[H][KWPN]Welke hengst voor Elite Sport merrie v Flemmingh?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:49

en anders zou ik idd toch gewoon voor rousseau of san remo gaan ;)

Cute

Re: [H][KWPN]Welke hengst voor Elite Sport merrie v Flemmingh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 08:01

Dankjewel voor je suggesties Manueeltje.
Met OO seven durf ik niet te fokken vanwege een groot aantal nakomelingen die lucht zuigen.
Rousseau heb ik in 2007 een heel seizoen geprobeerd maar heb ik haar niet drachtig mee gekregen (is alleen diepvries sperma van te krijgen).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 08:16

Ik zou wat Jazz bloed ook niet schuwen bij die merrie geloof ik. Daar kun je de draf mee verbeteren, Lang voorbeen hebben de meeste Jazzen wel en een goed achterbeen gebruik.
Krijg je waarschijnlijk wel een ander type dan de Ferro famillie, maar in het kader van de bloedspreiding niet verkeerd. En je moet natuurlijk met een sensibel karakter om kunnen gaan. :)
Je hebt een stel mooi paarden trouwens! :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:02

Lante schreef:
Ik zou wat Jazz bloed ook niet schuwen bij die merrie geloof ik. Daar kun je de draf mee verbeteren, Lang voorbeen hebben de meeste Jazzen wel en een goed achterbeen gebruik.
Krijg je waarschijnlijk wel een ander type dan de Ferro famillie, maar in het kader van de bloedspreiding niet verkeerd. En je moet natuurlijk met een sensibel karakter om kunnen gaan. :)
Je hebt een stel mooi paarden trouwens! :)

Jazz is in het kader van bloedspreiding niet verkeerd? Jazz is juist degene die je achterwege dient te laten in het kader van de bloedspreiding. Of begrijp ik je nu verkeerd?

@TS: als je twijfelt tussen San Remo en Rousseau, dan zeg ik: San Remo! Vind die merrie beduidend mooier dan de Rousseau ruin en het hengstveulen van Rhodium :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:40

Háár bloedspreiding in háár fokkerij heb ik het over...
San Remo heeft ze al één van en Ferro bloed ook al vandaar. :)
En niemand kan ontkennen dat Jazz erg goeie sportpaarden opleverd (al zijn er vele die er niet mee om kunnen gaan, maar dat terzijde, want dat doet imo niet af aan de kwaliteit van de paarden).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:03

Oke.. maar denk je dan niet wat met oogkleppen op? Ik bedoel: haar fokkerij maakt onderdeel uit van een grote Nederlandse fokkerij waarbij er al veel Jazz-kinderen zijn en er vraag is naar "vrij" bloed :) Zelf probeer ik zo veel mogelijk op de lange termijn te denken. Ook al heeft Jazz bewezen een topvererver te zijn.

Daarbij komt: de combinatie van San Remo met de Flemmingh merrie is een juiste gebleken, waarom zou je daar niet nog een veulentje uit fokken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:05

Cute: is er verder nog een reden behalve bloedspreiding dat je San Remo niet wilt gebruiken? Ik vind het toch wel een aansprekende merrie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:07

Ik vind dat je moet gaan naar kwaliteit. Als je fokt voor jezelf (een eigen stam opbouwen), dan kijk ik naar wat goed is voor mijn stam en dan wil ik in de eerste instantie kwaliteit en daarna vind ik het papier pas belangrijk. Er zijn genoeg hengsten met vrij bloed, desnoods in Duitsland om later weer voor het veulen te gebruiken. Als je commercieel fokt is San Remo een goede keus, hij heeft al een goed veulen bij de merrie gegeven en het is voor de verkoop ook mooi dat je nog een veulen uit dezelfde combinatie kunt laten zien. Maar om nu twee fokmerries op stal te hebben die volle zusters zijn; nee, dat zou mijn idee niet zijn... :)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:36

Pletje123 schreef:
en er vraag is naar "vrij" bloed :)

Is dat zo?
Of is het een mode-gril?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:41

Sjoert schreef:
Pletje123 schreef:

Is dat zo?
Of is het een mode-gril?

In het topic bloedspreiding bleek dat de vraag naar FFJ, ook voor de verkoop veel groter is. Ook op de hengstenkeuring bleek weer dat de meeste kwaliteit daar vandaan komt.

Wat bedoel je met modegril????

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:44

Op de HK stond FFJ bloed vrij vooraan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:46

ik denk dat er wel vraag is, maar onder een klein groepje, de vraag naar naar FFJG is veel groter.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:47

Eigenlijk ben ik een discussie begonnen die misschien niet in dit topic hoort :o :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:55

Sjoert schreef:
Eigenlijk ben ik een discussie begonnen die misschien niet in dit topic hoort :o :D

Klopt maar in verband met het kiezen van een hengst lijkt me niet dat kwaliteit inherent is aan een mode gril. Ik denk ook niet dat Cute zo erg met mode bezig is, meer met het verbeteren en verankeren van eigenschappen.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:27

Even terugkomend op het hengstengebruik:
Rubiquil is hier genoemd, dat zou voor mij echt geen optie zijn.
Valdez (Houston x Jazz x Nabuur) is natuurlijk ook niet FFJ vrij. Aandachtspunt hierbij is misschien het karakter. Een wat sensibele merrie geef jezelf aan en dan de combi Houston / Jazz.

Persoonlijk vind ik van de nakomelingen de San Remo merrie erg aansprekend, qua bloedvoering is dit natuurlijk ook 'mooi' Terugdekken zou voor mij nog een erg goede optie zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:23

ik zou Valdez wel durven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:45

Ik ook wel, sensibele karakters zijn geen minpunt (vind ik).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:48

volgens mij is valdez niet extra lastig.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:59

Sjoert schreef:
Pletje123 schreef:

Is dat zo?
Of is het een mode-gril?

Als het er niet is ,komt het er op korte termijn vast wel ...

Wat vind je van Negro? Wel wat klassiek gefokt, maar een Echte Ferro in front en achterbeengebruik met een mooi lang, en minder hellend kruis. :j
Wel fokt hij (minimaal) verkleinend)en geeft hij geen lang voorbeen (maar dat is dan oook geen voorwaarde voor een goed dr paard.. ;) -zeker met een goed achterbeen gebruik)

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 10:29

Ik heb geloof ik wel een discussie gestart met mijn opmerking over bloedspreiding.
Nogmaals voor de duidelijkheid, het fokken van een goed paard staat voorop. Als dat het beste lukt met FFJ bloed, dan kies ik daar uiteraard voor (Valdez staat tenslotte bovenaan mijn lijstje). Maar voor de langere termijn zou ik er toch een beetje rekening mee moeten houden, anders wordt de visvijver van hengsten dadelijk wel erg klein. Laten we hiermee de discussie eindigen en weer met hengsten suggesties op de proppen komen.

[***] schreef:
Cute: is er verder nog een reden behalve bloedspreiding dat je San Remo niet wilt gebruiken? Ik vind het toch wel een aansprekende merrie.

Ik sluit het niet uit dat ik San Remo nog eens gebruik, maar van de andere kant gebruik ik graag iedere keer een andere hengst om te bekijken hoe die combi weer uitvalt. Een volle broer of zus van de San Remo kan overigens toch weer een totaal ander veulen worden.
Wat betreft bloedspreiding zit ik met San Remo juist wel goed.

Frenka schreef:
Even terugkomend op het hengstengebruik:
Rubiquil is hier genoemd, dat zou voor mij echt geen optie zijn.
Valdez (Houston x Jazz x Nabuur) is natuurlijk ook niet FFJ vrij. Aandachtspunt hierbij is misschien het karakter. Een wat sensibele merrie geef jezelf aan en dan de combi Houston / Jazz.

Persoonlijk vind ik van de nakomelingen de San Remo merrie erg aansprekend, qua bloedvoering is dit natuurlijk ook 'mooi' Terugdekken zou voor mij nog een erg goede optie zijn.

Op papier zou je inderdaad zeggen dat Valdez niet de makkelijkste zal zijn. Maar van de eigenaren van Valdez nakomelingen hoor ik goede verhalen over het karakter (alhoewel ze nog jong zijn en dus nog niet onder het zadel). Dus zo zie je maar weer dat het karakter ook niet altijd van het papier af te lezen is.

amaze schreef:
Wat vind je van Negro? Wel wat klassiek gefokt, maar een Echte Ferro in front en achterbeengebruik met een mooi lang, en minder hellend kruis. :j
Wel fokt hij (minimaal) verkleinend)en geeft hij geen lang voorbeen (maar dat is dan oook geen voorwaarde voor een goed dr paard.. ;) -zeker met een goed achterbeen gebruik)

Negro durf ik toch niet aan omdat hij bekend staat om het fokken van een kort voorbeen en dat in combinatie met de moeder van deze merrie die ook een wat kort voorbeen heeft, ben ik er bijna zeker van dat het veulen dan een kort voorbeen zal hebben.
Misschien dan geen voorwaarde voor een goed dressuurpaard, maar ik zie het niet graag.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:10

Rousseau fokt ook relatief vaak een kort voorbeen... :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:55

maar veeel minder dan negro imo

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:05

Een roussea-zoon, bijv. B.H. Zack, 1.72, m. Jazz, kampioen h.k. 2007, verkrijgbaar bij de ijzeren man.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:14

misterA schreef:
Een roussea-zoon, bijv. B.H. Zack, 1.72, m. Jazz, kampioen h.k. 2007, verkrijgbaar bij de ijzeren man.

Ziet er een leuke hengst uit,
zijn hier al veulens van geboren ?

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:29

Daar is helaas alleen diepvries sperma van, daar begin ik niet meer aan.