Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:24

amaze schreef:
..en dan heb je ook een grote groep die gewoon de massa achterna loopt ,en die hengsten gebruikt omdat deze paarden op
keuringen,(wel dan niet terecht Vork ) bovenaan staan of denken ze goed(lees duur) te kunnen vekopen ,-of ze nu wel of niet passen op hun merrie.

Onzinnige opmerking binnen dit topic. Dekte je zelf niet een merrie die een kleindochter van Ferro is met de broer van de vader van deze merrie, dus ook een zoon van Ferro. Dus wat verwijt je anderen dan????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:25

amaze schreef:
Voor mij is het meer de vraag wanneer het KWPN zijn oogkleppen afdoet ,en verder kijkt dan deze hengsten. Scheve mond

Ik vind het altijd heel bijzonder dat het stamboek de schuld krijgt van de keuze van de fokkers.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:26

amaze schreef:
..en dan heb je ook een grote groep die gewoon de massa achterna loopt ,en die hengsten gebruikt omdat deze paarden op
keuringen,(wel dan niet terecht Vork ) bovenaan staan of denken ze goed(lees duur) te kunnen vekopen ,-of ze nu wel of niet passen op hun merrie.

Daar heb je een punt! Alhoewel dat tegen mij ook diverse malen is beweerd (niet aan jouw adres gericht) en dat dat niet waar was.
Ik heb Trento gebruikt gehad, omdat ik dacht dat hij goed met mijn merrie zou combineren en ik van een wat 'steviger' paard houd.
Zo heb ik ook Johnson gebruikt, juist omdat ik dacht dat hij super zou passen bij mijn Ferro merrie... en mocht er voor mijn Ferro merrie weer een hengst komen/zijn die super bij haar zou passen inclusief één (of meerdere) van de 3 hengsten in de bloedlijn dan doe ik het wederom.
Alleen bij de Johnson heb ik nu zoiets van: "oké en wat nu?" zat stiekum over Ziësto na te denken Bloos

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:36

sarabande schreef:
amaze schreef:

Onzinnige opmerking binnen dit topic. Dekte je zelf niet een merrie die een kleindochter van Ferro is met de broer van de vader van deze merrie, dus ook een zoon van Ferro. Dus wat verwijt je anderen dan????

Ik ben nu dus van gedachten veranderd.
Ik verwijt niks ,ik constateer .
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 26-11-08 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:38

[***] schreef:
amaze schreef:
Voor mij is het meer de vraag wanneer het KWPN zijn oogkleppen afdoet ,en verder kijkt dan deze hengsten. Scheve mond

Ik vind het altijd heel bijzonder dat het stamboek de schuld krijgt van de keuze van de fokkers.

Wie heeft nu de dresuurhengsten afgelopen week beoordeeld en GGK ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:42

Ja hallo, een HK commissie kan alleen goedkeuren wat aangeboden wordt! Het KWPN fokt ze niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:09

Interessante discussie!

Ik denk weleens dat het ook een heel groot gedeelte met marketing te maken heeft. De ene hengstenhouder promoot zijn hengsten veel beter dan de andere hengstenhouder. Laten we eerlijk zijn, Joop van Uytert vind ik daar toch wel superieur in.

En ik denk toch dat marketing een groot gedeelte te maken heeft met de hoeveelheid dekkingen.

Daarnaast is het ook zaak voor het kwpn om "anders" gefokte paarden op hun kwaliteit te beoordelen. Laatst las ik een stuk in de IDS dat hengstenhouders graag meer springbloed in de dressuurfokkerij wilden om de galop, afdruk enz te behouden, echter merkten ze wel op dat ze op de keuringen nog teveel op draf keurden waardoor deze paarden weinig tot geen kans kregen en dat juist daar door het kwpn ook veel meer gepromoot moet worden.

Naast marketing is er natuurlijk nog een reden dat Jazz, Krack enz veel gebruikt zijn, de nakomelingen werden op keuringen hoog gewaardeerd en inmiddels heeft Jazz wel bewezen dat de nakomelingen het in de sport ook doen. Echter lopen er van deze hengsten ook meer dan zat slechte paarden.
Want om eerlijk te zijn, als je naar een Jazz x Krack x Ferro gaat kijken, dan mag je er eigenlijk van uit gaan dat deze kan lopen. En van die combinaties zie ik toch veel paarden die echt niets met een dressuurpaard te maken hebben. Hoe kan dat???????????

En op de halzen terug te komen, ik vind persoonlijk dat Jazz goede dingen toevoegt maar een groot minpunt vind ik de driehoekshalsjes die aan de korte kant zijn een erg negatief iets wat hij meegeeft.

Maar hoe je deze modetrend kunt gaan doorbreken, ik zou het werkelijk niet weten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:15

fokfanaat schreef:
toch is er nog wel keuze:

havidoff
democraat
dramatic
dreamcather
dutch dormello
florencio
houston
inspecteur
jetset
kigali
lancet
lord leatherdale
maestro
montechristo
obelisk
ooseven
oscar
polanski
quattro
rubiquil
san remo
scandic
son de nero
uphill
upperclass
vivaldo
uphill
voice
welt hitt 2
wesley
winningmood
wonderboy
zambuca
ziesto

Er is idd nog heel wat keuze binnen het KWPN.(alhoewel.... ik hoop dat je lijst niet compleet is, want anders is het toch maar een banketstaaf kort lijstje)
Maar Sarabande vraagt zich volgens mij af, hoe dat dan beloont wordt, als je gebruik maakt van deze hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:18

Susy_Q schreef:
Ook Argentinus is zo'n Hanoveraan welke het nederlandse stamboek zou kunnen beïnvloeden met bloed vanuit het buitenland.

Amsterdam is een kwpn gekeurde hengst van Argentinus. Dus dat bloed is er al, al staat hij tegenwoordig in Spanje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:22

sarabande schreef:
[

Het gaat over 3 stamvaders van de moderne KWPN dressuur fokkerij. .

Maar toch, zit Duitsland niet net zo vast qua bloedspreiding? D/W/R/F lijn? Ok ondanks dat ze nu bij de dressuurpaarden behoorlijk wat holsteins bloed aan het binnenhalen zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 00:10

Pipo schreef:
Maar toch, zit Duitsland niet net zo vast qua bloedspreiding? D/W/R/F lijn? Ok ondanks dat ze nu bij de dressuurpaarden behoorlijk wat holsteins bloed aan het binnenhalen zijn.

Dus waarom sluit dat hier niet aan. Of sluit het wel aan en wordt het niet beloond.

In het laaste geval moet je dus niet naar de keuringuitslagen maar bij de sport kijken. Alhoewel een pavotopper weer een beter kans heeft op een talentvolle ruiter dan een stamboekmerrie.
Ben wel benieuwd wat Hamoen daarover uitlegt op de avond over dit onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:18

sarabande schreef:
[

Dus waarom sluit dat hier niet aan. Of sluit het wel aan en wordt het niet beloond..

Moeilijk, ik zou het zo niet weten. Maar bij de springers sluit het wel aan! De kwpnfokkerij van springpaarden zit vol met duits/buitenlands bloed. Waarom daar wel en bij de dressuurpaarden niet?

sarabande schreef:
[In het laaste geval moet je dus niet naar de keuringuitslagen maar bij de sport kijken. Alhoewel een pavotopper weer een beter kans heeft op een talentvolle ruiter dan een stamboekmerrie.
Ben wel benieuwd wat Hamoen daarover uitlegt op de avond over dit onderwerp.

Toch goed dat zo'n avond er komt. Er wordt duidelijk nagedacht over dit probleem. Ik ben alleen erg benieuwd wat hun mening over deze kwestie is.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:35

Pipo schreef:
Susy_Q schreef:
Ook Argentinus is zo'n Hanoveraan welke het nederlandse stamboek zou kunnen beïnvloeden met bloed vanuit het buitenland.

Amsterdam is een kwpn gekeurde hengst van Argentinus. Dus dat bloed is er al, al staat hij tegenwoordig in Spanje.

Die is er al een tijdje niet meer hoor..................... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:41

Gitta1977 schreef:
Die is er al een tijdje niet meer hoor..................... Nagelbijten / Gniffelen

Twijfelde er al over, zoiets stond mij ook bij namelijk Haha! Maar had geen zin om het op te zoeken. Desondanks is hij weinig gebruikt in de fokkerij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 00:45

Het bloed zit ook in Lancet, schitterende stam, kreeg de beste merries, werd super gepresenteerd, resultaat...

Welcome en Weyden, GP paarden uit de top van de wereldranglijst, echt als unieke kansen binnengehaald, nafok......

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:48

sarabande schreef:
Het bloed zit ook in Lancet, schitterende stam, kreeg de beste merries, werd super gepresenteerd, resultaat...

Welcome en Weyden, GP paarden uit de top van de wereldranglijst, echt als unieke kansen binnengehaald, nafok......

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Maar dat zijn juist hengsten die niet veel gedekt hebben. Wat voor kansen hebben Lancet en Weyden nou gehad in vergelijking met Jazz, Krack enz?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 00:49

Maar waarom hebben die minder kansen gehad???

Of wat meer voor de hand liggend is, waarom is er niet meer voor gekozen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:56

sarabande schreef:
Maar waarom hebben die minder kansen gehad???

Of wat meer voor de hand liggend is, waarom is er niet meer voor gekozen???

Dat is een goede vraag.

Waarom krijgt een hengst die als enige in nederland een individuele medaille op de OS heeft gewonnen niet meer merries en lopen mensen met 600 merries achter een Spielberg die zijn goedkeuring nog niet heeft verdiend.

Ik zou het niet weten Bloos

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 01:04

Ik zat op de ck naast een fokker, die jij wel zal kennen, hij fokte met 12 merries dressuur en springen doorelkaar.
Zijn allerbeste merrie, preferent prestatie, maar geen ster was een Welcome. Hij zei Jaques zag hem binnenkomen en maakte haar voledig af. Ik had hetzelfde met mijn Welcome was volledig verbijsterd over de idioot lage punten bij .. jawel dezelfde jury.

Dat hoeft maar een paar keer te gebeuren en geen mens dekt meer bij zon hengst. Het is maar een voorbeeld wat er kan gebeuren met een hengst die men binnenhaalde als de hengst die wereldwijd jaren de dressuurindex aanvoerde en dus een push aan de dressuurfokkerij kan geven.

Ik begrijp dus niet waarom zulke hengsten binnengehaald worden (nog afgezien van het geld dat de kopers daarin geinvesteerd hebben) als men niet van plan is om de nafok een kans te geven.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:28

amaze schreef:
Citaat:
Een fokker neemt al zoveel risico's, en ik persoonlijk voel me niet geroepen om voor bloedspreiding
te zorgen, ik wil alleen het beste.

Ik wil ook het beste -met bloedspreiding ! Ik heb een Goodtimes x Sultan merrie ,en geen haar op mijn hoofd die er nu nog over denkt om bij Krack ,Jazz of Ferro te dekken !

Ik ben ervan overtuigd dat (het gebrek aan) bloedspreiding binnen 10 -20 jaar bij het KWPN een groot probleem zal worden.
Ik schat dat min 50 tot 70 % van de dr paarden populatie of wel Krack ,Jazz of Ferro bloed heeft (en daar horen eigenlijk ook Gribaldi en Sando Hit bij)waarvan een aanzienlijk % 2 of meer....
Geen van alleen voegen ze massa of bot toe !(nou ja Ferro dan.. Knipoog )

Het stamboek moet vooruit ,en anders gaan denken ,anders gaan ''we'' er staks op achteruit! Verdrietig

Dan moet je ook Donnerhall en Weltmeyer vrij blijven Lachen

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:17

amaze schreef:
Citaat:
Een fokker neemt al zoveel risico's, en ik persoonlijk voel me niet geroepen om voor bloedspreiding
te zorgen, ik wil alleen het beste.

Ik wil ook het beste -met bloedspreiding ! Ik heb een Goodtimes x Sultan merrie ,en geen haar op mijn hoofd die er nu nog over denkt om bij Krack ,Jazz of Ferro te dekken !

Ik ben ervan overtuigd dat (het gebrek aan) bloedspreiding binnen 10 -20 jaar bij het KWPN een groot probleem zal worden.
Ik schat dat min 50 tot 70 % van de dr paarden populatie of wel Krack ,Jazz of Ferro bloed heeft (en daar horen eigenlijk ook Gribaldi en Sando Hit bij)waarvan een aanzienlijk % 2 of meer....
Geen van alleen voegen ze massa of bot toe !(nou ja Ferro dan.. Knipoog )

Het stamboek moet vooruit ,en anders gaan denken ,anders gaan ''we'' er staks op achteruit! Verdrietig

De meeste vooruitgang is te boeken met betere F-F-J vrije merries.
Daar kan weer eens een ggk hengst van komen.
Met de gewone merries valt wat bloedspreiding betreft, weinig vooruitgang te boeken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:26

misterA schreef:
Met de gewone merries valt wat bloedspreiding betreft, weinig vooruitgang te boeken.

Je vindt dus zelf toch ook wel verstandig om met een F-F-J -vrije merrie ,ook zo te fokken ?

Je laatste zin begrijp ik niet helemaal..

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:29

Ik vraag me soms ook wel af waar ze mee bezig zijn binnen het KWPN. En dan vooral in de dressuurpaarden fokkerij. Wat me ook opvalt is dat van het lijstje die hier genoemd staat als vrij van de grote drie hengsten, dat vele hengsten toch best wel een leeftijd hebben. Als we kijken naar wat er in de laatste jaren goed gekeurd is.. dan is het veelal met de grote drie in de afstamming. Wat als nou de oudere hengsten die vrij zijn van de grote drie overlijden en niet meer beschikbaar zijn? Denk dat we dan een nog groter probleem gaan krijgen dan we nu al hebben.. en denk dus dat dit wel de tijd is dat we er wat aan moeten doen.
Ik dek zelf niet met de grote drie. Ik heb zelf merries die helemaal vrij zijn van de grote drie, en dat wil ik ook zo houden. Ik dek het liefste ook alleen met buitenlandse hengsten.. vooral voor de bloedspreiding.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:30

tja ik vind ook wel dat ze naar kwaliteit moeten kijken en niet veel minder goede hengsten moeten goedkeuren puur om hun papier. Er is nog genoeg keus binnen het kwpn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:58

misterA schreef:

Daar heb je gelijk in, maar omdat de invloed van hengsten veel groter is blijft mijn vraag waarom er "topdressuurbloed" wordt binnen gehaald en vervolgens met de nakomelingen van zon hengs, zelfs uit excellente topmerries niets gedaan wordt.

Het is een gegeven dat inbreng van ander bloed vaak in de eerste generatie niet aanslaat. Als er dus niet coulant met die eerste generatie wordt omgegaan is geen fokker met een minimale elite merrie bereid om die merrie daaraan te wagen.