Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:15

valori schreef:
.
Ook voor de goede veulens en paarden gaat de vraag omlaag omdat de onzekerheid over of je je inkomen wel houdt sterk gaat toenemen.

Wanneer er een bepaalde vraag is en er is een overschot aan paarden..dan zullen de mindere naar de slacht verdwijnen en de "betere" in prijs zakken...

Verder wordt hier uitgegaan van verkoop van veulens...Ook hier geldt het zelfde... Tenzij de inkoper geen opfokker is.
Voor rijpaarden hetzelfde...men die verschil dat men nu meer cash moet hebben....want een paard financieren via een PL-etje dat tijdperk is voorbij.. :(:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:21

Pipo schreef:
Het is toch gewoon zo, een merrie leeglaten kost gewoon meer geld!

Kost altijd geld...
Daarom zoals bij elk bedrijf de inkoop bepaald de verkoop zo ook met het fokken...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:23

Wij dekken dit jaar 2 merries, we houden er rekening mee dat de prijzen tegen zullen vallen. We houden de veulens waarschijnlihjk gewoon aan, ze gaan de opfok in en op 3-jarige leeftijd kijken we wel weer verder.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:44

Gooi ik er nog eentje in ...

Laten we de duurdere hengsten staan en kiezen we voor iets goedkopers of jonge niet bewezen hengst ivm de huidge vooruitzichten / (crisis)..?

Anoniem

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:46

Een gewone merrie kan je beter gewoon dekgeld bij zoeken.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:55

[***] schreef:

Waarom zou je met een 'gewone' merrie fokken? Om te zorgen dat er nog meer 'gewone' paarden bij komen en de prijzen nog meer gaan zakken?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:57

Vroeger fokte men hier courant met een hengst tussen de 600 - 1000 EUR, en enkele uitzonderingen, met zeer goede merriestammen, gingen al eens voor een "betere" en duurdere hengst.

De laatste jaren zet men op elke merrie een Quidam, Berlin, Mr. Bleu... want de eigenaren kunnen het makkelijk financieel aan.

Dus ik vermoed dat deze duurdere dekken toch iets aan clienteel moeten inboeten, en dat ook de goedkopere hengsten wat minder merries zullen krijgen, omdat er mensen zijn die dit jaar even gaan overslaan.

Maar of daardoor de prijzen van het dekgeld gaan zakken??? Dat betwijfel ik ten sterkste.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:21

Ten eerste is het woord Crisis nogal een discutabele benaming, we worden gewoon even afgestraft voor het feit dat de laatste 5 tot 10 jaar er veels te veel boven de stand is geleeft. En overal waar het nu iets tegenvalt wordt alles op de crisis gegooid. Wel makkelijk overigens om van je personeel af te komen en de boel eens goed te reorganiseren.

Voor de kwaliteit van de paardenstapel is het denk ik op langere termijn wel een vooruitgang, want ik verwachten dat het échte fokken wel doorgang blijft vinden en dus over het algemeen de betere keuzes, betere merries en daar waar goed over is nagedacht, het 'vermeerderen' zal terug lopen en dat lijkt me een goede zaak.

dekgelden zullen zeker niet zakken (jazz en vivaldi gaan bijvoorbeeld even met enkele 10-tallen %en omhoog) ook dierenarts kosten zullen niet lager worden. Wat dat betreft veranderd er denk ik weinig.

Zelf krijgen we nu 1 veulen en willen we 2 merries weer laten dekken. We zijn zelfs nog een beetje zoekende naar nog een interessante dressuurgefokte fokmerrie. (want aanschaffen zal nu ook voordeliger worden) en die dan ook laten dekken. We verkopen heel soms als veulen, maar aanhouden is geen probleem en dan maak ik ze als 3/4 jarige wel klaar voor de verkoop, want dan trekt de economie wel weer aan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:30

elllis schreef:
[VN] Achterhoekse Paardedagen in Zelhem ook afgelast

Tja weer iets afgelast sponsoren twijfelen toch en zijn voorzichtiger met hun geld ...

Tita ... 8000 voor een paard wat niet goed is ... lijkt me een beetje aan de hoge kant ... ook bij een gerenomeerde fokker ..

Denk dat het bedrag behoorlijk opgeblazen is ... of iemand is goed belazerd

Ze had geweldig papier, dus ze is uitgebracht in de Z2 hup winst en de veulens kunnen heel veel geld opbrengen.
Mocht de fokker haar niet verkocht hebben, dan had hij haar zelf als fokmerrie gebruikt. Deze man heeft vreselijk veel land en genoeg stallen en heel veel plek dus een paard meer of minder maakte hem niet uit.

Zijn paarden zijn voordat ze uit de buik komen ondervoorbehoud verkocht aan topruiters of grote stallen zoals zangerheid, ad valk van de uytert en dat segment betaald gewoon goed, bovendien is een goede fokmerrie wel degelijk haar geld waard

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:32

Harlekijntje schreef:
[***] schreef:

Waarom zou je met een 'gewone' merrie fokken? Om te zorgen dat er nog meer 'gewone' paarden bij komen en de prijzen nog meer gaan zakken?

omdat er nog zat gewone mensen zijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 11:05

Harlekijntje schreef:

Wat is een gewone merrie, dat verschilt nogal vanuit het oogpunt van de eigenaar.
Laten we er een etiket opplakken.
Je zou met een merrie zonder predicaat, zonder prok en zonder eigen sport, goede ibop, eptm, of minimaal Z dressuur en een goede merrielijn, niet moeten fokken omdat die merrie zelf niet voldoet aan de eisen van het fokdoel.
Dat schakelt een enorme groep merries uit en alhoewel dat geweldig voor de gemiddelde popuatie van de fokkerij zou zijn, zie ik het niet gebeuren. (zeker hier op bokt niet ;) )

Dus financieel selekteren, d.w.z als de merries niet bij huis staan en je de veulens niet zelf kan opfokken, niet fokken.
Ook dat zal gewoon blijven gebeuren.
Ik verwacht dat hengstenhouders wel wat gaan stunten, maar niet met hun sterren, dus daar is nog iets te halen evt.

De rare aaname dat men verwacht dat de anderen minder gaan fokken zodat jouw veulens over 3 jaar veel geld waard zijn.... ach er zijn mensen die nog in sprookjes geloven :(:) .
De handel in veulens is al jaren slecht en dat weerhoudt niemand om met wat voor merrie dan ook te fokken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:09

ik geef mezelf dan maar eens als voorbeeld ondanks ik geweldige paarden heb gezien, bereden, en nog meer beschouw ik mezelf als een doornsee mens.

Ik wil een doorsnee paard voor gewoon geld iig zal ik zeker nooit nooit nooooiiit meer dan 10.000 euro uit willen geven voor een paard.

Dus kom maar op met die gewone merrie en haar leuke veulen, elk gezond paard moet de Z kunnen halen en aangezien ik geen ambitie heb voor de subtob.
Moet dat mogelijk zijn met die ene "normale" merrie

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 11:13

weule schreef:
Ten eerste is het woord Crisis nogal een discutabele benaming, we worden gewoon even afgestraft voor het feit dat de laatste 5 tot 10 jaar er veels te veel boven de stand is geleeft. En overal waar het nu iets tegenvalt wordt alles op de crisis gegooid. Wel makkelijk overigens om van je personeel af te komen en de boel eens goed te reorganiseren.

Misschien een radio of TV aanschaffen, of de krant een keertje lezen :(:)
Dat het niet direkt in jouw persoonlijke buurt komt betekent niet dat het er niet is. Ik neem aan dat jullie niet iets verbouwen dat naar b.v.Duitsland geexporteerd werd, anders zou je wellicht beter op de hoogte zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:57

[***] schreef:

Een gewone merrie kun je beter leeg laten..
En dekgeld is subjectief en regionaal gebonden.
Maar een internationaal gemiddelde gebruiker kijkt naar de kwaliteit van het product/ rijpaard.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:02

weule schreef:
We zijn zelfs nog een beetje zoekende naar nog een interessante dressuurgefokte fokmerrie. (want aanschaffen zal nu ook voordeliger worden) en die dan ook laten dekken. .

Is dat niet een beetje in tegenspraak van je stelling...??

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:05

tita schreef:
ik geef mezelf dan maar eens als voorbeeld ondanks ik geweldige paarden heb gezien, bereden, en nog meer beschouw ik mezelf als een doornsee mens.

Ik wil een doorsnee paard voor gewoon geld iig zal ik zeker nooit nooit nooooiiit meer dan 10.000 euro uit willen geven voor een paard.
Dus kom maar op met die gewone merrie en haar leuke veulen, elk gezond paard moet de Z kunnen halen en aangezien ik geen ambitie heb voor de subtob.

En dat is nu de markt waarbij het bedrag zich ruim naar beneden gaat bijstellen. ;)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:10

Als we met zijn allen stoppen met dekken(lees geld uitgeven) dan donderd de economie nog veel harder naar beneden!!!
Dat neemt niet weg dat ik ook twijfel om mijn (ik hoop elite) merrie te laten dekken omdat het veulen sowieso voor de verkoop is.
Als je nou van het negatiefste uitgaat en zo'n dier levert 2200,00 euro op met een dekgeld van 800 euro en DA kosten van 300 euro ,beetje extra brok enz.
Kosten al met al geschat op 2000 euro.(gok)
Ik ben een echte hobbyfokker dat voorop gesteld.
Dan heb ik toch mijn hobby uitgeoefend en geniet van een veulen(mits alles goed gaat)
Zie ik het verkeerd???
Dit is natuurlijk niet het doel wat we nastreven maar ik probeer een mogelijk senario voor te stellen.
Hoe zien jullie dat??

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:11

ceasario schreef:
tita schreef:

En dat is nu de markt waarbij het bedrag zich ruim naar beneden gaat bijstellen. ;)

Ik vind 10.000 euro voor een doorsnee paard heel veel geld.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:16

De vraag is natuurlijk:wat is een doorsnee paard?
Alsook: wat is een gewone merrie en wat is een goede merrie???

Mijn schoonvader doet ALTIJD zijn eigen zin, zo heeft hij 5 jaar terug Toulon op een KWPN tuigmerrie gezet... en de kopers staan in de rij, elke keer we ermee buitenkomen. Hij verkopen wel nooit veulens. Hij houdt de paarden aan tot ze 4jr of meer zijn, en ze worden dan ook uitgebracht op concours.
En hij selecteert enorm op karakter. Een merrie die teveel karakter heeft, wordt wel onmiddellijk verkocht en voor een kleine prijs.

Dus wie gaat zich inhouden van dekken? En met welk materiaal? Ik weet dat ik het alleszins niet zal laten. (Al 3 jaar geprobeerd trouwens, zonder succes). En de meeste fokkers in mijn buurt hebben al ingeschreven op de lijsten bij hengstenhouders, vr "vroegboekkorting" en wachtlijsten enz.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:19

sarabande schreef:
weule schreef:

Misschien een radio of TV aanschaffen, of de krant een keertje lezen :(:)
Dat het niet direkt in jouw persoonlijke buurt komt betekent niet dat het er niet is. Ik neem aan dat jullie niet iets verbouwen dat naar b.v.Duitsland geexporteerd werd, anders zou je wellicht beter op de hoogte zijn.

ik zit tamelijk in de hele materie qua studie en afstudeeropdracht... d'r is wel iets, maar dat is logisch gevolg van de gang van zaken van het laatste decenium.

Verder lees ik elke dag de krant(en) etc... tis puur mijn mening, als ik iets vind, wil niet zeggen dat dat de algemene mening/idee is. en dat wil zeker niet zeggen dat ik niet op de hoogte ben.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:20

ceasario schreef:
weule schreef:
We zijn zelfs nog een beetje zoekende naar nog een interessante dressuurgefokte fokmerrie. (want aanschaffen zal nu ook voordeliger worden) en die dan ook laten dekken. .

Is dat niet een beetje in tegenspraak van je stelling...??

beetje, maar 'voordeel' en 'nadeel' is ook maar net van wiens kant je het bekijkt... en je probeert het voor jezelf zo gunstig mogelijk te rekenen :P

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:20

weule schreef:
dekgelden zullen zeker niet zakken (jazz en vivaldi gaan bijvoorbeeld even met enkele 10-tallen %en omhoog) ook dierenarts kosten zullen niet lager worden. Wat dat betreft veranderd er denk ik weinig.

.

Dat deze dekgelden niet zakken is ook begrijpelijk...
Je kunt beter verhogen wanneer je verwacht minder dekkingen te krijgen..en blijft je balansprognose op papier nog in evenwicht.

Zie je ook bij garagehouders in de gebruikte auto's De markt is dood en toch blijft men met de hakken in het zand staan..om de prijzen te verlagen..
Waarom...Gaan ze de prijzen verlagen ziet hun balans er totaal anders uit en is de uitstel van executie nog sneller dichterbij. Want je laat je bank-financierder toch niet laten zien dat er geen markt meer is voor je te dure product.. En nu zie je dat particulieren en handelaren wel kunnen verkopen...maar wel 30-40% lager..

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:24

ceasario schreef:
weule schreef:

.

Dat deze dekgelden niet zakken is ook begrijpelijk...
Je kunt beter verhogen wanneer je verwacht minder dekkingen te krijgen..en blijft je balansprognose op papier nog in evenwicht.

Zie je ook bij garagehouders in de gebruikte auto's De markt is dood en toch blijft men met de hakken in het zand staan..om de prijzen te verlagen..
Waarom...Gaan ze de prijzen verlagen ziet hun balans er totaal anders uit en is de uitstel van executie nog sneller dichterbij. Want je laat je bank-financierder toch niet laten zien dat er geen markt meer is voor je te dure product.. En nu zie je dat particulieren en handelaren wel kunnen verkopen...maar wel 30-40% lager..

tuurlijk is het logisch... maar niet persé omdat ze minder dekkingen verwachten denk ik, sommige (vivaldi) willen denk ik ook minder dekkingen, (iets in de zin van minder goed sperma, bevruchting etc... dus liever minder dekkingen voor meer, zodat de merries wel drachtig worden, en dit heeft denk ik dan weer niet met de economie te maken. )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:25

Citaat:
Als we met zijn allen stoppen met dekken(lees geld uitgeven) dan donderd de economie nog veel harder naar beneden!!!

de economie is niet afhankelijk van die beetje paardensporters hoor, paarden en economie staat los van elkaar.
Al donderd de hele paardensport in elkaar, zal weinig invloed hebben op het echte economisch leven, nu hebben we problemen met kinderopvang, aow, werkeloosheid en miljarden kostenpost van de overheid

Ik zeg enkel dat ik nooit meer dan 10.000 e wil uitgeven voor een paard een levend wezen maar een paard wat IMO potentie heeft en waar ik een klik mee heb, wil ik best voor betalen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:27

tita schreef:
Citaat:

de economie is niet afhankelijk van die beetje paardensporters hoor, paarden en economie staat los van elkaar.
Al donderd de hele paardensport in elkaar, zal weinig invloed hebben op het echte economisch leven, nu hebben we problemen met kinderopvang, aow, werkeloosheid en miljarden kostenpost van de overheid

Ik zeg enkel dat ik nooit meer dan 10.000 e wil uitgeven voor een paard een levend wezen maar een paard wat IMO potentie heeft en waar ik een klik mee heb, wil ik best voor betalen.

toch gaat er in totaal meer dan 1,5 miljard om in de hele paardensector (indirect volgens mij wel het dubbele), toch wel een bijdrage aan de gehele economie mijns inziens.