport en verrichtingsonderzoek neig ik meer naar obelisk dan polansky die heeft ook minder uitstraling vind ik zelf,wel moeilijk beoordelen van foto uiteraard.
Enigste is dat obelisk nogal eens grote oren doorfokt en mijn merrie heeft noiet bepaald kleine flappers en valeninot,die jaarling van haar heeft ook redelijk grote,niks monsterlijks hoor,maar hoop dat dat dan maar goed gaat.

Staat obelisk op een site,ivm aanvraag hengstenfolder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:23

Bij Van Bommel in Aarle Rixel ff zoeken, wij hebben aardig wat kinderen van hem gezien. Oren vielen niet zo op wel het uniforme mooie front en allemaal bruin tot zwart

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:42

GribaldiFAN"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Daarnaast zijn er al verschillende san remo's geboren. Daar zou je zelf naar kunnen kijken. Dan zie je de merrie meteen en weet je hoe hij fokt in combinatie met een bepaalde merrie.

Veulens zeggen ook niet echt heel veel, zie graag hoe paarden het Onder het zadel doen!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:01

Dat schreef sjuim niet hoor dat schreef gribfan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:08

sarabande schreef:
Dat schreef sjuim niet hoor dat schreef gribfan

Oeps sorrie, iets te veel weggehaald!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:13

Samsam"]
[quote="GribaldiFAN"][quote="Sjuimpje schreef:

Veulens zeggen ook niet echt heel veel, zie graag hoe paarden het Onder het zadel doen!
[/quote]
Tja, dan zal je toch nog zeker meer dan 3 jaar moeten wachten. Helaas...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:18

Precies en als je dan een oude dorutomerrie hebt, zou ik niet de gok willen nemen dat zijn kinderen onder het zadel tegenvallen, en een wat oudere hengst nemen, maar das persoonlijk en zou jij de gok wel nemen!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:30

Samsam schreef:
Precies en als je dan een oude dorutomerrie hebt, zou ik niet de gok willen nemen dat zijn kinderen onder het zadel tegenvallen, en een wat oudere hengst nemen, maar das persoonlijk en zou jij de gok wel nemen!

Ik zou eerst zijn zijn afstammelingen rapport afwachten. De beoordeling van de veulens is als het goed is rond september van dit jaar.
Als deze goed zou zijn en de hengst past na mijn idee op mijn merrie dan zou ik de gok durven nemen. Mij maakt het wat dat betreft niet zoveel uit of het nu om een jonge of oude merrie gaat. Juist een oude bloedlijn in combinatie met nieuw bloed is erg gewild. En ik denk dat je als fokker ook bepaalde risico's moet durven nemen en niet achter de feiten aan moet lopen. Natuurlijk is het makkelijker praten voor de fokkers die 10 of meer fokmerries op stal hebben staan. In het geval van Paulanda is het misschien slimmer een bewezen hengst te kiezen. Maar ik zou jonge hengsten zeker niet uitsluiten.
Ik heb overigens zelf ook zo'n risico genomen, eigenlijk nog een grotere. Door met een hengst te laten dekken die was aangewezen. Het was vrijwel zeker dat de hengst werd goedgekeurd en we waren er dan ook helemaal weg van. Helaas kreeg de hengst een ongeluk en kon het verrichtingsonderzoek niet afmaken. Ons veulen kwam toen in reg. a terecht. Ondanks dat kwam er een ontzettend goed veulen uit die het nu goed doet in de sport. Ik denk nog wel 2 x na voor ik zo'n risico weer neem. Toch moet ik zeggen dat ik er geen spijt van heb. Met hengsten als san remo is dit risico er niet meer, want ze zijn goedgekeurd. Wel heb je de kans dat ze mochten de veulens niet naar verwachting zijn ze op wacht worden gezet. Maar deze kans is vrij klein.