Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:11

Ben sowieso wel benieuwd naar zijn eerste jaargang straks op de HK. Vind het een bloedmooie hengst maar ben toch wel benieuwd of hij zijn sprongen door vererft. In ieder geval komt hij bij een goede ruiter terecht dus ik verwacht er nog wel wat van te gaan horen in de sport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:06

Phonix

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:51

Die proud James kan wel fokken. Heb ook een andere gezien die mega kunt lopen. Was volgens mij hier ook gedeeld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:21

Phonix schreef:
Die proud James kan wel fokken. Heb ook een andere gezien die mega kunt lopen. Was volgens mij hier ook gedeeld.

Techniek in de benen is heel goed. Heb het idee dat dat bij de moeder vandaan komt. De merrie moet wel een goede lengte in de rug hebben, de meesten zijn erg beknopt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:08

Jameson..blijf ik vanaf. Ook van zijn zoons. Wat de meeste fokkers al wisten werd ook bevestigd door verschillende zadelmak makers in "Tuig en Leer"
Ik neem het het KWPN ook kwalijk dat ze ziende blind en horende doof zijn gebleven om niet pro-actief te selecteren en in hun eigen waarheid verstrikt raken.
Een uitzondering zou Proud James kunnen zijn maar ik kijk toch maar liever de kat uit de boom.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:31

misterA schreef:
Jameson..blijf ik vanaf. Ook van zijn zoons. Wat de meeste fokkers al wisten werd ook bevestigd door verschillende zadelmak makers in "Tuig en Leer"
Ik neem het het KWPN ook kwalijk dat ze ziende blind en horende doof zijn gebleven om niet pro-actief te selecteren en in hun eigen waarheid verstrikt raken.
Een uitzondering zou Proud James kunnen zijn maar ik kijk toch maar liever de kat uit de boom.

Wat zeiden de zadelmak makers ervan?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:37

Dat het de ergste hengst was om zadelmak te maken omdat die vandoor ging.

Ik vindt het moeilijk. Ik wilde misschien Vuelta gebruiken maar zijn vader aan de moeders kant is Furst Jazz, en die gebruik ik liever niet in de fokkerij. Zijn nakomeling zijn alles behalve makkelijk. Terwijl de zadelmak maker van Vuelta zei dat het de makkelijkste hengst was dat ze in langere tijd heb gehad.

De zadelmak makers noemde ook Everdale, dat die echt ontzettend moeilijk was met inrijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 11:54

ik heb met Pride gedekt, kan best nog wel wat op een aanmerkingen vinden, maar ik wil op karakter geen concessies doen en denk dat hij ook veel kan toevoegen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:00

De Jameson dat wij gefokt hebben en als veulen verkocht hebben wordt nu als 5jarige ondertussen gereden door een Zweedse amateur met een pak meer centen dan talent, en dat doet hij doodbraaf...

Was als veulen wel een serieus handje vol... die beet dat het een lieve lust was en was echt niet onder de indruk van een serieuze klap op z'n bek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:01

Phonix schreef:
Dat het de ergste hengst was om zadelmak te maken omdat die vandoor ging.

Ik vindt het moeilijk. Ik wilde misschien Vuelta gebruiken maar zijn vader aan de moeders kant is Furst Jazz, en die gebruik ik liever niet in de fokkerij. Zijn nakomeling zijn alles behalve makkelijk. Terwijl de zadelmak maker van Vuelta zei dat het de makkelijkste hengst was dat ze in langere tijd heb gehad.

De zadelmak makers noemde ook Everdale, dat die echt ontzettend moeilijk was met inrijden.

Uiteindelijk kwam het sensibele van Jazz nakomelingen ook niet van Jazz maar via zijn moeder van Ulster.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:17

Ik weet dat Ulster zijn nakomelingen bekend stonden als lastig, maar sensibel is nieuw voor mij. Herken het dan ook niet. Vergeet ook niet dat er in Jazz zijn moederlijn Amor zat.

Een karakter moet ook bij de persoon passen denk ik, sommige kunnen lezen en schrijven met bepaald bloed en anderen weer niet. En sommige hengsten zijn wel wat moeilijker, zit dan nog wel een verschil tussen sensibel, brutaal, heet of wat anders.

Ik vind het veulen erg knap lopen in ieder geval. :-)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:42

janderegelaa schreef:
misterA schreef:

Wat zeiden de zadelmak makers ervan?

https://www.youtube.com/watch?v=AXFqs-mRddE

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:43

Mijn Everdale is poepiebraaf, zowel met inrijden als nu nog steeds, maar het is wel een paard waar je niet bij door moet blijven gaan. Eentje die je heel erg in haar waarde moet houden. Die hengst van Essie op bokt is ook zo'n braaf dier.

Maar goed, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. En het ligt er soms ook aan wat er van ze gevraagd wordt en hoe.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:06

tja als je een adrenalinerush krijgt als je na al het bokken nog boven zit, dan kan ik mij wel voorstellen dat sommige paarden daar echt heel slecht op gaan en dat voor langere tijd aanhouden eer er toch voldoende vertrouwen is in het rijden. Zelf zou ik niet met Jameson dekken, omdat ik vind dat hij teveel strooit.

Echt een goed veulen hierboven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:14

Ik heb ook echt hele simpele en kleine Jamesons gezien. Ben er niet echt kapot van.
Proud James is wel echt heel gaaf en lijkt ook heel goed te fokken. Erg leuk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:56

Ik vind de volwassen nakomelingen van hem over het algemeen gewoon lelijk :+

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:57

Een fokker denkt in generaties, kijkt terug op wat hij heeft gezien en ervaren. Daarmee kan hij verder de toekomst tegemoet. De genen nemen de nakomelingen mee. Soms duiken ze pas op na een paar generaties. En wat te denken van alle (verknipte) merries die niet te rijden zijn? Je kunt er altijd nog mee gaan fokken. Weer een bak foute genetica in de populatie waar een fokker op zoek moet naar compensatie.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:10

Helemaal eens. Hoor ook regelmatig dat er gefokt wordt met merries met een slechte rug, moeilijk karakter, slechte voeten, moeilijke mond. Zowel naar hengsten als merries dient kritisch gekeken te worden. Ja, er word bij het KWPN en onder de hengstenhouders nog te veel onder de pet gehouden, en ja, ik vind het bizar dat rug foto's nu pas in de beoordeling meegenomen gaat worden. We hebben gewoon niet alle informatie, maar tegelijkertijd is nog niet altijd bekend welk gen voor welke afwijking zorgt (bv. kissing spines, wat ook een erfelijke factor heeft).

Kijk maar naar PSSM, want ik hoor menig fokker nog steeds zeggen dat dit bij alleen bij koudbloeden voorkomt, terwijl er al degelijk paarden na overlijden door een spierbiopt de diagnose PSSM hebben gekregen. Waaronder een goedgekeurde hengst die veel terug te vinden is in Nederlandse dressuurstammen.

Genetica is zo complex. Kwaliteit bewaren en verbeteren kan alleen maar als iedereen met z'n verstand naar een paard kijkt en open staat voor nieuwe technieken, ook al vormt dat in eerste instantie een bedreiging. Ja, daarmee moet je in generaties denken, maar beginnen met goed materiaal is wel essentieel.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:41

baudyh schreef:
Heb je al foto’s van het veulen van Denver? Ben benieuwd

Even screenshot van een video.
Nog niet echt mooi weer geweest voor buiten foto's :Y)

Afbeelding

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:47

Knap hoor! Leuk getekend!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:48

Wat een lekkere wakkere kop heeft die Ede

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:00

Kathleen_vW schreef:
Helemaal eens. Hoor ook regelmatig dat er gefokt wordt met merries met een slechte rug, moeilijk karakter, slechte voeten, moeilijke mond. Zowel naar hengsten als merries dient kritisch gekeken te worden. Ja, er word bij het KWPN en onder de hengstenhouders nog te veel onder de pet gehouden, en ja, ik vind het bizar dat rug foto's nu pas in de beoordeling meegenomen gaat worden. We hebben gewoon niet alle informatie, maar tegelijkertijd is nog niet altijd bekend welk gen voor welke afwijking zorgt (bv. kissing spines, wat ook een erfelijke factor heeft).

Kijk maar naar PSSM, want ik hoor menig fokker nog steeds zeggen dat dit bij alleen bij koudbloeden voorkomt, terwijl er al degelijk paarden na overlijden door een spierbiopt de diagnose PSSM hebben gekregen. Waaronder een goedgekeurde hengst die veel terug te vinden is in Nederlandse dressuurstammen.

Genetica is zo complex. Kwaliteit bewaren en verbeteren kan alleen maar als iedereen met z'n verstand naar een paard kijkt en open staat voor nieuwe technieken, ook al vormt dat in eerste instantie een bedreiging. Ja, daarmee moet je in generaties denken, maar beginnen met goed materiaal is wel essentieel.

Ik vind dat je ook de naam van die hengst moet noemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:02

Kathleen_vW schreef:

Gaat dat over Jazz en pssm?

Het is wel lastig wat betreft Kissing spines denk ik. Het is algemeen bekend dat dit genetisch is bij EV,s bijvoorbeeld. Maar de vraag is nog wel waarom het ene paard met KS er wel last van heeft en de ander niet. Welke rol speelt genetica en welke rol spelen management en rijderij?

Voor de rest helemaal eens hoor dat er teveel onder de pet wordt gehouden en zeker qua gezondheid is het zo belangrijk om kritisch te zijn.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:08

En bij PSSM2 was dat toch ook het verhaal van Utrecht? Je kunt wel een gen test doen maar er zijn ook heel veel paarden die positief testen maar nooit symptomen hebben.
Kan er niks recents over vinden maar 2019 was Utrecht heel stellig dat het te vroeg is om goed onderscheid te kunnen maken in wel/niet pssm2.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:26

Er worden bij de paarden gewoon te weinig onderzoeken gedaan mbt afwijkingen en verervingen daarvan. Je wilt ook niet dat röntgenbeelden of gentesten zomaar leidend worden zonder wetenschappelijk leidend klinisch beeld. Daar worden nu al teveel paarden op afgerekend en tegelijkertijd worden er te weinig paarden op afgerekend en gewoon opgenomen in de fok. Misschien hebben we daar als fokkers ook wel meer een rol in, kritisch zijn en elkaar informeren, want van de hengstenhouders komt het meestal niet. Die hebben andere belangen. Tegelijkertijd zijn een hoop eigenschappen natuurlijk ook ´smaak´, want wat is een moeilijk karakter, moeilijke mond etc etc en hoe beoordeel je dat?

Mooi getekend veulen hierboven!