Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Dat neemt men wel aan, gezien de hoeveelheid hengsten die zelf schoon zijn maar wel bovengemiddeld doorgeven. En ja ik vind het goedkeuren van United een gok, aan de andere kant weten de meeste fokkers wel welke gok ze met hem nemen.
holly schreef:Kaja, ik ga het nog een keer proberen.
??)
MissHIS schreef:Het gaat hier toch om die Gelderse? Moet zeggen dat ik voor die fokrichting OCD iets minder belangrijk vind
) Anders had ik allang aan de bel gehangen... Interesseert me eigenlijk geen zak, zolang ze het maar niet in de botte hersens halen om het bij de rijpaarden ook te proberen....
Kaja schreef:Holly, ik vind je een aardige meid
Samsam schreef:ik denk eerder dat het geringe aanbod van gelderse hengsten de commisie tot deze keuze gebracht heeft.

MissHIS schreef:Ilindra schreef:Nee, de mensport waar je deze paarden vaak in tegen komt eist helemaal niets van ze.
Dressuur/marathon en vaardigheid in 1 wedstrijd zijn een eitje en ook het werk op een stalhouderij met veel draven op de harde weg eist helemaal niets van het beenwerk.
Reageer niet zo overdreven zeg, als je goed leest zie je dat ik het helemaal niet zo bedoel.Ilindra schreef:Ik vind gezondheid voor elk type bovenaan staan of het nu een rijpaard, tuiger of Gelderse is.
Een paard moeten afmaken omdat hij door bijv. afvlakking van een kogel kreupel is en kreupel blijft is ook voor de eigenaar van een Gelderse niet echt een pretje.
Naar mijn idee mag daar NOOIT een consessie aan gedaan worden, ongeacht waar het paard voor wordt gebruikt.
Ik vind gezondheid ook een groot goed, absoluut.
En gelukkig heeft het KWPN dit ook hóóg in het vaandel staan. En niemand verplicht jou om die Rebus te gebruiken voor je fokkerij.

CGJ12 schreef:Maar mócht uit nader onderzoek blijken dat Jazz, Krack, Flemmingh en Gribaldi allemaal flink OCD vererven, dan gaan we die écht niet weren uit de fokkerij hoor. Dat is het weggooien van het kind met het badwater.

MissHIS schreef:Samsam schreef:ik denk eerder dat het geringe aanbod van gelderse hengsten de commisie tot deze keuze gebracht heeft.
Ja dat lijkt mij ook hoogstwaarschijnlijk.
Dus het lijkt mij niet zinvol om die hele discussie over het toelaten van een OCD-hengst toe te spitsen op de rijpaarden, aangezien daar helemaal geen sprake van is.
Pipo schreef:Hoeveel van de Gelderse fokkers heeft zelf trouwens de merrie's geprokt?

Mireille1970 schreef:Het OCD is er altijd geweest alleen door er nu op te keuren is het de laatste jaren "opgevallen"...
Vroeger toen de griep net uit kwam gingen mensen bij bosjes eraan dood. Het was iets vreselijks. Nu weet men dat iedereen wel eens griep heeft. Nou en? De gevolgen zijn niet zo desastreus...
En dat is bij OCD ook. De gevolgen zijn minder erg dan de paniek die erover gemaakt wordt.
Als je een gezonde fokkerij wilt, moet je ook de halzen scannen, de nekwervels scannen, de rug scannen, de dekhengsten en hun nakomelingen jaren achter elkaar het bloed controleren, de voorknie fotograferen, de pezen scannen bij keuring, checken op hoofdtumoren, en de hoefkatrolontstekingsvererverskansen bepalen en ook die hengsten weren...
Weet je. Dan kan je beter niet meer fokken...
En geen enkel stamboek zou dan nog bestaan...

CGJ12 schreef:Pipo schreef:Hoeveel van de Gelderse fokkers heeft zelf trouwens de merrie's geprokt?
Vast niet zoveel.........
Zo'n PROK onderzoek is weliswaar helemaal niet zo duur, maar kost nog altijd meer dan de gelderese merrie zelf.........

sarabande schreef:O, o heb je een harnas CGJ![]()
arie53 schreef:Mireille1970 schreef:Het OCD is er altijd geweest alleen door er nu op te keuren is het de laatste jaren "opgevallen"...
Vroeger toen de griep net uit kwam gingen mensen bij bosjes eraan dood. Het was iets vreselijks. Nu weet men dat iedereen wel eens griep heeft. Nou en? De gevolgen zijn niet zo desastreus...
En dat is bij OCD ook. De gevolgen zijn minder erg dan de paniek die erover gemaakt wordt.
Als je een gezonde fokkerij wilt, moet je ook de halzen scannen, de nekwervels scannen, de rug scannen, de dekhengsten en hun nakomelingen jaren achter elkaar het bloed controleren, de voorknie fotograferen, de pezen scannen bij keuring, checken op hoofdtumoren, en de hoefkatrolontstekingsvererverskansen bepalen en ook die hengsten weren...
Weet je. Dan kan je beter niet meer fokken...
En geen enkel stamboek zou dan nog bestaan...
Ben het met je eens dat je de rug en de halzen ook zou moeten scannen !
ik ben in 1965 gaan paardrijden ,wij reden toen met veel plezier en goede sport prestatie*s onze paarden, toen waren er met dank aan het fokbeleid van het w.p.n. problemen met hoefkatrol , later sessam beentjes , heel soms werd er o.c.d. geconstateerd maar dat was zelden .
Zouden de veeartsen er toen geen versand van gehad hebben?
of hebben wij een paard met zo*n verkeerd skelet gefokt, dat ze het huidige werk niet meer aan kunnen.
Of de moderne Anky manier van rijden ?
Of de te eiwitrijke voeding in hun jeugd?
Maar ja wie het raait is de knapste !!!!!!!!
ik weet wel dat er bij new forrest, fjord, friezen, arabieren naar verhouding veel minder of helemaal geen O.C.D. voorkomt !!!
Mijn conclusie en die is bekent, ze hebben er bij het w.p.n er een zooitje van gemaakt !!!
Het is niet normaal bij geen enkel stamboek (adminestratie kantoor )dat er tijdens aankoopkeuringen er 40-50% er uit gaan wegens gebreken o.a O.C.D
En de
echte paarden liefhebbers mogen onder geen beding tolereren dat er hengsten aangehouden worden die zwaar o.c.d. vererven,
maar neem maar van mij aan er gaat geen hengst op o,c,d, vererving uit !!!!!!!!
arie53 schreef:sarabande schreef:O, o heb je een harnas CGJ![]()
Die geldere paarden kunnen bij een ruiter gereden worden en hoeven in tegenstelling zo als bij u, niet het hele land door om een passende ruiter te vinden![]()
Dus nogmaals prijs heeft hier niets mee te maken !!!
arie53 schreef:Het feit alleen al dat ze bij het w.p.n. prokken als normaal ervaren geeft aan in wat voor rare fokkerij tijd wij leven ,en geef mij maar een goede degelijke gelderse merrie, ongeacht wat hij kost als zo*n staatsgevaarlijke Jazz of ander populair w.p.n.produkt !!

Mireille1970 schreef:arie53 schreef:Het feit alleen al dat ze bij het w.p.n. prokken als normaal ervaren geeft aan in wat voor rare fokkerij tijd wij leven ,en geef mij maar een goede degelijke gelderse merrie, ongeacht wat hij kost als zo*n staatsgevaarlijke Jazz of ander populair w.p.n.produkt !!
Dat is inspelen of liefhebberij...
Sommigen willen geen tanker met korte pootjes en weinig bloed...
en inderdaad sommigen kunnen niet genoeg rijden voor een Jazz

arie53 schreef:Dit is echt bizarre onzin! Er werd toen niet gekeken naar OCD.
Ik heb vanaf 1965 er misschien wel 100 paarden laten keuren en altijd werd er naar o.c.d. gekeken ,
Maar ja mensen praten altijd naar de tijd waarin ze opgroeien, en kunnen en willen het sentiment van iets oudere mensen, die uit eigen ervaring spreken niet begrijpen.
arie53 schreef:Het feit alleen al dat ze bij het w.p.n. prokken als normaal ervaren geeft aan in wat voor rare fokkerij tijd wij leven ,en geef mij maar een goede degelijke gelderse merrie, ongeacht wat hij kost als zo*n staatsgevaarlijke Jazz of ander populair w.p.n.produkt !!
Dat is inspelen of liefhebberij...
Sommigen willen geen tanker met korte pootjes en weinig bloed...
en inderdaad sommigen kunnen niet genoeg rijden voor een Jazz
Die tanker op korte pootjes heeft wel evenwicht wat je van die hoogbenige Jazzen niet kan zeggen ,die moeten een snel achterbeen hebben om niet om te vallen, maar ja dat is de mode bij de huidige w.p.n generatie .
Ik ga meer voor kwaliteit en volg de mode niet zo .
O ja, en ik fok toch graag een paard waar iedereen met plezier op kan rijden , !!!!!!!!!ook de minder goden
arie53 schreef:Die tanker op korte pootjes heeft wel evenwicht wat je van die hoogbenige Jazzen niet kan zeggen ,die moeten een snel achterbeen hebben om niet om te vallen, maar ja dat is de mode bij de huidige w.p.n generatie .
Ik ga meer voor kwaliteit en volg de mode niet zo .
O ja, en ik fok toch graag een paard waar iedereen met plezier op kan rijden , !!!!!!!!!ook de minder goden
Mireille1970 schreef:en inderdaad sommigen kunnen niet genoeg rijden voor een Jazz