Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Jonge hensten doen 24 mei eindexamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:39

Maar mócht uit nader onderzoek blijken dat Jazz, Krack, Flemmingh en Gribaldi allemaal flink OCD vererven, dan gaan we die écht niet weren uit de fokkerij hoor. Dat is het weggooien van het kind met het badwater.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:48

sarabande schreef:
Dat neemt men wel aan, gezien de hoeveelheid hengsten die zelf schoon zijn maar wel bovengemiddeld doorgeven. En ja ik vind het goedkeuren van United een gok, aan de andere kant weten de meeste fokkers wel welke gok ze met hem nemen.

Weten welke gok je neemt, sommige wel, sommige niet.
Neem mij als beginner, ik ben toevallig ontzettend nieuwsgierig naar alles wat los en vast zit, maar er zijn ook mensen bij die zover helemaal niet nadenken.
Is in die zin, United goedkeuren, een te grote gok?

Weggooien CGJ, dat zou een ellende opleveren.
Zie de hengstenstapel nu eens. Er is veel energie in gestoken om tot een resultaat te komen wat steeds beter word.
Zou je OCDers eruit moeten halen, dan is dat wel een drastische ingreep hoor, want er is zoveel met elkaar gemixt, dat je dus in feite amper wat overhoud.
Daardoor kunnen mensen dus bijna niet meer kiezen en zit er een kleine kans in dat het steeds beter wordende resultaat, weer verslechterd.
Dan kom je dus weer op de vraag, moet de hengst van buurman piet dan niet toch maar worden voorgesteld ondanks dat zijn papiertje zowat geen predicaten bevat?
Gut ik zie het al gaan, dat is een hels karwei zeg.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:59

Jawel Holly je kan wel kiezen, je kiest er iig voor om met een gezonde merrie te fokken die zelf ook uit een gezonde moeder komt.
Dan kan je je al wat meer permiteren.
Zoals ik je al eerder zei het is en blijft keuzes maken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:06

holly schreef:
Kaja, ik ga het nog een keer proberen.

Holly, ik vind je een aardige meid en je bent altijd gezellie in de discussies, maar zit je nog in je winterslaap???

Je vraagt naar de bekende weg en je herhaalt vragen die allang gesteld en beantwoord zijn, in dit topic!!!.... (papegaai op je schouder Bloos ??)

Haha! Haha! Haha!

MissHIS schreef:
Het gaat hier toch om die Gelderse? Moet zeggen dat ik voor die fokrichting OCD iets minder belangrijk vind

Ja gelukkig wel!! (No offence Knipoog ) Anders had ik allang aan de bel gehangen... Interesseert me eigenlijk geen zak, zolang ze het maar niet in de botte hersens halen om het bij de rijpaarden ook te proberen.... Sigaar

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:22

Kaja schreef:
Holly, ik vind je een aardige meid

bloos bloos, ik vind jou ook lief hoor Kusje Tong uitsteken

Als ik iets dubbel zeg, dan komt dat waarschijnlijk doordat ik probeer te leren. Sorry als dat wat lastig is voor degene die het allemaal al wel weten.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:58

Samsam schreef:
ik denk eerder dat het geringe aanbod van gelderse hengsten de commisie tot deze keuze gebracht heeft.

Ja dat lijkt mij ook hoogstwaarschijnlijk.

Dus het lijkt mij niet zinvol om die hele discussie over het toelaten van een OCD-hengst toe te spitsen op de rijpaarden, aangezien daar helemaal geen sprake van is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:35

Hoeveel van de Gelderse fokkers heeft zelf trouwens de merrie's geprokt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:28

MissHIS schreef:
Ilindra schreef:
Nee, de mensport waar je deze paarden vaak in tegen komt eist helemaal niets van ze.
Dressuur/marathon en vaardigheid in 1 wedstrijd zijn een eitje en ook het werk op een stalhouderij met veel draven op de harde weg eist helemaal niets van het beenwerk Slapen .

Reageer niet zo overdreven zeg, als je goed leest zie je dat ik het helemaal niet zo bedoel.

Ilindra schreef:
Ik vind gezondheid voor elk type bovenaan staan of het nu een rijpaard, tuiger of Gelderse is.
Een paard moeten afmaken omdat hij door bijv. afvlakking van een kogel kreupel is en kreupel blijft is ook voor de eigenaar van een Gelderse niet echt een pretje.
Naar mijn idee mag daar NOOIT een consessie aan gedaan worden, ongeacht waar het paard voor wordt gebruikt.

Ik vind gezondheid ook een groot goed, absoluut.
En gelukkig heeft het KWPN dit ook hóóg in het vaandel staan.
En niemand verplicht jou om die Rebus te gebruiken voor je fokkerij.

Vandaar dat er 30% op o.c.d afgekeurd word Vingers aflikken

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:31

CGJ12 schreef:
Maar mócht uit nader onderzoek blijken dat Jazz, Krack, Flemmingh en Gribaldi allemaal flink OCD vererven, dan gaan we die écht niet weren uit de fokkerij hoor. Dat is het weggooien van het kind met het badwater.

Ieder mens praat naar dat die verstand heeft Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:32

MissHIS schreef:
Samsam schreef:
ik denk eerder dat het geringe aanbod van gelderse hengsten de commisie tot deze keuze gebracht heeft.

Ja dat lijkt mij ook hoogstwaarschijnlijk.

Dus het lijkt mij niet zinvol om die hele discussie over het toelaten van een OCD-hengst toe te spitsen op de rijpaarden, aangezien daar helemaal geen sprake van is.

Wie zegt dat ????

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 06:16

Het OCD is er altijd geweest alleen door er nu op te keuren is het de laatste jaren "opgevallen"...

Vroeger toen de griep net uit kwam gingen mensen bij bosjes eraan dood. Het was iets vreselijks. Nu weet men dat iedereen wel eens griep heeft. Nou en? De gevolgen zijn niet zo desastreus...

En dat is bij OCD ook. De gevolgen zijn minder erg dan de paniek die erover gemaakt wordt.

Als je een gezonde fokkerij wilt, moet je ook de halzen scannen, de nekwervels scannen, de rug scannen, de dekhengsten en hun nakomelingen jaren achter elkaar het bloed controleren, de voorknie fotograferen, de pezen scannen bij keuring, checken op hoofdtumoren, en de hoefkatrolontstekingsvererverskansen bepalen en ook die hengsten weren...

Weet je. Dan kan je beter niet meer fokken...

En geen enkel stamboek zou dan nog bestaan...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:36

Pipo schreef:

Vast niet zoveel.........
Zo'n PROK onderzoek is weliswaar helemaal niet zo duur, maar kost nog altijd meer dan de gelderese merrie zelf......... Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:55

O, o heb je een harnas CGJ Haha! Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:42

Mireille1970 schreef:
Het OCD is er altijd geweest alleen door er nu op te keuren is het de laatste jaren "opgevallen"...

Vroeger toen de griep net uit kwam gingen mensen bij bosjes eraan dood. Het was iets vreselijks. Nu weet men dat iedereen wel eens griep heeft. Nou en? De gevolgen zijn niet zo desastreus...

En dat is bij OCD ook. De gevolgen zijn minder erg dan de paniek die erover gemaakt wordt.

Als je een gezonde fokkerij wilt, moet je ook de halzen scannen, de nekwervels scannen, de rug scannen, de dekhengsten en hun nakomelingen jaren achter elkaar het bloed controleren, de voorknie fotograferen, de pezen scannen bij keuring, checken op hoofdtumoren, en de hoefkatrolontstekingsvererverskansen bepalen en ook die hengsten weren...

Ben het met je eens dat je de rug en de halzen ook zou moeten scannen !
ik ben in 1965 gaan paardrijden ,wij reden toen met veel plezier en goede sport prestatie*s onze paarden, toen waren er met dank aan het fokbeleid van het w.p.n. problemen met hoefkatrol , later sessam beentjes , heel soms werd er o.c.d. geconstateerd maar dat was zelden .
Zouden de veeartsen er toen geen versand van gehad hebben?
of hebben wij een paard met zo*n verkeerd skelet gefokt, dat ze het huidige werk niet meer aan kunnen.
Of de moderne Anky manier van rijden ?
Of de te eiwitrijke voeding in hun jeugd?
Maar ja wie het raait is de knapste !!!!!!!!
ik weet wel dat er bij new forrest, fjord, friezen, arabieren naar verhouding veel minder of helemaal geen O.C.D. voorkomt !!!
Mijn conclusie en die is bekent, ze hebben er bij het w.p.n er een zooitje van gemaakt !!!
Het is niet normaal bij geen enkel stamboek (adminestratie kantoor )dat er tijdens aankoopkeuringen er 40-50% er uit gaan wegens gebreken o.a O.C.D
En de echte paarden liefhebbers mogen onder geen beding tolereren dat er hengsten aangehouden worden die zwaar o.c.d. vererven,
maar neem maar van mij aan er gaat geen hengst op o,c,d, vererving uit !!!!!!!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:47

CGJ12 schreef:
Pipo schreef:

Vast niet zoveel.........
Zo'n PROK onderzoek is weliswaar helemaal niet zo duur, maar kost nog altijd meer dan de gelderese merrie zelf......... Haha!

Het feit alleen al dat ze bij het w.p.n. prokken als normaal ervaren geeft aan in wat voor rare fokkerij tijd wij leven ,en geef mij maar een goede degelijke gelderse merrie, ongeacht wat hij kost als zo*n staatsgevaarlijke Jazz of ander populair w.p.n.produkt !!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:55

sarabande schreef:

Die geldere paarden kunnen bij een ruiter gereden worden en hoeven in tegenstelling zo als bij u, niet het hele land door om een passende ruiter te vinden Haha!
Dus nogmaals prijs heeft hier niets mee te maken !!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:00

arie53 schreef:
Mireille1970 schreef:

Ben het met je eens dat je de rug en de halzen ook zou moeten scannen !
ik ben in 1965 gaan paardrijden ,wij reden toen met veel plezier en goede sport prestatie*s onze paarden, toen waren er met dank aan het fokbeleid van het w.p.n. problemen met hoefkatrol , later sessam beentjes , heel soms werd er o.c.d. geconstateerd maar dat was zelden .
Zouden de veeartsen er toen geen versand van gehad hebben?
of hebben wij een paard met zo*n verkeerd skelet gefokt, dat ze het huidige werk niet meer aan kunnen.
Of de moderne Anky manier van rijden ?
Of de te eiwitrijke voeding in hun jeugd?
Maar ja wie het raait is de knapste !!!!!!!!
ik weet wel dat er bij new forrest, fjord, friezen, arabieren naar verhouding veel minder of helemaal geen O.C.D. voorkomt !!!
Mijn conclusie en die is bekent, ze hebben er bij het w.p.n er een zooitje van gemaakt !!!
Het is niet normaal bij geen enkel stamboek (adminestratie kantoor )dat er tijdens aankoopkeuringen er 40-50% er uit gaan wegens gebreken o.a O.C.D
En de
echte
paarden liefhebbers mogen onder geen beding tolereren dat er hengsten aangehouden worden die zwaar o.c.d. vererven,
maar neem maar van mij aan er gaat geen hengst op o,c,d, vererving uit !!!!!!!!

Dit is echt bizarre onzin! Er werd toen niet gekeken naar OCD.

Het is hetzelfde als bij export. Als we alle paarden zouden exporteren naar USA of JAPAN zouden we alle aanwezige NL virussen moeten verbannen, ga maar eens een CEMmonster of gewoon bloedonderzoek doen per land...

En het spijt me maar bij een fjord zie je geen pees lopen, geen spronggewricht zitten en ik kan me niet heugen dat er bij aankoop rontgenfoto's worden gemaakt... hahahaha de keuring is duurder dan het paard. Daarbij werd altijd geblert dat de Arabier zo spijkerhard is maar ga die stammen eens allemaal rontgenen...

De dierenarts op de Kossack Stud durfde het niet aan, bang om ze allemaal Croky te moeten noemen (van chips)...

EN we WETEN niet 100% of het erfelijk is.

Net als bij mensen: van kanker weten we niet of het erfelijk is. Dat het in je familie zit kan de aanleg vergroten, maar daarmee is niet gezegd dat je het ook krijgt... Moeten we dan zodra een geval van Kanker binnen een familie is geconstateerd de hele familie castreren en steriliseren... (btw van kanker is er een grote kans dat je dood gaat, van ocd krijgt 95% gegarandeerd geen last)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:01

arie53 schreef:
sarabande schreef:

Die geldere paarden kunnen bij een ruiter gereden worden en hoeven in tegenstelling zo als bij u, niet het hele land door om een passende ruiter te vinden Haha!
Dus nogmaals prijs heeft hier niets mee te maken !!!

Ook onzin...

Het gelderse rijpaard van tegenwoordig is een slap aftreksel van het KWPN... (zie de invloed van El Corona, Inspekteur etc)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:03

arie53 schreef:
Het feit alleen al dat ze bij het w.p.n. prokken als normaal ervaren geeft aan in wat voor rare fokkerij tijd wij leven ,en geef mij maar een goede degelijke gelderse merrie, ongeacht wat hij kost als zo*n staatsgevaarlijke Jazz of ander populair w.p.n.produkt !!

Dat is inspelen of liefhebberij...

Sommigen willen geen tanker met korte pootjes en weinig bloed...

en inderdaad sommigen kunnen niet genoeg rijden voor een Jazz Bloos

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:22

Ik heb vanaf 1965 er misschien wel 100 paarden laten keuren en altijd werd er naar o.c.d. gekeken ,
Maar ja mensen praten altijd naar de tijd waarin ze opgroeien, en kunnen en willen het sentiment van iets oudere mensen, die uit eigen ervaring spreken niet begrijpen. Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:26

Mireille1970 schreef:
arie53 schreef:

Die tanker op korte pootjes heeft wel evenwicht wat je van die hoogbenige Jazzen niet kan zeggen ,die moeten een snel achterbeen hebben om niet om te vallen, maar ja dat is de mode bij de huidige w.p.n generatie .
Ik ga meer voor kwaliteit en volg de mode niet zo . Knipoog

O ja, en ik fok toch graag een paard waar iedereen met plezier op kan rijden , !!!!!!!!!ook de minder goden Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:45

arie53 schreef:

Ik heb vanaf 1965 er misschien wel 100 paarden laten keuren en altijd werd er naar o.c.d. gekeken ,
Maar ja mensen praten altijd naar de tijd waarin ze opgroeien, en kunnen en willen het sentiment van iets oudere mensen, die uit eigen ervaring spreken niet begrijpen. Knipoog

Ik heb misschien wel 1500 paarden laten en zien keuren, en zo'n 15 jaar geleden was het nog maar minimaal ontwikkeld...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:52

arie53 schreef:

Die tanker op korte pootjes heeft wel evenwicht wat je van die hoogbenige Jazzen niet kan zeggen ,die moeten een snel achterbeen hebben om niet om te vallen, maar ja dat is de mode bij de huidige w.p.n generatie .
Ik ga meer voor kwaliteit en volg de mode niet zo . Knipoog

O ja, en ik fok toch graag een paard waar iedereen met plezier op kan rijden , !!!!!!!!!ook de minder goden Knipoog

Hoeveel garantie heb je? Net zoveel als bij al die andere stamboeken.

En de mindere goden kunnen bij ieder stamboek uit de voeten of niet... Ook een gelder kan hard lopen.

En korte pootjes zegt niets over balans. Een snel achterbeen is niet een RIL achterbeen... een snel achterbeen heeft reflex maar hoeft dat niet te gebruiken voor evenwicht...

Iemand die al zolang meegaat moet dat toch weten...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:57

arie53 schreef:

Ik ga meer voor kwaliteit
en volg de mode niet zo . Knipoog

Mijn interesse is gewekt...

Noem mij die kwaliteit eens? (niet aankomen met die halve KWPN gefokte geldersen he zoals Parcival en Koss enzo) Huilen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:27

Mireille1970 schreef:

Misschien omdat een Jazz zich niet laat rijden. Knipoog