Veulen groeit slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:57

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... ochondrose

en een stukje uit die tekst;
Het blijkt dat een gebrek aan continue, vrije beweging en verkeerde voeding (overmaat aan krachtvoer) ook OC/OCD in de hand kan werken. Met name grote paarden die een snelle groei doormaken

Dus het is maar net wat je eigen mening en die van je dierenarts er over is.
Roepen dat mensen die minder krachtvoer geven niet weten wat ze doen of het uit geld gebrek doen is raar. Ze hebben er gewoon andere gedachte over. En allemaal bedoeld uit het oogpunt een gezond paard te hebben en houden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:55

Je moet het je niet zo aantrekken.

Een DA heeft geen opleiding genoten als veevoedingsvoorlichter...Vraag een DA maar eens wat de samenstelling van paardenvoeders is dan geeft hij als antwoord :
Die fabrikanten hebben dat correct samengesteld...Net als met hondenbrokken.. (Vraag me niet hoeveel honden aan hun einde komen door tumoren)...

Gooi maar eens 5kg brok in een emmer water eens bekijken en ruiken na 24 uur en dan ook nog de PH meten...

Als je dier wilt opschepen met grote hoeveelheden brok en ze eten het op...dan hebben kunnen ze beslist te weinig ruwvoer op.
Dit houdt in dat er nooit een optimale darmflora met voldoende goede bacteriën aanwezig kan zijn...Vandaar dat veel brok soms vermagering geeft i.p.v. aankomen..
Ruwvoer b.v. een zeer goede kwaliteit kuil ( niet zo'n zure stinkkuil) met 2 kg basisbrok voor de mineralen kan in de meeste gevallen voldoende zijn..zeker voor veulens.
Je kunt beter meer kuil voeren van goede kwaliteit, dan brok..

Veel brok !!! Maagzweren...Afbeelding

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:14

Ik trek het me ook niet aan hoor, vindt het alleen vreemd als het over de boeg van goedkoop gegooid gaat worden. Willen we geen geld uitgeven kopen we wel een goudvis. ;)
Ik wilde alleen maar aangeven dat er meer visies zijn en die conclusie te kort door de bocht is.

Ik schrik overigens wel van je foto. Komen maagzweren alleen van te weinig ruwvoer of ook van dingen zoals stress, wat het bij mensen ook vaak veroorzaakt?

En geheel niet passend in dit onderwerp, maar ik ben er wel benieuwd naar. Wat voer jij je hond? Vers vlees?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:20

kazary schreef:
Ik trek het me ook niet aan hoor, vindt het alleen vreemd als het over de boeg van goedkoop gegooid gaat worden. Willen we geen geld uitgeven kopen we wel een goudvis. ;)
Ik wilde alleen maar aangeven dat er meer visies zijn en die conclusie te kort door de bocht is.

Ik schrik overigens wel van je foto. Komen maagzweren alleen van te weinig ruwvoer of ook van dingen zoals stress, wat het bij mensen ook vaak veroorzaakt?

En geheel niet passend in dit onderwerp, maar ik ben er wel benieuwd naar. Wat voer jij je hond? Vers vlees?

Maagzweer verhaal is een duits onderzoekverhaal.
Stress...5kg brok op zaagsel staan en een plakje hooi.... :(:)

Ik heb geen hond meer..Vroeger ruwe of gekookte pens.. :9

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:25

Dat noem ik geen stress maar heel erg verkeerd voer beleid, wat je helaas nog wel veel ziet. Wat natuurlijk dan wel weer verveling in de hand werkt, wat dan wel weer stress is. Cirkeltje toch weer rond.

Ieh jasses, maar daar zijn die honden van ons ook dol op, maar ze krijgen dat niet dagelijks. Wel natuurbrokken zonder kleur stoffen, maar of dat voldoende is? Ik kan ze niet op de weide zetten, zou gemakkelijker zijn ;)

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:27

kazary schreef:

Haha inderdaad, en alsof kuil goedkoop is?! Mijn paard eet voor 4 euro kuil per dag weg :$... Nou dat ben ik echt niet kwijt aan brokjes hoor!

@ TS: als je je alsnog echt zorgen maakt over de groei/conditie van je jaarling dan kun je altijd de VA er even bij halen om te checken of het beestje helemaal gezond is. Beter 1 keer te veel, dan een keer te weinig de veearts erbij halen... (spreek uit ervaring)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:27

Ook schokkend is trouwens dat rond de 70 procent van een geselcteerde groep met kribbebijtende jaarlingen (dus nog niet eens luchtzuigen) maagzweren bleken te hebben.

kazary

Re: Veulen groeit slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:29

Wat ik dan schokkend vind is dat er veulens bestaan die kribbebijten. Ik vraag me dan af wat voor jeugd die hebben gehad. Of ben ik dan heel erg in mijn gedachte?

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:31

kazary schreef:
Wat ik dan schokkend vind is dat er veulens bestaan die kribbebijten. Ik vraag me dan af wat voor jeugd die hebben gehad. Of ben ik dan heel erg in mijn gedachte?

Ken er ook 1, die heeft in haar vroege leventje te weinig eten gehad ivm kaakprobleem en dat uit zich nu in kribbebijten, heel sneu, maar het gebeurt..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:34

Maar omdat het medisch niet in orde was, was er op dat moment niets aan te doen ga ik van uit?
Zo een kende ik ook. Grote wond opgelopen in de groep. Wilde het genezen moest hij op stalrust anders ging het bij het rennen steeds open. Die is gaan zuigen, maar zijn wond is wonderbaarlijk mooi genezen. Dat hij ging zuigen kon de eigenaar niet weten vooraf. Jammer natuurlijk.
Maar wel duidelijk waar het vandaan kwam, de andere veulentje deden het ook allemaal niet.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:50

inderdaad, een medisch probleem (overbeet, waar eigenlijk nog steeds niks aan gedaan kan worden). Had wel adequater op gereageerd kunnen worden door apart te voeren, maar dat is achteraf gepraat. Het is idd wel duidelijk waar het vandaan komt.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 17:51

Ik vind je moet niet overdreven gaan voeren, wat brok betref wat dat is zeker niet gezond. maar kijken wat je paard nodig heeft.
Geen idee eigenlijk hoe groot ze is , heb ze nog niet gemeten maar als ik ze met andere vergelijk is nogal aan kleine kant zeker omdat ze vroeg op het jaar geboren is. En mensen waar ze staat zeggen ook dat ze klein blijft.
Wel ik ga nu nog even afwachten hoe het verder gaat en anders haal ik toch veearts bij.
Heeft er iemand een groeicurve voor veulens?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:34

ceasario schreef:
Maagzweer verhaal is een duits onderzoekverhaal.
Stress...5kg brok op zaagsel staan en een plakje hooi.... :(:)

Ik heb geen hond meer..Vroeger ruwe of gekookte pens.. :9

Dat noem ik geen stress maar zielig..
Ik had geen idee trouwens dat brok een hele hoge PH waarde heeft..

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:49

Ik vind dit allemaal heel interessant, ik heb zelf al vaak zitten denken en zoeken of ik goed voeder aan m'n veulen, mijn volwassen paard, heb ik nooit problemen mee gehad, maar een veulen is toch iets apart...
Ik geef Pavo Podo Grow nu, en probeer een beetje de aanwijzingen te volgen die ze er opzetten, maar is ook niet echt duidelijk hoor, dus probeer ik maar op het oog te voederen.
Ze krijgt (9 maand nu):
ochtend: 1 blauw schepje Pavo Grow (is ong. 800gr) en 3 à 4 wortels + 1, 5 snede hooi (meer eet ze tegen de middag niet op, ze eet nogal traag)
middag: ofwel de weide op, ofwel een half emmertje gedroogd gras-mix van Hartog en een snede hooi
avond: 1/2 blauw schepje Pavo Grow (400 à 500 gr.), twee handjes Herbasan en 3 à 4 wortels + 1,5 snede hooi
1 x per week geef ik nu kruidenslobber 's avonds.

Ik geef geen voordroog (wat jullie kuil noemen, klopt dat??), mijn volwassen ruin reageert er zeer slecht op, maar misschien moet ik dit toch overwegen voor de afwisseling? Is dat niet te rijk (ik bedoel dan Horsedinner, grote balen kan ik niet aanschaffen enkel voor 1 veulen)

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:00

tamoreliefje schreef:
Heeft er iemand een groeicurve voor veulens?

Groeicurve kun je vinden op de website van KWPN of even zoeken op bokt. Maar hang daar niet teveel aan vast he, ieder veulen groeit weer anders.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 11:14

Diortje, Je voert inderdaad mooi, vind ik persoonlijk. Maar voordroog hoeft echt niet, kan je wel keeer als afwisseling gebruiken. Je kan het ook in kleine pakken kopen , gelijk een kleine pak hooi.
Maar het is wel zo dat men zegt dat voordroog veel meer bevat dan gewoon hooi.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:16

Maar veel paarden kunnen niet tegen voordroog. Ook niet al ziet het er mooi uit. Ze raken er van aan de diarree. Heel goed in de gaten houden dus.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:17

ja per kilo, omdat het zwaarder is. als je goed hooi voert is dat ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:48

detour schreef:
Ja, dat vind ik ook wel, kazary, soms kiezen mensen ervoor om het geheel op ruwvor te doen wat ook prima kan gaan. Of dit nu altijd vanuit financieel oogpunt is..

Dat vind ik altijd weer een raar argument. Goed ruwvoer is namelijk een stuk duurder voeren dan brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:51

sarabande schreef:
[
Alle ocd onderzoeken van de laatse jaren hebben uitgewezen dat het huidige sportpaard in de opgroei bijgevoerd moet worden, naast beweging etc. Dus een Da die zegt dat minder dan 1 kg of helemaal geen veulenbrok, dat van welk merk dan ook speciaal ontwikkeld is naar aanleiding van die OCD onderzoeken, die is daar niet van op de hoogte.

Laatst gaf een professor van de kliniek Utrecht een lezing en daar werd de vraag gesteld of het voer voor veulens en dergelijke beter is om OCD te voorkomen. Deze man schoot in de lach en zei dat er tot op heden nog niemand kon bewijzen dat dat zo was en dat het een groot commercieel verhaal is waarom de voerboeren dit roepen.

Dus speciaal ontwikkeld nav ocd onderzoeken................nee hoor.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:52

Bedankt voor de feedback ivm voordroog!!!
Dan laat ik de voordroog maar zitten, ze is redelijk gevoelig voor diarree, sinds haar ziekte. Al is voordroog dan weer voordeliger voor de luchtwegen. Mijn ruin, die krijgt er gezwollen achterbenen van. (maar die werkt ook niet).
Het grappige is, ik was helemaal niet zo tevreden van mijn hooi dat ik besteld heb eind augustus, dus ben ik voor een volgende bestelling als een bezetene gaan zoeken, heb ik dan eindelijk naar mijn persoonlijke mening goed hooi gevonden (welgeurend,lichtgroen, lange strengen, knisperend), springt mijn ruin er dolgelukkig op (want die at tevoren eerst zijn stro op, wat voor mij al meteen een goede stafmaat was), trekt mijn kleine spruit haar neusje ervoor op! Ondertussen eet ze het gelukkig wel op hoor, maar soms begrijp ik haar toch niet goed...we hebben ook balen stro opzij staan die de boer terug moet komen ophalen wegens te stoffig en soms verdufd, wel daar gaat ze als ze haar kans ziet een hap uit nemen!!?? 8)7

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:53

Gezien de andere berichten van detour verwacht dat zij juist bedoeld dat dit niet uit financieel oogpunt is?

Je tweede bericht heb ik ook al eens vaker gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:57

Overigens, mijn jaarling krijgt inderdaad basisbrok en onbeperkt ruwvoer. Die vreet werkelijk de hele dag door aan het hooi.

Wat ik mij trouwens afvraag he, hoe doen mensen dat in de zomer? Dan staan ze in het rijke gras en krijgen de meeste jonge paarden geen brok bijgevoerd. Daar doen die paarden het super op. Waarom zouden ze in de winter dan ineens wel brok nodig hebben?
Dat is toch een beetje raar!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:00

das wel een punt, juist in de zomer groeien ze de meeste cm.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:01

maar heb ook gezelzen dat (volgens mij) koper niet via voeding opgenomen kan worden, alleen via navelstreng, melk.