Kopen zonder kijken in Wales

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:07

Een du bois hengst dan? Of welke andere Duitse rijpony ook. Dan kan het veulen in de wpbr

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 19:47

Du Bois hengsten zie ik mezelf niet snel gebruiken. Karakter is wel echt top. Ik denk dat ik sowieso niet snel een Duitse rijpony zou pakken vanwege de voorgaande uitleg.

Daarnaast wordt de keuze dan ook zo groot. Door binnen het welsh te blijven is er ook al keuze zat. Eerst maar even kiezen of ik voor een volle B ga of richting rijpony. Want bij dat laatste hoef ik ook niet meer naar de sectie B te kijken en valt er ook weer een hele rits opties af.

Cemlys

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:51

Ik zou juist voor een kleinere B gaan en proberen binnen de sectie te fokken. Weet niet of je met wpbr zal krijgen wat ze willen zien of je moet gewoon voor de sport willen fokken

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 07:15

StalMelyn schreef:
Welsh cob wordt het voor mij niet. Ik ken er zelf ook geen een waar ik weg ben van het karakter, allemaal doordrammers. Ze zijn overigens wel veelzijdig.

Bij het New Forrest lopen wel leuke pony's maar niet mijn type pony over het algemeen.

Ik zou toch bij het welsh willen blijven, dus sectie B (twijfel), NWR of WPBR. We gaan het meemaken, het komt vanzelf. Vaak zie ik een hengst en denk dan meteen, dat is hem. Ik ga nog bij de verrichtingen kijken en uiteraard wacht ik de HK in februari af. Maar ik mag graag iets oudere hengsten gebruiken of iig een die al wat kan laten zien.
Heel af en toe kijk ik met een schuin oog naar de Duitse rijpony maar vaak vind ik ze te grof en/of groot hoofd hebben. En zeker met Oife hoeft er geen stevige op, ze is zelf al een tank en hoofdje mag chiquer. Maar er lopen wel een paar goede rond.

GOLDWINSHOEVE VALERION?
Ik zou denk ik net als Cemlys voor een kleinere B gaan.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:01

Lastig hoor. Hou op over hengstenkeuze :+ maar mijn idee is ook óf welsh B of partbred. Met attentie voor de juiste stere en zwakke punten.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:10

StalMelyn schreef:
Daarnaast wordt de keuze dan ook zo groot. Door binnen het welsh te blijven is er ook al keuze zat. Eerst maar even kiezen of ik voor een volle B ga of richting rijpony. Want bij dat laatste hoef ik ook niet meer naar de sectie B te kijken en valt er ook weer een hele rits opties af.

Naar welke sectie kijk je dan?

Als je nu buiten de Sectie B dekt, en stel dat dat veulen terug in de Sectie B maat valt, kan de nafok daarvan weer in Sectie B opgenomen worden of hoe werkt dat binnen de Welsh fokkerij?
Of is bijvoorbeeld "Sectie B" enkel mogelijk als er verschillende generaties "Sectie B" zijn?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 10:50

Hier zijn regels voor, die van het nwpcs kon ik niet vinden. Daar hebben ze ook de sectie NWR en je kan (tot nu toe) alleen NWR inschrijven als beide ouders NWR zijn en de hengst is geslaagd voor de verrichtingen. Anders wordt het WPBR.

Ik heb even die van het WPCV gepakt waarbij de groep partbred niet is meegenomen:
Afbeelding
Het ligt dus ook een beetje aan de stokmaat.

Zelf kijk ik naar de sectie NWR/WPBR op dit moment en nog een beetje naar de B. Maar ik kom nog niet ver met mijn keuze, zal volgend jaar afwachten worden.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 15:26

Oife staat inmiddels binnen. Kwam er alleen achter dat ze het reuze spannend vindt om door de tralie heen te eten maar dat gaat inmiddels beter.
Had even een klein hoopje apart gelegd zodat zie niet naast de anderen hoeft te eten, dat vond ze ook eng.
Afbeelding
Afbeelding
Ben blij dat ze binnen staat, kan er zo makkelijker bij. Alleen over drie weken ben ik zelf weg voor zes weken dus heel veel kan ik niet meer doen nu.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 19:29

Eind vorig jaar ben ik voor zes weken naar Nieuw-Zeeland vertrokken. Sinds half januari thuis en langzaam Oife aan het oppakken. Omdat ze nog in de opfok staat gaat het wat traag en helaas heeft ze een dik been met mok. Had haar afgelopen 2 weken nog niet uit de groep gehaald maar gister liep ze niet lekker en kwam ik er achter. Meteen behandeld en zag er al veel rustiger uit vandaag.

Hoofdstel gepast en deze moet versteld worden, die is te krap. Het staat haar wel heel goed!
Afbeelding

Vandaag was de 1e dag van de NWPCS hengstenkeuring en weten jullie nog dat ik vorig jaar een mooie kleine B hengst had gezien??? Nou deze wordt het ook! Hij is prachtig, goed bewegen en heel klein. Op 1.26m gemeten dus perfect voor Oife. Hij heet Karadoc de L'Aurore en in Frankrijk gefokt.
Afbeelding

In april maar een keer scannen en dan april of mei Oife wegbrengen. Op naar een 2026 veulen <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:38

Die komt uit Normandië :Y) ze hebben leuke pony's daar

Heb er zelf ook een die daar gefokt is

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:06

In Frankrijk gefokt maar een Nederlandse vader hoor (van Stougjeshoeve). Moeder komt uit Wales van Rhoson stud.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:12

Net je hele topic gelezen, wat een mooierd is ze geworden!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:20

StalMelyn schreef:
In Frankrijk gefokt maar een Nederlandse vader hoor (van Stougjeshoeve). Moeder komt uit Wales van Rhoson stud.

Grappig, die van mij is juist uit een Nederlandse moeder, ook bij stougjeshoeve vandaan. De vader is eigen fok van hun.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:24

Hey heb je hem gevonden? Super! Ik ben heel benieuwd.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:36

LaDonna75 schreef:
Hey heb je hem gevonden? Super! Ik ben heel benieuwd.

Ja, belden elkaar even en toen pakte hij hem uit voor mij in de vrachtwagen. Ik ben er helemaal weg van, het was deze of Legend maar de keuze is nu gemaakt. Gaan voor een hele mooi B veulen in 2026 :D

En bedankt voor de gezelligheid :j

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 22:26

opisop_shop schreef:
Net je hele topic gelezen, wat een mooierd is ze geworden!

Dankjewel, ze wordt nog steeds mooier. Heeft langer de tijd nodig maar ben heel blij met haar.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 13:10

Oh wat wordt ze mooi! En dat hoofstel staat haar echt goed. Ben benieuwd wat voor een veulentje ze gaat maken.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 16:44

De gekozen hengst is net kampioen 4 jaar en ouder geworden!
Afbeelding
Nu mag hij meedoen aan het sectiekampioenschap

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:49

StalMelyn schreef:
De gekozen hengst is net kampioen 4 jaar en ouder geworden!
[ Afbeelding ]
Nu mag hij meedoen aan het sectiekampioenschap

Proficiat met jouw keuze. Goed gezien dat dit een topper is.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:32

SjonnieZ, nou, mijn mening wil nog wel eens verschillen met die van de jury hoor :=
Maar hierover zijn we het eens *D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:49

Leuk hengstje! Dat wordt dan een vosje of palomino :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 10:30

Doe maar een vos, scheelt staart wassen haha

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 18:08

Er kwam nog een mooie foto gemaakt door Vivian Hesen voorbij op Facebook van de hengst
Afbeelding

Van mij mag het al april/mei zijn zodat ik Oife weg kan brengen :')

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:33

Hij is echt knap <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:05

Prachtige pony <3 plaatje hoor, mooi combi straks!