Kaja schreef:Onderzoeken met (jonge) paarden wijzen uit dat toppaarden altijd net wat sensibeler zijn dan de "gewone" paarden...
De paarden welke de absolute top vormen (of hebben gevormd) in de dressuursport hebben laten zien dat zij allen op het randje balanceren van waanzin... Bonfire, Rembrandt, Salinero......
Oké... we fokken al op karakter en juist dat wat de top nodig heeft proberen we aan te grijpen, na het onderzoek van de waiboerhoeve kan ik me inmiddels niet meer indenken dat we juist op het sensibele karakter in gaan boeten...
Overigens zie ik het KWPN stamboek als een sportstamboek en niet als recreatie-stamboek!
kaja, ik heb al een hele hoop statements gezien die op zichzelf simpelweg waar zijn:
1) Relatie tussen een paard en ruiter is als een huwelijk. Niet ieder paard past bij iedere ruiter
2) Het kan best zijn dat de paarden die het beste lijken na een algemene "opvoeding" van 70 dagen, niet uiteindelijk de besten zijn.
3) Sportpaarden en recreatiepaarden zijn niet hetzelfde.
Waar ik eigenlijk benieuwd ben is of je eigenlijk een constructieve en betaalbare suggestie hebt om het selectieproces te verbeteren. Of ben je gewoon van mening dat selectie geen toegevoegde waarde heeft?