Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:04

Als het een goed paard is genoeg! Zoveel extreem veel heeft McLaren ook nog niet gedekt toch? Edit tot nu 600 veulens. Een hengst als Kjento al het dubbele.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:08

Een goed paard is een goed paard, ik vind McLaren wel een echte vererver. Maar er zijn uiteraard nog wel meer interessante hengsten.

Ik heb nog niet genoeg nafok van Proud James gezien om iets over de stap te kunnen zeggen Lavitabella.

V-Power vind ik sowieso een super fijne hengst. Enige nadeel is dat hij zwaait met zijn voorbenen. En ben benieuwd naar zijn nafok, veulens lijken tot nog toe wel goed.

V. Uytert heeft Viva Vegas ter dekking staan, dat is ook geen verkeerde hengst vind ik.

denisesilver

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:21

Wat bedoel je met boomstammetje, MisterA?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:45

denisesilver schreef:

Een boomstam buigt niet makkelijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:25

Ook merrie nummer 3 in 1 x drachtig.
De gok gewaagd en in de veulenhengstigheid gedekt. Blij dat het gelukt is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:58

Wat top! Gefeliciteerd!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:23

misterA schreef:
denisesilver schreef:

Een boomstam buigt niet makkelijk.

Ah oké, duidelijk!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:22

Gefeliciteerd Baudyh met de drachten.
En ook de andere met hun drachtige merries.
Altijd weer leuk spannend om naar toe te leven.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:38

Roxanne, wat fijn, een gezond veulentje na al die ellende Y;(

Het lijkt hier in dit topic wel goed te gaan met de dekkerij of niet? Meesten vlot drachtig!

Wij hebben nu 2 gedekt. Rivanna (v. Rheingau) drachtig van Johnson, en Zieoxstrona (v. Jazz) zit nog in de 18 dagen van Red Viper. Ik denk niet dat die drachtig is, zij veranderd altijd snel in de dracht, maar dat zie ik nog niet zo.

Onze ondertussen 25 jarige Tanita (moeder van die van Carola) staat lekker of te worden in de wei. Hier heb ik nog 2 nakomelingen van, zijn ondertussen 2 jaar oud. Deze merrie is nog super hard op de benen, nog geen dag ziek geweest, altijd fris, vrolijk en knap Afbeelding

Dit jaar hebben we zelf maar 1 veulen, van White Dream; Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:06

Ah wat een dotje zeg! Een palomino?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:43

Ik heb te vroeg gejuicht… Wie heeft er ervaring met een lacterende merrie met acute hoefbevangenheid? -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:51

Worden ze niet hoefbevangen als de nageboorte er niet goed afgekomen is?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:53

Ah nee Roxanne wat heftig, ik ken het ook van aan de nageboorte blijv3n staan. Tenen goed kort en eventueel hoefschoenen voor comfort. Boek van Remco Sikkel geeft veel info 3n tips

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:08

Ik zag dat hier enkele een nakomeling van Denver US hebben, hoe vallen ze mee? En wat heeft hij verbetert ten opzichte van de moeder?

Ik moet morgen beslissen welke hengst ik neem dus kom maar op :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:17

_Roxanne schreef:
Ik heb te vroeg gejuicht… Wie heeft er ervaring met een lacterende merrie met acute hoefbevangenheid? -O-

Geen ervaring, maar jeetje wat een pech.
Ik duim dat het héél snel beter gaat!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:28

Umeo schreef:
Ik zag dat hier enkele een nakomeling van Denver US hebben, hoe vallen ze mee? En wat heeft hij verbetert ten opzichte van de moeder?

Onze is nog vrij jong, dus valt nog even af te wachten.
Maar qua model compacter, heel hoog op de benen, chique hoofdje, stapt heel goed, qua karakter beetje afwachtend maar wel heel braaf.
Waarschijnlijk gebruiken we hem nog wel eens dit jaar voor deze merrie :j onze is uit een gaudi merrie

_Roxanne schreef:

Wat een pech weer
Geen ervaring zelf mee.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:33

_Roxanne schreef:

Wat akelig!! Het kan duiden op een baarmoederontsteking. Heeft ze die ook?

Heb wel ervaring met baarmoederontsteking, dat betekende veel spoelen met de dierenarts, stevige antibiotica en meermaals tempen op een dag.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:48

E_D_E schreef:
Umeo schreef:

Onze is nog vrij jong, dus valt nog even af te wachten.
Maar qua model compacter, heel hoog op de benen, chique hoofdje, stapt heel goed, qua karakter beetje afwachtend maar wel heel braaf.
Waarschijnlijk gebruiken we hem nog wel eens dit jaar voor deze merrie :j onze is uit een gaudi merrie

_Roxanne schreef:

Wat een pech weer
Geen ervaring zelf mee.

En qua front/schouderligging?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:40

_Roxanne schreef:

Helaas een mindere ervaring, een van onze merries, werd acuut hoefbevangen daags na de bevalling (nageboorte was wel ok), hoge koorts en doodziek. 5 weken tobben, alles uit de kast gehaald, maar zodra we dachten dat er progressie in het herstel zat, kreeg ze ineens een terugval (beide keren tijdens hengstigheid). DA hier heeft overlegd met kliniek en die zeiden dat is toeval. Onze merrie is 5 weken na de bevalling ingeslapen, ze kon niet meer.

Enige tijd later waren we bij een opfokstal en zaten we aan tafel met de DA die daar vaak kwam. Deze DA gaf aan bekend te zijn met acuut hoefbevangen merries die een terugval hadden tijdens de hengstigheid en zette acuut hoefbevangen merries daarom op de regumate om hormoonschommelingen te beperken. Voor onze merrie kwam de tip te laat, maar mss kan jouw DA er wel wat mee betekenen voor jouw merrie.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:55

Hoefbevangenheid na bevalling moet ik aan baarmoeder ontsteking denken. Wat zegt de dierenarts?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:48

AM_Horses schreef:
Hoefbevangenheid na bevalling moet ik aan baarmoeder ontsteking denken. Wat zegt de dierenarts?

Dat is het vaak wel.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:59

Umeo schreef:

Je kan insemineren op je verjaardag zie ik :D . Gefeliciteerd ! Welke hengst is het geworden?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:04

Nageboorte is er vlot en compleet afgekomen. Dierenarts vindt baarmoederontsteking onwaarschijnlijk.

Merrie heeft gisteren metacam gekregen en dat had even nodig om aan te slaan, maar daarna oogde de merrie fitter en comfortabeler. Merrie drinkt en eet (hooi) goed en het veulen doet het ook nog goed.

Vanochtend is de dierenarts nogmaals geweest. Temperatuur gisteren was 38, vanochtend 37.2
Merrie heeft pijn aan alle benen, is wat gassig en ademhaling en hartslag zijn verhoogd. Dierenarts kan het niet helemaal plaatsen en heeft ook bloed afgenomen. Hebben een tube cronyxin/flunixide gekregen voor nu.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:42

Sterkte Roxanne, het zit je niet mee :(:)

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 16:15

_Roxanne schreef:
Nageboorte is er vlot en compleet afgekomen. Dierenarts vindt baarmoederontsteking onwaarschijnlijk.

Merrie heeft gisteren metacam gekregen en dat had even nodig om aan te slaan, maar daarna oogde de merrie fitter en comfortabeler. Merrie drinkt en eet (hooi) goed en het veulen doet het ook nog goed.

Vanochtend is de dierenarts nogmaals geweest. Temperatuur gisteren was 38, vanochtend 37.2
Merrie heeft pijn aan alle benen, is wat gassig en ademhaling en hartslag zijn verhoogd. Dierenarts kan het niet helemaal plaatsen en heeft ook bloed afgenomen. Hebben een tube cronyxin/flunixide gekregen voor nu.

Is ze al nagespoeld geweest door de dierenarts?