Cayenne schreef:Er was vorig jaar geloof ik een bokker die meende in ongeveer hetzelfde schuitje als jou te zitten (veulen met verkeerde vader).
Ik weet niet precies meer wie het was, maar wanneer je even op zoek gaat op bokt kun je het topic nog wel opduikelen. Daar stonden ook veel tips in

krackertje schreef:Vervelende kwestie, ik neem aan dat TS heel bewust heeft gekozen voor Samba Hit en niet voor welke andere hengst dan ook.
shan, TS hoeft geen zoektocht te houden naar wie de dader is, TS heeft die dekking aangevraagd bij de HH en die moet maar kijken wie ze als schuldige aan kunnen/moeten wijzen.
TS zal de HH aansprakelijk kunnen/moeten stellen voor deze fout, wat er als schadeloosstelling uitkomt zal afhankelijk zijn van de verwachting die er gesteld kon worden aan het geboren veulen, mits het dus een Samba Hitt zou zijn geweest.
Misschien ligt de fout zelfs wel bij het invoeren van het sperma, hoe is dat verlopen, waren alle stukken compleet etc?

Verwisseling ??
Als je bv. het verkeerde diepvries rietje pakt waarop nog duidelijk staat welke hengst het is etc..
Of bij import...
Of je hebt als HH nodig 3 import porties van verschillende hengsten..
Dan laat je 1 hengst officieel met veterinaire papieren opsturen en voor het gemak, niemand controleert het, doe je er van die andere hengsten ook het sperma in de zelfde zending er bij.
Voordeel voor HH van verzending..de andere zijn zwart...en de importeur HH kan een grotere commissie nemen..( verschil inkoop en verkoop)
Papieren komen er altijd bij in Nederland nl. gaat via de bond van HH zo naar het KWPN...Niemand die controleert of er papieren bij waren totdat het uit de hand gaat lopen
en men bij een ander stamboek gaat registreren in bv. Duitsland...
Want dan zijn de poppen aan het dansen omdat de "zwarte"dekkingen in het oorspronkelijk dekboek niet staan...
Maar van zulk een veronderstelling mogen we niet uitgaan. 
Mijn advies voor 2009...
Wanneer je met een buitenlandse hengst dekt zeg dan altijd tegen de HH dat je niet bij het KWPN laat registreren dan heb je de minste kans op fouten wanneeer straks in Duitsland je veulen laat registreren nl. in Duitsland liggen de eisen daar iets hoger wat betreft de controle van sperma afname en verwerking...!!!!!!
Je weet dan zeker dat je dekking in Duitsland is geregistreerd.
Bij import sperma...Vraag altijd een copy van het veterinaire begeleidings formulier...nl. dat zit er bij voor de opdrachtgever --merriehouder.