Paar foto`s HK 2003

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:09

Bonfire heeft ook extreme kootvering...
Ik kan nu even neit meer op de naam van de da komen die dat juist roemde...

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:09

Ja, ken dat boek, maar heb nog geen voorbeelden gezien van de combinatie 'weke koten en peesproblemen'.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:36

Ach, zo slecht zal het ook allemaal niet zijn, als een paard netjes gereden wordt en niet alleen maar op de voorhand rondkachelt, dan zal het met die slijtage door de weke koten ook wel meevallen (Bonfire is dan een heel mooi voorbeeld!). Het voegt ook zeker iets toe aan de beweging. Maar we zijn niet allemaal Anky's en ik denk dat een iets 'steviger' paard dan toch minder hard slijt. Wat ik al eerder zei, tussen kort en week zit ook nog een middenweg en dat is voor de gemiddelde ruiter toch het beste denk ik.

Ik zie het persoonlijk toch liever zo, dat vind ik toch minder eng, vergelijk buiging voorbeen/achterbeen. Het gewicht is duidelijk op de achterkant, niet op de voorkant, dan krijg je die extreme buiging van het voorbeen ook niet.

Kyra met Amiral (geef toe dat de rest van het beeld niet zo fraai is)

Afbeelding

Ferro met Coby
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:41

Juist, zo zou het horen volgens de idealen, die nog wel logisch zijn ook. Dat een paard lange koten heeft, wil nog niet zeggen dat ie door moet veren of dat een kort gekoot paard dat niet zou kunnen, het hangt volgens mij ook nog af van de conditie van pezen etc.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:47

Die twee laatste foto's zijn volgens mij in de Piaffe, een heel andere zaak: het achterbeen blijft dan onder de massa...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:49

Nog een mooi voorbeeld: (Kijk die achterhand dalen! Die is echt wel licht aan de voorkant!)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:53

Zannekin schreef:
Die twee laatste foto's zijn volgens mij in de Piaffe, een heel andere zaak: het achterbeen blijft dan onder de massa...

Zannekin, waar het verzameling betreft gaat het altijd om lichtheid in de voorhand en de draagkracht in de achterhand?? Zo steil als in piaffe kan alleen in de piaffe, net zoals de lichtheid van de voorhand in de levade alleen in de levade zo kan. Maar het doorveren van de koten zou bij een goede verzameling minder moeten zijn dan bij Scandic het geval is op de foto. Het paard is nog jong, laten we het daar maar op houden?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:56

Zannekin schreef:

Oh vast, zoveel verstand heb ik er allemaal niet van, maar het kan (*denkt logisch na*) toch nooit goed zijn dat in een drafbeweging het voorbeen dusdanig veel meer gewicht draagt dan het achterbeen dat het zo veel verder doorbuigt? In galop is op een gegeven moment 1 been aan de grond dat alles draagt, dan kan het. Maar draf (van piaffe tot uitgestrekt) is een diagonale beweging waarbij er toch echt 2 benen tegelijk dragen en het achterbeen dus het meest als het goed is. Als in draf al het gewicht op 1 voorbeen rust (waardoor het zover doorbuigt?), dan is de diagonaal niet zuiver.

Maar goed, het ging hier over weke koten/extreem doorbuigen en daar ben ik dus geen fan van om even bij het onderwerp te blijven Haha!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:01

Dat over die benen snap ik allemaal niet zo goed maar een ding weet ik wel: Gribaldi Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Wauwie wat een paard!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:05

Die laatste schim in piaffe vind ik behoorlijk slecht in de aanleuning.

Bonfire:
Kootvering in piaffe, passage, drafappuyement, draf en galop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet in de wei:
Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:55

Maar zou een mindere ruiter dan Anky (met minder medische begeleiding?) zo'n paard ook zo lang heel houden vraag ik me dan af.
Bonfire is natuurlijk een extremiteit en ik denk Scandic ook, verreweg de meest paarden gaan nog altijd naar minder getalenteerd ruiters en ik vraag me af of daarvoor die hele weke koten wel zo gewenst zijn, het blijft IMO toch kwetsbaarder dan een normale koot.