Witte Fries ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shamal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:14

Een tiental jaar geleden is bij dhr Krist in Boornbergum een spierwitte fries geboren. Beide ouders friezen met papieren. Het bestaat dus wel degelijk maar vraag me niet hoe het kan, speling der natuur.
Het veulen is voor veel geld verkocht naar circus Boltini.
Ook twee vossen,(friezen) zijn een aantal jaren geleden voor veel geld verkocht op de veilnig in Joure.
Als dit beestje op marktplaats dus een echte fries zou zijn denk ik niet dat ie voor een prikkie op marktplaats beland.

Gizzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 17:49

Een witte Fries lijkt me sterk, een klein wit stipje kan voorkomen, en heel enkelt, maar dan ook bijna nooit, komt het eens voor dat er een Fries geboren wordt die een wit been heeft, Mijn tante heeft dat ooit eens gehad bij een veulentje, en die kwam dan ook nog uit een zuivere bloedlijn. Haha! Lachen

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:16

een fries met wit sokje staat bij mij opstal.
je kunt zwart niet zuiver fokken waarom niet omdat vor ressesief is en die niet tot uiting hoeft te komen. je weet dus nooit of een vries het mee draagt of niet. een schimmel kan idd niet maar een witte misschien wel. zover ben ik nog niet.

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:24

een fries is zelfs een soort toverbal.
4 jaar geleden kreeg mijn merrie (100% fries) een pik zwart veulen, met 3 maanden had hij echter een witte 6 op zijn voorhoofd haha
heel erg leuk om te zien was dat en het is ook zo gebleven zonder groter te worden.

Ook heeft ze van Remmelt een keer een veulen gehad met een kolletje en een wit been.
op zich wel appart natuurlijk maar toch heb ik ze liever 100% zwart Tong uitsteken

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:25

appart zeg al die kleuren en ja inderdaad ik heb er al meer over gehoord dat friezen vaak verkleuren.

Lusitanofr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:39

Hallo allemaal.
Weet wel een kruising Fries X Andalusier.
Mooi type en zo wit als wat, echt wel apart.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:57

stalQuoVadis schreef:
Weet wel een kruising Fries X Andalusier.
Mooi type en zo wit als wat, echt wel apart.

In dit geval is wit dus eigenlijk grijs (G), want de haren zijn wel wit, maar de huid is normaal zwart. Integenstelling tot een wit paard waar de huid roze is(W).

XxreneexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:00

wat ik in de encyclopie van paarden heb gelezen is als friezen ook maar een aftekening hebben dat ze dan niet meer tot het ras de friezen behoren Haha!

Horse Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:41

nou dan weet de schrijver van dat boek duidelijk niet waar die het over heeft haha want dat is dus absoluut geen waar.

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:48

Friessen horen helemaal zwart te zijn.
Een klein kolletje wordt door de vingers gezien.
Maar als je een witte hoef hebt bij de Fries vind ik dat geen fries meer!
Zwart of mischien zo donker bruin ok!
Vroeger waren er ook Bruine friesen maar die zijn later afgeschaft!
Zwarte Fries is mooi wit ook lijkt me juist bijzonder maar nee dan vind ik het geen fries zwart of niet!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:39

heerlijk he die genetica? Ik zal er nooit geen hol van snappen hahaha. Maar een witte Fries zou ik me ook idd niet kunnen voorstellen.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:05

Nou ik vind een Fries met een wit voetje zeker nog wel een Fries! Ik hoef niet zo nodig een stamboekpaard. Ik betaal dan liever wat minder. Hetscheelt nogal in de prijs of je een volledig zwarte fries hebt of 1 met 1 of meerdere aftekeningen.

marjoleinb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:41

In het boek Fryske Hymne of zoiets staat uitgelegd dat ze tot ongeveer 1930 van alles toelieten, wat betreft kleur, in het friese paard. Pas daarna zijn ze voor zwart gegaan. Er staan ook foto's in van vos en bont. Wit werd tot kort geleden getolereerd als kol en zelf aan de voet. Nu zijn ze daar veel strenger op, vooral wit aan de voet is not-done. Goedgekeurde hengsten die wit vererven gaan vaak naar het buitenland, bijv. Remmelt 323, de pa van mijn 2-jarige friesje (met wit voet).

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:52

Het is inderdaad zo dat er vroeger Bruine, Witte en Zwarte Friezen waren. Men is door gaan fokken met Zwarte Friezen. En door met de hengsten die wit of bruin vererven uit de bloedlijn te halen krijg je alleen zwarte friezen. Bruin achtige Friezen zonder wit worden wel ingeschreven in het stamboek. Friezen met wit echter niet. Deze zijn ook veel goedkoper dan hele zwarte friezen. Ik vind het echter wel jammer dat er op kleur gefokt wordt. Er moet namelijk heel erg uitgekeken worden voor inteelt. En ik heb bij mijn friese verzorgmerrie gezien dat het inteeltpercentage bij de verschillende hengsten erg hoog is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:38

Maar nou heb ik nog steeds geen foto gezien.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er uit ziet!

ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 20:37

ja ik ook wel!!