1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:33

Nu is het dus 'alleen' nog maar zo dat je aan het DNA van een paard moet kunnen zien dat het paard ermee te maken gaat krijgen op een nadelige manier.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:36

ceasario schreef:
Het gaat verder dan DNA...tsjonge... Huilen

Wat bedoel je daar dan mee?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:40

Lovely schreef:
Nu is het dus 'alleen' nog maar zo dat je aan het DNA van een paard moet kunnen zien dat het paard ermee te maken gaat krijgen op een nadelige manier.

Te maken kan krijgen.

Maar een gezond lichaam hersteld zich.
Ook in de botten.

Ik flikkerde in 1994, van 10 meter door het dak.

Alles was van binnen stuk en mijn hand omdat ik daar op was neer gekomen brak er volledig af.

Na 10 jaar heeft het hele botstelsel zich weer hersteld zonder oc en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:42

ceasario schreef:

Na 10 jaar heeft het hele botstelsel zich weer hersteld zonder oc en dergelijke.

Alleen is het bekend dat botherstel bij een paard heel anders is dan bij een mens. Dus dat lijkt mij niet vergelijkbaar.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:45

ceasario schreef:

Nu de rest nog............

Haha!:D:D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:45

Pipo schreef:
Alleen is het bekend dat botherstel bij een paard heel anders is dan bij een mens. Dus dat lijkt mij niet vergelijkbaar.

Helemaal niet.

Wel als je hem 23 en een half uur per dag in een hok opsluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:50

ceasario schreef:
Te maken kan krijgen.

Maar een gezond lichaam hersteld zich.
Ook in de botten.

Ik flikkerde in 1994, van 10 meter door het dak.

Alles was van binnen stuk en mijn hand omdat ik daar op was neer gekomen brak er volledig af.

Omdat je geen aanleg hebt, genetisch. Dan kun je het zo vaak stuk maken als je wilt, de structuur blijft hetzelfde, totdat het weefsel oververmoeid raakt en er woekeringen ontstaan, of tumoren.

Het gaat hier om het herkennen van erfelijk belast materiaal.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:52

Vraagje, als een paard broze botten heeft (gekregen),....heeft dit paard dan meer kans op OCD ?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:54

ceasario schreef:
Wel als je hem 23 en een half uur per dag in een hok opsluit.

OK dan!
Ik denk ook vaak dat het meer met dat Penny-gepamper te maken heeft, dan met iets anders. Die van ons lopen altijd harder van stal naar weiland dan andersom. Het jonge spul blijft in principe constant buiten, alleen bij tochtige jachtsneeuw en echt gure omstandigheden naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:58

Excuseme schreef:
+:)+
Ik denk ook vaak dat het meer met dat Penny-gepamper te maken heeft, dan met iets anders. Die van ons lopen altijd harder van stal naar weiland dan andersom. Het jonge spul blijft in principe constant buiten, alleen bij tochtige jachtsneeuw en echt gure omstandigheden naar binnen.

Iedere debiel weet dat een paard het hardst word als deze veel beweging krijgt.

Alleen lijkt het mij ook een algemeen bekend iets dat een paard met een gebroken been heel moeilijk te behandelen is. Bel iedere gerenomeerde veearts op, het word niet voor niets bijna nooit behandeld.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:03

Dat heeft meer met het gewicht te maken Pipo. Een veulen kan wel maar een volwassen paard heeft zulke sterke botten nodig dat geen enkel metaal dat kan vervangen (als plaat of bouten etc). Die plooien gewoon door.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:06

Diepgaande materie Ceas.........

En dat is verplichte kost op de Landbouw Hogeshool......... eehhhhhh..... Landbouw Universiteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:07

Zannekin schreef:
Dat heeft meer met het gewicht te maken Pipo. Een veulen kan wel maar een volwassen paard heeft zulke sterke botten nodig dat geen enkel metaal dat kan vervangen (als plaat of bouten etc). Die plooien gewoon door.

Mij is altijd ( door veeartsen) verteld dat het ook te maken heeft met het feit dat het bot heel slecht aanhecht. Bij mensen groeit het allemaal stukken makkelijker.

Of hebben ze mij een broodje aap verteld?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:11

Pipo schreef:
Iedere debiel weet dat een paard het hardst word als deze veel beweging krijgt.

Alleen lijkt het mij ook een algemeen bekend iets dat een paard met een gebroken been heel moeilijk te behandelen is. Bel iedere gerenomeerde veearts op, het word niet voor niets bijna nooit behandeld.

Heeft ook niet altijd met de botstructuren te maken.

Ten eerste houdt een paard met een gebroken poot zich geen 3 maanden rustig zoals een mens.
Ten tweede treden bij een paard veel meer complicaties op omdat een paard veel sneller infecties / wild vlees en dergelijk krijgt dan een mens. Vurig noem je dat.
Ten derde geneest die poot bij een mens voor 98% wat voldoende is voor dagelijks verkeer, maar een paard is 100% nodig voor de sport.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:13

thoroughbred schreef:
Vraagje, als een paard broze botten heeft (gekregen),....heeft dit paard dan meer kans op OCD ?

Misschien een domme vraag, kan iemand hier iets over vertellen?

Anoniem

Pipo schreef:
Mij is altijd ( door veeartsen) verteld dat het ook te maken heeft met het feit dat het bot heel slecht aanhecht. Bij mensen groeit het allemaal stukken makkelijker.

Of hebben ze mij een broodje aap verteld?

Ze hebben mij verteld dat het nog wel eens lastig aan een paard uit te leggen is dat hij echt mak moet zijn al die tijd met die gipsen poot.

Anoniem

Lovely schreef:
Ze hebben mij verteld dat het nog wel eens lastig aan een paard uit te leggen is dat hij echt mak moet zijn al die tijd met die gipsen poot.

Ja, dat hebben ze er ook bij verteld.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:15

Dat van dat aanhechten heb ik nooit gehoord. In Gent gingen alle paarden met gebroken botten op de weegschaal. Boven een bepaald gewicht begon men er niet meer aan.
Ik weet dat men dat eventing paard nu op de olymische spelen ook nog heeft proberen helpen dmv platen maar al tijdens het opstaan na de narcose heeft de boel het begeven.
Een mens kan men ook makkelijk 4 weken niet laten steunen op een been, een paard wordt dan heel makkelijk hoefbevangen op het steunbeen dus waar eindigt het vaak.... en hoeveel mensen willen die risicos nemen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:16

CGJ12 schreef:
Heeft ook niet altijd met de botstructuren te maken.

Ten eerste houdt een paard met een gebroken poot zich geen 3 maanden rustig zoals een mens.
Ten tweede treden bij een paard veel meer complicaties op omdat een paard veel sneller infecties / wild vlees en dergelijk krijgt dan een mens. Vurig noem je dat.
Ten derde geneest die poot bij een mens voor 98% wat voldoende is voor dagelijks verkeer, maar een paard is 100% nodig voor de sport.

Je trekt de zaak uit het verband.

Het gaat er om, wat gaat er om in een lichaam als het "beschadigd" is.
En dat deelde ik je mede.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:17

thoroughbred schreef:
Misschien een domme vraag, kan iemand hier iets over vertellen?

Wat zijn broze botten? OCD is een ontwikkelingsstoornis in de been en kraakbeenaanmaak, net als beencysten dat zijn bv.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:21

ceasario schreef:
Je trekt de zaak uit het verband.

Welnee.......

Was gewoon zwaar off-topic.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:27

een paard krijgt broze botten door een tekort aan kalk, juiste hoeveelheid fosfor en oa vit D, is dat geen ontwikkelingsstoornis? of is een ontwikkelingsstoornis alleen genetisch bepaald?
Er zijn ook middelen die sportpaarden krijgen waardoor de opname (van bv kalk) uit balans raakt........ vandaar mijn vraag of dat iets met OCD te maken kan hebben..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:29

Ik denk dat de oplossing nabij is.......

Stamcellen uit een Shagya inplaatsen........... werkt net als een Elixer uit de 18e eeuw........

Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:31

TB
Wel dat weet men niet. Het enige zekere is dat het een ontwikkelingsstoornis is waar meerdere oorzaken aan meehelpen. Koper bv is ook heel belangrijk. Er zijn al allerhande hypothesen die men probeert te testen.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 08-12-04 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt