Duitse Hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:16

Uiteindelijk zal een dressuurpaard toch foutloos moeten lopen maar op de een of andere manier worden de fouten toch snel vergeven en staar je je blind op de bewegingen. Om eerlijk te zijn krijg ik toch een beter gevoel van een fijne proef met een paar fouten dan een correct gereden proef terwijl het paard zih niet liet rijden. Zie je vaak ook terug in de punten, mijn proef met fouten wordt hoger beoordeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:21

Ja maar het ís helemaal niet zo dat alle duitse paarden strak en zonder enige lossigheid lopen. Ben het daar echt niet mee eens, kijk bijv. eens naar Farbenfroh, Chacomo (r.i.p.).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:26

Nee dit is te zwart/wit, de tegenstelingen zijn niet zo groot. Maar ik denk dat Nederlanders eerder willen genieten en daarom een fijn bewegend paard dat met plezier door de proef walst een foutje hier en daar vergeven. Duitsters zien liever een foutloze (bestaat dat???) proef.

Toen de Duitse trainer van Marlies van Baalen uitleg gaf aan het publiek en iets met stemverheffing riep, reageerde Idocus nog eerder dan Marlies. Dat zien Nederlandse trainers niet graag die leggen het initiatief liever bij de ruiter.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:29

Nee dat vind ik ook niet. Zie eerlijk gezegd die grens niet zo heel duidelijk tuusen Duitse en Nederlandse paarden. Alleen Duitse mentaliteit is iets anders wat je ook terug ziet in het rijden en dat is waarschijnlijk wat Pipo bedoeld . Werd die Alexandra Simons niet begeleid door haar Nederlandse man? doet er eigenlijk niet toe maar goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:33

Ik zou alleen maar willen dat ik het talent van Johann Hinnemann of Marlies van Baalen had en dan ook nog een fijn duits paard onder m'n achterste.....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:42

Dat wel maar die Hinneman is me toch eigenwijs volgens mij..
Ben vorig jaar naar rondje instructie geweest en elke keer als Coby iets zei in het Nederlands waarvan hij dacht dat het niet klopte onderbrak hij haar en pakte de microfoon af en begon zelf weer te praten. Af en toe begreep ik het bijna niet hoewel ik toch aardig duits kan.
Zou evengoed wel blij zijn met een paar lessen van hem mag hij me best een paar uur afzeiken dat heb ik er wel voor over.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:05

Je had hem met zijn vingertjes moeten zien knippen toen Marlies naar zijn zin net even wat te lang het publiek toesprak.
*hoe maakte je dat geluid van een knallende zweep ook al weer? Haha!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:16

Sjuimpje schreef:
Je had hem met zijn vingertjes moeten zien knippen toen Marlies naar zijn zin net even wat te lang het publiek toesprak.
*hoe maakte je dat geluid van een knallende zweep ook al weer? Haha!*

Wat heeft dat met zijn talenten als trainer, ruiter te maken??? En als Marlies en Coby het zo slecht zouden hebben bij Johann Hinnemann, waren ze allang vertrokken......

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:24

Ferro is hier zeker al vergeten? mede geschoolt door Hinneman, net als rubinstein, ideal enz enz enz

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:28

Dat slaat op een eerdere uitspraak hierboven dat hij eigenwijs is,
toevallig kon ik het op de HK erg goed zien aangezien ze op 2 meter van mij af stonden.
Over Hinneman kan ik verder niets zeggen, ik hoor geweldige verhalen over hem.
(maar net zoveel slechte, denk aan Ulla en Heike)

Trouwens, als ik Ferro zie krijg ik ook geen riebeltjes, ook typisch Duits -> strak en gedwongen.

Idocus maakte die indruk (nog?) niet op mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:34

Hahahahahaha, Sjuimpje, wat zijn riebeltjes? Is dat kippenvel?? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:40

Ferro kan fantastisch piafferen en passageren. Maar hij mist de swung en souplesse. Zal het toch het duitse systeem zijn?

Trouwens in eerste instantie mocht anky hem rijden, maar die vond hem niet goedgenoeg.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:41

Riebeltjes zijn zowel kippenvel als een *shiffer* over je ruggegraat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:13

Ik vraag me in deze "discussie" af, wat de uitstraling van de hengst ter zake doet als de nakomlingen, ongeacht van welke merrie (ras), zich goed laten zien en goed inzetbaar zijn...

Ik zie liever een hengst die zich min of meer slecht laat zien (en dan bedoel bij een voorstelling/presentatie) die goede nakomelingen geeft....

Wat ik mij daar verder bij afvraag: als de presentatie/voorstelling van die hengsten zo minderwaardig is, waarom zijn er dan zoveel nederlandse paarden afstammeling van duitste hengsten...
een idee zou kunnen zijn: de werkwilligheid van die nazaten (hoge scores op wedstrijden)
het coole karakter...
of juist het samenvoegen van bepaalde eigenschappen, die tot uitdrukking komen bij hun nazaten....

Zou het een en ander kunnen liggen aan de manier waarop nederlandse hengsten gekeurd worden... letten wij teveel op beweging zonder te letten op andere eigenschappen.... en dit icm ruiter en eventuele vooroordelen..
Zou het niet "eerlijker" zijn om hengsten anoniem in te sturen (zonder dat de keurmeester (met alle respect) de ruiter en verzorger weet welk paard hij onder zijn hoede heeft/keurt en/of berijdt...
Ik zie en lees hieral dat er sommigen zijn die al een bepaald oordeel hebben over een bepaalde afstamming...zouden verzorgers/ruiters/keurmeesters/voorbrengers dit niet hebben?
Ik kan me voorstellen dat een praatje al gauw rond is, maar je zou bijv. stalgedrag, rijden voordat het dier ter keuring komt voor publiek al een behoorlijke inschatting kunnen kammen aan de hand van rapportcijffers van de mensen die dagelijks met dat dier omgaan....
Een idee zou kunnen zijn de eerste bezichtiging voor publiek te laten vervallen en alles met een tweede bezichtiging (zoals we die kennen) voor publiek kunnen tonen, dan aan de hand van de eerste cijfferlijst icm met de 2e bezichtiging een oordeel kunnen vellen...

Ik weet dwaal af....

Even weer on topic:
Ik heb voeger (nee ben nog niet zo heel oud) hoofdzakelijk duitsters gereden, waarbij voornamelijk westfaals. Ik heb dit altijd fijne paarden gevonden, prettiger dan kwpn-ers die ik gereden heb.
De holsteiners (die ik gereden heb) waren wat kleiner maar blonken uit om hun moed en doorzettingsvermogen. De trakheners weer meer om hun elegantie, souplesse en hun denkvermogen. De westfaal om hun denkvermogen en dan vooral weten wanneer ze er moeten zijn, wendbaarheid en begrip. het meeste is een beetje moeilijk uitleggen vooral begrip... De kwpn-ers (toen nog kwp en nwp) waren over het algemeen wat lomper (met alle respect)
Tuurlijk hadden de duitsers ook hun negatieve kanten (alles wat ik als positief verklaar hierboven kon ook ten nadele zijn)

Ik denk dat bij veel ruiters het niets uit maakt hoe het paard beweegd als hte maar correct beweegd op het juiste moment en dan vooral als er een jury kijkt, de juiste beweging op het juiste moment...daarbij heeft niet ieder paard altijd zijn goede moment...
Nope, ben geen duitse paarden fan...ik ben een fan van elk paard... eerst het paard, en als laatste afstamming en kleur....
Wat ik me verder afvraa, even terug komend op anoniem zijn.... wat als die betreffende hengsten niet voorgesteld waren of nog leuker verkeerd voorgesteld zijn en ipv duitsters nederlandse waren.....(zullen we waarschijnlijk nooit weten...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:28

Nou Alane, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, amen. Ik ben het hier hélemaal mee eens.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:36

Even offtopic: Wie zou er eigenwijzer zijn? Sjef of Johann Hinneman??? Haha!

Ontopic: het zal me een worst wezen welke bloedlijn mijn paard heeft, als ie maar kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:44

[quote="Pava"]Even offtopic: Wie zou er eigenwijzer zijn? Sjef of Johann Hinneman??? Haha!

Hahahaha, als ik een gokje mag wagen denk ik: Sjef met stip op 1 *LOL*

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:47

Pava schreef:
Ontopic: het zal me een worst wezen welke bloedlijn mijn paard heeft, als ie maar kan lopen.

helaas werkt het zo niet in de hedendaagse handel Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:48

Picasso? Die van jou is een echte kwpner Haha!

[/quote]Ik vraag me in deze "discussie" af, wat de uitstraling van de hengst ter zake doet als de nakomlingen, ongeacht van welke merrie (ras), zich goed laten zien en goed inzetbaar zijn

letten wij teveel op beweging zonder te letten op andere eigenschappen....
[/quote]

Je ziet niet vaak dat als een hengst zelf niet kan bewegen en verder ook gewoontjes is, dat ie super bewegende nakomelingen geeft. Tenzij hij uit een zeer goede moeder komt ( het veulen dan he)

Is beweging samen met een goed exterieur niet een van de belangrijkste eigenschappen die een goed paard moet hebben?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-03 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:50

Wouter24"]
[quote="Pava schreef:

helaas werkt het zo niet in de hedendaagse handel Scheve mond
[/quote]

Daar heb ik geen last van want ik ben maar een doodgewone basisruiter.
En ik vraag me af of dat zo is wat jij zegt. Ik geloof niet dat Anky een paard niet wil hebben omdat het een bepaalde bloedlijn heeft. Als ie kan lopen en ze ziet wat in 'm, dan neemt ze 'm. Of ie nou Frans, duits of hollands is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:53

Ja Pipo en??? Ik heb al eens eerder gezegd in een ander topic: als ik een Hannoveraan, Holsteiner, Oldenburger of Westfaler was tegen gekomen, ik die net zo lief had gekocht hoor. Ik heb nu idd mijn KWPN-ertje en ben er ook heel erg blij mee. Lovers , maar ik ben daarom echt niet per definitie een KWPN-fan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:53

Zeker voor veel particulieren is het belangrijk wat voor bloedlijn een paard heeft. Voor jou maakt het misschien niet uit, maar voor velen wel. Ook de handel wil dat. Je kunt van veel nakomelingen een redelijk goede voorspelling maken waar ze wel of niet geschikt voor zijn. Als ik een Jazz x doruto x wachtmeester bijv te koop zie staan, en ik wil een apart springpaard. Weet ik dat ik daar niet voor hoef te bellen!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:12

Pipo schreef:
Zeker voor veel particulieren is het belangrijk wat voor bloedlijn een paard heeft. Voor jou maakt het misschien niet uit, maar voor velen wel. Ook de handel wil dat. Je kunt van veel nakomelingen een redelijk goede voorspelling maken waar ze wel of niet geschikt voor zijn. Als ik een Jazz x doruto x wachtmeester bijv te koop zie staan, en ik wil een apart springpaard. Weet ik dat ik daar niet voor hoef te bellen!

Dat is dan logisch, want je hebt tenslotte uitgesproken spring- en dressuurverervers. Maar daar ging het in dit topic volgens mij niet over. Niet over de keuze van een bepaalde bloedlijn voor een specifieke discipline. Het maakt mij niet uit of een paard duits of hollands is. En het gaat te ver om te zeggen dat duitse hengsten minder zijn. Er zijn een hoop slechte en goeie duitsers, maar dat geldt voor de hollandse fokkerij evengoed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:18

Dressuurgefokt wil niet per defenitie zeggen dat ze niet kunnen springen of wel kunnen dressuren...

Om een (goed) veulen te fokken heb je en een hengst en een merrie nodig... Je kunt een nog zo goed fokkende merrie hebben, maar zonder passende hengst geen goed veulen (waarom zou je anders gaan fokken met de duurdere hengsten)

De toppers die hier aangehaald worden zijn maar een zeer klein percentage van alle paarden die uit bepaalde lijnen komen... En de kans dat een volle broer of zus hetzelfde zou kunnen presteren is minimaal...waarom? anders zouden ze toch gelijk die moeder kopen incl. alle nazaten uit die hengst X die merrie.... En zouden er alleen maar paarden op topnivo lopen met dezelfde afstamming...
Ik denk dat die toppers net zo uniek zijn als mijn springen gefokte merrie die al struikelde over een stoeptegel...(en dus absoluut niet wist hoe ze moest springen)

En als die duitse hengsten zo "slecht" zijn, waarom worden ze dan veelvuldig ingezet in de Nederlandse fokkerij....
Wat betreft exterieur, een goede bouw wil niet per defenitie zeggen dat het paard ook goed kan en wil bewegen...
Op les bij mijn dochter loopt een pony die werkelijk oerlelijk (inzoverre een paard lelijk kan zijn) groothoofd, ielehals, te korte benen inverhouding en schimmel.....maar die pony heeft al vele prijzen gewonnen met zowel dressuur als springen...is goed te rijden, braaf en gehoorzaam en beschikt over veel moed en doorzettingsvermogen (maar kan ook ontzettend eigenwijs doen)

Als ik af en toe advertenties zie...
Gezocht: zwart of donkerbruin, dressuurafstamming, moet kunnen bewegen....dan vraag je volgens mij erom om bedonderd te worden qua aankoopprijzen..

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:21

Als je er echt kijk op hebt bv een Anky zal het haar niet uitmaken wat voor bloed een paard voert. Een particulier staart zich vaak blind op een bepaalde bloedlijn omdat hij waarschijnlijk weet dat dat paard ook uiteindelijker makkelijker te verkopen zal zijn dus dat is veiliger. Daar hoeft een echte professional niet druk om te maken. Die verkoopt dat paard evengoed wel.