Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:49

Teletekst schreef:
Alle hengsten gaan na goedkeuring ook in training bij profruiters, alleen voor 90% is het zinloos aangezien ze als ruin beter af waren.

Punten heeft zin als we ze dan ook aanpassen als het niet blijkt te gaan. Wat heb ik aan een 85 punten hengst die niet met kwaliteit Z2 kan lopen. En een hengst met 75 punten gaat naar Grand Prix, maar tot die tijd last van zijn 75 pnt.

Ik dek bij ieder stamboek als hengst me daar past.
Registreer bij een 5-tal stamboeken

Maar je noemt het selectiebeleid van het AES. Waar verder in mijn ogen niets mis mee is.

Teletekst

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:02

BWP en Zangersheide niet veel anders

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:04

KahluaB schreef:
Het dekken bij jonge hengsten wordt door het KWPN ,mi oa gestimuleerd ,door bij goedkeuring hoge punten toe te delen en door ze uitgebreid te promoten.
Daarmee krijgt " genetische vooruitgang" ,meer kansen.
Veel mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor hoge cijfers,extreme bewegingen een mooi koppie en bepaalde kleur..

Precies dit!

En de genetische vooruitgang is juist lager , aangezien merendeel later geen vererver blijkt, is zwakke schakel in de lijn...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:18

Teletekst schreef:
KahluaB schreef:
Het dekken bij jonge hengsten wordt door het KWPN ,mi oa gestimuleerd ,door bij goedkeuring hoge punten toe te delen en door ze uitgebreid te promoten.
Daarmee krijgt " genetische vooruitgang" ,meer kansen.
Veel mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor hoge cijfers,extreme bewegingen een mooi koppie en bepaalde kleur..

Precies dit!

En de genetische vooruitgang is juist lager , aangezien merendeel later geen vererver blijkt, is zwakke schakel in de lijn...

Ja en? Er zijn genoeg hengsten die het in de sport niet gehaald hebben maar in de fokkerij wel. Bijvoorbeeld Flemmingh. En zo zijn er ook genoeg hengsten die door de prestatie in de sport goedgekeurd zijn maar het in de fokkerij niet waar maken. Zoals (ironisch genoeg een Flemmingh zoon) Lingh. Maar ook Rubiquil die met een fenomenale index van 215 binnenkwam en terugviel naar 152 dankzij zijn eigen prestatie. Maar op exterieur en beweging van zijn nakomelingen een hele povere 96 punten scoort.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:53

janderegelaa schreef:
Teletekst schreef:
Alle hengsten gaan na goedkeuring ook in training bij profruiters, alleen voor 90% is het zinloos aangezien ze als ruin beter af waren.

Punten heeft zin als we ze dan ook aanpassen als het niet blijkt te gaan. Wat heb ik aan een 85 punten hengst die niet met kwaliteit Z2 kan lopen. En een hengst met 75 punten gaat naar Grand Prix, maar tot die tijd last van zijn 75 pnt.

Ik dek bij ieder stamboek als hengst me daar past.
Registreer bij een 5-tal stamboeken

Maar je noemt het selectiebeleid van het AES. Waar verder in mijn ogen niets mis mee is.

Hoe zit het trouwens met de gezondheidseisen binnen het AES? Is dat hetzelfde als bij het KWPN?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:38

Teletekst schreef:
Knuppel in het hoenderhok:

Ik pakte nog minder dagen. Liet de punten vervallen.
Gaan die paar commerciele topdekkers minder dekken, de rest dekte toch al niks. Kosten naar beneden. En gewoon de hengsten laten groeien in de sport waarbij de beste komen bovendrijven en nog veel kunnen gaan dekken.

Ik vrees dat je dan weinig informatie gaat krijgen over de bewerkbaarheid, karakter en instelling van een hengst. Daarnaast vind ik het zelf altijd belangrijk om ze op 2.5 jaar te zien om de natuurlijke aanleg te beoordelen. Een goede ruiter kan veel uit een paard halen, maar die krijg je er niet bij als je ermee gaat fokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:13

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Hoe zit het trouwens met de gezondheidseisen binnen het AES? Is dat hetzelfde als bij het KWPN?

Ze moeten op de foto en een klinische keuring net als het KWPN, weet niet of KWPN nog cornage doet maar dat hoeft niet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:23

Daar ben ik het mee eens, Elisa.
Het is een zaak van en-en-en.
Teletekst heeft ook een punt dat een uiteindelijk niet succesvolle veeldekker een achteruitgang voor de genetische vooruitgang is. (Kan je nog volgen? :D )
Misschien zou het een goed idee zijn om het maximum aantal dekkingen tot aan een leeftijd van 8 jaar te beperken tot 100. Dat lijkt me commercieel haalbaar, goed voor de bloedspreiding, beter voor oudere hengsten, handiger om fok van de 100-hengsten te kunnen vergelijken.
Alleen vrees ik dat het dekgeld van de jonkies nog meer de pan uit gaat swingen. Ik vind het nu al absurd hoog bij de dressuurhengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:28

Ja een deklimiet zou een optie kunnen zijn, in ieder geval tot de afstammelingenkeuring. Als een hengst maar 100 merries mag dekken tot z'n 8e dan denk ik dat het hele dure traject tot ggk dekhengst vaak niet meer aan gegaan wordt en zo ook juist interessante hengsten kan gaan verliezen.

Teletekst heeft zeker een punt, ik denk persoonlijk ook niet dat dekken met jonge hengsten altijd een vooruitgang is.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:58

Ik denk dat dat wel meevalt Elisa, hoeveel dekken er nu elk jaar meer dan 100 voor hun 8e?

Ik kan me voorstellen dat de veeldekkers naar verhouding ook meer merries krijgen die eigenlijk niet optimaal passen. Of merries waar uberhaupt niet mee gefokt zou moeten worden, maar dan maar met de hype in de hoop er iets verkoopbaars uit te krijgen.
Die filter je er dan als hengstenhouder wellicht wel uit als je een limiet hebt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:38

koend schreef:
niet succesvolle veeldekker een achteruitgang voor de genetische vooruitgang is.

Al heb ik begrepen dat Vivaldi niet verder dan LT kwam omdat ie meer tijd op de bok dan onder het zadel doorbracht. Maar dat zal best een uitzondering zijn.

MariekeS_ schreef:
hoeveel dekken er nu elk jaar meer dan 100 voor hun 8e?

Interessante vraag. Dus hengsten die nu 7 zijn? Of nu 8 want de dekkingen waren vorig jaar? Indian Rock, de hype van gisteren heeft bij de KWPN 333 nakomelingen staan. Waarvan slechts 39 dit jaar. Daily Diamond, 611 wv 84 dit jaar. En het lijkt wel of dat steeds meer uitgesproken wordt van Kjento heeft in 2020 al 324 nakomelingen bij het KWPN staan, Le Formidable blijft met 286 niet eens zo heel ver achter.

Kijk ik wat verder bij de hengsten van 2012 dan hebben ze eigenlijk allemaal wel meer dan 100 nakomelingen staan. Met uitzondering van Hummer, die moet het doen met één. Is ook niet zo heel gek want 100 voor hun achtste zijn er 'maar' 20 per jaar.

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat de veeldekkers naar verhouding ook meer merries krijgen die eigenlijk niet optimaal passen. Of merries waar uberhaupt niet mee gefokt zou moeten worden, maar dan maar met de hype in de hoop er iets verkoopbaars uit te krijgen.
Die filter je er dan als hengstenhouder wellicht wel uit als je een limiet hebt.

Je ziet nu al dat populaire hengsten duurder zijn, die worden dan gewoon nog wat duurder. Ik denk niet dat de hh selectiever zouden zijn met aannemen van merries. Misschien een paar om mooie veulens voor de afstammelingen registratie te krijgen maar voor de rest zal de financiële prikkel overheersen ben ik bang.

En wat gebeurt er met de minder goede merries? Daar wordt toch wel een veulen uit gefokt. Dan maar met een Barock Pinto voor een mooi kleurtje. Of een onbekende niet-KWPN hengst want lekker goedkoop. Dat helpt de populatie ook niet vooruit.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:23

Even ter vergelijking: Toto Jr is nu 9 en heeft 1142 nakomelingen bij het KWPN geregistreerd waarvan nog 148 in 2020.
Die heeft dus zeker wel >100 per jaar gehad en is nog steeds erg in trek.

Vergeleken met een Everdale: 11 jaar oud en 1030 geregistreerd, heeft er in 2020 nog maar 13 bijgekregen. Terwijl hij niet onverdienstelijk op Grand Prix niveau loopt.

Dan komt daar dus toch het interessante stukje vererving bij kijken. Waarom is hij minder interessant geworden naarmate hij zelf beter presteert? Omdat de nakomelingen het niet waarmaken?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:27

MariekeS_ schreef:
Even ter vergelijking: Toto Jr is nu 9 en heeft 1142 nakomelingen bij het KWPN geregistreerd waarvan nog 148 in 2020.
Die heeft dus zeker wel >100 per jaar gehad en is nog steeds erg in trek.

Vergeleken met een Everdale: 11 jaar oud en 1030 geregistreerd, heeft er in 2020 nog maar 13 bijgekregen. Terwijl hij niet onverdienstelijk op Grand Prix niveau loopt.

Dan komt daar dus toch het interessante stukje vererving bij kijken. Waarom is hij minder interessant geworden naarmate hij zelf beter presteert? Omdat de nakomelingen het niet waarmaken?

Omdat hij WFFS drager is.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:28

Ik denk persoonlijk dat WFFS positief met de hele heisa eromheen wel heeft gezorgd voor een daling in dekkingen. Bij mij staat hij nog wel op het lijstje omdat de combinatie echt super heeft uitgepakt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:44

Rex_Rolfo schreef:
Indian Rock, de hype van gisteren heeft bij de KWPN 333 nakomelingen staan. Waarvan slechts 39 dit jaar.

Ook WFFS drager realiseer ik me net. Dan valt die 39 eigenlijk nog wel mee.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:06

Ah scherp! Goed punt, dat was ik inderdaad vergeten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:06

Rex rolfo, ik bedoelde 100 dekkingen per jaar! Dus worden eigenlijk alleen de echte veeldekkers beperkt.
Met 100 per jaar blijft het financieel heel interessant, maar de gekkigheid is er toch van af.
Zo krijgen de anderen automatisch ook meer te doen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:31

100 per jaar is commercieel gezien ok weer niet zo interessant. Vergis je niet in de kosten en het is vaak maar heel kort dat ze er genoeg dekken om er geld mee te verdienen. Het zou pas een probleem worden als de mindere hengsten gaan dekken omdat de betere hengsten aan hun limiet zitten. Opeens heel veel nakomelingen van Washington, Undigo, Velasquez, Gyon, Etoile... Wie? Juist ja... Fokkers zijn prima in staat om zelf te selecteren.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:32

JeanneV schreef:
Het zou pas een probleem worden als de mindere hengsten gaan dekken omdat de betere hengsten aan hun limiet zitten. Opeens heel veel nakomelingen van Washington, Undigo, Velasquez, Gyon, Etoile... Wie? Juist ja... Fokkers zijn prima in staat om zelf te selecteren.

Niet helemaal mee eens,nl; wat is een mindere hengst?
Misschien als de hierboven genoemde hengsten meer kansen hadden gekregen bij wat betere merries,werden ze nu wat meer gewardeerd/ gebruikt? Bovendien is er een grote midden groep die niet jaarlijks honderden merries dekt,maar tussen de 25 en 100.
We weten pas echt of een hengst goed is/fokt wanneer de oudste kinderen rond de 8-10 jaar zijn.In het verleden zijn er hengsten geweest die weinig gedekt hebben ,waarvan later bleek dat ze echt goede (sport)paarden gaven.
Door een dek beperking, beperk je enigzins de kans dat een hengst dat later in de fokkerij tegenvalt,teveel kinderen heeft voort gebracht.Mooie neven effect is dat bloedspreiding ook meer kansen krijgt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:43

KahluaB schreef:
JeanneV schreef:
Het zou pas een probleem worden als de mindere hengsten gaan dekken omdat de betere hengsten aan hun limiet zitten. Opeens heel veel nakomelingen van Washington, Undigo, Velasquez, Gyon, Etoile... Wie? Juist ja... Fokkers zijn prima in staat om zelf te selecteren.

Niet helemaal mee eens,nl; wat is een mindere hengst?
Misschien als de hierboven genoemde hengsten meer kansen hadden gekregen bij wat betere merries,werden ze nu wat meer gewardeerd/ gebruikt? Bovendien is er een grote midden groep die niet jaarlijks honderden merries dekt,maar tussen de 25 en 100.
We weten pas echt of een hengst goed is/fokt wanneer de oudste kinderen rond de 8-10 jaar zijn.In het verleden zijn er hengsten geweest die weinig gedekt hebben ,waarvan later bleek dat ze echt goede (sport)paarden gaven.
Door een dek beperking, beperk je enigzins de kans dat een hengst dat later in de fokkerij tegenvalt,teveel kinderen heeft voort gebracht.Mooie neven effect is dat bloedspreiding ook meer kansen krijgt.

Ben wel benieuwd naar voorbeelden :)

Mag ook van andere Bokkers hè. Ze zijn er vast! Maar ik ben even inspiratieloos :o
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 12-11-20 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:54

Kimberley zou wel in dat lijstje kunnen passen, al ligt het er maar net aan bij welke aantallen (in verhouding tot prestaties) en bij welke prestaties je de lijn trekt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:59

_Lorette_ schreef:
Kimberley zou wel in dat lijstje kunnen passen, al ligt het er maar net aan bij welke aantallen (in verhouding tot prestaties) en bij welke prestaties je de lijn trekt.

Dat is een Cabochon toch?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:00

Painted Black(643 nakomelingen uit 19 jaar beschikbaar)
DR index 176
Contango (645 nakomelingen uit 28 jaar beschikbaar) DR index 151

Deze wist ik zo ,en er zijn er zo vast meer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:01

Yes :j

Ik hem hem voor het laatst gezien als 19-jarige, denk ik

Afbeelding

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:01

Winningmood gaf verhoudings gewijs ook best veel sportpaarden. De fokkers hadden ook toen dat allang bekend was alle kansen om bij winningmood of kimberly te dekken... nooit gebeurt!!