Sabino paarden minder waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sibbe

Re: Sabino paarden minder waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:48

ja ik zou ook een derde second upion doen want er zit wel erg veel verschil tussen de bedragen succes ermee

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:51

5000 euro vind ik toch echt een reeël bedrag. De merrie heeft niks bewezen, niet op keuring uitgebracht en niet gekeurd, zowel klinisch als röntgenologisch. Ze is nu puur op papier en huidige 'staat' getaxeerd. Je kunt geen toekomstrpijzen vragen voor een paard dat nog niet op wedstrijd is geweest, zelfs neit voor een paardw at wel op wedstrijd is geweest. De taxateur rekent voor dit paard een bedrag zoals het er nú voorstaat.
Daarnaast snap ik niet waarom je keuren overbodig vind als ze de sport ingaan. Ik vind het dan toch belangrijk om te weten dat de benen, op dat moment, in orde zijn. Er kan altijd ergens een verborgen gebrek zitten wat je met keuren eruit zou kunnen halen. Daarnaast draagt dat dus wel degelijk bij aan de prijs van je paard. Nu weet je niet hoe benen zijn, dan had je dit wel geweten. Nu is het onzeker, had je haar gekeurd was de taxateur er zeker van dat er niks mis mee was, nu niet.
Nogmaals, 5000 is echt niet belachelijk weinig voor de merrie, het kan een mooi beestje zijn, maar heeft niks, en ook echt niks bewezen, behalve voor jullie zelf misschien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:39

laat ik even voorop stellen dat het niet de bedoeling was om dit paard nu te verkopen maar dat het al in september vorig jaar gebeurd is, die prijzen waren toen heel anders..... en dát is het moment van taxatie, niet vandaag.

wie gaat er nou zn paard keuren voordat je gaat starten, je wilt niet verkopen en paard mankeert niks, je gaat toch niet keuren als er geen enkele aanleiding is? Wie verwacht nou dat een DA je paard doodspuit en oh gut wat jammer dat ie nou niet gekeurd is.... is toch van de zotte!

Paard heeft ook de kans niet gehad om zich te bewijzen vandaar dat het zo´n moeilijke kwestie is. Er hebben mensen met veel, héél veel verstand van paarden gezegd dat het dier een potentiele topper is (toen ze nog leefde), dus vanwege een stomme fout van de DA moet je dan maar dubbel gestraft worden???

de 1e taxateur schatte het paard op 14000,- (minus 5000 vanwege het nog niet starten en dat vind ik wel terecht, dus uiteindelijk 9000,-) dus die had er wel kijk op! en deze maar op 5000,- vanwege die rare witte benen.... ??? die andere taxateur viel helemáál niet over de kleur en wat er dus nu gebeurt is niet correct!
Ik ben dan ook heel benieuwd wat de 3e gaat zeggen....

dus iedereen hier die ooit een veulen heeft gekocht en er nu wedstrijden mee rijdt heeft het paard op 3 of 4 jarige leeftijd alsnog laten keuren om te zien of de benen wel goed zijn voordat ze gingen starten? nee toch zeker....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:43

Santigo_ schreef:
5000 euro vind ik toch echt een reeël bedrag. De merrie heeft niks bewezen, niet op keuring uitgebracht en niet gekeurd, zowel klinisch als röntgenologisch. Ze is nu puur op papier en huidige 'staat' getaxeerd. Je kunt geen toekomstrpijzen vragen voor een paard dat nog niet op wedstrijd is geweest, zelfs neit voor een paardw at wel op wedstrijd is geweest. De taxateur rekent voor dit paard een bedrag zoals het er nú voorstaat.
Daarnaast snap ik niet waarom je keuren overbodig vind als ze de sport ingaan. Ik vind het dan toch belangrijk om te weten dat de benen, op dat moment, in orde zijn. Er kan altijd ergens een verborgen gebrek zitten wat je met keuren eruit zou kunnen halen. Daarnaast draagt dat dus wel degelijk bij aan de prijs van je paard. Nu weet je niet hoe benen zijn, dan had je dit wel geweten. Nu is het onzeker, had je haar gekeurd was de taxateur er zeker van dat er niks mis mee was, nu niet.
Nogmaals, 5000 is echt niet belachelijk weinig voor de merrie, het kan een mooi beestje zijn, maar heeft niks, en ook echt niks bewezen, behalve voor jullie zelf misschien.

Mijn ex-zwager heeft heel wat paarden ook die in de top mee lopen. Degene die hij heeft aangekocht zijn wel gekeurd, maar de zelfgefokte paarden worden niet gekeurd voor ze de sport in gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:02

cissy schreef:
wie gaat er nou zn paard keuren voordat je gaat starten, je wilt niet verkopen en paard mankeert niks, je gaat toch niet keuren als er geen enkele aanleiding is? Wie verwacht nou dat een DA je paard doodspuit en oh gut wat jammer dat ie nou niet gekeurd is.... is toch van de zotte!

dus iedereen hier die ooit een veulen heeft gekocht en er nu wedstrijden mee rijdt heeft het paard op 3 of 4 jarige leeftijd alsnog laten keuren om te zien of de benen wel goed zijn voordat ze gingen starten? nee toch zeker....

Ik vind het heel normaal dat je een paard laat keuren als hij 2,5 jaar oud is. Dus ja, ik laat mijn paarden keuren voordat ik ga starten. Nog sterker zelfs; ik laat ze keuren voordat ik er tijd en geld en moeite insteek. :) Als ze niet goed zijn op de foto gaan ze eruit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:42

en dan nog, ik bedoelde een veulen keuring of een merrie keuring...

Jullie willen graag €9000 taxatie, vanwege haar papier..... Maar dat zegt helemaal niks.
Vriendin had 2 Flemingh merries van dezelfde moeder.

Eén groot, bruin, langgelijnd, had zeker gescoord op keuringen.
Het idelale paard volgens velen, maar het kwam er niet uit....
Paard is een paar keer in het Z gestart en terug gegaan naar de eigenaar. Geen sportpaard.

andere 1.59m vos, een brok talent die ondanks haar ponymaat verschrikkelijk goed presteert. Loopt nu PSG. En heeft niks weg van haar zus.

Zelfde moeder, zelfde vader. Als je dus iets over haar waarde had willen weten had ze gewoon op een keuring moeten zijn geweest.
Op een papiertje zal geen taxateur mogen afgaan, zeker niet als je bijna het dubbele wil hebben dan een normale prijs voor een niet gekeurde en niet uitgebrachte merrie.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:46

ER wordt nu gevallen over het feit dat de merrie niet gekeurd is...
Is er na het overlijden geen röntgenrondje gedaan? Zou een hoop sores schelen...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:03

Ik denk dat als je paard met zadel en al dood neervalt, dat je hem niet röntgenologisch laat bekijken.....

Wel een autopsie, om de doodsoorzaak vast te stellen, maar ik denk niet dat je op dat moment de waarde wil weten t.b.v. een schadevergoeding....

Ga er dus gewoon van uit dat je te doen hebt met een kerngezonde, jeugdig aandoende, 4 jarige merrie die nog nooit ergens geshowd is geweest.
Goed papier en Sabino kleur.

Mijn inziens is dan die 4 tot 5000 euro zeker reëel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:18

Amondi: een paard dat dood neervalt is niet kerngezond.
En gebreken die op de rontgen aan het licht komen zijn eerder regel dan uitzondering, dus een paard dat niet op de foto is geweest kerngezond noemen is erg naief.

Paarden taxeren is een objectief iets. De ene ziet er vanalles in, de andere vindt het niks.
Potentie is in mijn ogen niet heel veel waard. Ieder paard met een aardig papier heeft in principe de potentie om hoog in de sport te lopen. Pas als ze dat daadwerkelijk doen is het geld waard.

Ik denk persoonlijk dat 5000 euro voor een onbeleerd paard waar nog niet van bekend is of het gezond is al teveel geld is. En dat heeft niks met de aftekening te maken, want bij sabino is het vaak love it or hate it. Met andere woorden: daar zijn liefhebbers voor.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:04

[***] schreef:

Het paard is doodgevallen door het inspuiten van een middel waar het allergisch aan was. Het IS dus niet kerngezond (want dood), maar was het daarvoor hoogstwaarschijnlijk wel. Hierbij is een mogelijke OCD buiten beschouwing gelaten, want er zijn geen foto's van, zoals al vele malen herhaald is. Mocht die er wel zijn, dan had ze er alleszins nog geen last van, zo begrijp ik. Wat mij betreft, valt dat onder "kerngezond".

Ook ik vind 5000 EUR een mooie prijs om te krijgen voor een ongetrainde 4 jarige zonder geloofsbrieven.
Laatst bijgewerkt door SuSEQ op 10-03-09 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:22

[***] schreef:
En gebreken die op de rontgen aan het licht komen zijn eerder regel dan uitzondering, dus een paard dat niet op de foto is geweest kerngezond noemen is erg naief.

Paarden taxeren is een objectief iets. De ene ziet er vanalles in, de andere vindt het niks.
Potentie is in mijn ogen niet heel veel waard. Ieder paard met een aardig papier heeft in principe de potentie om hoog in de sport te lopen. Pas als ze dat daadwerkelijk doen is het geld waard.

Ik denk persoonlijk dat 5000 euro voor een onbeleerd paard waar nog niet van bekend is of het gezond is al teveel geld is. En dat heeft niks met de aftekening te maken, want bij sabino is het vaak love it or hate it. Met andere woorden: daar zijn liefhebbers voor.

A paard was wel gezond, lees de doodsoorzaak en de reden waarom het getaxeerd moet worden.

B taxeren is subjectief, niet objectief... zoals jezelf notabene aangeeft! Alleen zal een taxateur van een verzekeringmaatschappij proberen objectief te zijn. Maar omdat er geen rekenformules voor zijn zal hij/zij altijd in een grijs gebied uitkomen.

Alleen dan is €9000,00 wel een erg subjectieve rose bril.....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:25

Poeh, de eigenaresse krijgt wel een hoop te verduren zeg! Eerst valt haar paard dood neer en dan het gesteggel met taxateurs.

Ik zou mij er niet aan durven wagen wat ik voor een degelijk paard neer zou tellen. De aftekeningen van het dier spreken mij juist wel heel erg aan. Ik ben dol op veel wit :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:55

Maar op witte aftekeningen kan je niet rijden hoe mooi ze ook zijn en daar betaal je dus niet voor (normaal gezien als je een sportpaard wilt kopen).

Ik vind de prijs, 5000 euro, redelijk voor een paard, zoals SuSEQ het netjes zegt, 'zonder geloofsbrieven'.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:36

een persoonlijk bericht van de eigenaresse, omdat ze er toch nog wat over kwijt wil.

Hoop mensen hebben het maar over de doodsoorzaak...
Dit is de reden waarom het paard dood neer is gevallen (voor degene die het nog niet gelezen hebben):

Het is vrijdag 5 september 2008, wie had kunnen denken dat deze datum zo gedenkwaardig zou worden...
Normaal is de vrijdag voor mij de drukste dag van de week, zo druk dat ik niet eens alles kan doen wat ik moet doen op zo'n dag!
Maar nu valt er iets uit en heb ik ineens even tijd.
Dus ik denk dan doe ik s´avonds de boodschappen kan ik nu mooi even Zarone ( mijn lieve mooie jonge merrie) rijden terwijl de kinderen op school zitten.
Na haar gepoetst en gezadeld te hebben hoor ik iemand buiten praten, ik ga even kijken en zie de dierenarts.

Ik vraag: "heb je Belle net ingespoten voor de mok?" waarop zij dit bevestigd.
Dus ik vraag haar even naar Zarone te kijken en haar misschien ook zo'n spuit te geven.
Ze kijkt en ziet hoe zeer het doet, ik vertel haar dat het wel al de goede kant op gaat maar met het natte weer dat er aan komt het waarschijnlijk wel weer wat erger wordt.
Ze zegt ik pak het even, terwijl ze wegloopt sta ik met haar stagaire te praten over jonge paarden en inrijden etc .. ik denk dat ze ongeveer 16 is.

De dierenarts vraagt mij om Zarone vast te houden en doet de eerst spuit intraveneus ( gelijk in de bloedbaan) Zarone is braaf. De tweede naald prikt ze in haar bil en Zarone begint te springen en gaat steeds gekker doen, eerst denk je nog jeetje wat een reactie op een prikje maar ze bleef maar doorgaan!
Ze trapt de deur open van een stal die ik gelijk sluit en ze zakt door haar voorbenen.
Ik maak haar gelijk los en ook het zadel.
De dierenarts rent weg, ik denk om iets te halen, Zarone begint heel hard te kreunen.
De dierenarts komt teruglopen en ik zeg je moet wat spuiten adrenaline ofzo waarop ze zegt ik heb mijn baas aan de telefoon en die zegt dat ik niks bij kan spuiten.
Ik blijf Zarone "prikkelen" aaien, klopjes geven, schudden, wat ik maar kon bedenken.
Toen ik haar mok been pakte reageerde ze helemaal niet, waarop ik roep: we raken haar kwijt hoor je moet echt nu wat spuiten.
De dierenarts luisterd naar haar hart en zegt: "dat hoeft niet meer, ze is dood"

Ik kon de eerst 5 minuten alleen maar roepen "hoe kan dit nou?!" hier kon helaas niemand mij het antwoord op geven. De dierenarts zei "ik wist niet dat dit kon gebeuren"
Ik vroeg haar wat ze had ingespoten, "Ivermectine" was het antwoord.
Gelukkig ben ik heel goed opgevangen door iedereen op stal en natturlijk Tanja die gelijk naar me toe kwam, het is natuurlijk echt nog steeds bizar wat er is gebeurd!
Ik wilde gewoon lekker even gaan rijden!

Thuis had mijn moeder de kids opgevangen en later ook mij ..
Iets later belde de dierenarts mij, zij was ook erg overstuur en is naar de praktijk gegaan omdat ze niet meer kon werken.
Ik vroeg haar waarom ze nou niks bij kon spuiten, dit was omdat ze anders het verdedigingsmechanisme van de hersenen in werking had gesteld en er andere erge dingen konden gebeuren ( erger dan de dood?)
Ze zei nogmaals dat ze had gespoten met Ivermectine en dat ze het schadeformulier van de verzekering had opgevraagd.

Ik ben met mijn moeder naar het middel gaan zoeken op het internet.
We komen er gelijk bij de eerste pagina al achter dat dit middel bij paarden niet intraveneus gespoten mag worden vanwege een kans op shock, dit is dus ook wat er gebeurd is.
Een vriendin en medestalgenoot heeft ook gelijk een topic geopend op een forum zodat we wat informatie konden krijgen.
[MD] Paard dood door mokspuit, Ivomec
We hebben ook gelijk de sectie geregeld op Zarone en twee onafhankelijke dierenartsen gevraagd wat te doen en hoe dit kon gebeuren.

Ze gebruikten zelf nooit Ivermectine bij paarden vanwege het risico op shock en dan al zeker niet bij mok! Verder bij een paard in shock zouden ze van alles spuiten om hem/haar eruit te krijgen maar er is nooit een garantie dat het lukt.
Via het forum op bokt kwamen we er achter dat dit middel om die rede in 1984 al uit de handel is genomen voor paarden.

Door het intraveneus inspuiten kan er dus een shock ontstaan of narcrose vorming op de inspuitplek.
Kan het nog steeds niet geloven dat dit risicomiddel voor mok (een huisprobleem) is gebruikt!
De dierenarts belde mij een aantal dagen later over de uitslag van het sectierapport.
Het was een kern gezond paard gestorven aan een shock.
en ze zei dat ze net had gelezen dat dit kon door een reactie op ivermectine.
Lekker belangrijk zo achteraf!!

Je mag er toch vanuit gaan dat een dierenarts weet wat hij in de auto heeft en wat de risico's en bijwerkingen van die middelen zijn!
Maar goed Zarone heb ik er niet mee terug..

Ik ben heel verdrietig maar vooral ook heel boos dat dit heeft kunnen gebeuren.
We zouden gaan starten, 20 september onderling als generale.....nog zoveel plannen en dat was in 10 minuten weg...

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:48

een sabino is echt niet minder waard.
ik vind het juist heel apart!
vooral bij kwpn'ers.
zelf zit ik in de welsh nwr pony's en toevallig is dit jaar 1 sabino hengst goedgekeurd volgens mij echt de 1e sabino dekhengst van de nwr pony's, dus het zegt toch wel iets over dat de kleur echt niet uitmaakt hoor.
de ene vind het aanspreken en wil er veel geld voor geven, de ander vind het niks nou jammer dan voor die ander.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:47

Oud topic en daarom een slotje ipv verplaatsen naar een geschiktere plaats.