Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:38

Gefeliciteerd Roxanne en Lavitabella ook, fijn dat het nu wel goed gegaan is Roxanne..snap het gevoel helemaal.

Leuke veulenspam Mooner, wat voor een veulens zijn het?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:02

Super Roxanne, dat het nu goed gegaan is. En ja dat traantje snappen wij heel goed.

Lavitabella ook gefeliciteerd

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:17

Kreeg te horen dat Emmelie Scholtens in de keuringscommissie zit. Vindt ik alles behalve ok.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:31

Phonix schreef:
Kreeg te horen dat Emmelie Scholtens in de keuringscommissie zit. Vindt ik alles behalve ok.

Ik begrijp sowieso niet waarom er hengstenhouders bij een keuringstraject betrokken worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:59

Ik denk dat de objectiviteit er wel af gaat zo inderdaad.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:17

Phonix schreef:

Nee dit snap ik ook echt niet. Een slager die zijn eigen vlees gaat keuren. En die van een hele hoop bekende/vrienden.

Niks ten nadele of tegen Emmelie, maar dit is niet handig en gaat in de toekomst scheve gezichten opleveren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:23

Het moet echt anders. Mensen met een brede kennis van met name de fokkerij, merrie-en hengstenlijnen, veel kennis van erfelijke aandoeningen, ook veterinaire problemen, doen de eerste en tweede bez. En ook van de sport moeten ze uiteraard goed op de hoogte zijn. Dan is de belangrijkste, grootste selectie achter de rug . Pas daarna komen de sportmensen in beeld om de verdere selectie te begeleiden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:58

misterA schreef:
Het moet echt anders. Mensen met een brede kennis van met name de fokkerij, merrie-en hengstenlijnen, veel kennis van erfelijke aandoeningen, ook veterinaire problemen, doen de eerste en tweede bez. En ook van de sport moeten ze uiteraard goed op de hoogte zijn. Dan is de belangrijkste, grootste selectie achter de rug . Pas daarna komen de sportmensen in beeld om de verdere selectie te begeleiden.

Wat mij ook stoort is dat ze weer iemand nemen uit hun eigen kringetje.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:20

Ik had er niet bij stilgestaan dat ze natuurlijk zelf ook hengsten heeft staan. Ik ging eigenlijk uit van de amazone, en dat vond ik wel logisch. Maar inderdaad, zo creëer je zelf als organisatie vooraf al ophef. Niet slim.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:47

Heb ik iets gemist? Emmelie is zelf toch geen hengstenhouder? Ze rijdt/ traint alleen hengsten voor anderen toch?

Aan de ene kant heeft zij een schat aan kennis door met zoveel paarden/ hengsten gewerkt te hebben en te weten wat een goed sportpaard nodig heeft denk ik. Of zij verder kennis heeft van de hengst/ merrielijnen en erfelijke aandoeningen weet ik niet.
Voordeel aan "in het wereldje zitten" is dat ze wel weten daar welke hengsten wat voor een soort karakters geven.
Qua objectiviteit..geen idee hoe ze dat willen gaan invullen..nu is het zo dat als hengsten voorgebracht worden van het betreffende hengstenkeuringscommissie lid dat deze de baan uit gaat en niet mee mag doen aan de beoordeling.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:53

ik was ook verrast, had gehoord dat ze ernstig ziek was, maar blijkbaar is dat dan een roddel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:08

Over haar expertise twijfel ik niet, maar onpartijdig is ze natuurlijk nooit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:30

Ja maar iedereen voor die post zit in het wereldje.
En iedereen heeft vriendjes van vriendjes. Daar ontkom je nooit aan.
Ik vind Emmelie een goede keuze. Jonge frisse wind en een vrouw.
Probeer het nou eens positief te zien en haar het voordeel van de twijfel te geven en niet gelijk zo negatief.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:58

baudyh schreef:
Probeer het nou eens positief te zien en haar het voordeel van de twijfel te geven en niet gelijk zo negatief.

Haar man is in 2022 ook al opgenomen in de fokkerijraad.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:34

Ik heb ook wel mn vraagtekens bij deze aanstelling. Hoe gaan ze bv om met hengsten die voorgesteld cq klaargemaakt zijn door haar man. Stapt zij dan uit de ring om belangenverstrengeling zo veel als mogelijk te voorkomen? Er spelen natuurlijk ook best wel wat financiële belangen mee op zo'n moment.
Als dat niet gebeurd is het dan überhaupt voor haar mogelijk om een objectief oordeel te vormen.. als het een hengst is die haar man klaargemaakt heeft en zij dus ook vaker heeft gezien kan ze die eigenlijk niet blanco bekijken.. daar zijn al vele onderzoeken naar geweest in bv jury corpsen.. het brein heeft dan eenmaal een bepaald beeld van een hengst en dan is het simpelweg niet mogelijk om dat in je oordeel uit te schakelen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:55

Gefeliciteerd Lavitabella!

De merrie lijkt weinig geleden te hebben van de bevalling en dracht, dus denk dat we toch nog een jaartje doorgaan met haar.

Nu dus op zoek naar een commerciële hengst (merrie veulen willen we houden, hengst is voor de verkoop) die echt bloed doorgeeft en zeker niet vergroot. Onze merrie stempelt namelijk ontzettend, haar nakomelingen zijn ondanks verschillende hengsten heel erg vergelijkbaar. In het verleden hebben we Fürst Dior, Incognito (die vond ik zelf het beste), Kjento, For Romance en For Ferrero gebruikt.

Ik denk nu aan een Fiji of Mauro Turfhorst, maar ben er echt nog niet uit

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:37

_Roxanne schreef:
Gefeliciteerd Lavitabella!

De merrie lijkt weinig geleden te hebben van de bevalling en dracht, dus denk dat we toch nog een jaartje doorgaan met haar.

Nu dus op zoek naar een commerciële hengst (merrie veulen willen we houden, hengst is voor de verkoop) die echt bloed doorgeeft en zeker niet vergroot. Onze merrie stempelt namelijk ontzettend, haar nakomelingen zijn ondanks verschillende hengsten heel erg vergelijkbaar. In het verleden hebben we Fürst Dior, Incognito (die vond ik zelf het beste), Kjento, For Romance en For Ferrero gebruikt.

Ik denk nu aan een Fiji of Mauro Turfhorst, maar ben er echt nog niet uit

Fiji lijkt echt top te fokken. Ik zie regelmatig veulens voorbij komen die echt fijn kunt bewegen met veel balans.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:42

janderegelaa schreef:
baudyh schreef:

Haar man is in 2022 ook al opgenomen in de fokkerijraad.

Nou en. Dat is toch niet erg. Mijn man zat ook een paar jaar terug in de fokkerijraad. Mag ik dan verder niks doen bij het kwpn?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:04

fokfanaat schreef:
ik was ook verrast, had gehoord dat ze ernstig ziek was, maar blijkbaar is dat dan een roddel.

Niet zolang geleden is hun 2de kindje te vroeg geboren. Op FB stond een aandoenlijke foto, die is verwijderd zag ik. Mocht helaas niet zo zijn, verdrietig!
Laatst bijgewerkt door karinna op 06-06-25 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:08

Wat vinden jullie van de stap van Proud James? Ik vind het heel lastig kwa hengst kiezen en ik probeer zoveel mogelijk uit te zoeken en te luisteren naar andere.

De hengst heeft een goede stap nodig en veel souplesse. Kleine hengst is geen probleem want ze fokt echt heel erg groot. McLaren veulen lijkt erg geslaagd maar ik wil liever niet terug dekken. Ik ben zelf erg fan van Vivaldi bloed en ik ben ook nog Viva Gold wat aan het uitpluizen maar ik wil het eigenlijk bij een Nederlandse hengst houden. Misschien toch ook maar naar Secret bloed kijken voor de stap en souplesse?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 14:26

Lavitabella schreef:
Wat vinden jullie van de stap van Proud James? Ik vind het heel lastig kwa hengst kiezen en ik probeer zoveel mogelijk uit te zoeken en te luisteren naar andere.

De hengst heeft een goede stap nodig en veel souplesse. Kleine hengst is geen probleem want ze fokt echt heel erg groot. McLaren veulen lijkt erg geslaagd maar ik wil liever niet terug dekken. Ik ben zelf erg fan van Vivaldi bloed en ik ben ook nog Viva Gold wat aan het uitpluizen maar ik wil het eigenlijk bij een Nederlandse hengst houden. Misschien toch ook maar naar Secret bloed kijken voor de stap en souplesse?

En V power?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:30

Lavitabella schreef:

Hij had een 9 voor de stap..

Roxanne: McLaren? Of een zoon?

Ik denk niet dat Mauro echt bloed door zal geven.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:13

Ja klopt Elisa2 maar ik ben ook benieuwd kwa nafok. 9 voor stap zegt niks over het vererven en de database van het kwpn vind ik kwa stap ook niet overtuigend/lastig te zien. Daarom ben ik ook benieuwd naar meningen. Ik zie ook wel eens punten voorbij komen waar veel mensen het niet mee eens zijn en dan ben ik ook benieuwd naar een waarom.

V power zal ik eens checken!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:57

V-Power is vrij lastig te verkrijgen.Hij staat in DK en dekt 3x/week Er is heel veel vraag naar. Stap is prima, van mijn 2 jaarlingen. En ook het veulen stapt er ruim overheen.

Mening over Mauro? Boomstammetje...zoiets.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:59

Elisa2 schreef:
Lavitabella schreef:

Hij had een 9 voor de stap..

Roxanne: McLaren? Of een zoon?

Ik denk niet dat Mauro echt bloed door zal geven.

Maar een McLaren dochter als toekomstige fokmerrie, hoeveel voegt dat nog toe aan de fokkerij?