opfok of geen opfok voor veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje87

Re: opfok of geen opfok voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:40

Omdat ik bij meerdere paarden heb gezien die met oudere paarden op het land of de paddock in ging dat het jonge paard het enigste paard was dat wilde spelen. Wat resulteerde in een ongelukkig paard.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:20

interessant topic , heb namelijk een jaarling hengstje en ik heb zitten twijfelen .
Het hengstje staat nu bij een bijna 6 jarige ruin , een 11 jarige merrie en een bijna 3 jarige ruin ,
Hij speelt enorm veel met de 3 jarige ruin ,en ook ( maar minder) met de 6 jarige ruin met de merrie helemaal niet .
De merrie en ook de 6 jarige ruin zijn de opvoeders .
Ik denk dat ik hem gewoon hier in deze kudde laat staan , ze staan altijd samen , zowel op het land als in de paddock.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:08

Anna_sSpring schreef:
Zou je mij eens uit kunnen leggen waarom je meent dat jonge paarden ongelukkig zijn op stal? Ik herken dat bij die van mij niet, dus vandaar mijn vraag.
Weet niet of dit op mij was, maar ik doelde op alleen maar op stal staan. Die van mij gaan 's nachts ook de stal in, als het écht slecht is blijft ze ook binnen. Wel met twee want ik heb nu eenmaal een grote stal. Maar daarvoor ging ze 's nachts ook (alleen) op stal, was ook geen probleem, ook niet als ze even alleen stond omdat ze bv. als eerste binnen werd gehaald.

wheaty: Als je nu een gemengde kudde hebt (drie jaar is ook nog een jong paard en kan imo evengoed een speelkameraadje zijn), zou ik deze verkiezen boven de opfok. Zolang dat mogelijk is. :) (Gezien je een hengst hebt, weet niet of je dat zo wil houden.)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:50

Oh dat was mij niet helemaal duidelijk. :)
Maar dat ben ik ook volkomen met je eens. Ik ben overigens van mening dat dat voor alle leeftijden geldt. Indien mogelijk zoveel mogelijk op het land, buitenbak oid.

@Vie Dank je wel dat je mijn vraag hebt beantwoord

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:36

Vie schreef:
Anna_sSpring schreef:
wheaty: Als je nu een gemengde kudde hebt (drie jaar is ook nog een jong paard en kan imo evengoed een speelkameraadje zijn), zou ik deze verkiezen boven de opfok. Zolang dat mogelijk is. :) (Gezien je een hengst hebt, weet niet of je dat zo wil houden.)

Ook daar het ik dus al over zitten piekeren maar ik denk toch dat ik hem dit voorjaar ga laten castreren , het is wel jong , dat wel , maar dan kan hij wel gewoon altijd bij z'n kudde blijven ,
een hengst hebben is natuurlij wel kikken , maar ook egoïstisch als hij dan alleen moet worden gezet , dat wil ik niet .

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:32

fjordnina schreef:
Een veulen alleen in een box zou helemaal geen optie mogen zijn voor iemand met een jong paard!

De beste omgeving voor een veulen vindt ik een gemengde kudde van ruinen en merries met heel wisselende leeftijden. Met een aantal veulens uit dat jaar en een aantal jaarlingen en 2 jarigen maak je het plaatje helemaal compleet.

Verder ook nog een voorkeur voor 24/7 weidegang met open schuilstal en 24/7 de beschikking over ruwvoer.

Grappig, op de ruinen na en iets mindere aantallen is dit precies de situatie waarin ik mijn paarden nu heb :D

Poehee

Re: opfok of geen opfok voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:25

Wij hebben alle jonge paarden altijd aan huis met een of twee leeftijds genootjes gaan elke dag naar buiten met z'n allen om te ravotten en te spelen. Ze voeden elkaar op en we kunnen er zelf opletten, zou niet willen dat er een ander naar moest kijken. Is een veels te leuke periode om niet mee te maken.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:42

Mijn veulen is niet naar de opfok gegaan. Heb er natuurlijk wel over na zitten denken.

Ze lopen bij ons van sóchtends tot sávonds buiten in de wei. Op dit moment staat hij samen met twee andere veulens/jaarlingen, een pony van 30 jaar en twee minishetjes in de wei. De oude pony is de baas en voed de boel wel op, en die shetjes vinden dit geweldig, regelmatig wordt er gestoeid. Ziet er erg leuk uit want die veulens zijn al twee keer zo groot als die shetjes.

Moeders ziet en hoort hij niet overdag, het spenen ging ook bijzonder makkelijk omdat hij die shetjes interresanter vond/ vind als zijn moeder. Dus moeder heeft een wel een tijdje zitten roepen terwijl het veulen er niet op reageerde ( heb gespeend met 8 mnd)

Bovendien gaat hij nu sávonds graag naar binnen. Staat gewoon bij het draad te drammen als het hem te lang duurt.

Ik vind het wel ideaal om hem toch zo op stal te hebben. Hij loopt gewoon met de groep mee en vind zijn stal geweldig. Voordeel is ook dat je al lekker met ze aan de gang kan. Hij wordt dagelijks vast gezet, geborsteld getutteld en mee gewandeld, dat hij zich al als een volleerd paard gedraagt. Alles wat hij nu leert hoeft hij later niet te leren. Bovendien geniet hij van de aandacht. Dat voordeel heb je als je hem toch op stal houd. Bovendien lopen ze de hele dag mijn dochter achterna als die aan het spelen is, ze spelen lekker mee.
Afbeelding
Afbeelding