Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Santigo_ schreef:5000 euro vind ik toch echt een reeël bedrag. De merrie heeft niks bewezen, niet op keuring uitgebracht en niet gekeurd, zowel klinisch als röntgenologisch. Ze is nu puur op papier en huidige 'staat' getaxeerd. Je kunt geen toekomstrpijzen vragen voor een paard dat nog niet op wedstrijd is geweest, zelfs neit voor een paardw at wel op wedstrijd is geweest. De taxateur rekent voor dit paard een bedrag zoals het er nú voorstaat.
Daarnaast snap ik niet waarom je keuren overbodig vind als ze de sport ingaan. Ik vind het dan toch belangrijk om te weten dat de benen, op dat moment, in orde zijn. Er kan altijd ergens een verborgen gebrek zitten wat je met keuren eruit zou kunnen halen. Daarnaast draagt dat dus wel degelijk bij aan de prijs van je paard. Nu weet je niet hoe benen zijn, dan had je dit wel geweten. Nu is het onzeker, had je haar gekeurd was de taxateur er zeker van dat er niks mis mee was, nu niet.
Nogmaals, 5000 is echt niet belachelijk weinig voor de merrie, het kan een mooi beestje zijn, maar heeft niks, en ook echt niks bewezen, behalve voor jullie zelf misschien.
cissy schreef:wie gaat er nou zn paard keuren voordat je gaat starten, je wilt niet verkopen en paard mankeert niks, je gaat toch niet keuren als er geen enkele aanleiding is? Wie verwacht nou dat een DA je paard doodspuit en oh gut wat jammer dat ie nou niet gekeurd is.... is toch van de zotte!
dus iedereen hier die ooit een veulen heeft gekocht en er nu wedstrijden mee rijdt heeft het paard op 3 of 4 jarige leeftijd alsnog laten keuren om te zien of de benen wel goed zijn voordat ze gingen starten? nee toch zeker....
Als ze niet goed zijn op de foto gaan ze eruit. [***] schreef:Amondi: een paard dat dood neervalt is niet kerngezond.
[***] schreef:Amondi: een paard dat dood neervalt is niet kerngezond.
En gebreken die op de rontgen aan het licht komen zijn eerder regel dan uitzondering, dus een paard dat niet op de foto is geweest kerngezond noemen is erg naief.
Paarden taxeren is een objectief iets. De ene ziet er vanalles in, de andere vindt het niks.
Potentie is in mijn ogen niet heel veel waard. Ieder paard met een aardig papier heeft in principe de potentie om hoog in de sport te lopen. Pas als ze dat daadwerkelijk doen is het geld waard.
Ik denk persoonlijk dat 5000 euro voor een onbeleerd paard waar nog niet van bekend is of het gezond is al teveel geld is. En dat heeft niks met de aftekening te maken, want bij sabino is het vaak love it or hate it. Met andere woorden: daar zijn liefhebbers voor.