Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadow33

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Gefeliciteerd myrthe!

Jij weer succes met waken Niecky!

Pompski: heeft je merrie eerder veulen gehad? Als ze meerdere veulens bij je heeft gehad, dan kun je het wat vergelijken met andere jaren. Voor de rest is het lastig aan ons om er iets over te zeggen, omdat elke merrie het weer anders doet.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Spannend nieky!!

Dat is ook flink vol janinnevv

Pomski met zo'n uier durf ik nog van huis ja :) maar ik ken mijn merrie wel erg goed.

Kato een ph van 5 en dikke plakkerige melk.
Uier kan nog voller.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

Pomski ja hoor. Ziet er niet uit alsof die deze week nog gaat bevallen heel eerlijk gezegd :o Ik blijf overigens nooit speciaal thuis. Wel altijd camera er op of er moeten echt hele duidelijke voortekenen zijn

Hier wat zorgen. Opzich geen grote zorgen maar er moet wel wat gebeuren. Roza is helemaal niet energiek aan het stuiteren wat Rémy wel doet. Ze wil ook nooit plat slapen. De dierenarts is net geweest en die vermoed vermoeidheid en dat ze het niet helemaal vertrouwd om languit te liggen. We moeten haar nu zelf plat gaan leggen om te zien of het dan verbeterd. Het viel ons tevens op dat ze wat schraal is over de rug, dof in het haar en wat een bol buikje. Er is een kans dat ze voedingstoffen mist omdat haar pleegmoeder natuurlijk geen bevalling heeft gehad en haar lichaam wellicht niet alle stoffen aanmaakt. Ze krijgt al veulenbrok dus misschien moeten we iets aanvullen met supplementen/mineralen zodat het beter wordt. Ze is ontwormt met 10 dagen dus wormen vermoeden we niet, maar ook dit zal de dierenarts mee nemen
Verder is ze fit hoor. Geen dikke benen, geen snotneus, geen diarree, niet te koud of te warm. Ik zie er verder niks aan. Gelukkig maar
Dinsdag foto’s gemaakt van het spul
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:16

He Kabayo, wat een zorgen!
Ik hoop dat jullie aanpassingen snel baat hebben want je gunt zo'n hummeltje echt een fijne en zorgeloze start!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

Dank jullie wel voor de bevestiging!

Wat vervelend Kabayo. Wellicht toch ook door de hele gebeurtenis?

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

Oh kaboya dat is niet leuk! Hopelijk word het snel wat beter!!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

Lyona wel apart dat Fenja bevalt met zo een lege uier. Vult deze wel vlak na de bevalling of blijft deze zo leeg?
Gelukkig lijkt ice te stabiliseren kwa uier, hopelijk zet die vooruitgang door. Je andere merries doen het nog rustig aan. Aslan is zo knap he <3

Janinevv Gelukkig zit het veulen bij jouw merrie nog braaf erin. Hopelijk houd ze het nog min een weekje binnen

Pomski Met zo een uier durf ik nog gerust van huis te gaan.

Luna2006 Kato gaat hard ineens :):)

Kabayo snap dat je je zorgen maakt idd, gelukkig speel je kort op de bal en ben je alert op alles. Wellicht idd vitamine bijgeven of zelfs een extra vitamine boost via een spuit laten zetten? Wellicht ook interessant als je een merrie framboosblad geeft onder het voer kan dat een positieve werking hebben op de melk van de merrie. Heb dit bij Yula ook gegeven paar jaar terug. En ze ging idd ineens meer melk geven en betere melk. Veulen werd in korte tijd een stuk breder waar ze voorheen wat ielig bleef.

Wat zijn je knapperds mooi <3 Ga je dit jaar naar de keuring met ze?

Hier is Missy aan het harsen. Ben niet gewend dat ze zo een ruime aanloop neemt naar de bevalling toe := maar wel fijn dat we het nu goed zien aankomen ipv dat ze ons probeert te verrassen.
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Nieky1993 - April - 352 dagen
Eilinora - Eleri - 345 dagen
Lyona - Tara - 344 dagen
Nieky1993 - Missy - 342 dagen
Cyrina - Zeeveld's Sky Full off Stars - 337 dagen
Myrthee_ - Miss Abbadon TW - 335 dagen
Pomski - Hasta - 333 dagen
Lonniejj - Rosa - 333 dagen
abddanielle - LC a step dancing - 328 dagen
Nieky1993 - Luna - 327 dagen
Nieky1993 - Adora - 327 dagen
abddanielle - Daan’s Black Magic - 326 dagen
Cyrina - Galina - 325 dagen
Luna2006 - Kato - 318 dagen
Ciara_lady - Nylke - 316 dagen

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

Carlijn vandaag op 303!

Afbeelding

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:36

Onze cremello merrie is inmiddels aan het harsen, dus vannacht 2 dames onder de camera *\o/*

Rosa’s uier is inmiddels bomvol, maar harst nog niet. Bij haar vorige ook pas vlak voor de bevalling iets natte spenen gezien dus die blijven we ook bekijken. Hopelijk gaat die ook een dezer dagen.
Laatst bijgewerkt door lonniejj op Vandaag, 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:37

Ooeee spannend!!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:41

Gefeliciteerd met alle veulens en zelfs een mensen baby! Echt super leuk!

Er blijven hier veulens tevoorschijn komen,wij moeten nog wachten.

Inmiddels is eleri 10 dagen overtijd,eerst stop je er medicijnen in om het veulen binnen te houden tot veilig en nu komt het er maar niet uit.
Afbeelding

Haar uier gaat steeds van leeg naar vol naar leeg naar vol en weer leeg.
Gek word ik ervan en er komt nagenoeg geen "melk" uit.

Ik geef het op,volgens mij komt het niet snel

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:11

Myrthee gefeliciteerd!!! Gelukkig is alles goed nu.

Lonniejj en Niekie1993 succes met waken!

Kabayo lastig dat het net niet is zoals moet. Aan de andere kant heeft ze ook best een pittige start gemaakt . Dit trekt vast allemaal snel bij, voorals als ze steeds meer vast voedsel eet.

Eilinora het kan opeens veranderen. Stip ging ook in 36 uur van met heel veel moeite 1 druppeltje helder vocht uitbhaar uier krijgen met een ph van ruim 8 naar een veulen aan de voet.

Hier heef ons kleine kereltje inmiddels een naam; Draakje ( Hereditas Draakje volledig). Dit is niet voor niks, want hij houdt ons nog steeds aardig bezig :D

De eerste 2 dagen hebben we ze eigenlijk vooral met rust gelaten omdat het zo'n zware bevalling was. Dag drie ben ik wat meer bij ze gaan zitten en meneertje moest ik meer corrigeren dan lokken, want als je niet op let klimt hij letterlijk op je! En als hij dat niet mag wordt hij nog boos ook }:)
Dag 5 kregen we hem al niet meer mee van de wei, dat zijn moeder weg gaaryzal hem echt een wordt wezen. Uiteindelijk heeft mijn man hem maar naar stal gedragen...

abddanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:13

Hier is het de afgelopen dagen ook beetje apart geweest.
Mijn merrie Stacy staat met een erg groot uier al een paar dagen. Ook heeft ze al zeker 2 weken niet meer geleden. Ze is er helemaal klaar mee. Afbeelding

Mijn andere merrie Magic is de 26e uitgerekend en bij haar vorige 2 veulens zeker 1 a 2 weken over tijd.
Afgelopen dinsdag was Magic opeens echt niet lekker, we dachten koliek. Had 2 uur op de wei gestaan.
Dierenarts toch laten komen omdat we het niet vertrouwende. Darmen waren allemaal goed. Totdat ze ging opvoelen, ze kwam niet verder dan een stukje hand omdat het veulen in de weg lag. Ze had meteen 2 beentjes die ze kon voelen.
De voorspelling was die nacht waarschijnlijk een veulen ondanks dat ze nog helemaal geen uier heeft. Inmiddels paar dagen verder en nog steeds geen veulen. Waarschijnlijk is die alleen gedraaid en duurt het voorlopig nog even.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:28

@Nieky, wanneer slaap jij met al die bevallingen :')

@Kabayo, naar is dat als het niet helemaal wil, en je hebt er al zoveel zorgen van gehad.
Ik heb zelf ook meteen het framboosblad besteld na de tip van Nieky. Hopelijk geeft het de melkgift van mijn merrie ook weer een boost na de uierontsteking.
Je beide veulies zijn wel echt prachtig!

@abddanielle, spannend, hopelijk snel een veulen

@lonnieej, oeeeeh laat die baby’s maar komen!

@eilinora, wat een knapperdje, super frustrerend wel dat ze niet doorzet.

Hier bij Stip nog weinig verandering.

Mijn bonte knapperd is vandaag weer helemaal nagekeken door de arts. Ze is helemaal gezond verklaard. De ontstekingswaarden waren helemaal goed, dus we kunnen nu met alle restmedicatie stoppen. Ze staan meermaals per dag n uurtje op de weide maar dat vind ze nog erg vermoeiend, ze moet echt conditie opbouwen weer. Ze is wel echt het liefste veulentje ooit.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:32

Succes met waken vannacht voor de merries die het spannend maken.

Mijn dochter is helemaal verliefd op Fedde. Zo schattig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Hilde dacht he wat gezellig maar daar staan betekent kont kriebels _O- dus kont mooi ingeparkeerd en ze kreeg ze niet dus kwam ze heel subtiel nog dichter tegen mij aan staan _/-\o_
Ze is helemaal zichzelf met haar streekjes gelukkig

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:38

Hebben jullie dit weleens gezien? Kleine Rain is nu een dikke week oud en een beetje aan de diaree. Denk dat het daar mogelijk mee te maken heeft?Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:40

Dat ziet er wel heel gek uit,nog nooit gezien.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:41

Eilinora schreef:
Dat ziet er wel heel gek uit,nog nooit gezien.

Dit dus ..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:43

Dat oogt geïnfecteerd eerlijk gezegd… kan je de DA een foto sturen?
Met mijn DA kan ik bij twijfel een foto sturen en dan belt ie vaak met advies of wanneer ie kan komen. Zou hier toch even voor sturen..
Better safe than sorry. Bij erge diarree heb ik wel eens ‘open billen’ gezien maar niet dit.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:51

Ik ga morgenochtend gelijk bellen..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:52

Ziet er niet goed uit %)

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:53

Denken jullie dat ik nu moet bellen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:08

Je kunt wellicht bellen met de vraag of je even een foto mag doorsturen.
Dan kan de dierenarts aan de hand van de foto besluiten of die nu meteen moet komen of morgenochtend.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:08

Kun je geen foto appen naar hem? Ik stuur bij twijfel altijd foto.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:09

mirjamalvaro schreef:
Kun je geen foto appen naar hem? Ik stuur bij twijfel altijd foto.

Ja hier ook inderdaad..