(KWPN Hengsten) Dekgeld 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:56

sarabande schreef:
eilander schreef:
commissie!!9(afgekort!!)

Lijkt me duidelijk dat de inseminator betaald wordt voor zijn werk. De dekprijs verandert er meestal niet van alleen de eigenaar of hoofdverdeler van de hengst krijgt minder.

Sorry hoor, maar hier had ik dus nog nooit van gehoord.

Hier zijn nog enkele hengstenhouders in de buurt die het insemineren altijd (het eerste jaar toch) voor hun rekening nemen... Dat vind ik dus ook een echte service, en als ze dan al een hengst hebben die me kan bekoren, zal deze regeling toch ook doorwegen in de finale beslissing mbt hengstenkeuze.

Ook maak ik telkens de afspraak dat er enkel dient betaald te worden bij een levend geboren veulen, en anders dek ik het volgend jaar gewoon opnieuw zonder opleg.

Edit: maar ik weet ook wel dat dit niet voor elke hengst zal gelden, de duurdere - die niet hun eigen eigendom zijn - vormen hierop wel eens de uitzondering

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:02

Zo werkt het bij ons ook niet ,hoor.
Bij mij begeleid de veearts alles.
Dat kost goud geld maar ik heb geen andere keus.
Nu er 1 aan de wal staat voor de IBOB wordt ze (mits ze slaagd) naar de hengstenhouder gebracht om gedekt te worden.
Dat scheelt me weer een paar honderd euro.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:04

lientjeds schreef:
Sorry hoor, maar hier had ik dus nog nooit van gehoord.

Edit: maar ik weet ook wel dat dit niet voor elke hengst zal gelden, de duurdere - die niet hun eigen eigendom zijn - vormen hierop wel eens de uitzondering

Dat staat er toch :? Het gaat om hengsten van een ander, van je eigen hengst ben je geen wederverkoper.

lientjeds

Re: (KWPN Hengsten) Dekgeld 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:21

Met dat laatste bedoelde ik de condities die je individueel (al dan niet) kan afdwingen.

Ik ben ook een realist, als de hengstenhouder/verdeler wederverkoper is, dat je niet het onmogelijke kan vragen...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:47

lientjeds schreef:
Ik ben ook een realist, als de hengstenhouder/verdeler wederverkoper is, dat je niet het onmogelijke kan vragen...

Daarom moet je ook dekken waar de HH ook eigenaar is..
nl. De eigenaar HH geeft aan zijn wederverkopers ,zich ook noemende hengstenhouder, een commissie van bv. € 300,-..
Doordat je rechtstreeks dekt bij de eigenaar hoeft hij dus geen commissie uit te keren, dus die kan hij aan de merriehouder geven...
Zo simpel is het...
Daarom net als met elke handel in crisistijd, koop bij de bron i.p.v. bij de handel... :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:50

ceasario schreef:
[
Doordat je rechtstreeks dekt bij de eigenaar hoeft hij dus geen commissie uit te keren, dus die kan hij aan de merriehouder geven...
Zo simpel is het...

Alsof dat een waarheid is, pure speculatie :(:) .
En je merrie naar het andere einde van Nederland brengen en bij de eigenaar op stal zetten tot ze drachtig is is zeker goedkoper :n .

Wederom een hoop flauwekul

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:22

sarabande schreef:
[.

Wederom een hoop flauwekul

Jij bent een van de grote groep naivelingen...

Heb je er nooit aan gedacht dat je gewoon rechtreeks kan bestellen ( waarschijnlijk niet ), opsturen naar je adres en de DA die toch blijkbaar moet komen, laten insemineren..
Dus waarom die comm. dan niet pakken... Maar blijkbaar ben jij gewend te betalen wat er gevraagd wordt...en dan is alles duur..Tja.. :(:)

weule

Re: (KWPN Hengsten) Dekgeld 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:03

'k moet ceasario toch gelijk geven..
Wanneer ik hier bijvoorbeeld bij nijhof mijn merrie laat insemineren door bijvoorbeeld houston van Veninga. En houston kost bijvoorbeeld 1250 euro, dan gaat daarvan 1000 naar veninga en 250 naar nijhof (ongeveer). Ga ik rechtstreeks naar Veninga krijgen hun de volledige 1250.... of je handelt er 150 of 200 euro af...

Je koopt toch ook geen paard voor de vraagprijs?? je probeert er (ik althans wel ;) ) altijd een flink bedrag af te handelen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:20

ceasario schreef:
Heb je er nooit aan gedacht dat je gewoon rechtreeks kan bestellen ( waarschijnlijk niet ), opsturen naar je adres en de DA die toch blijkbaar moet komen, laten insemineren.

Die commissie is meestal niet voor de klant
De Da moet helemaal niet komen om te insemineren, maar ervoor en de dag erna

Opsturen naar prive adres doen lang niet alle hengstenhouders omdat ze dan geen garantie hebben dat het sperma oordeelkundig behandeld wordt

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:23

Citaat:
Opsturen naar prive adres doen lang niet alle hengstenhouders omdat ze dan geen garantie hebben dat het sperma oordeelkundig behandeld wordt

Daar heb ik hier op het eiland nog nooit problemen mee gehad.
En neem van mij aan dat het hier met de rederij er tussen niet altijd even makkelijk gaat!
Ik heb nu bij 4 verschillende hengstenhouders gedekt en er is nog nooit moeilijk over gedaan.
Zelfs geen extra kosten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:46

eilander schreef:
Citaat:

Daar heb ik hier op het eiland nog nooit problemen mee gehad.
En neem van mij aan dat het hier met de rederij er tussen niet altijd even makkelijk gaat!
Ik heb nu bij 4 verschillende hengstenhouders gedekt en er is nog nooit moeilijk over gedaan.
Zelfs geen extra kosten.

Jij bent toch sperma verdeler, dat kan je niet vergelijken met een particulier zonder enige kennis van de materie

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:12

sarabande schreef:
[
Die commissie is meestal niet voor de klant
De Da moet helemaal niet komen om te insemineren, maar ervoor en de dag erna

Dat bepaald de klant, zo simpel..anders doorlopen..
En de DA kan gewoon insemineren..wordt hier in de regio genoeg gedaan...
Je hebt die tussenhandelaren niet nodig alleen als je van toeten nog blazen weet...

Maar ja er zijn altijd mensen die van elke tafel willen mee-eten... |(

Extra voordeel wanneer de begeleidend DA Ins..dat hij dan ook weet of zijn prognose juist was... :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:31

heb nog nooit problemen gehad met versturen van sperma naar stal hier ??
en dat vanuit NL , Duitsland en Belgie ..altijd keurig verstuurd en aangekomen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:34

Citaat:
Jij bent toch sperma verdeler, dat kan je niet vergelijken met een particulier zonder enige kennis van de materie

Van stieren,ja!! :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:56

besita schreef:
heb nog nooit problemen gehad met versturen van sperma naar stal hier ??
en dat vanuit NL , Duitsland en Belgie ..altijd keurig verstuurd en aangekomen

Jij behoort dan ook niet tot de naievelingen.. :D

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:41

Ook hier altijd korting op het dekgeld, kwestie van eigenaar benaderen daarmee onderhandelen en alles regelen, scheelt aardig wat euries hoor :$

Dit jaar hebben wij besloten de merries naar het station te brengen, ook dat valt reuze mee in de kosten, veterinaire kosten zijn dan ook interessant en ga zo maar door.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:33

Wij hebben de merries al een paar keer bij Nijhof gehad, zelfs met veulen. Nog nooit is er een rekening gekomen van stalgeld. Ze hebben de merrie ook al eens thuis opgehaald en we zaten een keertje onderweg met pech. Beide keren hebben ze de merrie gehaald en geen rekening gestuurd. Vind ik toch errug netjes!! Ook hebben we daar al eens de afspraak gemaakt van niet drachtig , geen dekgeld. Deden ze helemaal niet moeilijk over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:20

flyfly schreef:
Wij hebben de merries al een paar keer bij Nijhof gehad, zelfs met veulen. Nog nooit is er een rekening gekomen van stalgeld. Ze hebben de merrie ook al eens thuis opgehaald en we zaten een keertje onderweg met pech. Beide keren hebben ze de merrie gehaald en geen rekening gestuurd. Vind ik toch errug netjes!! Ook hebben we daar al eens de afspraak gemaakt van niet drachtig , geen dekgeld. Deden ze helemaal niet moeilijk over.

Dat noemt men service en klanten binding, prima.
Dat is heel wat anders dan te gaan jammeren om korting, dat vind ik eigenlijk een beetje sneu inplaats van naief.
Als je je niet kan veroorloven om paarden te fokken neem dan cavia's, goedkoper en sneller.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:45

Om korting vragen is gewoon zakelijk zijn, jammeren vindt ik niet het juiste woord daarvoor. HH zijn trouwens niet echt gevoelig voor jammeren maar wel voor een zakelijke verhaal.

Om korting vragen houdt niet direct in dat je je geen paarden kunt veroorloven, raar argument hoor!

Ik heb een paar fijne paarden staan en dat voor weinig geld, stom he :+ Er zit er trouwens 1 tussen die me helemaal geen dekgeld heeft gekost en zo ook geen dierenartsrekeningen of stamboekkosten :$ , die hengsteneigenaar zag heil in onze STAMBOEKMERRIE :D , laat het nu toch een merrieveulen zijn geworden en dus voor nada/noppes. Wie doet het hier nu gek, diegene die de volle mep betaald of diegene die korting bedingt of ingaat op een voorstel van een hengsteneigenaar en zo een veulen voor niets heeft staan, ik weet het antwoord wel :D :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:47

Onze dierenaerts insemineert hier altijd, de hengstenhouder hoeft alleen maar te zorgen dat het sperma hier op tijd is, meer hoeft die bij ons niet te doen :)

Vroeger kwam dikwijls de hengstenhouder zelf insemineren (vriend van de familie en we dekten meestal met een hengst van hem), maar ik zie iemand van bv Gestüt Vorwerk dat niet doen :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:12

krackertje schreef:
Om korting vragen is gewoon zakelijk zijn, jammeren vindt ik niet het juiste woord daarvoor. HH zijn trouwens niet echt gevoelig voor jammeren maar wel voor een zakelijke verhaal.

Om korting vragen houdt niet direct in dat je je geen paarden kunt veroorloven, raar argument hoor!

Ik heb een paar fijne paarden staan en dat voor weinig geld, stom he :+ Er zit er trouwens 1 tussen die me helemaal geen dekgeld heeft gekost en zo ook geen dierenartsrekeningen of stamboekkosten :$ , die hengsteneigenaar zag heil in onze STAMBOEKMERRIE :D , laat het nu toch een merrieveulen zijn geworden en dus voor nada/noppes. Wie doet het hier nu gek, diegene die de volle mep betaald of diegene die korting bedingt of ingaat op een voorstel van een hengsteneigenaar en zo een veulen voor niets heeft staan, ik weet het antwoord wel :D :D

Die hengstenhouder is zeker de weg kwijt |o
Een STAMBOEKMERRIE gratis insemineren? Dan weet ik wel wie er gek is.
Ook al schrijf je STAMBOEKMERRIE met hoofdletters, het blijft natuurlijk een gewone stamboekmerrie.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:54

misterA schreef:
krackertje schreef:

Die hengstenhouder is zeker de weg kwijt |o
Een STAMBOEKMERRIE gratis insemineren? Dan weet ik wel wie er gek is.
Ook al schrijf je STAMBOEKMERRIE met hoofdletters, het blijft natuurlijk een gewone stamboekmerrie.

Klopt, het was een stamboekmerrie en vandaar dat ik dat met grote letters weergaf, ik wist op voorhand al wel wat de reacties zouden zijn hier :D :D , dat gewoon is trouwens maar net wie daar over oordeelt.

Ik zal deze hengsteneigenaar nog wel even aan zijn verstand peuteren dat hij de weg kwijt moet zijn geweest, ik weet niet of dat hij jouw mening wel zal delen :+

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:54

krackertje schreef:
[

Klopt, het was een stamboekmerrie en vandaar dat ik dat met grote letters weergaf, ik wist op voorhand al wel wat de reacties zouden zijn hier :D :D , dat gewoon is trouwens maar net wie daar over oordeelt.

Ik zal deze hengsteneigenaar nog wel even aan zijn verstand peuteren dat hij de weg kwijt moet zijn geweest, ik weet niet of dat hij jouw mening wel zal delen :+

Hieronder een adres en er zijn er veel meer..
3 dekken 2 betalen

http://www.domselshof.de/

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:09

ceasario schreef:
Hieronder een adres en er zijn er veel meer..
3 dekken 2 betalen

http://www.domselshof.de/

Ben je naar de hengstenshow geweest vorige week ceasario?
Ik wel,vorig jaar ook.
Stel prachtige hengsten,super,natuurlijk voorgesteld.
En redelijk dekgeld voor dergelijke kwaliteit!

Voor de KWPN fokkers die nieuw bloed willen...een aanrader!(en voor de Jazz-eigenaren die op zoek zijn naar een goed karakter...!!)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:17

Topic gaat over KWPN hengsten versus dekgeld, dus dat Duitse gedoe is aardig off topic.

Je mag je af vragen waarom Duitse fokkers nu naar KWPN hengsten komen, niet voor het geld of een koopje dus.