koend schreef:niet succesvolle veeldekker een achteruitgang voor de genetische vooruitgang is.
Al heb ik begrepen dat Vivaldi niet verder dan LT kwam omdat ie meer tijd op de bok dan onder het zadel doorbracht. Maar dat zal best een uitzondering zijn.
MariekeS_ schreef:hoeveel dekken er nu elk jaar meer dan 100 voor hun 8e?
Interessante vraag. Dus hengsten die nu 7 zijn? Of nu 8 want de dekkingen waren vorig jaar? Indian Rock, de hype van gisteren heeft bij de KWPN 333 nakomelingen staan. Waarvan slechts 39 dit jaar. Daily Diamond, 611 wv 84 dit jaar. En het lijkt wel of dat steeds meer uitgesproken wordt van Kjento heeft in 2020 al 324 nakomelingen bij het KWPN staan, Le Formidable blijft met 286 niet eens zo heel ver achter.
Kijk ik wat verder bij de hengsten van 2012 dan hebben ze eigenlijk allemaal wel meer dan 100 nakomelingen staan. Met uitzondering van Hummer, die moet het doen met één. Is ook niet zo heel gek want 100 voor hun achtste zijn er 'maar' 20 per jaar.
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat de veeldekkers naar verhouding ook meer merries krijgen die eigenlijk niet optimaal passen. Of merries waar uberhaupt niet mee gefokt zou moeten worden, maar dan maar met de hype in de hoop er iets verkoopbaars uit te krijgen.
Die filter je er dan als hengstenhouder wellicht wel uit als je een limiet hebt.
Je ziet nu al dat populaire hengsten duurder zijn, die worden dan gewoon nog wat duurder. Ik denk niet dat de hh selectiever zouden zijn met aannemen van merries. Misschien een paar om mooie veulens voor de afstammelingen registratie te krijgen maar voor de rest zal de financiële prikkel overheersen ben ik bang.
En wat gebeurt er met de minder goede merries? Daar wordt toch wel een veulen uit gefokt. Dan maar met een Barock Pinto voor een mooi kleurtje. Of een onbekende niet-KWPN hengst want lekker goedkoop. Dat helpt de populatie ook niet vooruit.