Zenon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:49

Dianne78 schreef:
@sprakeloos, welk verrichtingsverslag bedoel je, ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar.

Ik snap het niet..... een fokker die geen kaas gegeten heeft van merrielijnen en genetica en
daarbovenop nog niet eens de rapportage van het voorjaarsverrichtingsonderzoek van haar eigen gefokte GGK KWPN hengst heeft gelezen of weet te vinden (http://WWW.KWPN.NL) :?

Zolang er geen gedegen kennis is en men niet openstaat voor (terechte) kritiek kan men net zo goed tegen de muur praten of een slotje zetten op dit topic.

Tip TS: wellicht kan je ipv telkens in de verdedeging te schieten nog iets leren door te lezen en je in zaken te verdiepen.
Daarbij 1 zwaluw maakt nog geen zomer ;-)

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:53

Dianne78 schreef:
@Jokano, je pakt het verkeerd op. Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen hun meningen geven over paarden (hengsten, merries, het maakt niet uit). Veel mensen lopen daarin mee. Ik doel niet op keuringscommissies of dergelijke, maar een of ander die meent veel verstand van zaken te hebben. En als ze dan ook nog eens even heel hard schreeuwen of iets dergelijks, meent iedereen dat ze gelijk hebben. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Tuurlijk mag er over geschreven worden, natuurlijk mogen jullie kijken naar eventuele erfelijke gebreken, geen probleem. Maar praat er pas negatief over als het werkelijk ook zo is.

"Iedereen" is sowieso al onzin. De meerderheid van de mensen vormt zijn mening niet aan de hand van wat hard schreeuwende types roepen maar aan wat ze zelf uitvogelen, ontdekken en zien. Dat een paar mensen die dat wellicht wel doen dat vervolgens op internet gaan rondstrooien is vervelend maar daar is niets aan te doen.

Dianne78

Re: Zenon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 15:00

Vooruit... iedereen is overdreven, maar ga er maar van uit dat er meer mensen zijn dan je denkt die de meningen van een ander hoog opnemen. Wat denk je van al die hobbyboertjes, die jaarlijks een paar merries laten dekken?
Ben het met je eens dat er niks aan te doen is dat mensen zoiets doen.... dat is niet anders.
Lijkt af en toe wel de dressuursport: ze gunnen je soms het licht in de ogen nog niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:03

Dianne78 schreef:
Vooruit... iedereen is overdreven, maar ga er maar van uit dat er meer mensen zijn dan je denkt die de meningen van een ander hoog opnemen. Wat denk je van al die hobbyboertjes, die jaarlijks een paar merries laten dekken?
Ben het met je eens dat er niks aan te doen is dat mensen zoiets doen.... dat is niet anders.
Lijkt af en toe wel de dressuursport: ze gunnen je soms het licht in de ogen nog niet.

Ik STOP ermee, dit neem ik niet meer serieus :n

Als je bang bent dat hij wat dekkingen misloopt bij die zgn "hobbyboertjes" zet dan lekker een advertentie op marktplaats met als tekst alleen maar een rozengeur en manenschijn verhaal :Y)

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:07

ik heb een veulen van zenon nou ja word al bijna 1.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 15:22

't Maakt voor mij niet uit hoeveel hij er dekt. Ik denk zelfs dat hij er nu niet zoveel dekt omdat mensen hem niet gezien hebben. 't Is soms net als bij mensen: uit het oog, uit het hart.
En de belachelijke voorstelling in Den Bosch zal er ook niet veel goed aan doen!

En echt.. sommige dressuurruiters gunnen elkaar het licht in de ogen niet!

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:37

Dianne78 schreef:

Hobbyboertjes? :? :O Ik begin nu ook te denken dat je echt niet weet waar je het over hebt. Volgens mij wordt een groot deel van de goedgekeurde hengsten door deze "hobbyboertjes met een paar merries" gefokt en niet door mensen met een geblesseerde stamboekmerrie. Sorry dat ik nu chargeer maar je opmerkingen worden gewoon echt stuitend.

Zelf heb ik ook maar 1 merrie, maar ik doe heel gedegen en uitgebreid onderzoek naar haar mindere punten, die van haar moederlijn en die van potentiële vaderpaarden en hun moederlijn. Dat heb je kennelijk zelf nog nooit gedaan (behalve een beetje via paardenfokken). Heel veel mensen hebben hem wel gezien en heel veel mensen zullen afhaken om heel veel verschillende redenen (waaronder het rapport en de afstamming van de merrie). Dat geldt voor alle hengsten en misschien voor Zenon wel een beetje meer vanwege de moederlijn. Accepteer dat gewoon en nogmaals wees trots op wat je gefokt hebt maar dring ons niet op om dat paard en je merrie de hemel in te prijzen.

:evaw:

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 15:50

Met een hobbyboertje bedoel ik een iemand met een boerenbedrijf, die van vroeger uit nog wat merries in de polder hebben lopen en die eens per jaar naar de hengstenkeuring gaan. Daar horen ze verhalen tot en met en daaruit trekken zij hun conclusies.

Ik ga hier verder niet meer op in. Bij alles wat ik zeg wordt het positieve omgezet naar negatief en dat wordt er dan ook nog eens heel duidelijk uitgelicht. Ik laat me niet uitmaken voor wat dan ook, dat is het me niet waard. Als jullie menen verstand van zaken te hebben, prima.... ga lekker door met speurwerk en ik wens jullie dan ook veel succes in de fokkerij! Wie weet komen we elkaar nog eens tegen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:22

Dianne78 schreef:
Met een hobbyboertje bedoel ik een iemand met een boerenbedrijf, die van vroeger uit nog wat merries in de polder hebben lopen en die eens per jaar naar de hengstenkeuring gaan.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/98554 ... elijk.aspx

Beetje een uit de kluiten gegroeide hobby van een "hobbyboertje" ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:31

Dianne78 schreef:
Van de MM is maar 1 nakomeling bekend en dat is mijn merrie.

In Amerika loopt er nog een van. Talisman (Rohdiamant x Darwin). Afgelopen jaar gestart in de PSG (zoek op Talisman).

Op www.usef.org kun je klikken naar Searches -> Horse Recordings/IDs -> Horse's Name = Talisman, Owner's Last Name = Blake

Staat deze dan niet in het afstammelingenoverzicht van de MM?

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:30

foutje
Laatst bijgewerkt door cara op 23-01-09 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:32

Jokano schreef:
Dianne78 schreef:

Hobbyboertjes? :? :O Ik begin nu ook te denken dat je echt niet weet waar je het over hebt. Volgens mij wordt een groot deel van de goedgekeurde hengsten door deze "hobbyboertjes met een paar merries" gefokt en niet door mensen met een geblesseerde stamboekmerrie. Sorry dat ik nu chargeer maar je opmerkingen worden gewoon echt stuitend.

Zelf heb ik ook maar 1 merrie, maar ik doe heel gedegen en uitgebreid onderzoek naar haar mindere punten, die van haar moederlijn en die van potentiële vaderpaarden en hun moederlijn. Dat heb je kennelijk zelf nog nooit gedaan (behalve een beetje via paardenfokken). Heel veel mensen hebben hem wel gezien en heel veel mensen zullen afhaken om heel veel verschillende redenen (waaronder het rapport en de afstamming van de merrie). Dat geldt voor alle hengsten en misschien voor Zenon wel een beetje meer vanwege de moederlijn. Accepteer dat gewoon en nogmaals wees trots op wat je gefokt hebt maar dring ons niet op om dat paard en je merrie de hemel in te prijzen.

:evaw:

Je spreekt jezelf tegen Jokano, als je het er over hebt, dat een groot deel van de goedgekeurde hengsten af komt van de "hobbyboertjes", zouden die allemaal wel predicaten hebben dan denk je, zo recht uit de polder?
Soms lijkt het er op dat de paardenwereld alleen nog maar bezig is met het fokken van predicaten en vergeet men dat er een dier achter zit.
Ik denk echter wel dat het zo ooit begonnen is,met een paard vanuit het land en oke dan krijgt er een een lintje en dan begint de competitie.
Waarmee ik niet ontken dat predicaten een mooi ding is, maar ook in mijn ogen niet altijd bepalend voor goede afstammelingen.
Ik heb zelf een aantal merries die allemaal wel ergens een punt hebben zitten voor discussie,maar er is ook aan elke merrie wel een hoop positiefs te ontdekken.
Jammer dat er zo veel aandacht besteed wordt aan de discussie betreft de discussie }> en niet aan waar het topic eigenlijk over ging, de merrie Patoya en haar zoon Zenon.
Als het een generatie overslaat dat gedoe met die voeten dan ben ik benieuwd , hoe mijn veulen van Zenon x mijn merrie er komend voorjaar uit komt te zien,want Zenon heeft zelf wel gelijke hoeven, dus dat zou betekenen dat mijn veulen steunzolen gaat nodig hebben :o ,ik laat het meteen weten als het zo is, 17 April wordt het veulen verwacht.

Misschien kunnen we nu eens gezamelijk gaan kijken of er ook nog positieve dingen te bespreken vallen betreft Merrie en zoon, want die zullen er waarschijnlijk ook wel ergens zijn.Dat zet dingen in een iets ander perspectief en het blijft to the point.

Dianne, misschien is het inderdaad leuk om eens een foto te plaatsen van Patoya, ik wil de oma van mijn aanstaande veulenkind ook wel eens zien! Ik ben reuze benieuwd!! :D

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:36

listiglistje schreef:
Dianne78 schreef:
Met een hobbyboertje bedoel ik een iemand met een boerenbedrijf, die van vroeger uit nog wat merries in de polder hebben lopen en die eens per jaar naar de hengstenkeuring gaan.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/98554 ... elijk.aspx

Beetje een uit de kluiten gegroeide hobby van een "hobbyboertje" ;)

Als ik je onderschrift lees, dan klopt het allemaal dus wat hier gebeurd?

Eigenwijsheid is ook wijsheid!!
En zo is het maar net! Vandaar dat sommige keuzes zo ontzettend goed uitpakken, door de eigenwijze mensen onder ons.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:15

Wat ben ik blij dat er ook mensen zijn die wel het positieve uit mijn verhaal halen.

Doe eens een jurycursus... daar leer je dat je uit moet gaan van het positieve en dan omlaag moet gaan, niet uitgaan van het negatieve en dan niet meer omhoog kunnen. Zie ook de goede dingen in een paard!

Ik versta Huub van Helvoirt niet onder de hobbyboertjes. Hij heeft vele goede paarden gefokt!

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:22

Dianne78 schreef:
Doe eens een jurycursus... daar leer je dat je uit moet gaan van het positieve en dan omlaag moet gaan, niet uitgaan van het negatieve en dan niet meer omhoog kunnen. Zie ook de goede dingen in een paard!

Op die jurycursus leer je ook dat ongelijke voeten zeer onwenselijk zijn in de fokkerij, en dat een merrie er nooit ster mee zal worden.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:35

Sorry, ik bedoel een jurycursus dressuur!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:36

sprakeloos schreef:
Dianne78 schreef:

Op die jurycursus leer je ook dat ongelijke voeten zeer onwenselijk zijn in de fokkerij, en dat een merrie er nooit ster mee zal worden.

Preferent is ook leuk!

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 22:43

Zeker zo leuk als ster/keur. Geeft aan wat de nakomelingen doen, voor de fokker die inderdaad op papier kijkt ook aantrekkelijk!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 08:43

Diana van harte gefeliciteerd met je goedgekeurde hengst ...

Ja op bokt begeef je je op glad ijs wat betreft je eigen paarden te laten beoordelen ... Kritiek zul je tegen moet kunnen ..

Een sterke kop koffie .. een pot hoge bloeddruk pillen naast de computer ... helpt vaak wel een beetje .. :7 :D ;)

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 09:01

Dank je Ellis,

gelukkig kan ik goed tegen kritiek, sterke koffie vind ik niet lekker en die pot hoge bloeddrukpillen..... no way!!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:06

elllis schreef:
Diana van harte gefeliciteerd met je goedgekeurde hengst ...

Ja op bokt begeef je je op glad ijs wat betreft je eigen paarden te laten beoordelen ... Kritiek zul je tegen moet kunnen ..

Een sterke kop koffie .. een pot hoge bloeddruk pillen naast de computer ... helpt vaak wel een beetje .. :7 :D ;)

Haha, deze vind ik wel grappig :D ,
ik geloof dat ik die fase voorbij ben,dat heb ik wel geleerd op Bokt,het zou echter niet nodig hoeven zijn, mits de geleverde kritiek op sympathieke wijze gebracht zou kunnen worden en weloverwogen en genuanceerd.
Gezamelijk brainstormen lijkt me heel effectief te kunnen zijn,maar alleen maar kritiek in de negatieve zin,voegt niet zoveel toe, voor niemand.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:32

Dianne78 schreef:
Wat ben ik blij dat er ook mensen zijn die wel het positieve uit mijn verhaal halen.

Ik versta Huub van Helvoirt niet onder de hobbyboertjes. Hij heeft vele goede paarden gefokt!

Als wij een hengst kiezen dan gaan we niet vanuit het positieve naar beneden, ik ben bang dat dat we dan in het scoringslijstje belanden van 5jes, 6jes en 7tjes, wij hopen iets meer te kunnen bereiken in de fokkerij dan de middenmoot, met enige kennis van zaken is dat ook mogelijk en schipperen moet iedereen doen op het gebied waar zijn/haar merrie dat ook toelaat!!!

Wij kiezen voor zo correct mogelijk maar sportvererving heeft zeker onze voorkeur, foto`s worden er al zat gemaakt van de zogenaamde "plaatjes" van paarden...wij gooien er graag een zadel op en vinden het fijn als ze dan datgene doen waar ze voor "gemaakt zijn" , tot nu toe vinden onze paarden dat ook fijn en dat geeft aan dat wij tot nu toe de juiste keuze op dat punt gemaakt hebben, een blij werkend paard onder een juiste amazone is een groot goed!!!

Ik feliciteer je bij deze nogmaals met het fokken van een goedgekeurde hengst, geniet daarvan en kijk vanuit je merrie naar de toekomst, je wilt natuurlijk verder en neem dan ook gewoon alles mee van wat je zelf ziet en wat je meekrijgt onderweg, in je keuzes naar de toekomst toe, tot nu toe heb je het al niet gek gedaan.

Wat betreft de kritiek, dat hoort er echt bij, iedereen redeneert vanuit zijn visie op zijn/haar fokkerij, zo ook ik, de 1 beslist voor Zenon en de ander weer voor een andere hengst, relativeer maar en fok gewoon verder vanuit je eigen visie/merrie, dat doen wij allemaal.

Trouwens, naar mijn weten is Huub van Helvoirt wel begonnen als hobbyboertje, hij is door zijn eigen visie uitgegroeid naar wat hij nu is.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 08:20

Dank je voor de felicitatie, Krackertje. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat er heel veel mensen zijn die 1 bemerking hebben op een paard en daarmee het hele paard afkraken. Wanneer iemand netjes binnenkomt, in een keurige draf, kaarsrecht, super stilstaat, maar een meter naast de A-C lijn zit, kun je geen 6 geven. Dan ga je nog naar een hoog punt, met de opmerking dat hij/zij naast de A-C lijn zit. Zo gaat het toch ook voor een paard, heeft hij een wat minder mooi hoofd maar kan hij super springen, dan laat je hem ook niet staan!
En natuurlijk kiest niet iedereen voor Zenon, alsjeblieft zeg. Er zijn genoeg merries die je gewoon niet moet dekken met Zenon, maar er lopen er ook tussen waar hij wel op zou passen.
Nogmaals... iedereen mag zijn mening geven, maar aanvallen en afkraken vind ik te ver gaan!
En voor wat betreft dhr en mevr. van Helvoirt, inderdaad ook zo begonnen, maar die mensen hebben het top gedaan en daar neem ik mn petje voor af!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:46

Dianne78 schreef:
Dank je voor de felicitatie, Krackertje. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat er heel veel mensen zijn die 1 bemerking hebben op een paard en daarmee het hele paard afkraken. Wanneer iemand netjes binnenkomt, in een keurige draf, kaarsrecht, super stilstaat, maar een meter naast de A-C lijn zit, kun je geen 6 geven. Dan ga je nog naar een hoog punt, met de opmerking dat hij/zij naast de A-C lijn zit. Zo gaat het toch ook voor een paard, heeft hij een wat minder mooi hoofd maar kan hij super springen, dan laat je hem ook niet staan!
En natuurlijk kiest niet iedereen voor Zenon, alsjeblieft zeg. Er zijn genoeg merries die je gewoon niet moet dekken met Zenon, maar er lopen er ook tussen waar hij wel op zou passen.
Nogmaals... iedereen mag zijn mening geven, maar aanvallen en afkraken vind ik te ver gaan!
En voor wat betreft dhr en mevr. van Helvoirt, inderdaad ook zo begonnen, maar die mensen hebben het top gedaan en daar neem ik mn petje voor af!

Hier heb je helemaal gelijk in,kijk ook eens naar de toevoegingen die een dier kan doen of verbeterpunten. ;)
Maar goed,er zijn nog een aantal erg goede hengsten die hier en daar een aardige bemerking hebben ;) of aandoening die pas achteraf blijkt, dus is het een questie van persoonlijk keuze geredeneerd vanuit je merrie en de afweging betreft de minpunten.Een questie van een lijstje maken ,je fokdoel stellen en helder hebben en strepen dus betreft de keuzes die je wilt maken.
Ik zou , als ik echt geloof had in mijn merrie , inderdaad op mijn eigen manier en zienswijze doorfokken met mijn eigen fokdoel en plezier en laat de rest daar maar kritiek op geven,doe er gewoon je voordeel mee .Je eigen fokdoel hoef je immers niet te verdedigen,dat is persoonlijk en als je achter hetgeen je doet "staat", dan is het oke, mensen die daar in mee willen gaan,weten en zien waar ze voor kiezen en kennen ook de eventuele risico's en nemen die op de koop toe.En dat is dan hun persoonlijke keuze.en jij bent degene die weet wat bij haar past , als geen ander, dus gewoon doen, want zoals listigListje in haar onderschrift heeft staan : eigenwijsheid is ook wijsheid ,
Jouw merrie is een dijk van een merrie , daar heb je nu al 1 goedgekeurde en 1 bijna goedgekeurde hengst uit :D ,dus ik zou zeggen, Gewoon eigenwijs blijven en degene die het met je eens zijn , doen mee, de ander haakt af, de toekomst zal dan leren wie wijs was!!
.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:29

Ook wij (werk) verwachten dit jaar (begin mei) een veulen van Zenon uit een Lord Siclair merrie. Het enige waar ik me een beetje zorgen om maak na het lezen van zijn afstammeling rapport is de galop. De merrie zelf galoppeert zelf ook niet het makkelijkste we houden onze vingers maar gekruist en wachten mooi af tot we zien wat voor kwaliteit het veulen ons gaat laten zien.

Daarnaast kennen we Zenon (en zijn nieuwe eigenaar) persoonlijk en weten we tot wat hij in staat is mede daarom hebben we voor hem gekozen. Dat de moederlijn dan niet de beste is die je ziet wordt wat mij betreft opgeheven door het feit dat zoon lief wel een fatastische sportpaard is, of hij daadwerkelijk een goede vererver is moeten iedereen nog maar even afwachten.
Wat de voeten betreft is dat ook nog afwachten aangezien de uiteindelijk voetstand pas op +-2 jarige leeftijd duidelijk zichtbaar is.

Fokken met een jonge hengst heeft altijd risico's sommige beloftes met geweldige lijnen kunnen heel hard tegen vallen en andere beloftes met gewone lijnen kunnen uiteindelijk heel goed meevallen. Op het moment vind ik dan ook niet dat je wat zenon zijn fokkerij betreft feiten kan plaatsen en je beter wat voorzichtiger kan zijn in je uitspraken door de zin te beginnen met 'lijkt'.
Wat mams betreft kan je ook nog niet geweldig veel zeggen over haar afstammelingen, tot nu toe geeft ze allemaal correcte paarden die een zeer beloftevolle toekomst voor zich hebben.

Willen wat betreft geschiktheid voor de fokkerij de nakomelingen niet meer zeggen als de merrie en merrielijn? Kortom is de toekomst niet belangrijker als het verleden?