Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:03

KahluaB schreef:
Painted Black(643 nakomelingen uit 19 jaar beschikbaar)
DR index 176
Contango (645 nakomelingen uit 28 jaar beschikbaar) DR index 151

Deze wist ik zo ,en er zijn er zo vast meer.

1. dit zijn niet weinig nakomelingen... Contango heeft er in de USA ook nog heel wat meer gedekt en waarschijnlijk veel meer nakomelingen dan 645.
2. dit zijn niet echt ondergewaardeerde hengsten die nooit aan het dekken zijn gekomen. Hebben allebei een predikaat!!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:19

Mee eens, zowel Contango als PB vind ik geen ondergewaardeerde hengsten.
En PB is ook nog eens op latere leeftijd goedgekeurd.

Op basis van die foto van Kimberley, vind ik het geen gemiste kans ;-)

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:21

Kimberley dekte niet vanwege zijn karakter en rontgen rapport
Fokkers zijn niet gek
Ik zie dan ook helemaal niks in deklimieten en andere flauwekul

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:21

JeanneV schreef:
KahluaB schreef:
Painted Black(643 nakomelingen uit 19 jaar beschikbaar)
DR index 176
Contango (645 nakomelingen uit 28 jaar beschikbaar) DR index 151

Deze wist ik zo ,en er zijn er zo vast meer.

1. dit zijn niet weinig nakomelingen... Contango heeft er in de USA ook nog heel wat meer gedekt en waarschijnlijk veel meer nakomelingen dan 645.
2. dit zijn niet echt ondergewaardeerde hengsten die nooit aan het dekken zijn gekomen. Hebben allebei een predikaat!!

Als je naar ratio kijkt naar het aantal jaren dat ze beschikbaar zijn is het best weinig.
Contango werd al snel afgeserveerd als te gewoon, en werd naar de VS verkocht.Op latere leeftijd begonnen zijn nakomelingen op te vallen.

Dat predikaat hebben ze gekregen omdat hun nakomelingen ver bovengemiddeld presteren.
Hengsten als Jazz,Ferro ,Krack C Gribaldi hebben vele malen meer nakomelingen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:22

JeanneV schreef:

Als vervolg hierop, welke veeldekkers hebben geen predikaat of zijn echt door de mand gevallen?

Voor mij als beginnend fokker geven die cijfers wel hou vast. Wat zie ik en hoe beoordeeld de jury dat? Ik vind het al moeilijk zat om objectief naar m'n eigen paarden te kijken, ik kan ze volledig afzeiken en als ik hetzelfde filmpje een half jaar later zie, viel het allemaal best mee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:24

Volgs mij zijn het ook vooral de dressuurhengsten waar jonge dieren veel dekken, bij de springers is dat niet.
De jonge hengsten vind ik ook helemaal niet zo ‘goedkoop’.

Die contango kon het zaad ook niet meet van exporteerd worden omdat die , die ziekte had toch? Anders had hij ook in EU nog wel meer nakomelingen gehad.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:30

Ik zou me niet uitsluitend baseren op die amateuristische en op het verkeerde moment genomen foto van een oudere hengst die toen heel fris was. Hij heeft niet veel gedekt en in verhouding best wat sportpaarden op hoger niveau incl. GP gegeven, dus het is in elk geval 'een voorbeeld van'. Of het al dan niet een gemiste kans was, weet ik niet.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:35

Marjolein schreef:
JeanneV schreef:

Als vervolg hierop, welke veeldekkers hebben geen predikaat?

Krack.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:35

Is Charmeur dan zo'n veel dekker die het niet waar maakt?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:39

Hij had in 2018 verreweg de meeste nakomelingen in de Z of hoger, maar ook de meeste nakomelingen van zijn leeftijdsgenoten.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:39

Tuschinski en Sandreo hebben ook nogal wat gedekt...je vindt uit zoveel dekkingen altijd wel een goeie... denk alleen niet dat dit de grote verervers zijn. Niet elke jaargang heeft een Johnson en ook nog een Vivaldi in zich.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:44

_Lorette_ schreef:
Ik zou me niet uitsluitend baseren op die amateuristische en op het verkeerde moment genomen foto van een oudere hengst die toen heel fris was. Hij heeft niet veel gedekt en in verhouding best wat sportpaarden op hoger niveau incl. GP gegeven, dus het is in elk geval 'een voorbeeld van'. Of het al dan niet een gemiste kans was, weet ik niet.

Kimberly heeft een dr index van 106 niet heel bijzonder dus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:45

Oehlala schreef:
Volgs mij zijn het ook vooral de dressuurhengsten waar jonge dieren veel dekken, bij de springers is dat niet.
De jonge hengsten vind ik ook helemaal niet zo ‘goedkoop’.

Die contango kon het zaad ook niet meet van exporteerd worden omdat die , die ziekte had toch? Anders had hij ook in EU nog wel meer nakomelingen gehad.

Contango is in Amerika EVA besmet geraakt. Reden van weinig dekken is gewoon omdat ze bijna allemaal verrot waren op de foto. Zo uit mn hoofd zit bij de 7 laagst gescoorde hengsten op D-OC een stuk of 5 met Contango bloed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:46

KahluaB schreef:

Toch wel echt veel minder gebruikt dan Painted Black of Contango. Ik dacht dat je op hengsten doelde die niet veel hadden gedekt, maar wel relatief veel sportpaarden hadden gegeven.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:47

Oehlala schreef:

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
De Dalhoeve heeft (of had?) DV sperma van Contango.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:48

Marjolein schreef:
JeanneV schreef:

Als vervolg hierop, welke veeldekkers hebben geen predikaat of zijn echt door de mand gevallen?

Voor mij als beginnend fokker geven die cijfers wel hou vast. Wat zie ik en hoe beoordeeld de jury dat? Ik vind het al moeilijk zat om objectief naar m'n eigen paarden te kijken, ik kan ze volledig afzeiken en als ik hetzelfde filmpje een half jaar later zie, viel het allemaal best mee.

Krack C heeft geen predikaat en de simpele reden daarvoor is dat zijn nakomelingen zo gewild waren dat ze de hele wereld over gingen.En KWPN gaat buitenlandse nakomelingen pas meetellen als ze FEI lopen. Of je moet de sportstand zelf doorgeven.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:49

_Lorette_ schreef:
KahluaB schreef:

Toch wel echt veel minder gebruikt dan Painted Black of Contango. Ik dacht dat je op hengsten doelde die niet veel hadden gedekt, maar wel relatief veel sportpaarden hadden gegeven.

Een index wordt naar ratio berekend(% vd nakomelingen dat goed presteert in de sport)
Ook kwa ext en beweging heeft hij matig vererfd.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:01

janderegelaa schreef:
[
Contango is in Amerika EVA besmet geraakt. Reden van weinig dekken is gewoon omdat ze bijna allemaal verrot waren op de foto. Zo uit mn hoofd zit bij de 7 laagst gescoorde hengsten op D-OC een stuk of 5 met Contango bloed.

Allemaal verrot?!Dat is dus niet waar.
Apache geeft ze ook niet zo gezond,en zo zijn er meer.... dat kun je opzoeken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:04

KahluaB schreef:

En wel 336 KWPN geregistreerde nakomelingen. Die andere Cabochon zoon Turbo Magic heeft er maar 136 ondanks een dr index van 144.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:24

KahluaB schreef:
Oehlala schreef:

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
De Dalhoeve heeft (of had?) DV sperma van Contango.

Dat is van voor de export denk ik.

Ah bedankt Jan voor de aanvulling, dat wist ik niet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:32

Voor elke ranking valt wat te zeggen. Zowel voor als tegen. Sandreo stond in 2018 vierde op de Horse telex Worldranking. op basis van het % van de nakomelingen die internationaal lopen. Dat waren er 14. Zijn oudste nakomelingen, nog uit zijn NRPS tijd, waren toen 13. Blijkbaar fokte hij nog niet zo slecht.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:45

Deklicenties lijken heel mooi maar werken niet in een internationale fokkerij. Bij Friezen is er maar één stamboek. Dat heeft een monopoliepositie. Dan kan het blijkbaar wel. Maar wil je dat wel? Om met je derde keus hengst te gaan dekken omdat je niet als een haas er bovenop zit en na goedkeuring een aantal dekkingen van de verrichtingstopper weet te reserveren? Vraag is dan ook of die dekkingen wél bij de juiste merries terecht komen.

De beste dekbeperking is dat sommige bejubelde toppers na een paar jaargangen toch een beetje veel tegenvallen met hun nakomelingen.
Meestal klopt het beeld wel dat een hengst geeft in het v.o en daarna in de sport.
Dat beeld staat wel op je eigen netvlies en hoeft zeker niet gelijk op te gaan met de cijfers en rapporten die de stamboeken publiceren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:49

Lancet was ook geen veeldekker, en heeft het in de fokkerij en sport uiteindelijk ook leuk gedaan..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:50

Vulina schreef:
Lancet was ook geen veeldekker, en heeft het in de fokkerij en sport uiteindelijk ook leuk gedaan..

Die heeft inderdaad wel een aantal goede uitschieters gegeven.
Kijk bv ook naar Uzzo, en dat uit een redelijk spring gefokt lijntje.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:53

Ziesto, gotcha utopia 2de vader, en onze eigen WK merrie Randy-Star niet te vergeten :P Zij liep lichte tour, en een volle zus (ook een lancet) GP.