Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
misterA schreef:Ja, dat is gelukkig zo en ik denk dat dat ook steeds belangrijker gaat worden. Je ziet het al op de online veilingen. Veulens uit sportmerries brengen doorgaans meer op en nog meer als er verder terug in de moederlijn sport zit. Ik denk dat voor een serieuze fokker van dressuurpaarden in deze tijd het kiezen van een springhengst een weloverwogen keuze is. Het is nog niet zo heel lang geleden, voor het tijdperk Jazz en zo.., dat het de nakomelingen van springgefokte hengsten waren die het ook in de dressuurring goed deden. Het hangt er sterk vanaf wat je zelf op stal hebt staan en wat je wilt behouden, of wat je weer terug wilt hebben. Ook of je het trainen zelf kunt doen of het moet uitbesteden. Het helpt al wel als de rittigkeit en het temperament zodanig zijn dat je de eerste fase tot en met Z2 zelf kunt doen.Er zijn ook schitterende dressuurhengsten waar heel veel achter zit.
KahluaB schreef:@ Rachral ,jij weet er vast meer van ; worden bij de Duitse stb alle hengsten standaard geröntgend ?
misterA schreef:Er zijn ook schitterende dressuurhengsten waar heel veel achter zit.
Ik ga hem niet inzetten. Er zijn wel meer oprispingen geweest om met springhengsten te fokken, hengsten die zelf ook nog niks hebben bewezen. Meestal leidt dat tot niks. Ik herinner me bijv. dat een niet geheel onbekende fokker de hengst Unaniem veel gebruikte.
Het is maar net wat je fokdoel is.
janderegelaa schreef:carola schreef:Nee, dat snap ik. Maar waarom is hij nooit voorgesteld?
Waarom wel? Hij is toch al Duits gekeurd. KWPN is niet heilig en voegt ook niets meer toe.
KahluaB schreef:En ik blijf erbij dat het KWPN fokdoel om een topsport paard enigzins onrealistisch is.
Zou zelfs maar 0,1% van de gefokte veulens uiteindelijk in de topsport terecht komen? .. ik denk het niet.
Voor enkele fokkers met echt goede merries met een interessante sport afstamming ,is het een reëel fokdoel , maar voor anderen, een (iha)onrealistisch streven .
Verreweg het grootste deel van de sportpaarden komt terecht bij een amateur ,die een gezond paard zoekt, waarbij een fijn karakter en met plezier (wedstrijden)rijden ,voorop staat.
Bucephalus schreef:Zo'n hengst als Clarksville zal zich natuurlijk eerst moeten bewijzen en ik neem aan dat hij bij Isabel ook alle kansen krijgt. Ik denk dat hij genetisch interessant is, omdat de merriestam 318D2 al zoveel goede paarden heeft voortgebracht. Als er veel sport in de moederlijn zit, is dat voor mij onderscheidend. Wat dat betreft sluit ik bij Lante aan en zou ik zo'n hengst ook op mijn merrie uit een Goodtimes-moeder zetten.
Eerder zo'n hengst dan een schitterende dressuurhengst uit een keurmerrie waar verder weinig achter zit.
JeanneV schreef:KahluaB schreef:Los van of ik hem zou gebruiken of niet,vind ik dit geen zweefdraf,maar een draf met souplesse.
Als jij dat souplesse vind is het maar goed dat je niet wil fokken voor topsport.... Niet dat je als basis ruiter blij moet zijn met deze draf... Paard is al 6!!!
KahluaB schreef:Het is maar net wat je wil zien.
Heb jij dan liever dat ze met 6 jaar met de voorbenen in de neusgaten lopen of al in passage?..ik niet iig.
misterA schreef:Top sportpaarden fokken...vaak zijn toppers niet met die verwachting ter wereld gekomen maar door toeval op het juiste moment op de juiste plek gekomen.
Mijn fokdoel is: een goed ontwikkeld paard met een luxe bouw, veel uitstraling, zeer goed bewegen, zowel voor (mag best wel veel knieactie zijn, graag zelfs) als achter!
En bovenal een super instelling, meewerkend, mensgericht, geen neuroot.
Mijn stelling is dat je dan meer bovengemiddelde sportpaarden overhoud. Ruiters willen daar graag hun tijd, energie en geld in steken.
MariekeS_ schreef:Maar veel amateurs hebben niet het budget dat past bij steeds beter wordende kwaliteit.
Er moeten ook genoeg gezonde gebruikspaarden overblijven in de 'normale' prijsklasse voor de brede laag van de amateursport.
Uiteindelijk blijft het een marktwerking van vraag en aanbod.
misterA schreef:Nu even life naar de H.K. Oldenburg te kijken. Opvallend hoeveel hengsten KWPN in de afstamming hebben. Veel Vivaldi en Ferro. En het zijn zeker niet de minderen.
MariekeS_ schreef:Maar veel amateurs hebben niet het budget dat past bij steeds beter wordende kwaliteit.
Er moeten ook genoeg gezonde gebruikspaarden overblijven in de 'normale' prijsklasse voor de brede laag van de amateursport.
Uiteindelijk blijft het een marktwerking van vraag en aanbod.
misterA schreef:En bovenal een super instelling, meewerkend, mensgericht, geen neuroot.
Mijn stelling is dat je dan meer bovengemiddelde sportpaarden overhoud. Ruiters willen daar graag hun tijd, energie en geld in steken.
s0173957 schreef:Goeie kop, maar ook en vooral gezondheid, beenhard moeten ze zijn.
KahluaB schreef:Los van of ik hem zou gebruiken of niet,vind ik dit geen zweefdraf,maar een draf met souplesse.
MariekeS_ schreef:s0173957 schreef:Goeie kop, maar ook en vooral gezondheid, beenhard moeten ze zijn.
Dat ben ik helemaal met je eens en is misschien ook meer wat ik bedoel met mijn eerdere opmerking...
Wat de 'vraag' betreft:
Als je het dan hebt over de minderen die blijven staan voor mensen met een kleiner budget zie ik het liefst een paardenbestand met kwalitatief mindere, die wel gezond zijn en een prettig karakter hebben. Die kunnen alsnog iemand erg blij maken en nog volop kansen krijgen in de basissport.
Andersom is anders...kwaliteitsvolle die blijven staan omdat ze ongezond zijn of een complex karakter hebben zijn voor veel minder mensen leuk.