fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:08

Citaat:
shan, TS hoeft geen zoektocht te houden naar wie de dader is, TS heeft die dekking aangevraagd bij de HH en die moet maar kijken wie ze als schuldige aan kunnen/moeten wijzen.

Dat gaat natuurlijk niet op als ze zelf voor een bepaalde inseminator heeft gekozen.
Het kan best zijn dat de HH wel het goede sperma heeft geleverd, maar dat de inseminator (die meer klanten en merries heeft) het rietje heeft gebruikt die voor een andere merrie bedoeld was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:16

shan schreef:
Het kan best zijn dat de HH wel het goede sperma heeft geleverd, maar dat de inseminator (die meer klanten en merries heeft) het rietje heeft gebruikt die voor een andere merrie bedoeld was.

Ja of de reageerbuisjes op het lab waren niet goed omgespoeld....
Of er zijn verkeerde stickers op de buisjes geplakt...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:36

Of ze hebben bij het stamboek in Duitsland dingen verwisseld? KAn dat ook nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:08

Ik lees mee.

Anoeska27

Re: fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:59

bungie schreef:
Bijna bij elk veulen wordt dna materiaal afgenomen bij het chippen en komen dit soort dingen naar boven .
Er is tegenwoordig geen enkele grote HH die met hengsten aan het rotzooien is .
Omdat het te simpel is om het te achter halen.

Ik heb juist begrepen dat er maar heel weinig daadwerkelijke dna-testen worden gedaan (bij het KWPN in ieder geval). Er wordt inderdaad dna afgenomen, maar er zou alleen steekproefsgewijs getest worden of bij een afwijkende kleur.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:03

Steekproef gewijs wordt er onderzoek gedaan, dus niet enkel bij een afwijkende kleur. Want wat versta je onder afwijkende kleur? Als er iets verdachts is zullen ze het wrs wel doen, maar anders via een steekproef.. willekeurig dus.

Bij die van mij ben ik niet bang dat ze verkeerde hebben gebruikt Nagelbijten / Gniffelen De aftekeningen van de benen zijn vrijwel indentiek Nagelbijten / Gniffelen

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 20:35

Het veulen wordt ingeschreven in het oldenburger stamboek.
Dus wil eigenlijk het KWPN er niet bij betrekken.
Ze hebben het DNA twee keer getest en nu zijn ze bezig met een nieuw onderzoek.Daarvoor hebben we weer manen moeten opsturen.
Daarna zouden ze weer contact met ons opnemen.
Wil maandag eigenlijk bellen.

Maar waar ik tot nu toe het meest van baal,is dat we het veulen voor een heel fijn bedrag konden verkopen,maar nu hebben ze afgezegd.Ze hebben geen tijd om alle onderzoeken af te wachten en wilden een Samba hit nakomeling.

En ik vind het jammer dat mijn verhaal weer zo negatief wordt gemaakt.
Ik heb geen slechte bedoelingen,wordt alleen onzeker van de mensen in mijn naast omgeving.Die zeggen dat ik hieruit mijn voordeel moet slaan.Want ik heb schade geleden.vandaar advies aan jullie..........

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:47

indriss schreef:
Ik heb geen slechte bedoelingen,wordt alleen onzeker van de mensen in mijn naast omgeving.Die zeggen dat ik hieruit mijn voordeel moet slaan.Want ik heb schade geleden.vandaar advies aan jullie..........

Volgens mij ben je het best af als je dit op een nette manier afhandelt. De HH of inseminator heeft een fout gemaakt, dus moet iemand van hen je vergoeden. Dit kan een gratis dekking, korting bij een dekking of terugbetaling van het dekgeld of zo zijn. Als de hengstenhouder een beetje commercieel aangelegd is (en welke is dat niet?), dan zal hij er volgens geen groot probleem van maken en kan dit allemaal proper opgelost worden.

Naar de rechtbank stappen, de hh zwart gaan maken in de media (cfr. brief) of zelf onredelijke eisen ("je voordeel eruit slaan") lijken mij op dit moment voorbarig of gewoon not done. Als je later nog iets nodig hebt van die hh, zal hij namelijk veel minder geneigd zijn jou te helpen en bovendien kan het nog eens een weerslag hebben op je eigen reputatie. Natuurlijk heb je wel recht op een eerlijke vergoeding voor deze fout, maar ik zou niet te hard overdrijven.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:47

mmm je kan het overdrijven noemen maar daar ben ik het toch niet mee eens, wie weet fokt ts 1 keer een veulentje, en dan wel graag met de hengst van haar keuze

nu worden overal fouten gemaakt, maar dit is wel zuur natuurlijk

heb je al contact gehad met de hengsten houden of iseminator ????? ik zou ze zeker bellen ( vandaag nog )

is je paard bij de hengstenhouder geinsemineerd ??? dan wordt het al een stuk makkelijker zoeken Clown

verder stelt ze niemand in een kwaad daglicht vind ik, als je schoenen koopt wil je ook graag twee dezelfde toch Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:14

Cayenne schreef:
Er was vorig jaar geloof ik een bokker die meende in ongeveer hetzelfde schuitje als jou te zitten (veulen met verkeerde vader).
Ik weet niet precies meer wie het was, maar wanneer je even op zoek gaat op bokt kun je het topic nog wel opduikelen. Daar stonden ook veel tips in Lachen

krackertje schreef:
Vervelende kwestie, ik neem aan dat TS heel bewust heeft gekozen voor Samba Hit en niet voor welke andere hengst dan ook.

shan, TS hoeft geen zoektocht te houden naar wie de dader is, TS heeft die dekking aangevraagd bij de HH en die moet maar kijken wie ze als schuldige aan kunnen/moeten wijzen.

TS zal de HH aansprakelijk kunnen/moeten stellen voor deze fout, wat er als schadeloosstelling uitkomt zal afhankelijk zijn van de verwachting die er gesteld kon worden aan het geboren veulen, mits het dus een Samba Hitt zou zijn geweest.

Misschien ligt de fout zelfs wel bij het invoeren van het sperma, hoe is dat verlopen, waren alle stukken compleet etc?

Vork

Verwisseling ??
Als je bv. het verkeerde diepvries rietje pakt waarop nog duidelijk staat welke hengst het is etc..
Of bij import...
Of je hebt als HH nodig 3 import porties van verschillende hengsten..
Dan laat je 1 hengst officieel met veterinaire papieren opsturen en voor het gemak, niemand controleert het, doe je er van die andere hengsten ook het sperma in de zelfde zending er bij.
Voordeel voor HH van verzending..de andere zijn zwart...en de importeur HH kan een grotere commissie nemen..( verschil inkoop en verkoop)

Papieren komen er altijd bij in Nederland nl. gaat via de bond van HH zo naar het KWPN...Niemand die controleert of er papieren bij waren totdat het uit de hand gaat lopen
en men bij een ander stamboek gaat registreren in bv. Duitsland... Ach gut
Want dan zijn de poppen aan het dansen omdat de "zwarte"dekkingen in het oorspronkelijk dekboek niet staan...
Maar van zulk een veronderstelling mogen we niet uitgaan. Knipoog

Mijn advies voor 2009...
Wanneer je met een buitenlandse hengst dekt zeg dan altijd tegen de HH dat je niet bij het KWPN laat registreren dan heb je de minste kans op fouten wanneeer straks in Duitsland je veulen laat registreren nl. in Duitsland liggen de eisen daar iets hoger wat betreft de controle van sperma afname en verwerking...!!!!!!
Je weet dan zeker dat je dekking in Duitsland is geregistreerd.

Bij import sperma...Vraag altijd een copy van het veterinaire begeleidings formulier...nl. dat zit er bij voor de opdrachtgever --merriehouder.

VDB

Re: fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:01

Anoeska27 schreef:
bungie schreef:
Bijna bij elk veulen wordt dna materiaal afgenomen bij het chippen en komen dit soort dingen naar boven .
Er is tegenwoordig geen enkele grote HH die met hengsten aan het rotzooien is .
Omdat het te simpel is om het te achter halen.

Ik heb juist begrepen dat er maar heel weinig daadwerkelijke dna-testen worden gedaan (bij het KWPN in ieder geval). Er wordt inderdaad dna afgenomen, maar er zou alleen steekproefsgewijs getest worden of bij een afwijkende kleur.

Ja Goed begrepen Knipoog
Er wordt bij het chippen inderdaad ALTIJD veulenhaar in het dossier geplakt maar dat wordt niet altijd gecontroleerd op DNA. Dit wordt alleen steekproef-gewijs gedaan bij het KWPN heb ik van de veulenschetser gehoord.
Hoeveel veulens er bijvoorbeeld getest zouden worden op DNA ben ik wel benieuwd naar Lachen
Stel er zijn 100 veulens; hoeveel veulens worden er dan getest?

foosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:09

Mijn mening over dit onderwerp:

De HH is aansprakelijk voor de geleden schade. Er is hier namelijk een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis en dit wordt op grond van schuld danwel risico aan de HH toegerekend..
Het feit dat er ook iets misgegaan kan zijn met de inseminator kan ook aan de HH worden toegerekend.. De HH is namelijk op grond van risico aansprakelijkheid voor hulppersonen ook aansprakelijk voor de geleden schade die door de inseminator is toegebracht..

Ik neem aan dat de HH ook op de hoogte is van deze feiten en dat er naar een geschikte oplossing gezocht wordt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:20

ben heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Voor diegenen die hier zo hard roepen dat er allerlei strafbare dingen zijn gebeurd of valsheid in geschrifte is gepleegd: die adviseer ik de wetboeken er nog maar eens op na te slaan. Zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Hetzelfde is van toepassing voor de emotionele schade van de TS, dat wordt in NL slechts héél zelden toegewezen.
Tegemoetkoming in de dekkosten (als er bekend wordt wie de vader is en deze goedkoper is qua dekgeld), onderzoekskosten en/of commercieel misgelopen inkomsten komt eerder in de buurt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:28

foosa schreef:

De HH is aansprakelijk voor de geleden schade. Er is hier namelijk een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis en dit wordt op grond van schuld danwel risico aan de HH toegerekend..
Het feit dat er ook iets misgegaan kan zijn met de inseminator kan ook aan de HH worden toegerekend.. De HH is namelijk op grond van risico aansprakelijkheid voor hulppersonen ook aansprakelijk voor de geleden schade die door de inseminator is toegebracht..

Ik neem aan dat de HH ook op de hoogte is van deze feiten en dat er naar een geschikte oplossing gezocht wordt!

Juist zie: Aansprakelijkheidrecht Bedrijven

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:31

foosa schreef:

Mee eens. Ook wel wanprestatie genoemd. TS had een overeenkomst met de HH (HH levert sperma, TS betaald dekgeld) en als het sperma niet van de juiste hengst was en dus het veulen van de verkeerde vader is de HH zijn deel (levering van SH sperma) van de overeenkomst niet nagekomen.

De jurische grondslag ten spijt zou ik wel gewoon proberen om hier zonder advocaten, rechtzaken en andere juridische ellende uit te komen met de HH. Die vindt het waarschijnlijk toch al net zo vervelend als jij.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:37

Wij hadden een merrie gedekt met een springhengst waarvan bekend is dat daar nooit een kleintje van zou kunnen komen. De nakomeling is nu 3 jaar oud en zit op de grens van C/D pony. De nakomeling lijkt totaal niet op de vader.Ook wij hebben het vermoeden dat de merrie toch met iets anders is geinsemineerd. Maar kom daar maar eens achter....wij laten het gewoon zo, jij bent al één stap verder, je weet dat het fout gedaan is, je kunt alleen maar proberen de echte vader te achterhalen zodat je alsnog een papier krijgt, maar als dat veel gestress opleverd...dan laat het gewoon zo en probeer er uit te komen met de hengstenhouder. Succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 10:34

foosa schreef:
geleden schade die door de inseminator is toegebracht..

En dan is de vraag natuurlijk als je alles van alle franje ontdoet, wat nu eigenlijk de schade is?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:23

LDRD schreef:
foosa schreef:
geleden schade die door de inseminator is toegebracht..

En dan is de vraag natuurlijk als je alles van alle franje ontdoet, wat nu eigenlijk de schade is?

Verschil in dekgeld eventueel, onderzoekskosten, en misschien geleden commercieel verlies aangezien er een koper voor was. Maar dan moet je dat wel hard kunnen maken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:24

Zooist schreef:
[
En als laatste voor cesario, als reactie op je laatste post. Wellicht eerst het onderzoek afwachten voor je je conclusies trekt!

Als heel de Wereld dit zou lezen en waar geen onwaarheden in staan..Dan had ik wanneer ik HH was een regeling getroffen, zeker na deze berichtgevingen..
De TS was dit topic niet gestart denk ik, wanneer vlgs. mij de HH het initiatief zelf in handen had gehouden...en de klant direct ondersteund had...