Is fokkerij nog wel interessant???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 12:29

Misschien nog een tip voor degenen die de zoekfunctie gebruiken, als je tegenkomt mail me maar, doe daar dan wat mee, Jenneke stuurt de info echt wel snel op.
O voor degenen die inmiddels door hebben waar info te halen valt kunnen haar ook gewoon mailen, slim en dan is er geen ergernis!!
En als je dat doet, hoef je je frustraties hier ook niet neer te zetten.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:57

Volgens mij hangt de paardenwereld nog steeds van frustraties en jaloezie aan elkaar. Is er iemand met kennis van zaken, moeten de mensen die zich daar door bedreigd voelen meteen over "schelden". Jammer want van elkaar kunnen we juist zo ontzettend veel leren.

Ik ken Sarabande persoonlijk, dat is dan ook de reden dat ik kan zeggen dat ze ook echt kennis van zaken heeft, meer dan een MissHiss of Desiree of wie dan ook. Dat is echt geen persoonlijke aanval van mij naar hen, maar dat zijn simpele feiten. Je kunt zo iemand wel arrogant of zelfverzekerd noemen, maar is dat omdat JIJ vindt dat die persoon werkelijk naast zijn/haar schoenen loopt (en weet je dat ook echt) of is het eerder onmacht en te weinig kennis om dat goed te kunnen beoordelen?

Een dag met haar samen zijn en over paarden en afstammingen praten, ik ben benieuwd wie haar bij kan houden en op hetzelfde niveau mee kan praten. Ik niet en kom daar eerlijk voor uit. Wie nog meer?????

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:14

dus moet iedereen maar ja en amen roepen? zo werkt het niet, kan je nog zoveel verstand hebben van fokken, het is goed dat er ook mensen die zeggen van doe je niet een beetje uit de hoogte enzo dat houd je met beide benen op de grond!!!

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:38

Fitzroy schreef:
Ik ken het verhaal achter MissHiss niet, kan alleen zeggen dat ik het uitermate irritant vind.
Laat ze dan zo'n onzinnige opmerking als "Mail me maar" ook per PB doen, dan weet niemand dat er achter de schermen ook nog informatie uitwisseling plaats vindt.
"Mail me maar" vind ik wel zo'n dooddoener, voegt niets toe ook.

En zo gaat deze discussie maar door en door en door en door......
Verward Verward

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:38

Anoukie schreef:
Ik ken Sarabande persoonlijk, dat is dan ook de reden dat ik kan zeggen dat ze ook echt kennis van zaken heeft, meer dan een MissHiss of [naam verwijderd] of wie dan ook.

Volgens mij kan je die personen kwa kennis en ervaring dan nog steeds alleen maar vergelijken als je OOK MissHIs en [naam verwijderd] persoonlijk kent...

Trouwens, al vinden jullie met zijn honderden dat iemand verreweg de meeste kennis van zaken heeft, dan kan die ene die het niet met jullie eens is, nog steeds wel een keer gelijk hebben...
Het zal niet de eerste keer zijn dat een grote groep een bepaalde invalshoek over het hoofd heeft gezien.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:46

Anoukie schreef:
Een dag met haar samen zijn en over paarden en afstammingen praten, ik ben benieuwd wie haar bij kan houden en op hetzelfde niveau mee kan praten. Ik niet en kom daar eerlijk voor uit. Wie nog meer?????

Ik ook niet, maar dat kan ook niet. Het zou gek zijn als mensen van mijn leeftijd meer weten dan iemand die een levenlang in de paarden zit. Iemand die ontzettend veel mensen kent en ook goede fokprodukten heeft voorgebracht.
Tuurlijk kun je daar niet mee mee praten, je kunt er wel veel van leren.

Maar je hoeft het ook niet altijd met zo iemand eens te zijn, lijkt mij.
Of het slim is of niet vind ik dat mensen hun mening moeten kunnen vormen. Ik heb vaak genoeg dat ik mijn mening over iets moet bijstellen omdat ik er later achter kom dat het niet helemaal klopt of dat ik er echt helemaal langs zat. Maar dat is juist een leerproces voor mij. Bokt vind ik daarbij heel fijn. Je kunt zien wat de visie is van anderen. Juist van een ervaren iemand maar ook van mensen die nog niet zo ervaren zijn. Juist hierdoor kun je leren. Maarja dat is hoe ik er tegen aan kijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:49

Neel schreef:
En zo gaat deze discussie maar door en door en door en door......

Er is geen discussie.
Het is gezegd. MissHis mag immers weten wat anderen erover denken. En hoe zij daar verder mee omgaat moet ze helemaal zelf weten.
Tegen een beetje kritiek op je plaatsingsgedrag (dus niet op je persoon!) moet je toch tegen kunnen, lijkt mij zo.

Ik zou het als ik MH was, ook niet persoonlijk aantrekken.
En de optie om met "mail me maar" via pb te reageren, daar is toch helemaal niets mis mee? Lijkt mij een prima oplossing. Want op zich is het alleen maar leuk dat ze wel de moeite neemt om iemand te geven waar om gevraagd wordt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:53

Anoukie schreef:
Ik ken Sarabande persoonlijk, dat is dan ook de reden dat ik kan zeggen dat ze ook echt kennis van zaken heeft, meer dan een MissHiss of Desiree of wie dan ook.

Ik ben hier niet degene die iemands kennis in twijfel trekt he. Ik ben eerder degene die achtervolgd wordt met rotopmerkingen door een bepaalde persoon hier op fokkerij! Jenneke is aardig op de hoogte van hengsten en de bloedlijnen die er achter zitten. Als jij eens wist hoeveel tijd ze er aan besteedt en hoeveel ze zich er in verdiept zou je die uitspraak niet doen. Ik heb voor zover ik weet ook niett Sarabande aangevallen op een mening, dus ik begrijp effe niet waarom ik hierin betrokken wordt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:57

Misschien bedoelen ze mij...
Maar ik zou ook niet weten waar ik de kennis (of gebrek aan ~) in twijfel heb getrokken...
Ik heb in twijfel getrokken of de manier warop ze haar mening verkondigd wel de juiste is....ik zou niet weten of ze nu wel of niet kennis van zaken heeft.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:58

Het is dat ik de afgelopen dagen amper iets op Bokt heb kunnen doen maar als ik dit topic eerder had gezien was het vrijwel meteen verwijderd. Iig als er alleen het eerste bericht had gestaan. In de regels op Bokt staat heel duidelijk dat persoonlijke aanvallen niet op prijs worden gesteld (en dat is een understatement), die regel is er niet voor niets.

Er is al meeeeeeeeer dan vaak genoeg iets tegen MissHIS gezegd, het lijkt me dan ook compleet onnodig hier een topic over te starten.

Verder is een argument als 'ik ken die en die persoonlijk en het is een heel geschikt persoon' er leuk maar je kan er helaas zo weinig mee op een forum. Voor andere Bokkers is het totaal niet van belang of iemand 'IRL een geschikt persoon is', het enige dat telt is hoe die persoon over komt op het forum. 99.9995% van de mensen op deze aardbol is IRL, 1 op 1 een geschikt persoon...

Probeer je op een forum dus een beetje aan te passen aan de mogelijkheden van het medium. Mensen kennen je niet persoonlijk, als jij iets plaatst dat arrogant over kan komen dan komt zoiets ook arrogant over, mensen hebben namelijk helemaal geen goed beeld van je. Het enige dat ze meestal weten is de info die ze uit je berichten halen en die berichtjes zijn maar platte stukjes tekst waar helaas een hele hoop informatie verloren gaat. Al die gezichtsuitdrukkingen, intonatie, gebaren, etc, etc, zul je in een stukje tekst moeten proberen te vangen. Iets dat zeker niet meevalt, iets dat zelf extreem moeilijk is.

Maar goed, het komt allemaal ook hier van twee kanten. De schrijver zal rekening moeten houden met zijn/haar publiek en hoe iets over zou kunnen komen, het publiek zal rekening moeten proberen te houden met het feit dat iedereen het beste met anderen voor heeft. Als je je aangevallen voelt kat dan aub niet meteen terug, lees het bericht aub eerst nog een keer door en vraag je af waarom die persoon dat geschreven zou kunnen hebben, en dan met een positieve insteek. Het is erg makkelijk om in een bericht te lezen wat je wil lezen, dat doe je zelfs volledig automatisch. Het jammere daaraan is dat er enorm veel onnodige misverstanden en ruzies ontstaan.

Laat anderen gewoon in hun waarden, ben je bewust van hun beperkingen en probeer in je achterhoofd te houden dat we allemaal uiteindelijk hetzelfde willen; een informatief en gezellig forum.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:01

Bart, Anoukie zegt niet dat Sarabande irl aardig is, maar dat ze weet dat ze veel kennis van zaken heeft, dat is heel anders.
Verder vind ik het erg triest hoe het er hier aan toe gaat.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:03

GribaldiFAN schreef:
Ik ook niet, maar dat kan ook niet. Het zou gek zijn als mensen van mijn leeftijd meer weten dan iemand die een levenlang in de paarden zit.

Toen ik 18 was, wist ik meer over stambomen dan 95% van de Welsh fokkers in Nederland. Bij die andere 5% zaten er dan wel bij die oneindig veel meer wisten dan ik. 18 jaar later realiseer me dat ik toen helemaal niks wist en dat ik nu ook nog maar een heel klein beetje weet. Een goede studie opent vele deuren, trouwens. Door te begrijpen hoe een fokker zijn lijn heeft opgezet kan je meteen een discussie aangaan.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:04

Anoukie schreef:
Ik ken Sarabande persoonlijk, dat is dan ook de reden dat ik kan zeggen dat ze ook echt kennis van zaken heeft, meer dan een MissHiss of Desiree of wie dan ook.

Hoe kan zij dit zeggen zonder de anderen te kennen. Daar kun je niet zomaar over oordelen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:06

Kayla, weet ik Haha!
Maar 't is niet relevant of iemand IRL overkomt als ter zake kundig.. Het gaat er om wat 'men' op het forum ziet. En of het dan over aardig, kundig of weet ik het wat gaat, het komt allemaal op hetzelfde neer.. Hoe goed kun je het verwoorden en hoe ga je er mee om als anderen iets niet oppakte zoals je het bedoelde Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:16

De een heeft meer info over het een dan over het ander, maar daar ging het hier toch niet om?Het gaat er toch om hoe mensen met elkaar om gaan? Dat mensen kennis van zaken hebben doet er niet toe, iig dat is mij verteld.
Je kan geen conclusie's trekken doordat je maar een persoon uit het geheel kent, verder vind ik niet dat je moet gaan pochen over je kennis want ik denk als alle mensen eens uit de doeken gaan doen wie en wat ze wel niet kennen er een aantal toch met hun oren staan te klapperen en een toontje lager gaan zingen. Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat er toch niet om om te laten zien hoeveel beter de een als de ander wel niet is? Iig dat vind ik en toch komt het elke keer weer naar boven hoeveel een bepaald persoon wel niet weet. Er zijn meer mensen die kennis van zaken hebben en daar kan ik er zo een aantal van opnoemen (van internet en ook van uit het "echte leven") als je die niet kent dan ken je te weinig mensen (ja, zo kan het ook gezien worden).
Wat ik wel vreemd is dat nu men zijn/haar zin heeft het nog niet goed is. Zijn mensen dan nooit tevreden? Of moet er nog meer bloed gaan vloeien?
De mensen die het hier hebben "verziekt" zitten nu op een ander forum en nog is het niet goed, wat wil je nou op den duur nog. De oneerlijke aanpak heeft gewerkt en nog is men niet tevreden, kan iemand mij dat eens uitleggen?
Ook vind ik het erg onsympathiek hoe miss His hier wordt benaderd, wees blij dat ze hier info neerzet! Als je zou weten hoeveel tijd ze daar insteekt...
Ik zet hier iig geen info meer neer, mensen die info willen hebben over hengsten kunnen mij mailen of kijken op mijn website over welke hengsten ik info heb en me vanuit daar contacteren.
IK zal ook uitleggen waarom; ik ga me niet uit de naad werken en tijd investeren in mensen (een aantal niet allemaal natuurlijk) die het niet waarderen als men info plaatst.
Verder sluit ik me aan bij de berrichten van een aantal mensen die in dit topic ook reactie's hebben geplaatst die het naar mijn weten erg goed hebben verwoord (o.a. Joost, Greetje, Joshua, Albert, Wouter 24, Adriana, Yootha, ik vergeet steeds mensen Bloos enz.)

Nog veel succes hier en nog veel boktplezier!
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 11-02-03 15:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:21

Ok Bart dan snapte ik je verkeerd Haha!
Ik vind het echt jammer dat het zo moest lopen hier, dat FA nu in 2 kampen verdeeld is en dat het ene kamp hier nu nauwelijks meer komt, dit gaat ten koste van de bedoeling van dit forum, namelijk informatie uitwisselen, echt heel erg jammer.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:39

Nogmaals, geen persoonlijke aanvallen, slechts feiten. En inderdaad, sorry Desiree, ik bedoelde Dees en niet jou, dus bij deze mijn excuses.

MissHiss geeft ook zelf aan info over hengsten te verzamelen (echt helemaal nix op tegen), maar dat kan toch niet opwegen tegen jaaaaaaaaarenlange ervaring?

Verder is het opvallend dat velen reageren op mijn stukje maar niemand er echt op ingaat. Alleen maar losse flodders. Lees het eens echt goed en zeg me dan waarom F&A in 2 kampen verdeeld is. Misschien toch nog een nawee van Troef (en zijn "aanhangers")? Staar je niet blind op woorden en de soms wat ongelukkige manier hoe het er staat maar pik eruit waar je iets mee kunt en zie de dieperliggende boodschap erachter (als die er is natuurlijk, soms zijn woorden gewoon woorden). Of probeer het althans,..........

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:42

Ik zelf zit in geen van de kampen; heb nog nooit gefokt. Ik weet alleen iets af van sommige hengsten en hun bloedlijnen. Ik ben bereid om van veel mensen iets aan te nemen als ze met goede argumenten komen. het is alleen wel zo dat mensen elkaar afvallen op de mening van de ander. en dan de manier waarop he. gewoon om zichzelf op te hemelen en dat vind ik misselijk.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:52

Anoukie schreef:
MissHIS geeft ook zelf aan info over hengsten te verzamelen (echt helemaal nix op tegen), maar dat kan toch niet opwegen tegen jaaaaaaaaarenlange ervaring?

Alsof het enige wat ik doe, een beetje informatie verzamelen is...

Het gaat er niet om wie de meeste ervaring heeft, of wie al het meeste bereikt heeft...het gaat erom dat we interesse hebben voor de fokkerij! Mijn interesse is erg groot, en ik vind het dan ook erg leuk om op forums zoals deze, andere meningen te horen over hengsten en andere fokkerijzaken. Ik ben iemand die (eigen) meningen en feiten goed gescheiden kan houden, daarom sta ik ook altijd open voor andermans ideëen en meningen. Maar ik wordt gewoon helemaal zat van die vijandelijke sfeer hier, zeker naar aanleiding van mijn "mail me maar-opmerkingen". Ik bedoel dat alleen maar goed! Gelukkig zijn er ook nog mensen die dat wél kunnen waarderen...

Anoukie, jij oordeelt over mij terwijl je mij niet eens kent. Je weet niet wat ik doe, je weet niet hoe groot mijn interesse voor de fokkerij is, en je weet niet hoe ik mij er in verdiep. Dus houd aub op met die zinloze conclusies van je. Heel fijn dat je Sarabande kent, maar dat betekent niet dat je zomaar even kan beoordelen dat andere mensen hier op het forum niet zo veel verstand van zaken kunnen hebben als zij. Niet dat het daarom gaat, wie er het meeste verstand van heeft, maar het gaat me gewoon om het hele idee...je kent me niet eens! Dus dan kan je ook niet over mij oordelen!!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:55

Iedereen kan iets waardevols toe te voegen hebben, dus laten we niet elkaars kennis gaan bekritiseren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 15:56

Ik wil nog even wat rechtzetten. Ik wordt beschuldigd van arrogantie. Ik zou graag voorbeelden van mijn arrogantie zien, buiten het feit dat Dees mij bij ieder topic zo bestempeld. Wanneer mensen mijn advies vragen zeg ik ze vaak zelf te kijken, verwijs ze naar fokkers en kinderen van combinaties waar ze in geinteresseerd zijn. Als dat arrogantie heet weet ik het niet meer. Soms verwijs ik, maar ook anderen tot aan moderaters toe naar bestaande topics over het gevraagde onderwerp om zo snel aan veel info te kunnen komen. Degenen die mij om mijn mening gevraagd hebben weten dat ik heel veel wil doen om ze te helpen, zonder daarbij voortdurend te zeggen hoe goed ik ben en hoeveel tijd het me kost. Ik vind het leuk als ik enthousiasme voor een onderwerp dat mij zo aan het hart ligt ontmoet. En de hoeveelheid tijd dat mij dat kost is iets dat ik zelf in de hand heb. Greet heeft gelijk, wat ik ook zeg, het zal aangevallen worden al heb ik het over een fiets. Wanner degenen die daar niet op uit zijn daar niet doorheen kunnen kijken en rellerig mee blijven doen, zal de discussie hier, niet alleen voor mij, verdwijnen. En dat bedoel ik met dat het doel dan toch bereikt wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:12

MissHIS"]
[quote="Anoukie schreef:
MissHIS geeft ook zelf aan info over hengsten te verzamelen (echt helemaal nix op tegen), maar dat kan toch niet opwegen tegen jaaaaaaaaarenlange ervaring?

Alsof het enige wat ik doe, een beetje informatie verzamelen is...

[/quote]

zonder interesse ga je niet verzamelen. En ergens moet je kennis opdoen. Je kunt nooit alles persoonlijk weten en leren.
Mij maakt het niet uit hoor Misshis waar je je info vandaan haalt.
Liever goed gejat dan slecht bedacht.
En ook uit informatie kun je een mening vormen. Als je 10 foto's van een hengst ziet en de bescrhijving vna het afstammelingen onderzoek, dan weet je of de hengst jou aanpsreekt of niet en of je er mee zou willen fokken of niet.
Als jedan ook nog uit persoonlijke ervaring kan spreken is dat extra voordelig, maar dat kan gewoon niet altijd.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:35

Ik betwijfel niet dat het gaat over de interesse in de (top)foksport. Mede om die reden zitten er ook zo veel mensen op dit. Maar er worden hier meer persoonlijke vetes uitgevochten dan dat er daadwerkelijk inhoudelijk nog veel gezegd wordt. Er daar heeft de stichter van dit topic toch absoluut gelijk in?

Nog steeds leuk om te zien dat er alleen maar met losse flodders geschoten wordt en niemand inhoudelijk op zaken ingaat.

Excuses Miss als je je persoonlijk beledigd voelt, nogmaals dit is niet mijn bedoeling geweest. Maar waar haal je je informatie dan vandaan als ik het vragen mag?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:09

sarabande schreef:
Ik wil nog even wat rechtzetten. Ik wordt beschuldigd van arrogantie. Ik zou graag voorbeelden van mijn arrogantie zien, buiten het feit dat [naam verwijderd] mij bij ieder topic zo bestempeld.

Er zijn legio onderwerpen waar jij op reageert waarin je niet arrogant schrijft. En die keren dat je dat wel doet, erger ik me eraan. Soms stuur ik je een pb, heel soms, welgeteld 2x! heb ik in het betreffende topic het aangesneden.

dus eh...ik bestempel je niet bij ieder topic, en ik spreek je aan namens mezelf, en rechtstreeks, niet achter je rug om. Bovendien, bij aanvang van dit topic vroeg je er notabene nog om ook.
Wel eerlijk blijven Sarabande.
En voorbeelden van waar ik vind dat je arrogant handelde, heb ik je meteen ge-pbt...wil je dat ik ze 'en public' nog een keer plaats? Is dat nou nodig? Want DAAR vraag je nu namelijk om.
Bovendien, ik spreek je aan op je gedrag, ik speel het nooit op je persoon....

Dit is overigens het laatste wat ik erover te melden heb, het ging even goed in dit topic, maar helaas...
Het kan kennelijk ook fout zonder Troef.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:34

Zou het nou ooit nog weer gezellig hier worden?? Verward