Exterieur van paarden beoordelen .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Re: Exterieur van paarden beoordelen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:28

Ik ga ook even een poging wagen. Lachen

Afbeelding
En hier nog 1: Klik

Welsh NWR, 8 jaar, 1.53m.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:29

het maakt toch niet uit wat voor ras je hier laat zien??
het lijkt mij juist leuk om verschillende rassen te beoordelen,ongeacht het ras,je ziet toch wel of een paard "klopt"of niet.
En zoniet geen ramp,als ie maar lief is!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:32

Reni92 schreef:

Algehele indruk: wat arm bespierd en niet echt hoogbenig, vrij lang paard

Hoofd: mooi profiel, wat zware kaak, nek goed van lengte.
Hals: mooi van lengte, verloop hals/schoft vind ik niet zo mooi, halsaanzet gemiddeld
Schoft: hoog maar wel goed gevormd en loopt lang door.
Schouder: mooie ligging,
Voorbeen: iets onderstandig, jammer van de bandage, koot lijkt vrij kort en steil
Rug: lang, verloop naar de lendenen vind ik minder mooi
Croupe: gemiddeld neigend richting plat
Achterbeen: steil

Even een tip: als je de post van het paard van het paard wat je wilt beoordelen selecteerd via quote en op voorbeeld klikt zie je de foto. Dan kan je rustig je punten opschrijven. Vervolgens haal je [img][/img] weg en houd je alleen de link over. Dan staan niet alle foto's -tig keer in het topic.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:32

mmmm,avanti..knappe welsh!!
iets afhangend kruis,verder kan ik niets ontdekken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:44

Avanti_HVJ schreef:
Ik ga ook even een poging wagen. Lachen

http://i284.photobucket.com/albums/ll28 ... ing1-2.png
En hier nog 1: Klik

Welsh NWR, 8 jaar, 1.53m.

Algemene indruk: Gezond paard in sportconditie, horizontaal gebouwd, hard beenwerk.

Hoofd: edel, mooie kaaklijn, voldoende lengte in de nek
Hals: horizontaal, wat diep uit de borst, mooi van lengte
schoft: laag, mooi verloop van hals naar schoft
Schouder; lijkt wat steil
Voorbeen; mooi geplaatst voorbeen, iets ingesnoerd, lange wat weke koten
Rug; mooi van lengte, mooie lendenenpartij
Croupe; hellend
Achterbeen; sabelbenig

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:45

Femke16 schreef:
Reni92 schreef:
Femke16 je bedeolt dus dat haar rug te laag is?:p

Uhm, ik weet eigenlijk niet of dat er iets mee te maken heeft... Daar ben ik niet slim genoeg voor Clown (A) Hou me meestal met rijtechnische dingen bezig op bokt. maar dit leek me ook wel eens leerzaa mvoor d everandering. Ik weet alleen dat het een verhouding is die ze bij het KWPN in ieder geval aan nemen. Borstbeen op de helft van schofthoogte.

Rijtechnisch dingen zijn gerelateerd aan de mogelijkheden van een paard en die zijn weer afhankelijkvan het exterieur van een paard.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:56

Ach, qua ras maken de meeste dingen niet eens uit toch? schuine schouder is schuine schouder, en aan de eigenaar te bepalen of dat bij het ras hoort toch? Clown
leuke uitdaging voor de rijpaardfokkers Clown Mijn haf Haha! 17 jaar oud Vork
Afbeelding
Paard is niet bewerkt, alleen niet helemaal netje de achtergrond onscherp gemaakt en heb het origineel niet meer Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 01:01

Reni: Ik zie een hals die wat wegvalt achter de schoft en een weke rug. Vrij arm bespierd en een lagere halsaanzet. Lachen
Verder niets aan te merken Haha!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 01:42

Intresant ik volg.
Ik ben niet zo heel erg van het exterieur!
Maar wil graag wel proberen ik pak de punten wat ik graag beter zie om het zo te zeggen correct me if im wrong!

Mystica: korte rug mag van mij wat langer, ook redelijk klein hoofdje volgens mij, ook een iets weke rug klopt dat?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 02:02

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:49

Erg leuk dat mensen de posts ook goed lezen.
Er worden weer klakkeloos foto's gespamd. Zonde.

Overigens.. is hierover overleg met de mods geweest? OF is de regel met betrekking tot verzameltopics niet meer geldend?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:18

Mystica:

Hoofdje is wat slecht te zien door overdadige hoeveelheid manen en het halster. Denk dat het mooi in verhouding is met rest van het lichaam. Rechte neus.
Halshouding: Vrij verticaal, bespiering is slecht zichtbaar door manen.
Enigzins diep uit de borst en de overgang naar de schoft is goed (zonder deukje)
Schouder: Schuin, beetje kort, goede schoft.
Rug: wat kort, niet week en niet strak.
Lendenpartij: vind ik van een foto moeilijk te beoordelen, iets bol? wel vrij veel lengte.
Kont: Vrij steil, maar wel lang genoeg. staartaanzet is goed.
Beenstand voor: iets onderstandig
Achter: beetje steil en frans? (rechtsachter kan je de achterkant van de hoef zien.
Algemene voedingstoestand: goed.
Leuk paardje dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:06

Sjoert schreef:

Overigens.. is hierover overleg met de mods geweest? OF is de regel met betrekking tot verzameltopics niet meer geldend?

Dat was ik ook nog even van plan om te vragen.
En een regel eerst 2 paarden beoordelen dan zelf plaatsen..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:26

_STS_Angels_ schreef:
Intresant ik volg.
Ik ben niet zo heel erg van het exterieur!
Maar wil graag wel proberen ik pak de punten wat ik graag beter zie om het zo te zeggen correct me if im wrong!

Mystica: korte rug mag van mij wat langer, ook redelijk klein hoofdje volgens mij, ook een iets weke rug klopt dat?

Je zit er niet ver naast Haha!
Klein hoofd, dat klopt. Ze heeft namelijk maatje pony van hoofdstel/ halster terwijl cob toch wel gemiddeld is en full ook voorkomt. Maar ik vind het heel mooi Haha!
Korte rug: hmm, weet niet tegenover een warmbloed, maar voor haflingerbegrippen heeft ze een lange rug Lachen
En weke rug: Laten we zeggen dat de bovenlijn wat strakker mocht Tong uitsteken

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:02

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:05

[***] schreef:
Sjoert schreef:

Dat was ik ook nog even van plan om te vragen.
En een regel eerst 2 paarden beoordelen dan zelf plaatsen..

Mja, ik heb totáál geen verstand van het exterieur van paarden, laat staan van warmbloeden. Wanneer ik mensen hun paarden zou beoordelen zou ik gewoon info geven die langs geen kanten klopt... En dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling? Maar goed, negeer mijn bovenstaande post dan maar gewoon.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:12

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:12

Het is misschien wel leuk om verschillende paarden en rassen te beoordelen maar bij een quarter willen we toch iets heel anders zien dan bij een dressuur paard? en met een springpaard of tuiger wordt het weer een heel ander verhaal dus denk dat het een lastig topic wordt zo of ligt dat aan mij?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:15

Mystica die is ook mooi Lachen

missvicky klopt maar als je het beetje weet reageer je anders niet Knipoog komt vast wel goed

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:16

MissVicky schreef:
Het is misschien wel leuk om verschillende paarden en rassen te beoordelen maar bij een quarter willen we toch iets heel anders zien dan bij een dressuur paard? en met een springpaard of tuiger wordt het weer een heel ander verhaal dus denk dat het een lastig topic wordt zo of ligt dat aan mij?

Je schrijft toch op wat je ziet? Een quarter heb ik geen verstand van, maar ze hebben voor zo ver ik weet, een zwaar bespierde achterhand. Dan schrijf je op: zwaar bespierde achterhand. Schrijf je dat op bij een kwpner, dan is dat niet goed, schrijf je dat op bij een quarter, dan is het wel goed. Dat moet je als eigenaar weten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:01

Mystica schreef:
MissVicky schreef:

Je schrijft toch op wat je ziet? Een quarter heb ik geen verstand van, maar ze hebben voor zo ver ik weet, een zwaar bespierde achterhand. Dan schrijf je op: zwaar bespierde achterhand. Schrijf je dat op bij een kwpner, dan is dat niet goed, schrijf je dat op bij een quarter, dan is het wel goed. Dat moet je als eigenaar weten.

Juist , je hoeft niet te zeggen dat de achterhand niet goed is , of niet klopt . Maar alleen maar wat er met de achterhand is , dus bespierd of juist onbespiert . En je kan als je wel verstand heb van het bepaalde ras zeggen , ik vind de hals te kort en had het bij dit ras iets langer willen zien .

Ik vind het trouwens erg zonde dat iedereen maar foto's neer pleurt en gewoon niet leest , en dat mensen ook maar gewoon reageren daarop . Nu word het weer allemaal onduidelijk . Ik zal even iets maken een soort lijst met de verschillende dingen waar op gelet moet worden en de juiste foto's die ik dan krijg van janne ? als het goed is ..
En dan hoop ik dat iedereen een beetje kan wachten met ze foto's en niet zomaar alles neer pleurt ..

Of misschien is het ook nog een idee , dat mensen eerst hun foto naar mij toe opsturen .. en als het tijd is voor de volgende foto ik die dan neerzet als ze juist zijn met een omschrijving van het paard ?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:06

Ja dat is een goede oplossing denk ik Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:39

UITLEG

Wil je een foto van je paard / pony neerzetten omdat je wilt dat hij/zij beoordeelt word op zijn/haar exterieur ? Stuur dan een pm met foto van voor , achter en van de zijkant in open stand . [ Voorbeeld foto's staan onder aan uitleg , foto's die niet goed zijn worden niet geplaatst ]
Stuur daarbij ook de volgende informatie mee :
Naam , geboortedatum , stokmaat , en de ras . Ook overige dingen als dat nodig is .

Wil je zelf reageren in dit topic , graag geen onnodige reacties over de paarden zoals ' dat paard is mooi ' of reacties zoals ' ik heb ook een foto gestuurt maar weet nog niet wat ik moet zeggen' & ' Ik volg dit ' .
Als er een foto is geplaats en de volgende foto is weer geplaatst graag daarmee verder gaan en de foto daarvoor laten zitten want daar zijn dan al waarschijnlijk genoeg reacties op geplaatst .

Zet in je reactie het volgende of gedeeltelijk het volgende :
Wat je vind van de conditie van het paard en het hoofd .
Mensen die niet snappen wat met conditie bedoelt word , dat is niet of het paard lange afstanden of korte afstanden kan rijden maar het is hoe het paard in ze geheel er uit ziet . Dus of het een gezonde conditie heeft . Dus lekker in ze vel , glanzende vacht etc . Maar neem aan dat je dat wel weet alvorens je in dit topic reageert .
Het model , hoofd-hals verbinding , halslengte , halsrichting , halsbespiering , schofthoogte , schouderligging , verloop van de rug , verloop lendenen , kruisligging , kruislengte , stand voor en achter benen , kootstand , hoefvorm , etc . Hoeft niet allemaal , maar wel gedeeltelijk AUB

( DIT IS NOG EEN VOORBEELD , KIJKEN OF DE UITLEG GOED IS ETC DUS AUB NOG GEEN PM's Clown , )
Klopt het een beetje ? En dan moeten er ook nog foto's bij komen te staan ...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:40

Klopt wel een beetje alleen heb ik er niet heel veer verstand van.
Voor achter kant foto's vind ik niet zo nodig zie liever zijfoto en een draf foto en vooral duidelijk!