Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlands

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:11

NatasjavE schreef:
Aris van Manen...zeg meteen dat ik het ook wel wil doen hoor...Alexandro uitbrengen :+ Gratis :D

...dromen mag..toch?

Sarah van Fessum gaat Alexandro uitbrengen dus dat komt wel goed met die hengst ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 06:09

He zeg!!! Dromen lek prikken...nee jij bent fijn :D ;)

daffie1986

Re: Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 06:34

jij bent vroeg wakker

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:59

Ja een jonge baby met een poepbroek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:03

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:18

Ik ken haar niet maar dat ziet er heel goed uit. Leuk!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:19

Ziet er idd goed uit! Maar ze mag haar site wel eens updaten.. := :P

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:51

Ik heb op rijtechnisch een topic geopend, ik hoop dat ze hem laten staan.
Hier kunnen jullie de Gelderse bij de ruiters onder de aandacht brengen. ;)

[RT-D] Gelderse paarden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:19

Hebben jullie een Groninger/Gelders paard?
Ik heb er een aantal, zie profiel of website

Zoja waarom en expres voor gezocht of puur toeval?
Ik ben er naar opzoek gegaan, als jong meisje ben ik een groninger gaan rijden en werd helemaal verliefd op het ras.
Fokken jullie Groningers/Gelderse paarden?
ja 2 tot 3 veulens per jaar
Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie)?
ter instandhouding maar ook voor de verkoop of als jong aanwas.
Waarom hebben juliie geen van deze paarden?
nvt
Hoe denken jullie over deze paarden in de sport?

gaat heel best. de meeste breng ik zelf uit in de sport. of ik heb ze uitgebracht en ze staan nu fokmerrie te wezen.

Waarom denken jullie dat deze paarden wel/niet ver kunnen komen in de sport?
vanwege het meewerkende karakter
Waarom zou je altijd/nooit voor deze paarden kiezen?
echte liefde roest niet

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:34

daffie1986 schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen Groninger paarden in de sport?

Prima ontwikkeling! Er is inmiddels iets meer bekendheid aan het komen over het 'ras', wat zeker in deze tijd positief is. Groningers kunnen, net zo goed als andere rassen, prima door een dressuurproef of springparcours geloodst worden. Natuurlijk zullen er altijd paarden zijn die meer of minder aanleg hebben, maar dat heb je tussen de KPWN'ers toch ook?! Er ligt in de huidige sportfokkerij toch in behoorlijk wat bloedlijnen Gronings bloed ten grondslag, zowel richting springen als dressuur. Bloed dat nu als 'ouderwets' gezien wordt, en dat is een beetje het vooroordeel waar de Groningers mee te kampen hebben.

Citaat:
Hebben jullie een Groninger paard?

Ik kwam op MP een advertentie tegen dat ze een ruiter zochten voor Tristan (zie link onderschrift), en ben gaan kijken. Mijn vooroordeel was meteen weggenomen!

Citaat:
Fokken jullie ermee?
Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie/instand houding ras)?

Tristan is nog wel beschikbaar voor de fokkerij, maar helaas is er niet bijzonder veel vraag naar de Groningers en wordt er dus ook beperkt gefokt. Vooral door liefhebbers die het ras in stand willen houden. Gelukkig is de bekendheid wat groter aan het worden en zal daarmee ook de vraag groter worden, zodat we in de toekomst ook nog van deze paarde kunnen genieten.

Citaat:

Feit blijft dat deze paarden niet al generaties lang sportgericht gefokt worden. Ze zijn gefokt op karakter, hardheid, gezondheid en het wat zwaardere type. Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat ze hierdoor wat minder natuurlijke aanleg hebben voor de sport. Wat dus niet betekent dat ze niet kunnen presteren, zéker niet in de basissport (B tm Z). Er zijn legio voorbeelde te noemen van Groningers die prima meedraaien tussen de sportpaarden! De 'betere' paarden zullen ook nog wel in de Subtop kunnen verschijnen, maar dit is bij sport gefokte paarden ook alleen voor de betere exemplaren weggelegd.
Met een correcte opleiding kunnen ze dus absoluut meedraaien tussen de rest, en het grootste pluspunt is nog wel het karakter +:)+ . Ze willen élke dag voor je werken, zijn een heel stuk nuchterder dan het gemiddelde sport gefokte paard en een plezier om mee aan de gang te gaan!

Citaat:
Waarom zou je altijd/nooit voor dit paard kiezen?

Ik kom tussen de KWPN'ers vandaan, en kan een goed paard áltijd waarderen, maar ik ben mijn hart toch wel een beetje verloren aan de Groningers. De rust die ze uitstralen, de persoonlijkheid die ze hebben en het altijd maar weer willen werken zijn zulke fijne eigenschappen! Het zou zo zonde zijn dat dit verloren gaat omdat mensen 9 vd 10 keer kiezen voor een plaatje van een paard waar ze helemaal niet mee om kunnen gaan. Ik weet zeker dat er heel veel mensen zijn die veel meer plezier en vertrouwen in het paardrijden krijgen als ze met een Groninger aan de gang zijn! En het is natuurlijk ook goed te combineren, er zijn heel veel fijne sportpaarden gekomen van kruisingen tussen Groningers en paarden met meer bloed, maar we moeten niet vergeten het klassieke bloed in stand te houden, anders is er over 20 jaar niets meer over.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:43

daffie1986 schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen de fokkerij van echte nederlandse paarden en dan doel ik alleen op de Groninger en het gelderse paard.Niet ten nadelen van het Friesche paard maar deze zijn goed vertegenwoordigt en deze niet.

[i]Nee.

-
Nee.
-
Omdat ik vanaf mijn 12e al een pony heb waar ik tot op de dag van vandaag geen afstand van kan doen. :D Anders had ik zeker wel aan een Groninger/Gelders paard gedacht! :j

Ik ben zelf niet thuis in de sport, maar volgens mij kunnen deze paarden hier prima in uitgebracht worden.
Wel, omdat ze correct gebouwd zijn, krachtig, maar toch soepel. En hun karakter is doorgaans erg meewerkend. :j

[/i]

Ik zou voor dit soort paarden kiezen omdat ik ze ontzettend mooi vind, en ze rijden heerlijk. Ook qua maat passen ze perfect bij mijn lengte. Ik heb ooit een hoogbejaard groninger paard verzorgd (waar helemaal niets van te merken was, dat beeste straalde van gezondheid en had energie voor 10!) en sindsdien vind ik deze paarden helemaal geweldig!
Kijk voor meer info over deze rassen eens op
http://www.gelderlanderhorse.nl/nederlnd/De%20echte%20sterren%20achter%20het%20KWPN%20in%20Het%20Groninger%20Paard.htm is voor de geschiedenis van deze paarden plus de geschiedenis van de sportpaarden fokkerij en de feiten over beide rassen in de topsport.
http://www.gelderlanderhorse.nl/
http://www.hetgroningerpaard.nl/

Alvast bedankt.

[edit] sorry voor de niet kloppende soorten tekst, ik raakte nogal verward in de codes. :')

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:17

Mijn veulen heeft gelders bloed, haar grootmoeder Olga heeft als vader Schalkhaar, kan iemand me zeggen waar ik meer info kan vinden over deze hengst?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 07:38

Helaas valt mijn paard niet onder het Gelderse Paard. Ze heeft echter wel een flinke scheut gelders bloed in zich zitten.

Het is eigenlijk nee, maar omdat er wel gelders bloed in zit, antwoord ik toch :P
Ik vind de gelderse bouw heel mooi. En overigens het groningse ook.
Ik hou van de "ouderwetse" bouw. Lekker stevig.

Nee, ik durf niet zo goed te fokken met mijn meisje. Ze betekend zoveel voor mij en ik ben bang dat er iets mis gaat :o

Als ik zou fokken met haar zou ik dat doen voor recreatie. Echt de sport in wil ik niet. Zio nu en dan een wedstrijdje vind ik wel leuk.

Mijn huidige paard kwam op mijn pad. Ik heb niet bewust nagedacht over waarom wel of niet een gelders/ gronings paard.
Mijn vorige verzorgpaard was een gelder. Super paard.

Ik vind ze super veelzijdig, dus in de sport vind ik ze ook geweldig.
Je kan er zoveel kanten mee op.

Zie antwoord hierboven.

De bouw, het karakter, en de grote zijn dingen die mij aanspreken.

Als ik naar paarden zit te kijken, merk ik dat ik altijd bij deze rassen zoiets heb van "Ja, die is leuk"
Vaak nog zonder dat ik afstammeling of stamboek heb gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 08:16

-Hebben jullie een Groninger/Gelders paard?
Ja, momenteel heb ik 2 Gelderse merrie's waarvan 1 ook een Groninger papier heeft omdat haar vader zowel voor het KWPN GP als voor het Groninger stamboek was goedgekeurd :D

-Zoja waarom en expres voor gezocht of puur toeval?
Heb de bovengenoemde merrie zelfs ongezien gekocht, puur op foto's en bloedlijn.
De andere is haar dochter die we zelf gefokt hebben.

-Fokken jullie Groningers/Gelderse paarden?
Ja, ik fok zowel Gelders als Gronings met deze merrie.

-Zoja waarom en waarvoor(sport/recreatie)?
Voor beiden en voor de fokkerij.

-Hoe denken jullie over deze paarden in de sport?
Net als elke ander paard zijn ze afhankelijk van aanleg en een goede ruiter.

Ik houd gewoon van een bepaald type paard, welk stamboek het is vind ik daarbij totaal onbelangrijk.
Ik maak dus nog wel eens een uitstapje naar Duits bloed :D
Daarom vind ik het ook heel belangrijk dat het een type fokkerij blijft en geen ras wordt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:47

Één Gelderse ruin

Puur toeval. Hij was 's morgens bij die handelaar aangekomen en toevallig liet hij hem zien, mijn schoonzus en ik poetsen, toen naar de buitenbak en hij was zo relaxed en liep leuk, dus ik was verkocht!

Helaas niet. Als ik toen had geweten over het Gelders paard wat ik nu weet, had ik waarschijnlijk doorgezocht naar een merrie om wel nog échte Gelderse paarden te kunnen fokken. Nu is dat een toekomstdroom (voor als er tegen die tijd nog genoeg ouderwetsere Gelderse zijn om mee te fokken).
Omdat ik ze nog niet fok maar even hier neergezet: ik zou goede paarden willen fokken, die geschikt zijn voor sport (kwaliteit), maar ook zeker voor recreatie(karakter).

N.v.t.

N.v.t.

Hoe denken jullie over deze paarden in de sport? en:

Imo kan ieder goed gebouwd paard met 3 goede basisgangen ver komen in de sport. Of dit ook gebeurd ligt in de meeste gevallen meer aan de ruiter dan aan het paard.

Omdat het geweldige paarden zijn qua karakter: koelbloedig, eerlijk en werkwillig!
Het verschil tussen de ouderwetsere en moderne Gelderse is echter zeer groot. Zelf ben ik meer voorstander van het oudere type, aangezien we imo anders net zo goed gewone KWPNers kunnen gaan fokken.

Met het Groninger paard heb ik in praktijk nog geen ervaring, maar heb er wel genoeg gezien en ook genoeg goede verhalen over gehoord van ruiters, die wel deze ervaringen hebben. Lijken mij ook geweldige paarden en wanneer ik later zou gaan fokken, zou dit ras ook zeker in aanmerking komen!