Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 06:19

Leuke Audesta zo'n rit!

Oeps inderdaad Tarzan :')
Even een dingetje dus. Maar hopelijk staat hij er nu rustig bij!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:42

Misschien heeft hij slechte ervaringen Tarzan? Daarnaast is het ook eng zo'n rijdende dichte massa zonder andere paarden. Soms helpt het al heel erg om ze een paar keer met een ander ervaren paard mee te nemen. In ieder geval heb je een mooi doel zo. :+

De rest is lekker bezig, Star is braaf en Milka heeft Alejandro uitgeprobeerd. Smaakt het naar meer?

DGM

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:00

Agossie arme Rambo! Gelukkig uiteindelijk toch gelukt.

Fijn de buitenritten, dat mis ik echt!

Stalhouders (en ik) hebben Luci niet meer horen hoesten dus ik wacht het allemaal even af!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:02

Elisa, ik heb hem toen als 6 jarige gekocht en hij had er nog nooit op gestaan. Geen nare ervaring bij ons. De eerste 2x heb ik onze mini meegenomen inderdaad maar dat maakt niet echt verschil :+

Mooi doel om te oefenen wel ja :')

Hij stond vanmorgen rustig, heeft gegeten en gedronken dus komt goed <3

Afbeelding

Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:21

Achgossie die arme Rambo
Gelukkig staat hij nu wel lekker rustig

Elisa, smaakt zeker naar meer :j
Vanavond komt mijn inrijdster of meer doorrijdster inmiddels voor Rio en Alejandro, dus ben benieuwd hoe dat weer gaat

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:54

Het is ook echt extreem stoffig dus ik hoor veel mensen over hoestende paarden.

Goed trailerladen is ook echt een vak apart hoor. Ik pak ook regelmatig wat tips mee van vriendinnen die er gewoon superhandig in zijn. Kan ik iedereen aanraden om af en toe even mee bezig te blijven.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:21

Audesta, mocht je nog tips hebben hoor ik ze graag!!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:30

Clickeren! Iedere pas naar voren uitvoerig belonen en goed oefenen op wachten. Stapje naar achteren en weer naar voren. En ik heb vanochtend de voorstang eruit gehaald met oefenen. En eindeloos oefenen :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:52

Audesta schreef:
Clickeren! Iedere pas naar voren uitvoerig belonen en goed oefenen op wachten. Stapje naar achteren en weer naar voren. En ik heb vanochtend de voorstang eruit gehaald met oefenen. En eindeloos oefenen :+

Ik lees nog steeds mee, maar het ontbreekt aan de tijd om uitgebreid te reageren helaas.

Balen van Rambo z'n hoef, dat duurt lang voordat het eruit gegroeid is. Top dat je hem die tijd geeft. Mag je weer terug naar de pensionstal als het weer goed is? Dat had ik even gemist. Een fijne plek is moeilijk te vinden.

En wat betreft het trailerladen, clickeren heeft bij Xada ook wonderen gedaan!! Ze kwam in een freeze en niks drong meer door. Dus ik doe nu alle 'kunstjes' die ze kan in de buurt van de trailer en wat Audesta zegt elke pas naar voren belonen. En nu rent ze er in!!
Voorstang doen wij ook eruit.

Overigens heb ik haar op die manier ook onder de tuinslang gekregen, ze had daar een wat minder goede ervaring mee (en ik ook). Iemand zou even helpen en die zet een brandslang op vol vermogen op haar en hield niet meer op. Nou, ze wilde er daarna nooit meer in de buurt komen.. dus dat was goede hulp 8)7 (even voor de duidelijkheid: ik had hier niet om gevraagd en gezegd klein beginnen).
Maar nu kan ze er echt van genieten, zo fijn en trots dat ik dat voor elkaar heb gekregen.

Verder saaie update over Xada, het gaat goed, ze ziet er supergoed uit en staat heerlijk veel buiten en krijgt lekker veel hooi. Die eet echt veel haha. Poepen kan ze ook goed.
We zijn heerlijk aan het rijden!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:18

Audesta schreef:

Staleigenaren hebben hem ook niet meer horen hoesten dus ik wacht gewoon even af!

Trailerladen is hier ook met beloning. Met een clicker ben ik niet zo handig maar ik denk ook dat je alles klein moet houden zodat je doel behaald wordt en je ook positief afsluit.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:48

Audesta schreef:

Goed trailerladen is ook echt een vak apart hoor. Ik pak ook regelmatig wat tips mee van vriendinnen die er gewoon superhandig in zijn. Kan ik iedereen aanraden om af en toe even mee bezig te blijven.

Gek genoeg hier geen last van hoesten, terwijl mijn verzorgpaard asthma heeft. Maar vond het vanavond ook extreem stoffig.

Ah naar _Tarzan dat de verhuizing zo rampzalig ging. Gelukkig staat ie er alweer wat beter bij vandaag!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:12

Tilmar, ik heb inderdaad aangegeven weer terug te willen komen en zodra ik weer kan, kan ik gewoon bellen, hij zei al, ik heb altijd wel een stal voor je vrij, heel fijn!

Clickeren, daar ben ik ook niet handig mee maar ik ga mij eens verdiepen haha! Ik heb nu wel alle stapjes vooruit beloond met een brokje maar helaas :') z’n angst wint het helaas, zo sneu eigenlijk! Is ook niks uit frustratie gedaan ofzo alleen na 3 uur waren we er klaar mee en hebben we de DA maar gebeld :')
Hulde aan m’n DA dat hij op zondagavond is gekomen en hem ook nog mee erin getild heeft! Is dezelfde da die op mijn verzoek Fuego op zondagavond is komen inslapen, goud waard dus! :D

Ik wil wel sowieso iemand laten komen om meer te leren grondwerken, wie weet kan diegene mij ook helpen met het stukje trailerladen.

DGM, fijn dat hij niet meer hoest! Het is ook wel erg stoffig overal.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 07:58

@Tarzan, ik kan je Florence Faber van harte aanraden! Zowel voor trailerladen als voor grondwerk les.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:13

Waar zit zij? Ik woon namelijk helemaal in het zuiden

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:20

_Tarzan schreef:
Waar zit zij? Ik woon namelijk helemaal in het zuiden

Ze woont in Wernhout, dus ook zuiden. Maar komt wel op veel plekken. Is echt aan te raden ook voor instructie.

Ze krijgt elk paard met rust de trailer op en leert vervolgens de eigenaar hoe dit te doen. Het is geen trucje, maar echt vanuit het paard lezen en grondwerk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:01

Ik heb even gekeken maar ik zit nog vele malen zuidelijker, het zuidelijkste puntje van Nederland. Wernhout is nog 2 uur van hier vandaan :=
Maar ik ga haar eens opzoeken!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:23

Wat fijn zeg dat dat kan Tarzan!

Clickeren ben ik ook niet zo goed in, maargoed hoor er wel hele goede verhalen over!!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:45

Ik zal eens vragen of mijn instructie iemand in zl kent.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:11

Ah nee zo ver zuid ken ik helaas ook niemand :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:17

Het zuiden is voor mij écht het zuiden, Nederland heeft nog een smal stuk naar het zuiden toe en daar het zuidelijkste puntje van dus :')

Jolmer, ja heel fijn! Ik heb ook niks te klagen over de stalling waar ik stond, ik stond er heel graag. Alleen nu ik toch niks kan bespaar ik de centjes liever :+

Donderdag krijgt Rambo weer lymfedrainage, misschien weet zij nog iemand voor grondwerk!

Volgens mij heeft Rambo het wel naar z’n zin thuis <3
Afbeelding

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:25

Afbeelding

Kijk ons knappe paard vandaag! Ze ging zo fijn met Lot en ondanks dat ze echt moe was op het einde, bleef ze alles geven.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:08

Hier wordt momenteel ook gehoest her en der, ik zit met smart te wachten op de regen

Milka wat lekker, en meteen naar buiten ook!

Jolmer ook lekker 'thuis' aan het rijden, fijn dat ze zo goed gaat!

Tarzan had een lastige verhuizing met Rambo, maar hij heeft het zo te zien goed naar zijn zin. Je hebt iig een werkpuntje :=

Tatyana ze lijkt er wel lol in te hebben ook!

Hier loopt alles even over, puber die start op de middelbare en wat begeleiding nodig heeft, ander kind niet goed in zijn vel, gedoe op werk, Lis die niet lekker gaat, de rijbak te stoffig dus mijn hoofd heeft ook geen afleiding. Ik wil gewoon even een nieuwe week ofzo

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:02

Reset knop zou leuk zijn he.

Komkommertijd is hier ook weer voorbij dus razend druk op het werk met allerlei leuke nieuwe opdrachten in het verschiet. Maar krijg er wel mijn adhd brein van hahaha.

Ik heb zelf ook last van het stof. Kriebelhoest en kriebelkeel. Iets zuidelijker waar ik net was regende het. Jaloers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:33

Ik ben blij dat wij sproeiers hebben in de bak, maar de paddock is ook heel stoffig. Gelukkig gaat het volgens mij vanaf morgen weer regenen.

Jammer dat het niet zo wil allemaal Maartje.

Leuke foto Tatyana!

Tarzan, hij ziet er lekker ontspannen uit. Zijn eerste reactie is natuurlijk altijd angst. Eigenlijk moet hij jou zo gaan vertrouwen dat als jij zegt dat het goed is, dat het goed is. Hopelijk vind je iemand die kan helpen.

Tilmar, fijn dat Xada zo goed gaat! Ben wel weer benieuwd naar beeldmateriaal. :-)

Milka, is Rio ook een Spanjaard? Fijn om er hulp bij te hebben.

Wij laden ze meestal met het schot opzij en twee longeerlijnen. En dan kunnen we na een tijdje de lijnen weghalen en als alles heel goed bevestigd is hoeft het schot ook niet meer opzij. Maar wel opbouwend, dus eerst een paar keer laden, laten staan zonder stang dicht, eten geven, goed achteruit en er weer in etc. En pas rijden als dat allemaal goed gaat.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:48

Het probleem bij Rambo zit ook nog eens bij dat hij tegen druk in gaat. Normaal als je een paard van achter 'drijft' of de longe erachter doet gaat hij naar voren. Bij Rambo werkt alles andersom, hij gaat juist naar de druk toe dus van achteren kun je helemaal niks doen. Longeerlijn erachter werkte niet, ging hij alleen maar tegenin duwen.
We hebben hem nu eerst zelf laten snuffelen en toen het eerste voetje op de klep stond, de voorhoeven voetje voor voetje naar voren getild. Dat ging goed, geen stress, rust alleen wat spanning.
Alleen zodra je achter hem bezig wilt schiet hij naar achteren. Dus het schot terug zetten, stang erachter en klep dicht zijn nogal een uitdaging := Alles wat achter hem gebeurd vind hij gewoon doodeng.

We hebben dan ook gezorgd dat hij niet al te veel stress ervan heeft gekregen en vonden sederen wel even een handige en slimme oplossing :Y)

Maar Rambo is helemaal zen nu en heeft z'n draai helemaal gevonden op de wei, heerlijk om te zien <3

Balen Maartje, hopelijk snel weer kunnen afschakelen! :(:)