Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:12

Ik heb een onbeleerd paard gehad met zeer ernstige Kissing spines. Kliniek gaf toen zelf ook aan dat er zeker een genetische component was maar dat dit nog verder onderzocht werd. Dit is al meer dan 10 jaar geleden. Ik denk dat er veel meer bekend is dan wij te horen krijgen hoor.

denisesilver

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:16

De pest eigenlijk dat er zo gruwelijk veel geld in, met name de hengsten, omgaat. Ik denk dat zo'n vermoeden als het achterhouden van informatie veel minder van toepassing is bij bijvoorbeeld koeien. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:20

Denver drukt wel zijn stempel want de veulens lijken veel op elkaar.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:49

janderegelaa schreef:
Kathleen_vW schreef:
Helemaal eens. Hoor ook regelmatig dat er gefokt wordt met merries met een slechte rug, moeilijk karakter, slechte voeten, moeilijke mond. Zowel naar hengsten als merries dient kritisch gekeken te worden. Ja, er word bij het KWPN en onder de hengstenhouders nog te veel onder de pet gehouden, en ja, ik vind het bizar dat rug foto's nu pas in de beoordeling meegenomen gaat worden. We hebben gewoon niet alle informatie, maar tegelijkertijd is nog niet altijd bekend welk gen voor welke afwijking zorgt (bv. kissing spines, wat ook een erfelijke factor heeft).

Kijk maar naar PSSM, want ik hoor menig fokker nog steeds zeggen dat dit bij alleen bij koudbloeden voorkomt, terwijl er al degelijk paarden na overlijden door een spierbiopt de diagnose PSSM hebben gekregen. Waaronder een goedgekeurde hengst die veel terug te vinden is in Nederlandse dressuurstammen.

Genetica is zo complex. Kwaliteit bewaren en verbeteren kan alleen maar als iedereen met z'n verstand naar een paard kijkt en open staat voor nieuwe technieken, ook al vormt dat in eerste instantie een bedreiging. Ja, daarmee moet je in generaties denken, maar beginnen met goed materiaal is wel essentieel.

Ik vind dat je ook de naam van die hengst moet noemen.

Ik heb je een PB gestuurd. Ik ben het met je eens, maar heb ook geen zin in beschuldigingen van laster, o.i.d.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:33

Heeft iemand hier wel eens een veulen gehad met hele kromme/stijve voorbenen?

Vanochtend vroeg geboren met hulp van de dierenarts, want de benen lagen niet vooraan. Bleek dus dat de benen niet kunnen strekken.

Veulen en merrie doen het allebei super. Kerrie laat zich goed melken en veulen drinkt goed. Dierenarts heeft een injectie met oxytetracycline in de ader gegeven, dat zou in 24 effect moeten hebben op het strekken van de pezen. Veulen kan voor dus nog niet staan nu.

Iemand ervaring mee?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:18

_Roxanne schreef:
Heeft iemand hier wel eens een veulen gehad met hele kromme/stijve voorbenen?

Vanochtend vroeg geboren met hulp van de dierenarts, want de benen lagen niet vooraan. Bleek dus dat de benen niet kunnen strekken.

Veulen en merrie doen het allebei super. Kerrie laat zich goed melken en veulen drinkt goed. Dierenarts heeft een injectie met oxytetracycline in de ader gegeven, dat zou in 24 effect moeten hebben op het strekken van de pezen. Veulen kan voor dus nog niet staan nu.

Iemand ervaring mee?

Ja, paar keer zelfs al maar 1tje was wel heel extreem :)
Je hebt denk ik mijn gsmnummer wel. Heb wel wat voor en na video's, moest je die graag zien voor je gemoedsrust :Y)

Hebben haar op 2weken laten controleren id kliniek. Vanaf bepaalde graad qua hoek, spalken ze.

Maar ze heeft toen in totaal 2 spuiten gekregen en vanaf dag 1 moet je eigenlijk zelf haar benen manueel stretchen paar x/dag.
Is helemaal goedgekomen

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:48

Ja Roxanne, ik heb dat 2x meegemaakt.
1ste keer was extremer, die heb ik naar de kliniek gebracht voor intensieve opvolging. Daar heeft hij ook infuus gehad 2x, fysio maar moest uiteindelijk toch gespalkt worden. Let wel dat ze beide benen spalken, het goede beentje was namelijk scheef gaan groeien. En het slechte been stond uiteindelijk recht. Paard is nu 4 en hebben het niet meer goed recht gekregen.
2de x is het verholpen met 2x infuus, bleef wel erg in de knieen staan maar 24/7 uiteindelijk op het land heeft wonderen verricht.
Je kan mij ook PB sturen mocht je meer informatie/foto’s willen zien.
Succes en sterkte!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:02

Als ze heel er stijl. Met knieën naar voren staan kan er een infuus gegeven zodat de pezen rekken. Advies Hier was voor op hardere bodem. Betert het niet dan infuus. Bij mij is het altijd zo goedgekomen. Maar in extreme gevallen zal infuus nodig zijn

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:58

Zo snel mogelijk een infuus met Oxytetra. Kan ook met een grote injectiespuit. Uiteraard heeel langzaam leegdrukken.
Een paar keer meegemaakt en altijd een goed resultaat. Maar wacht niet te lang.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:08

Hier ook meegemaakt. Niet met een infuus maar inderdaad met spuiten in het bloed. Veulen een roesje. Paar x gebeurd en het kwam goed.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:12

Ik vind dit wel interessant, komt dus best vaak voor. Hebben jullie meerdere veulens met dit probleem uit dezelfde merrie gehad?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:08

Verschillende merries, wel vaak bij grote veulens

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:26

Oxytetra heeft ze binnen een uur na de geboorte al gehad. Ik lees hier dat jullie het ook vaker dan 1x geven, maar mijn dierenarts geeft aan bang te zijn voor nierschade. Wat zeggen jullie dierenartsen daarover?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:22

Meestal 2x geeft onze DA het

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:08

Hier ook een keer een veulen gehad met dat probleem. Injectie gekregen , 1 beentje werd heel snel recht, andere duurde iets langer.
Zelf heel veel rek oefeningen met gedaan met de beven, aantal keer per dag .
Zodra ze stevig genoeg op haar benen stond 3 a 4 keer per dag naar buiten gedaan. Niet te lang want als ze moe werd dan klapte ze weer een soort door haar benen. Is helemaal goed gekomen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:26

Ken het bij een Shetlander die volgens mij met alle vier de benen in de spalken heeft gestaan. Is helemaal goedgekomen. Heb het ook weleens bij een kalf gezien. Infuus gehad en wat therapie en dat is ook helemaal goed gekomen.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:15

Veulenspam van onze Vin (Dynamic dream x ampere x scandic)

Hij is enorm, morgen 3 weken oud
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:27

Gefeliciteerd met alle nieuwe veulentjes weer!!

Hier dan ook maar wat veulen spam van Voscar (de bruine) en Vera (de zwarte) <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:05

Wat een leukerds

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:16

Knappe veulens alle drie!

Ben alleen alweer kwijt wat de afstamming was van die laatste twee. :o

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:06

Oh oops had ik er niet bijgezet inderdaad. Misschien ook helemaal niet interessant voor jullie aangezien ik in de US fok met KWPN-NA gekeurde hengsten… Maar hier voor het geval iemand het wel leuk vind :P

De zwarte is Pharaoh x Gaudi x UB40, en daarmee een gelderse (Pharaoh is Koning (Bordeaux) x Parcival), en Gaudi is Totilas x De Niro).

De bruine is Oscar (Benicio x Krack C) x UB40

Dit zijn ze:

Afbeelding
Oscar

Afbeelding
Pharaoh

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:24

Hoi allemaal

Wat een leuk topic!

Na jaren afwezig te zijn geweest nu weer wat meer op bokt te vinden.
Sinds kort heb ik een mooi Dutch Dream veulen uit een For Romance merrie.
Ze doen het beide erg goed en we willen dit jaar toch nogmaals gaan dekken.
Ik zelf ben bij Arjan Bekkers geweest en bij stal Brinkman voor de hengstenshow.
Dus dit topic heb ik even een behoorlijk stuk teruggelezen ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:10

Mooie hengsten, vooral die Oscar spreekt me qua type erg aan. Dankjewel Libera.

Leuk Jolieka, willen jullie terug dekken met Dutch Dream?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:46

Hier gaat het ruk.

Veulen heeft gisteren een tweede injectie oxytetra in het bloed gehad en gaat vooruit, maar kan nog niet voldoende strekken om te staan. Krijgt ieder anderhalf uur de fles en dan stretchen we ook de benen. Is nu nog te krom om te spalken…

Om de merrie maak ik me echt zorgen. Ondanks (veel) medicatie blijft ze rond de 39.3 hangen, eet en drinkt nauwelijks, mest niet en geeft duidelijk aan pijn te hebben. Ze heeft een stukje endeldarm eruit geperst met de bevalling, maar die dag heeft ze nog gemest. Gisteren is ze gespoeld en heeft ze parafine gehad. Geen idee wat we nog meer kunnen doen.

Dierenarts is onderweg, maar ik ben erg bang dat we ze allebei gaan verliezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:02

_Roxanne schreef:
Hier gaat het ruk.

Veulen heeft gisteren een tweede injectie oxytetra in het bloed gehad en gaat vooruit, maar kan nog niet voldoende strekken om te staan. Krijgt ieder anderhalf uur de fles en dan stretchen we ook de benen. Is nu nog te krom om te spalken…

Om de merrie maak ik me echt zorgen. Ondanks (veel) medicatie blijft ze rond de 39.3 hangen, eet en drinkt nauwelijks, mest niet en geeft duidelijk aan pijn te hebben. Ze heeft een stukje endeldarm eruit geperst met de bevalling, maar die dag heeft ze nog gemest. Gisteren is ze gespoeld en heeft ze parafine gehad. Geen idee wat we nog meer kunnen doen.

Dierenarts is onderweg, maar ik ben erg bang dat we ze allebei gaan verliezen.

Och jeetje, dat klinkt niet goed. Kan je ze vervoeren of lukt dat niet? Anders zou ik ze meteen naar een kliniek brengen.