Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:34

Ik lees zelf momenteel vooral mee, zelf niet lekker, dus weinig heen geweest. En hier lekker van de fotos aan het genieten.

De tweede avond aan de Spaanse Costa kreeg ik een berichtje dat de mannen ontsnapt waren. De 16ha waren niet genoeg haha. Water was zo laag gaan staan dat ze over zijn gestoken naar de rest van het gebied - waar ze niet mochten komen.
Paardentaxi heeft ze opgehaald en terug gebracht naar het wintergedeelte, het is te groot om met draad af te zetten.

Hij staat met veel Ijslanders, dus ik vind het lastig meten of ik hem nou schraal vindt, of gewoon jaarling schraal. Hij groeit natuurlijk ook super rap, het is een flinke jongen aan het worden. Hij krijgt dagelijks vitalbix breed en grow en straks naast het gras ook weer onbeperkt hooi. Op het natuurgebied stond niet heel veel gras meer, veel riet, pitrus en andere dingen, maar feitelijk gras viel tegen - vandaar dat ze ook een stukje verder zijn gaan kijken denk ik haha.

Tarzan, wat Elisa denk ik bedoelt is druk vanaf de zijkant. Druk van achteren gaat, in mijn ervaring, eigenlijk nooit goed. Maar dan moet hij wel het kunstje wijken voor druk kunnen.
Dan heb je 2 lange longeerlijnen, die je links en rechts van de trailer vast klikt.
Iemand die met hem mee loopt en iemand die de touwen bestuurd.
Je plaats rambo tussen de lijnen en de laatste de lijnen rustig inpakken. Je vraagt hem zelf mee, en als hij naar buiten stapt, laat je het touw waarnaar hij toe draait lichtjes tegen hem aan bewegen. Dan stapt hij weer naar binnen. Zo help je hem en laat je hem nadenken over zijn vervolg stappen.
Als hij ver genoeg is, kijk je of je de lijnen meer in een punt kan krijgen zodat hij iets achter zi[code][/code]ch voelt, geen druk, het enige wat je doet is zachtjes bewegen indien nodig.
Dit een paar keer oefenen, in uit, met stang, stang weer los en opnieuw. Als je een vooruitloop trailer kan huren is dit een extra booster voor het zelfvertrouwen, want dan kan je gewoon lekker rondjes gaan lopen. Een x achter stang dicht, een x voorstang dicht etc.

Dit is voor Cas echt de oplossing geweest en heeft er voor gezorgd dat ik hem zelfstandig kon laden. En ik heb daarvoor echt wel eens na 2 uur staan janken op een parkeerplaats omdat ik hem niet mee kreeg _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:30

Oh dat is erg hè

Dat is inderdaad wat ik bedoel, de lijnen voorkomen ook dat ze zijwaarts langs de klep lopen. Maar er zijn zoveel verschillende manieren en ieder paard is anders natuurlijk. Ik heb er ook ooit een gehad die zo moeilijk was met laden. Kregen hem er wel in maar hij ging er gelijk weer met alle geweld uit. Daar hielp ook echt niks bij. Weet niet meer precies hoe we het opgelost hebben, alleen nog dat het wel gelukt was maar wel met een gebruiksaanwijzing. (maar met die ook geregeld twee uur bezig geweest met laden, verschrikkelijk)

Beterschap Kelly! Dat is ook wat dat ze ontsnapt waren. Misschien groeit hij hard dat hij schraal lijkt?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:57

Ik kan Quinta altijd alleen laden, maar ik moet wel voor haar uit lopen want anders snapt ze het niet, en dan loop ik weer naar achter en doe de stang dicht. Nu vond ze het laatst nog zo gezellig na de clubles, dat ze iedere keer weer terug de trailer af kwam gewandeld om weer rond zich te kijken. Er stond ook wel een hele knappe spaanse merrie naast haar, dus ik snap het ergens wel :j

@ Tarzan: Fijn dat Rambo thuis is, nu hopen dat hij snel opknapt en zijn hoef snel geneest :j

@ Maartje, Sterkte deze week, ik hoop voor je dat je snel uit de negatieve spiraal bent met Lis.

@ Tatyana, wat knap, een springende spanjaard :j

Vorig weekend had ik met Quinta mijn eerste B dressuur wedstrijd en we hadden 2 winstpunten *\o/*. Ze was heel knap :D

Afbeelding

DGM

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:53

Gefeliciteerd Dais! Mooie combinatie!

Maartje, ik ken je gevoel. Ondanks dat dit mijn 2e is die naar het voortgezet gaat, vind ik die eerste tijd nu weer erg spannend.

Trailerladen… elk paard en baas zijn manier.
Luci heb ik tot nu toe gelokt met snoepjes :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:59

Ik vind het minder spannend dan hij, maar gister zelf tas in laten pakken en hij kwam vandaag thuis met “ik was mijn laptop vergeten” :+ gelukkig had hij hem niet nodig, maar ik heb net dus maar weer even meegekeken :+

Gefeliciteerd Dais!

En Kelly dan hebben ze al zo veel ruimte en dan is het nog niet genoeg, het is ook altijd wat hè :))

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:30

Kelly, hij gaat tegen druk in, hij wijkt er niet voor, dat maakt het lastig. En zodra je erachter gaat staan vertrouwd hij de persoon erachter niet dus gaat hij al helemaal niet naar voren, dat maakt het zo ingewikkeld haha!
Het naar de zijkant gaan doet hij eigenlijk ook niet, hij loopt er vrij recht op, het enige wat hij doet is weer terug rechtuit eruit lopen. Rambo is niet zo normaal als andere paarden :')

Dais, gefeliciteerd met je punten en mooie foto van jullie!
Kelly, ohnee nog niet genoeg ruimte dus :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Wat leuk, gefeliciteerd Dais! Mooie combinatie zijn jullie.

Ja Tarzan, dat deed dat paard wat bij mij toen zo moeilijk laadde ook..dat tegen druk inlopen. Ik denk als Rambo leert op jou te vertrouwen en stil te staan wanneer dat moet dat je al een eind verder kan zijn. Zou er ook een goede trailerlaad / grondwerk instructeur bij halen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

Dankjewel Elisa, met wandelen en alles zonder trailer doet hij dat ook, vertrouwen op mij en stilstaan als ik dat vraag, hij blijft ook rustig 5min naast mij stilstaan als ik dit vraag. Alleen met de trailer in het vizier is vertrouwen en luisteren nogal moeilijk :')

Komt vast goed! Hij krijgt vandaag weer een lymfedrainage behandeling en dan ga ik iemand regelen voor grondwerk :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Dat tegen druk in gaan is ook iets wat je met grondwerk (zonder trailer) al mooi kan trainen natuurlijk. Op zich is het wel verdomde handig als hij voor druk aan de kant wil :') En dat dan opbouwen naar trainen in de buurt van de trailer tot je op een punt bent dat je bij de klep kan trainen (maar volgens mij was dat eerder ook al ergens genoemd).
En inderdaad het voetje voor voetje. Dat doe ik met Lis ook als ze iets eng vind rondom te bak (ik heb nu roosters voor de paddock in de wei liggen en no way dat ze daar de eerste dag langs ging) en dan is het meestal snel over.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Elisa, Rio is ook een spanjaard inderdaad :j

Maartje, ben er ook nog niet overuit of het nou handig is hoor :D
Dinsdagavond weer naar buiten geweest. Maar mijn dochter is natuurlijk nog niet daadkrachtig genoeg eigenlijk en Rio is een schijtebroek, dus ben ik voorop gegaan met Alejandro. Maar ik heb nog niet echt een stuur of in ieder geval niet snel genoeg nog om snel opzij te gaan voor verkeer :')
Uiteindelijk is Rio verder voorop gegaan met begeleiding aan het halstertouw en ik er maar weer achteraan gesjokt met Alejandro .. relaxt was anders
Morgenmiddag wordt hij gereden en dan in de bak en los

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

oh ja dan is buiten misschien nog niet perse de handigste weg, zeker niet als je langs verkeer moet

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:28

Gefeliciteerd Dais!

Maartje, zal je altijd zien. Maar ik moet zeggen, ik ben 30 en heb er nog steeds last van _O- (maar dan ook echt cruciale dingen, dat je denkt, hoe dan?!)

Tarzan, dat achteruit rennen is inderdaad helemaal niet chill. Bij Cas ging het ook standaard fout als iemand direct van achteren probeerde te pushen, maar hij ging ook gewoon "uit", gelukkig niet rennen, lijkt me ook heel lastig. En wat maartje zegt, lekker gewoon vanaf de grond oefenen. Hier laatst was een trailerlaad topic, daar kwam een vrouw voorbij no cure no pay, maar wel belachelijk duur. Alle reacties waren wel echt lovend, ook van trauma paarden.

Milka, moet je veel langs verkeer? Ik stapte vaak daarna pas op, scheelde een hoop gedoe, ook omdat ik zelf altijd stress had "wat als hij nu ineens opzij springt" en aan de hand was het nooit meer dan een klein stapje. Komt vast goed met tijd en een leidpaard mee.

Elisa, ja ik denk het groeien inderdaad. En in sommige posities vind ik het ook weer heel erg mee vallen terwijl ik 5 seconde later denk, pff wel magertjes. Even een collage, hoop dat hij een beetje scherp is zo.

Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Hij is super verkeersmak, vandaar dat ik naar buiten ga met hem. Ze staan bij mij pal in het dorp en ik rijd op dit moment ook alleen nog maar door het dorp ivm hoofdzakelijk mijn kids die dan op Rio rijden. Die reageert nog veel te heftig op groter verkeer. Laat staan als we een tractor tegen komen in de polder
Ik heb dus zelf geen stress vanwege verkeer, maar merkte dat als ik voorop loop met hem hij maar zwabbert dan als ik achter Rio aan kan stappen

Zijn die foto´s allemaal van dezelfde periode? Zit inderdaad flink verschil in zo
Ik heb die van mij ook nog op vitalbix breed and grow staan. Rio was voornamelijk afgelopen herfst opeens erg schraal. Die ben ik toen fibrebeet bij gaan geven, heeft heel goed geholpen.
Alejandro vind ik ook wat schraal dus ben ze nu allebei weer fibrebeet aan het bijgeven. Zeker weer voor straks in de winter

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Dit zijn allemaal fotos binnen 24 uur ja :o
Maar wel pas 1.5 en flink aan de groei.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Ik vind het nog meevallen, schraal is beter dan te vet met opgroeien. Ze steken ook gewoon nog veel energie in het groeien. Maar als hij wel een dikke buik heeft/ krijgt en je de ribben ziet dan is het ook wijs om aan ontwormen te denken.

Milka, is hij nog niet goed doorgereden?

Ben benieuwd hoe hij zal reageren op de lymfedrainage Tarzan.

Havanna vind de trailer ook nog wel heel spannend. Soms als ze hoort dat hij aangekoppeld wordt dan bouwt ze al spanning op en als ik in de buurt van de trailer kom loopt ze er liever met een boog omheen haha. Maar ze laadt wel gewoon. :+
Dat zijn toch echt die Iberische karaktertjes volgens mij.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Elisa, die karakters mis ik wel :')
Fuego vond het ook doodeng maar liep wel braaf mee (na wat aanmoediging). En terug naar huis liep hij altijd zo mee erin. Bij hem was eruit juist een dingetje, maar dat vond ik minder erg dan helemaal niet kunnen laden _O-

Achja komt vast goed :D

Kelly, de 2 jarige van ons staat ook heel schraal, daar is ook niet tegenop te voeren :=
Ik ben ‘m nu musclefit van metazoa bij z’n normale voer ‘nt voeren in de hoop dat dat z’n bovenlijn wat aanzet.

Die 2 jarige komt trouwens weinig in de hand maar m’n vriend pakte die gisteren en liep zo met hem de trailer op _O- niet te filmen, paard wat mega hoog in het dressuur bloed staat is het meest relaxed paard en de Quarter is voor alles bang _O-

Wat fijn milka!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Haha zul je altijd zien.. :D

Ik kan me voorstellen dat je die karakters mist Tarzan, in sommige opzichten is dat toch net even wat makkelijker. Bij ons gaan/ gingen de paarden vaak wekelijks mee naar bos of andere accomodaties..daar worden ze vaak ook wel lekker trailermak van. Maar een trailer blijft voor een paard natuurlijk een heel onnatuurlijk ding.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:24

Heerlijk als ze elke week mee kunnen, dan leren ze vanzelf dat het normaal is hè.

Vandaag even geoefend en tadaaaa met wat geduld en wortels tot 3x toe tot zo ver erop gekregen :D

Afbeelding

Ik heb niet meer gevraagd dan dit, rijkelijk beloond en na eventjes wachten weer terug achterwaarts gezet.