met welke merrie ga je naar welke hengst??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:24

Sarabande, ik vind je verhaal wel een beetje pessimistisch. Van elke grootfokkende hengst komen ook kleine nakomelingen. Het kan er bij mij niet in dat een hengst die een 2,91 hoogtemaat geeft (volgens kwpn fokwaarden), zo veel risico voor de stokmaat zou betekenen. Het gaat hier om een cijfer dat alle paarden meeneemt die in het kwpn bestand zitten. De nakomelingen van Krack die in dit bestand zitten zullen vast niet allemaal uit grote merries komen. Je kunt dan toch zeggen dat hij vaker groot dan klein fokt. Ook Flemming heeft een hoogtemaat fokwaarde van 2,27. Ook hier kun je dus ook wel degelijk spreken van vergrotend fokken. Je hebt natuurlijk wel gelijk wanneer je aangeeft dat de hele kleintjes vaak niet ingeschreven worden. Wanneer we hierbij dan de betrouwbaarheid van de gegevens meenemen (86%), dan durf ik dat risico best te nemen.
Overigens heb ik misschien een beetje overdreven over de merriestam. De merrie is zelf 1.68, de moeder van de merrie was 1.72 en de overgrootmoeder was ongeveer 1.66. Maar Variant fokt wat vaker wat kleiner door dus daar heb ik rekening mee te houden. Ze heeft nog geen echte pony's gefokt hoor! Daarnaast is het rare dat al haar merrieveulens erg groot zijn en de hengstveulens wat kleiner. Met kleiner bedoel ik rond 1.63. Ik zit trouwens ook niet echt te wachten op een paard van 1.72 of zo. Zo ongeveer als de moeder vind ik groot genoeg.
Ze moet nu eerst nog maar eens drachtig worden dit jaar en dan zal ik volgend jaar laten weten wat het geworden is groot of klein, voor zover je dat bij een veulen kunt zien. Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 21:39

Als jij een merrielijn met zoveel maat hebt maak je inderdaad weinig kans op een kleintje, daar versta ik iets rond de 1.60 onder, dus geen probleem lijkt me zo

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:45

Wouter24 schreef:
afgekeurd? ster. tweede/derde bez. aangewezen hengst. het woord afgekeurd zegt me niet zoveel, Sir Sinclair heeft voor en achter kromme poten maar kan wel gaan als de brandweer daarom is ie ggk, daarom zou ik graag willen weten wat het wpn niet goed genoeg vond, jij niet?

maar dat hij frans staat WAS de reden dat hij is afgekeurd voor het kwpn. en dat schijnt monte cristo een beetje te vererven. Dit paard kan ook heel goed lopen hoor.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:11

dat hoor jij mij ook niet zeggen hoor!!
ken het paard niet dus kan er ook niet over oordelen, was gewoon benieuwd hoe ver die was gekomen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:27

Wouter24 schreef:
dat hoor jij mij ook niet zeggen hoor!!
ken het paard niet dus kan er ook niet over oordelen, was gewoon benieuwd hoe ver die was gekomen!

hij staat op de hastrona hoeve: http://www.hastronahoeve.com/
misschien kun je daar eens gaan kijken.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:31

ik wist dat ze de site opnieuw aan het opzetten waren, maar hij is nog niet klaar. Zie Royality B nergens staan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:20

Wat ik niet snap dat een onschuldig onderwerp verzandt in een discussie waarbij elkaars keuzes in vrij sterke bewoordingen worden afgekamd. Iemand die zo'n opmerkingen zou maken over mijn hengst, had voor de laatste keer zijn merrie bij een hengst van mij gedekt. (Hebben we zeker ook toegepast in het verleden, toen we nog hengsten hadden.)

Maar goed, de grote paardenfokkerij is misschien wat harder. Hengstenkeuze blijft moeilijk. Het resultaat is zelden voorspelbaar en regelmatig heb ik opinies die ik op heldere feiten later weer moet herzien. Feit is dat de meest zekere keuze meestal een bewezen hengst is (vooral eentje die op je merrielijn past). Daarna komt een hengst met de gewenste eigenschappen én met een moeder die je heel graag ziet.

Verder is geen hengst perfekt. Daarom moet je vooraf weten met welke fouten je kan leven en welke niet. Dat is in veel gevallen een heel persoonlijke keuze.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 09:28

Ja jammer he joost, dat de negtieve berichtgeving de positieve altijd overheerst. Gelijk hebben schijnt erg belangrijk te zijn. Zoals je al zei gaan die discussies meestal over een nieuwe hengst waar maar wat over gefantaseerd wordt en dit als waarheid verkocht. De mooiste opmerking hier was over de fokkerij van Rubels, daar weten al heel veel mensen haarfijn van te vertellen hoe hij fokt. Nu zelfs de fokker zelf heeft geen idee, dus ik wacht de afstamelingen keuring maar weer even af.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:51

Mijn merrie gaat naar Obelisk...

Aardig wat nakomelingen van gezien en ben er enorm over te spreken.
Mijn merrie kan iets elastiek gebruiken en ik denk dat Obelisk dat zeker zal toevoegen, verder heeft ze een mooi front wat mij enorm aanspreekt en dat wil ik koste wat kost behouden en ook daarin vielen de nakomelingen van Obelisk op.

(verder heeft mijn merrie nog geen vosjes gegeven ook al komt ze uit een moederlijn met vos, de kleurtjes die Obelisk geeft zijn dan toch mooi meegenomen Knipoog )

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:56

Sarabande: dat is zo waar. Zelfs na afstammeingen blijft het moeilijk. Goed voorbeeld. Bijna 30 jaar geleden werd de Welsh A hengst Roman Springlight geboren in het dorpje Lunteren. Hij had een mooie afstamming, maar hoeveel wisten die Hollanders toen van stambomen.

Springlight's halfbroer Rhyd-y-Felin Sean ging hem voor. Ook een mooie hengst, die eerst Nationaal kampioen werd. De hengst fokte als een tierelier, daar waren allen het over eens. Sean en Springlight werden met elkaar geruild, Springlight werd toen nationaal kampioen.

De nieuwe eigenaar was erg ontevreden over de resultaten van Springlight. Springlight dekte honderden merries in die tijd, maar het niveau van Sean leek te ontbreken. Springlight werd dus maar op een zijspoor gezet en geplaatst in de galerij van hengsten die wel kampioen zijn, maar niet fokken.

Op een gegeven moment was Springlight al bijna dood (ik geloof dat de verzekering hem al het opgegeven), toen een fokker in Nederland hem toch wou proberen. Hij was immers schitterend gefokt, en hij had ook een paar bewijzen gegeven: Europees kampioene Renkant's Eveline was een dochter van hem en ook ander dochters fokten regelmatig kinderen die naar de nationale uitgezet werden. Hij kon dus niet zo fout zijn.

Komt de eerste jaargang: meteen prijs. Lange Voren Norman wordt jeugdkampioen op een heel zwaar bezette keuring en wordt als driejarige 1A geplaatst van de nieuwe hengsten. Vriend en vijand waren verrast. Het jaar daarop: Lange Voren Napels herhaalt de 1A plaats op de hengstenkeuring. Het jaar daarop: Lange Voren Caesar (uit andere moeder) kwam dichtbij met een tweede plaats. Dan heb ik het nog niet eens over al de fantastische merries die van Springlight kwamen. Jef de Kanter heeft later nog de preferente hengst Coed Coch Brodor gehad. Brodor overtuigde hem niet zo in de fokkerij als Springlight.

Nou, Roman Springlight is nog steeds niet posthuum preferent. Ik kan een hele lange lijst maken van nakomelingen, waaruit blijkt dat de hengst rondom Elite moet zijn volgens de reglementen van het NWPCS, maar daar kunnen veel mensen niet bij. Hij is nooit over zijn stempel heengekomen: Kampioen hengst die matig fokt. Er zijn nog steeds mensen die dat zeggen. De waarheid is heel anders...

[edit] LV Caesar was 2e, niet 1e[/edit]
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 19-02-03 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 10:01

Was hij toen eerst van Van Riessen???

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:15

Gefokt door van Riessen, toen geloof ik van Stuart, toen van Schepens en daarna ben ik de weg kwijt. Als ik me niet vergis kwam Springlight in 1984 bij Jef de Kanter.

Ik zie trouwens een ernstige fout in mijn verhaal hierboven: Caesar was 1B geplaatst, zijn halfbroer aan moederskant was 1A in 1987

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:20

preferente merrie van abgar x antonio (wie kent ze nog?), klein (1.58, dat was toendertijd nog toegestaan), vrij compact, erg makkelijk karakter, mag wat langer in de rug, qua beweging redelijk voor zover dat nog te zien is (ze is geloof ik 22). Als alles goed gaat, we verwachten half maart een veulen van Riant, laten we haar voor een laatste keer dekken. ze is preferent geworden op nakomelingen van joost. Onze gedachten gaan dus ook uit naar een springhengst, maar aangezien we hier niet echt in thuis zijn?! graag advies! (onze gedachten gaan uit naar karandasj)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 17:31

Ik heb absoluut geen verstand en overzicht van springgericht fokken. Maar als ik een merrie had waar ik een springpaard uit zou willen fokken zou ik voor Kigali kiezen. Om zijn eigen prestaties, om die van zijn superieure moeder en om zijn afstamming waar zoveel oud en nieuwer springprestatiebloed ook in de vaderlijn aanwezig is. Maar anderen weten het vast beter dan ik, zeker op dit gebied.

O ja en zowel Abgar als Antonio konden eigenwijze rakkers geven, dat zou met de werkwillige voorouders van Wereldkampioen Kilgali misschien aardig te compenseren zijn.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:53

ik heb weleens gehoord dat je dat pas tegenkomt in de derde generatie (dat eigenwijze), dat zit absoluut niet in deze merrie, ze is ook jaren lang het paard van sinterklaas geweest (lokaal dan wel). Ook het veulen van vorig jaar is erg makkelijk in alles.
ga in ieder geval wat info zoeken over kilgali.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 18:24

Je hoeft niet expres een springpaard te fokken uit dat bloed. De bewegingsverervers Pion en Pele zijn beide zonen van Abgar XX en Antonio zit ook achter.....Jazz

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:31

Om terug helemaal on-topic te komen, volgend jaar neem ik mijn merrie waarschijnlijk mee naar Beaucandan Brendan (weet niet of ik het goed schrijf Tong uitsteken)

Das een New Forest dus die discussie zal hier al wel weer eindigen. Haha!

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 18:40

Springhengst Silverstone off koers als je jonge hengst wilt, anders Oklund Knipoog Krijg ik 2 veulens van alst goed is Tong uitsteken

Anyways, Kigali ben ik niet zo'n fan van, simpelweg omdat hij zelf niet goed in de manieren springt, ook nooit gedaan, hij springt er wel over, en snel, maar goed, daar heb je voor een fokhengst weinig aan. Zo sprong zijn moeder ook, maar dat weten jullie vast wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:36

Kigali zou ik zeker niet nemen, misschien een goede afstamming, maar in de sport laat hij het nu ook afweten. En zijn er uberhaupt al goede nakomelingen van?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:47

uhhhh, springepaarden???? Ik haal ff een lijsje op:

Dit zijn allemaal 4/5 jarigen!! (misschien sommigen 6)

* Odividus: Aldatus x Ahorn x Lucky Boy (hele mooie hengst, springt nu klasse Z onder jeroen dubbeldam)
* O-Jasper: Hollywood x Flemming x Wolfgang (ook Z)
* Murano: Burggraaf x Saluut (ZZ)
* Now Or Never: Bruggraaf x Voltaire (ZZ)
* Lagunas: Lux x Lorens (10 jaar en ZZ)

Zelf vind ik:
* Köning: Bruggraaf x Le Mexico heel erg mooi!!!

Verder heb je natuurlijk ook veel nimmendor en Burggraaf paarden, die het bijna altijd ook goed doen in de springsport.
Zelf ben ik helemaal weg van burggraaf, ik heb een kleinzoon van hem, Vader Bachelor NH, en goede niet zo'n dure dekhengst.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:02

Ovidius vind ik juist heel erg tegenvallen, vind het helemaal geen hengst om te zien en ik vind zijn exterieur nou ook niet echt dat je zegt geweldig. Helemaal niet eigenlijk, hoe hij fokt weet ik niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 00:16

_Rick schreef:
Anyways, Kigali ben ik niet zo'n fan van, simpelweg omdat hij zelf niet goed in de manieren springt, ook nooit gedaan, hij springt er wel over, en snel, maar goed, daar heb je voor een fokhengst weinig aan. Zo sprong zijn moeder ook, maar dat weten jullie vast wel Lachen

Zo sprong zijn moeder ook is dit nu echt als negatieve opmerking bedoelt of ben ik nu heel blont Verward Volgens mij was Emiel voor Finesse een middelmatige ruiter en is hij na haar gestopt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:28

Hmm, misschien kan ik toch wel de shortlist van hengsten die we op dit moment onder beschouwing nemen aangeven:

Voor Tirion: High Flown's Japhet, Vechtzichts Harmony
Voor Taru: Hegelhof's Serge, Vechtzicht's Hylander
Voor Tulip: High Flown's Japhet, Mulligens Domeniek

De beslissing gaat op grond van vele zaken: Domeniek krijgt zijn eerste jaargang, waaronder een veulen uit een zusje van Tulip. Serge is geheel nieuw, maar heeft een kans verdiend met een bewezen merrie.

Overigens zijn we er ons ten volle van bewust dat al die hengsten hun eigen tekortkomingen hebben. Maar goed, geen hengst is perfect. Alle 4 hengsten hebben een goede moeder.

wanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:32

Krack fokt niet klein Party!!
Ik heb een merrie van 1.62 die tot nog toe kleine veulens gaf en afgelopen jaar had ze een veulen van Krack en die is erg groot ( en mooi) Ik zou maar bij Krack dekken als ik jou was Ze zijn bovendien goed te verkopen als je dat eventueel zou willen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 10:48

wanda schreef:
Krack fokt niet klein Party!!
Ik heb een merrie van 1.62 die tot nog toe kleine veulens gaf en afgelopen jaar had ze een veulen van Krack en die is erg groot ( en mooi) Ik zou maar bij Krack dekken als ik jou was Ze zijn bovendien goed te verkopen als je dat eventueel zou willen

Het is beter om een heel topic te lezen. Er staat nergens dat hij klein fokt, maar dat de aanleg tot aanwezig is. Overigens welkom op Bokt