Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:42

janderegelaa schreef:
Maar ik heb hem ook met zijn eigen amazone gezien en dan loopt hij aanmerkelijk beter. Behalve de stap dan want die laten ze niet zien dus daar kan ik niet over oordelen.

Als ze de stap niet laten zien, zou je denken dat deze niet al te best is...

MariekeS_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:57

Op KWPN.tv is ook de volledige eindpresentatie terug te zien: "Verrichtingsonderzoek najaar - Dressuur".
Van 12:45 - 13:15 komt de stap van Mowgli in beeld.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:35

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:
Maar ik heb hem ook met zijn eigen amazone gezien en dan loopt hij aanmerkelijk beter. Behalve de stap dan want die laten ze niet zien dus daar kan ik niet over oordelen.

Als ze de stap niet laten zien, zou je denken dat deze niet al te best is...

Wat heeft het KWPN daar aan om het bewust weg te laten?
Ik denk eerder dat er een vergissing in het spel is. Maar misschien ben ik dan weer te goed van vertrouwen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:38

Hoe vinden jullie de rijderij van de amazones? Mij valt regelmatig op dat de hengsten niet helemaal optimaal lopen bij het verrichtingsonderzoek in vergelijk met onder hun eigen ruiter/amazone.

Overigens ga ik met Jan mee. Ik ergerde me tijdens de livestream al aan die balk, was telkens net over de achterhand of voeten |o

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:12

janderegelaa schreef:
JeanneV schreef:
Beter kijken

Waar laten ze bij Mowgli de stap zien dan? Terwijl hij daar slecht op gepunt is. Kunnen wij nu dus niet beoordelen.

En van anderen kun je niet zien of ze hun achtervoeten goe optillen.

Die heb ik gemist!! Slechte zaak als dat bewust is gebeurt. De video's zijn niet zo nieuw natuurlijk... al deze beelden kon je al zien in het verrichtings examen.. Ik vind vooral het commentaar te stom voor woorden. Zeg dan niets als je toch enkel maar de catalogus voor leest!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:41

De KWPN database is nu ook volledig toegankelijk voor niet-leden. Ik ga ook maar opzeggen denk ik....

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:57

janderegelaa schreef:
De KWPN database is nu ook volledig toegankelijk voor niet-leden. Ik ga ook maar opzeggen denk ik....

Ja. Ik vond dat ook een apart bericht. Die database was toch wel een van de voordelen als lid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:12

denisesilver schreef:
Hoe vinden jullie de rijderij van de amazones? Mij valt regelmatig op dat de hengsten niet helemaal optimaal lopen bij het verrichtingsonderzoek in vergelijk met onder hun eigen ruiter/amazone.

Overigens ga ik met Jan mee. Ik ergerde me tijdens de livestream al aan die balk, was telkens net over de achterhand of voeten |o

Als ik voorheen weleens tussendoor ging kijken dan kon ik altijd precies zien welke hengsten braaf waren en welke minder. Die laatste catagorie wordt standaard met slof gereden en aan de kop gehangen waar ze vaak alleen maar slechter van werden.

Maar goed, je moet ook niet de beste ruiters hebben op een VO maar ik zou mijn paard er in ieder geval niet graag naar toe brengen voor training.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:13

koend schreef:
ik zou voor my blue horde santiano gaan.
Mooie grootte, goede oc, correct gebouwd, loopt goed, enkele succesvolle halfbroers/zussen, lijkt op het filmpje goed te rijden, krijgt goede commentaren.

Alleen wil ik nog wel eens zien of hij achteraan zijn voeten niet sleept.

Ik vind hem voor te beperkt, maar wellicht gaat hij zich positief ontwikkelen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:39

janderegelaa schreef:

Ik heb even contact gehad met het KWPN, inmiddels is de stap toegevoegd:
https://kwpn.tv/watch/11602

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:40

yvonnepuntnl schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb even contact gehad met het KWPN, inmiddels is de stap toegevoegd:
https://kwpn.tv/watch/11602

_/-\o_
Dat is snel !

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 21:43

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:

Als ik voorheen weleens tussendoor ging kijken dan kon ik altijd precies zien welke hengsten braaf waren en welke minder. Die laatste catagorie wordt standaard met slof gereden en aan de kop gehangen waar ze vaak alleen maar slechter van werden.

Maar goed, je moet ook niet de beste ruiters hebben op een VO maar ik zou mijn paard er in ieder geval niet graag naar toe brengen voor training.

Over het rijden van Lisanne de Nederlanden zijn er maar weinig opmerkingen te maken!! 10 of 15 jaar geleden was de kwaliteit van de ruiters in het verrichtingsonderzoek veel lager...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:42

Niks mis mee, je moet maar zien hoe je in 2 dagen een combinatie wordt. V.o van 3 weken is echt te kort, bij elk pijntje of schrammetje wordt het beëindigd. Ruimte en tijd voor verbetering is er niet. Progressie ook niet. Maar ja, tijdens de fokkerscafe"s vond men dat het onderzoek veel korter kan. Goedkoper, en een handelaar moet een paard in 5 minuten kunnen beoordelen? Van 50 dagen naar nog geen 20 is wel heel drastisch. Of het dan ook goedkoper is? Zeker als een hengst wordt doorverwezen?
Waarom is 5 weken nodig om een merrie te testen en kan het voor een hengst wel met de helft van de tijd, terwijl het voor de fokkerij van veel groter belang is dat een hengst rustig en zorgvuldig getest kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:47

En waarom moet het voor een hengst duurder zijn die 5 weken dan voor een merrie?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 00:24

[***] schreef:
En waarom moet het voor een hengst duurder zijn die 5 weken dan voor een merrie?

IK denk eigenlijk dat de EPTM prijs te laag is.

Bij hengsten is er een ander -veel groter- team betrokken. Dat maakt het automatisch duurder.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:21

Knuppel in het hoenderhok:

Ik pakte nog minder dagen. Liet de punten vervallen.
Gaan die paar commerciele topdekkers minder dekken, de rest dekte toch al niks. Kosten naar beneden. En gewoon de hengsten laten groeien in de sport waarbij de beste komen bovendrijven en nog veel kunnen gaan dekken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:04

Daarmee verlies je dan wel het onderscheid in natuurlijke aanleg en opleiding. Uiteindelijk gaan de kosten dan vanzelf wel weer omhoog om je dekhengst in de sport door de beste uit te laten brengen.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:12

Van n kameel maak je geen ster

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:33

Van een ster kun je wel een kameel maken.

Zelfs de hengst met de allerbeste aanleg zal geen GP halen als ie het met een doorsnee ruiter moet doen. Dus moet je je hengst al naar een prof brengen voor ie op natuurlijke aanleg is beoordeeld. Waarbij de meest kapitaalkrachtige eigenaren de beste opleiders kunnen financieren.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:13

Daarbij wordt de categorie 'kameel' überhaupt niet goedgekeurd...
Ik denk dat je een hoop hengsten met goede eigenschappen als vaderdier misloopt als het alleen aan moet komen op waarmaken in de sport.

Edit: overigens jouw idee om de cijfers te laten vervallen kan ik wel inkomen. Een uitgebreid rapport volstaat prima en beginnen er niet gelijk een paar met een vereeuwigde achterstand.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:28

Ik hou van cijfers. Ze geven duidelijk verschil aan, waar men het niet onder woorden kan of durft brengen.

Luister maar eens na de commentaren bij de hk en probeer daarmee uit te vinden wie de commissie nu de beste vindt. Moeilijk hoor. Het meest kritische dat men durft zeggen is "de hengst zou meer tot schreiden moeten komen".

Ofwel moet je heel goed opletten en heeft men de cijfers gewoon in een woord omgezet: 7 = voldoende, 8 = goed en 9 = uitstekend. Ja, zeg, geef dan maar gewoon de cijfers. Aan de fokkers om ze te interpreteren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 19:40

Teletekst schreef:
Knuppel in het hoenderhok:

Ik pakte nog minder dagen. Liet de punten vervallen.
Gaan die paar commerciele topdekkers minder dekken, de rest dekte toch al niks. Kosten naar beneden. En gewoon de hengsten laten groeien in de sport waarbij de beste komen bovendrijven en nog veel kunnen gaan dekken.

Dus je wilt dekken bij het AES?

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 20:18

Alle hengsten gaan na goedkeuring ook in training bij profruiters, alleen voor 90% is het zinloos aangezien ze als ruin beter af waren.

Punten heeft zin als we ze dan ook aanpassen als het niet blijkt te gaan. Wat heb ik aan een 85 punten hengst die niet met kwaliteit Z2 kan lopen. En een hengst met 75 punten gaat naar Grand Prix, maar tot die tijd last van zijn 75 pnt.

Ik dek bij ieder stamboek als hengst me daar past.
Registreer bij een 5-tal stamboeken

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:33

Teletekst schreef:
Punten heeft zin als we ze dan ook aanpassen als het niet blijkt te gaan. Wat heb ik aan een 85 punten hengst die niet met kwaliteit Z2 kan lopen. En een hengst met 75 punten gaat naar Grand Prix, maar tot die tijd last van zijn 75 pnt.

Registreer bij een 5-tal stamboeken

Die punten zijn maar een beeld van een periode op 3jarige leeftijd, bekeken door de bril van de kwpn mensen. Als je maar die info hebt, belangrijk.
Hengstencompetitie geeft al meer info en tenslotte is er de grote sport, de lange carriere en de nakomelingen.

Daarom ben ik altijd verbaasd dat zo een grote meerderheid dekt met piepjonge hengsten. Iedereen weet toch dat de kans dat het grote sporters & verervers worden 1/20 of nog minder is?
Denken ze nu echt dat de genetische verbetering zo snel gaat? Is het de hype? Of gaat het hem vooral over de prijs?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:48

Voor mij zijn de verrichtings punten zeker niet van belang.
Wanneer ik voor een jonge hengst kies(en dat heb ik in het verleden regelmatig gedaan),kijk ik in de eerste instantie naar afstamming sport prestaties in de moederlijn,en de hengst zelf op stand en in beweging.
Hoge punten doen mij niets.

Het dekken bij jonge hengsten wordt door het KWPN ,mi oa gestimuleerd ,door bij goedkeuring hoge punten toe te delen en door ze uitgebreid te promoten.
Daarmee krijgt " genetische vooruitgang" ,meer kansen.
Veel mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor hoge cijfers,extreme bewegingen een mooi koppie en bepaalde kleur..