Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

myrthe gefeliciteerd wat een knap ding ook <3

Kabayo lastig toch wat zorgen over Roza, ik snap het heel goed hoor. Hopelijk gauw alle stress weg en kan ze lekker bij jullie opgroeien met je twee prachtige kinders <3
Rémy lijkt inderdaad slagroom te krijgen haha, wat een heerlijk kereltje.

Hennos wat een geweldige fotos met je dochter en het veulen <3

Nieky1993 gefeliciteerd wát een knap getekend dametje zeg! Wauw

Lonniejj wauw ook al zo'n prachtig exemplaar zeg! Gefeliciteerd.

Pomski gelukkig valt het mee, dat is heel fijn.

Janinevv ik vind jouw merrie zooo knap he <3

Luna2006 Gefeliciteerd wat een dropje.

Spannend Elionora! Zal het dan toch eindelijk?

Hier vandaag dag 308, begint stiekem ook wel een beetje op te schieten. Volgende week dinsdag haal ik het birthalarm op.
Camera in de stal hangt goed nu, vandaag of morgen komt er een camera bij in de paddock zodat ik alle hoeken kan zien haha.

Haar uier begint echt op te schieten heb ik het idee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze begint het nu wel echt zwaar te krijgen, je ziet haar echt sjokken haha.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Spannend eillinora!
Cookiedough je weet zeker dat ze drachtig is?

Hier gaat het ook niet lang meer duren...

Afbeelding

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

wow ik was vergeten hoe snel het hier gaat als je een paar dagen niet meeleest!

Allemaal gefeliciteerd met de nieuwe veulens!

Ik las iets over calcium tekort bij de merrie van Hennos. Alles goedgekomen met de merrie? Weet iemand hier wat meer van?

Bij mijn merrie kwam het nageboorte er ook slecht af, dierenarts heeft uiteindelijk zelf los moeten halen omdat de prik niet hielp. Dit afpellen ging wel heel simpel, ze zij dat er een soort ophoping in zat waardoor hij niet verder ging maar zat niet meer vast. Maar toch gek dat de merrie hem er zelf niet af kreeg. Omdat het veulen gister eventjes met de hik stond en dat ook met calcium te kort te maken kan hebben las ik ben ik toch benieuwd of hier een verband is.

Heb meer merries drachtig en als het aan het voer ligt kan ik nu wellicht nog wat aanpassen.
Mijn pony's staan allemaal op Metazoa. Fitright, Digestfit en Musclefit. 1 van hen is gevoelig voor lucerne dus die krijgt geen musclefit maar extra van de andere 2. De merrie die net geveuld heeft heeft het meest nodig dus die kreeg al ruim voor de bevalling aanvullend merriebrok. Inmiddels staat zij op Metazoa en zo'n beetje 4kg merriebrok. Het is een merrie van 1.56 en heeft ook zonder dracht meer nodig dan de andere pony's. Ze krijgen alle ruim voldoende goede kwaliteit ruwvoer, maar deze merrie zo'n beetje onbeperkt. Alle 3 de pony's zien er goed uit, verharen goed en zitten volop in de appeltjes.

De merrie die over 2 weken is uitgerekend heeft echt overgewicht, staat dus nog niet op merriebrok. Wel grotere hoeveelheid Metazoa dan voorheen. De merrie die over 4 weken is uitgerekend heeft wel de neiging tot overgewicht maar ziet er nu prachtig uit. Zij kan slecht tegen lucerne dus krijgt ook geen merriebrok. Ik heb vaker veulens gekregen zonder specifieke merriebrok te voeren en nooit problemen gehad. Altijd gewoon goed gekeken naar de conditie van de merrie en daar voer op aangepast. Ik hou niet van zetmeel/suikerrijk voeren dus blijf als het even kan van de mainstream voeders weg.

Misschien dus gewoon toeval en niks aan de hand, maar door het bericht een paar pagina's terug toch benieuwd!

Bantu is inmiddels 2 weken en groeit als kool, mama heeft in elk geval genoeg melk met al dat eten *\o/*
Afbeelding

Bedankt voor het meedenken!

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Zighenya, wat een stoer ventje en behoorlijk flink al! <3 Ik heb zelf een beetje hetzelfde probleem met voeren met dikke IJslanders :P Ik heb ze normaal op marstal balancer staan als enige, tegen het einde van de dracht ga ik over op pavo merrie balancer, tweede jaar dat ik het zo ga doen en tot nu toe bevalt het prima. Merries zijn alsnog te dik maar komen niets tekort, veulens ook niet. Is je hooi getest? Dat helpt om tekorten daarin te zien en aan te vullen. Ik geef trouwens uit voorzorg vit E bij een maand voor veilig, zou helpen aan de nageboorte staan te voorkomen. Geen idee of dat echt zo is maar tot nu toe geen last daarvan gehad dus ik hou ze er maar lekker op :P

Jaydee, ohhh spannend! Binnenkort een veulentje voor jou zou je denken

Saul, dat schiet inderdaad al op! Mooi uiertje al! Ze ziet er goed uit <3

Paintlover, dat is voor een maiden zeker al aardig uier, ook al harsjes zo te zien? Dacht dat je ergens schreef dat haar hele familie vroeg ging, lijkt erop dat Frosty dat voorbeeld wil gaan volgen dan :D

Cookiedough, heb je het veulen wel eens voelen bewegen? Is soms lang geduld hebben maar uiteindelijk kan je het bij de meeste wel voelen zo rond het einde. Uier staat nog op standje leeg inderdaad, het is niet abnormaal dat merries overdragen, een van mijn merries is nu 347 dagen en ook nog geen uier ontwikkeling. Wel actief veulen dus bij haar zal het er ook vanzelf wel een keer uitkomen :')

Eilinora, jaaaaa eindelijk vooruitgang! Nu hopen dat ze je een fijn tijdstip gunt na al dat foppen..

Hier zouden de uiers wel wat beter verdeeld mogen worden. Tante Taart is 347 dagen en nog steeds mooi leeg, zacht uier :') Veulentje wel veel gevoeld en zij heeft ook last van de kleine dus die komt er vanzelf wel een keer uit zou je denken...
Afbeelding

Ice is gisteren ineens weer heel snel uier gaan ontwikkelen. Dikke oliebol, zelfs veel verschil tussen middag en avond, ze vulde echt rap door. Opzich heeft ze nu vergelijkbaar uier als vorig jaar met hetzelfde aantal dagen dracht maar nog steeds niet goed. Geen melk nog, vocht, en in theorie kan ze hier dus nog 2-3 weken mee rond lopen maar dat is alsnog te kort.
Ik ben weer begonnen met de antibiotica (Hippotrim) en de ontstekingsremmer ook weer iets omhoog. Uier is ietsje slanker dan gisteravond, in ieder geval niet bijgevuld, dus duimen duimen duimen dat het goed blijft gaan.

Even een vraag voor de placentitis lotgenoten. Ik twijfel een beetje over de voorgeschreven dosering van Regumate, wat krijgen die van jullie? Ze staat nu op 12ml Regumate Pig, over een paar dagen is die op en moet ze over op Regumate Equine, wat hetzelfde is alleen de helft zo sterk begreep ik. Volgens mijn DA moet ze dan 20ml van de Equine, lijkt me dat ze dan minder van de werkzame stof krijgt dan ze moet hebben of heb ik het fout?

Ze is 289 dagen en nu dus dit uier...
Afbeelding

Fenja is weer zeer rustig, uier ontwikkelt stilletjes door en ph zakt iets. Ergens voelt het bizar om voor die theezakjes te waken maar goed :o Is voor haar een serieus vol uier dit
Afbeelding

Afbeelding
Ph gisteravond ietsje gezakt
Afbeelding

Svala en Jona zijn beide ook eindelijk de 300 grens over, 303 en 302 dagen. Allebei rustig bezig.
Afbeelding

Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Hier ook even het weekend niet online geweest en meteen veel gemist.

Gefeliciteerd Luna!

Kabayo wat fijn dat Roza weer oke is! Zal echt een opluchting zijn! Ik heb er misschien overheen gelezen maar geeft de merrie al melk? Rémy is prachtig en ik wil hem. <3

Pomski gelukkig valt het mee!

Pfff Elionora! Wachten duurt zo lang...

Cookiedough Is de DA er al bij geweest om te enten en ontwormen voor de bevalling? Wat zei hij over haar dracht?

Zighenya ik voer mijn iets te dikke drachtige merrie 100 gram vitaminebrok, 100 gram merriebrok en dan krijgt ze nog een flinke hand Pavo easymix erbij, zij heeft ook de neiging iets te dik te worden maar ik wil haar niets tekort doen. Oh ja ik geef al een maand of anderhalf vitamine E selenium over het voer.

Iloortje begint nu eindelijk een beetje uier aan te maken (of wil ik het zien??), de DA moet toch komen voor de boostenting dus laat ik hem toch maar voor de zekerheid even naar haar kijken. Dat hele monnikspeper gebeuren blijft mij niet lekker zitten en speelt zich de hele tijd af in mijn achterhoofd.
Dit was 4 dagen geleden:

Afbeelding

En dit gisteravond:
Afbeelding

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

@lyona, mijn merrie is een goede 620 kg en krijgt 13 ml regumate equine ik kan even nakijken hoeveel werkzame stof deze heeft.
Ik vind de uier ontwikkeling wel zorgelijk bij jou merrie, is het ook hard?

Even na gekeken, in mijn bijsluiter staat 1ml/50 kg.
Als ik die van varkens omreken is die 1ml/36 kg ongeveer. (Ik haal deze bijsluiter van google dus ik weet niet of dat per land verschilt)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Trouwens iedereen gefeliciteerdmet de nieuw geboren veulens!

Ik leef een beetje onder de meeleessteen omdat ik t hier in en rondom huis/hondjes/paard nogal druk heb en dat met een lijf wat niet altijd fijn mee wil werken betekend dat ik vooral mn rust moet pakken dus niet elke dag hier incheck :=

@Lyona: stopjes noem ik ze.... echte harsjes zijn het (gelukkig) nog niet. Ze komt idd uit een lijn die erom bekend staan vroeg te gaan dus daarom zit ik er ook wel iets meer bovenop + maiden die vertrouw ik sowieso niet ;)

Vanmorgen was ph nog hetzelfde (boven de 7 volgens mn strip), brix weer wat gestegen (21 & 16.5%).

Vocht uit dr spenen is troebel aan het worden, gister was het nog helder gelig zeg maar. Vandaag nog wel gelig maar goed troebel en als het aan haar speen hangt ziet het er zo uit:
Afbeelding

Uier:
Afbeelding

Mn dametje ziet er imo top uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:00

Bedankt Lyona en Ania voor de reacties.

Lyona Vitamine E ga ik eens opzoeken! Als het idd helpt en zorgt dat ik niet op de merriebrok over hoef is dat een goede optie. Ons hooi testen wordt veel te kostbaar helaas. We maken duizenden balen van veel verschillende percelen. We hebben 35 paarden staan en kiezen er bewust voor ze niet van 1 partij te voeren. We zouden dan dus per stapel een analyse moeten doen en dat wordt veel te prijzig. Soms vraagt de fourage handel ernaar en hebben van die partij wel een analyse ;)

Ania ik ben dus niet zo'n fan van 'een beetje' merriebrok (of een ander mainstream voer) voeren. Ik zeg er gelijk bij dat ik ook maar een leek ben, maar deze brokken zijn volgens mij zo gemaakt dat je heel veel moet voeren voor de benodigde vitamines en mineralen, de rest is allemaal lekkermakers en anderszins opvulling. Als je maar een beetje voert kom je bij lage na niet aan de benodigde mineralen en vitamines en geef je wel wel extra suiker zetmeel die ze nou net niet nodig hebben. Maar nogmaals, ik ben geen kenner dus misschien zit ik er compleet naast.

Paint_Lover dat ziet er toch niet verkeerd uit, hoeveel dagen zit ze?

Als we toch allemaal tietenfoto's delen hierbij de dames op 315 en 299 dagen. Duurt nog wel even dus :o

Afbeelding
Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Lyona, ik begreep van mijn veearts dat ze bij placentitis ook een andere dosering aanhouden. Mijn merrie krijgt 24ml nu geloof ik (mijn vriend doet het momenteel ivm mijn bevalling haha).

Allemaal veulens geboren, gefeliciteerd!!

Interessant verhaal mbt calcium! Onze paarden krijgen hooi bij onze buren weg, die zijn helemaal into de juiste nutriënten voor hun koeien dus ga vanuit dat er genoeg inzit. Ze krijgen hier eigenlijk niet zoveel bix maar zal mij eens verdiepen of ze evt toch wat bij kunnen krijgen in de vorm van vitamine brok.

Iedereen bedankt voor de felicitaties nav de geboorte van onze zoon! Nu is het de beurt aan de paarden haha, Sisi zit nu op 296 en Truud op 254 dus schiet nu op. Uiers van de friesch lijken nu echt wel rustig te worden, volgende week weer controle. Ben benieuwd wat ze zeggen, toch wel spannend. Dacht je alle drama gehad te hebben :+

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Voor iedereen met merries die snel te dik worden, en daardoor niet zo veel voeren ( vaak dus te weinig) er zijn merrie muesli’s ( en balancers voor drachtige merries) op
De markt die laag zijn in suikers en zetmeel. Maar wel met de vitamines en mineralen die een drachtige merrie nodig heeft . Inderdaad vitamine E maar ook magnesium en calcium , zink en koper o.a.

Aan de nageboorte blijven staat kan aan vitamine E liggen maar het hoeft niet.

Wil je meer weten stuur maar pb, ik help graag

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

baudyh schreef:
Voor iedereen met merries die snel te dik worden, en daardoor niet zo veel voeren ( vaak dus te weinig) er zijn merrie muesli’s ( en balancers voor drachtige merries) op
De markt die laag zijn in suikers en zetmeel. Maar wel met de vitamines en mineralen die een drachtige merrie nodig heeft . Inderdaad vitamine E maar ook magnesium en calcium , zink en koper o.a.

Aan de nageboorte blijven staat kan aan vitamine E liggen maar het hoeft niet.

Wil je meer weten stuur maar pb, ik help graag

De moeite waard. Baudyh geeft leuk advies :o

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Zighenya ze is vandaag 310 dus moet nog even volhouden.

Hier krijgt Frosty cavalor probreed mix en daar doet ze het goed op, gelukkig wordt zij ook niet te snel dik...

Myrthee_

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

Lyona, die van mij moest met de placentitis 12ml. Gewoon de equine regumate.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Myrthee_ schreef:

Ook paard? Wat een verschil dan..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:25

Boelles schreef:
Myrthee_ schreef:

Ook paard? Wat een verschil dan..

Yes, paard a la 600 kg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:30

Hier een vitamine en mineralen poeder en gewoon merriebrok. Altijd gezonde (ook van binnen) paarden gefokt. Voeren op t oog en niet op ingrediënten lijstjes.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:40

Boelles heb jij de equine of pig?

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:00

IvankBacardi schreef:
Boelles heb jij de equine of pig?

Equine

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:07

Equine regumate was hier 1 ml per 50 kg.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Wowie Eli is de "kleine" ook eindelijk aan het spenen. :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

Zou het dan toch eindelijk?
Afbeelding
Afbeelding

abddanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:56

Iedereen gefeliciteerd met hun veulens. Wat een prachtige veulens zie ik voorbij komen.

Wat maken veel merries het weer spannend, die van mij had vanochtend ook heel klein beetje hars eraan hangen. Vandaag dag 331
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:17

Wij hebben 2 dagen mooie kleine harsjes gehad bij Rosa. Die zijn nu weer weg en het uier loopt weer terug.
Moedeloos word ik er van -O-
Iedere keer denk je, ja nu gaan we. Nee hoor -O-

Maar zo te zien zitten er wel weer wat veulentjes in het vat vannacht / de komende dagen *\o/* spannend hoor allemaal <3

Cookiedough3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:23

Dierenarts is erbij geweest en zegt veulen gevoeld te hebben.
Opvoelen liet ze helaas niet toe.
Spenen zien er nu zo uit lijkt wat bloed op te zitten. Haar tempratuur is 37.8 dus dat is verder allemaal prima en ze staat ook gewoon lekker paard te wezen Afbeelding

Cookiedough3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:25

Moet er wel even bij vermelden dat ze nog erg jong is en dat ze niet bewust gedekt is. Dit is voor ons een complete verrassing