Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:10

Ja, eens, maar een prima valk/palomino is iets anders dan een matige, en kleur is leuk maar ik denk dat kleur bij sommigen teveel voorop staat, dat een niet-kleur een veel betere keus zou zijn. En nogmaals niet per se hier in dit topic ;)

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:11

Hier een paar maatjes kleiner. Maar gisteren hebben we een vos merrietje met veel wit en een bruin merrietje gekregen (of de bruine schimmel wordt, weten we nog niet).
We houden meer van het simpele bruin dan heel veel wit haha.

Heb nog niet echt droogfoto's, alleen een hoofdfoto van het vosje.
Afbeelding

lailapri

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:15

Ik ben wel benieuwd naar meer foto's!

Gefeliciteerd met de kleintjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:28

Voor mij zelf probeer ik wel een beetje op kleur te fokken. Want in een meerspan is de zelfde kleur wel zo aansprekend.

Zegt zij die met een middenmaatse zwartbonte en een grote maatse vos rijd. En de vos gedekt heeft met een zwart-roan _O- .

Bij de shetten in de kleinere maten zit wel veel kleur. Grote maat is meer dan 90% zwart, en is inteelt ook wel een dingetje.
Van mijn 5 pony heb ik geen een zwarte, maar wel een schimmel en palomino (zijn beide maar een handje vol van in NL, Palo is 1e premie kampioens ruin, schimmeltje is een kroon preferente merrie).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:23

Zo zie je maar weer hoeveel verschil er zo in stamboeken is.
Het is voor mij ook niet het belangrijkste kleur, maar zeker wel een extraatje.
Al ken ik ook genoeg gruwelijk mooie vossen en bruine.
Dream is vandaag alweer 1 jaar oud.
Jeetje wat gaat de tijd snel! Ik vind hem vooral een naarling op het moment, maar ok.
Afbeelding
Afbeelding
Heerlijk overbouwd.
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:07

Hij is in ieder geval wel heel braaf kyrke! _O-

Poh, gisteren avond was ik wat aan het lezen over PSSM en kwam erachter dat PSSM2 extreem veel voorkomt in de (Duitse) pony fokkerij. |(
Met name dus bij de Duitse rijpony. Eerste onderzoeken tonen aan dat minimaal 50% van de pony's drager is van 1 of meerdere varianten (er zijn er nu 6 gevonden die te testen zijn, P2, P4, P8 en Px komt het meeste voor). PSSM2 is heterozygoot bij 75% symptomatisch op latere leeftijd (en bij een klein deel al op jonge(re) leeftijd) en 100% bij homozygoot op (vaak al zeer) jonge leeftijd.

Een hele bekende hengst die in vrijwel elke andere hengst met Duits bloed voorkomt is drager (hij is zelf niet officieel getest (of wordt in ieder geval niet (openbaar) bekend gemaakt), maar bijzonder veel nakomelingen zijn positief en vooral nakomelingen die positief zijn uit negatief geteste moeders) van P2, P4, Px en waarschijnlijk ook P8. -O-

Een hengst die zelf dit jaar hoog op mijn lijstje stond, maar nu dus gaat vervallen...

Mijn eigen hengstje heeft hem ook in de afstamming (ietsje verder weg, dus hoop heel hard dat hij geen drager is), nu had ik alles al laten testen op "PSSM2", maar ik wist niet dat er 6 varianten zijn... Welke variant er dus getest is, geen idee? Misschien kan ik het vragen bij het lab waar ze getest zijn. Aan de andere kant maakt het ook niet zoveel uit, want het is een pakket/6-panel test, dus alle 6 de varianten worden getest. Meeste laboratoria kunnen ook (nog) niet alle varianten testen.

Maar goed, ga dus alles maar uitgebreid laten testen (leuk grapje wel, 200€ excl BTW), merries en ook de hengstjes... Merries hebben zelf geen Duits bloed, dus hopelijk zijn ze vrij. De NWR ook geen Duits bloed, maar de palomino dus wel...

Maar zo wordt de hengsten keuze wel ingewikkeld en klein (er wordt ook (nog niet) op getest en als ze al getest worden, wordt het sowieso niet openbaar gedeeld als ze drager zijn), helemaal hier in Zweden wordt de keuze dan wel heel klein. -O- |(

PSSM2 zou dus een erfelijke ziekte zijn, waarmee ik dus absoluut niet mee zou fokken. Dan valt een FFS drager ineens in het niets.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:20

Ik sta daar nu nog anders in. De test van pssm2 is niet wetenschappelijk gevalideerd. Hij bestaat nu al jaren, ze blijven roepen dat het komt, maar de validatie komt maar niet.

Ondertussen wel dik geld vragen en er is al wel een studie die aantoonde dat ze geen link tussen de genetische markers en de ziekte konden vinden.

In mijn sceptische ogen is er dan stront aan de knikker (in mijn ogen twee opties: de test deugt niet of ze willen monopolie houden op de test om hem zo duur te houden, bij publiceren moeten ze hun methode uitleggen). Het is heel ruk als het wel blijkt te kloppen, maar tot het fatsoenlijk bewezen is ga ik niet 200 euro voor een test uitgeven.

Bronnen Utrecht, uc davis:
https://www.uu.nl/nieuws/pssm-bij-het-p ... op-een-rij

https://ceh.vetmed.ucdavis.edu/health-t ... pathy-pssm

En de studie die het ontkracht
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.13345

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:34

Hmm intressant.

In Miami is nu een onderzoek bezig die wel duidelijk symptomen aantoont met positieve tests. Maar dat onderzoek loopt nog.

Je kan als het goed is gratis haren daarheen op sturen om te laten testen, heb ik nu een aanvraag voor gedaan. Dus even zien hoe dat gaat.

Edit: in een Facebook groep zijn trouwens ook wel heel duidelijk verbanden te zien van pony's en paarden die duidelijk PSSM symptomen hebben en uiteindelijk positief blijken op 1 of meer varianten en een positieve spier biopt hebben.

Gefeliciteerd trouwens!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:46

Ik had er ook al naar gekeken idd, maar omdat ze aangeven dat de test nog niet helemaal goed/ betrouwbaar is nog niet gedaan

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:55

Interessant Quir, ga ik ook eens naar kijken. Welke facebookgroep is dat?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:05

Omdat hier ook mensen met een groot netwerk :
Gezocht voor mijn dochter van 9 jaar en 1,40m: een leuke kinderpony, stokmaat zo tussen de 1,25-1,40m en braaf te rijden. De pony moet geschikt zijn voor een ruitertje dat de basis wel kent, maar eerder lief dan brutaal is met rijden.
geboden: een zeer goed thuis bij ons aan huis, met dagelijks weidegang en gezelschap van mijn andere pony's.

Leeftijd, kleur en geslacht minder belangrijk dan braafheid.

Normale prijsklasse.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:22

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:06

LaDonna75 schreef:
Omdat hier ook mensen met een groot netwerk :
Gezocht voor mijn dochter van 9 jaar en 1,40m: een leuke kinderpony, stokmaat zo tussen de 1,25-1,40m en braaf te rijden. De pony moet geschikt zijn voor een ruitertje dat de basis wel kent, maar eerder lief dan brutaal is met rijden.
geboden: een zeer goed thuis bij ons aan huis, met dagelijks weidegang en gezelschap van mijn andere pony's.

Leeftijd, kleur en geslacht minder belangrijk dan braafheid.

Normale prijsklasse.

Mijn djemo is lief (soms wel ondeugend) maar is wel een maatje groter. Ik zet hem ook in voor beginnende lesruiters

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:56

Ik heb al info terug gekregen!

Het is niet alleen gewoon haren op sturen. Voorkeur is 1 "aangedaan" paard (of een paard waarvan een spierziekte mogelijk is maar nog niet gediagnosticeerd is) en 1 controle paard op dezelfde locatie onder dezelfde omstandigheden. Maar ook alleen zieke paarden of alleen gezonde paarden zijn welkom. Ook paarden die nog geen symptomen vertonen, maar er wel een vergroot risico is (afstamming met bekende dragers).

Je moet een (hele lange) vragen lijst invullen per paard (90-180 vragen afhankelijk van de antwoorden die je geeft), dan foto's van elk paard van de linker zijde, de achterkant, de hals, enz. En video van stap en draf op de rechte lijn van voor en achteren en stap en draf aan de longe. Foto's/video's worden niet openbaar gebruikt en zijn alleen toegankelijk voor de onderzoekers (net zoals de medische gegevens).

Daarnaast beschikbare medische info (als ze al getest zijn de DNA test resultaten, bloed resultaten, enz).

De laatste stap is dan haarwortels opsturen naar USA om DNA te testen. Dezelfde markers als EquiSeq commercieel test.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:49

Omdat we het gisteren over de grootte van de 2 jarigen hadden, even een foto van vandaag van Parel met de baas :D . Alles draait bij Parel om mensen mensen mensen :+ . De andere wilde niet op de foto, die vindt eten veel belangrijker :j .

Afbeelding

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:33

LDRD schreef:
Omdat we het gisteren over de grootte van de 2 jarigen hadden, even een foto van vandaag van Parel met de baas :D . Alles draait bij Parel om mensen mensen mensen :+ . De andere wilde niet op de foto, die vindt eten veel belangrijker :j .

[ [url=m/szhwNJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oohhh !! <3
Hoe groot is Parel nu ?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:37

Verder zag ik leuke foto's voorbij komen!!
En de 2 koffievosbroertjes <3 <3 <3 :9 :9 :9

Hebben hier mensen ervaring met connemara-bloed? Zijn jullie voor of tegen?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:46

Ik ben ook benieuwd naar hoe groot parel is, ze lijkt groot! Zal ook wel een E worden?

Fokker321 op welke manier bedoel je dat? Connemara combineren met wat anders of? Ik zie connemara’s als veelzijdige pony’s, maar ik hoef ze niet in ‘mijn lijntje’ te hebben nee.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:54

absque_dubio schreef:
Fokker321 op welke manier bedoel je dat? Connemara combineren met wat anders of? Ik zie connemara’s als veelzijdige pony’s, maar ik hoef ze niet in ‘mijn lijntje’ te hebben nee.

Ja klopt, in combinatie met andere.

Met welke reden wil je ze niet in je lijntje?
Vermogen zou je kunnen toevoegen, al geef je wel toe op gangwerk denk ik.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:56

Op springvermogen en karakter zou het misschien een toevoeging zijn. Maar ik wil niet inleveren op uitstraling en gangen. Daarnaast zijn veel (ik zeg niet alle!) connemara’s schimmel, daar fok ik niet mee.
Ik zou dan zelf denk ik, voor iets vergelijkbaars, kijken naar new forrest. En die de voorkeur geven.
Daarnaast speelt fokrichting en stamboek denk ik ook mee. Ik heb het idee dat bij welsh wpbr of nrps de connemara niet helemaal aansluit.
Edit; ik heb me voor een oud stalgenootje verdiept in de connemara. Over sommige hengsten was ik positief verrast, er zitten echt bijzonder goede spring ponys bij. Maar ik vond veel geen toevoeging/verbetering hebben behalve brave veelzijdige pony.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:10

lailapri schreef:
Mocht iemand nou een leuk hengstje weten tot en met d maat voor de dame met een hele goede stap, draf met wat meer zweef/lossigheid en een nuchter karakter (pony is erg lief maar vind dingen snel moeilijk/spannend), hou ik me aanbevolen. Binnenkort eens foto's maken.

Weet niet of je een ander ras wilt, anders misschien onze Cappuccino ;)

Ik ben nog in afwachting van mijn veulen, de merrie was gisteren officieel uitgerekend. Ze ligt wel steeds meer, alarm gaat 1x per nacht af dus op zich gunt ze me nog wel wat nachtrust :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:56

Fokker321, ik ben voor connemarabloed.
Bij sommige ponies vraag ik me wel eens af of mensen van hun kinderen af willen.
Karakter is bij mij voor ponies nr 1.
Tot nu toe 3 connemara's gehad, 1 in het Z dressuur en kon ook mega springen (alleen wij niet dus in de sport niets mee gedaan), 1 maar paar maanden als project gehad, deed het ook super en nog Hippiade mee gereden door buurmeisje.
Die ik nu heb wil ik dus mee gaan fokken, maar vind het mega lastig om een verbeterende hengst te vinden binnen het Nederlandse stamboek, daarom ga ik voor een hengst buiten stamboek. Dat is dan eigenlijk wel weer zonde.

Op EK niveau springen lopen echt heel veel ponies met connemara bloed, Veel meer dan je in eerste instantie zou denken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:06

Nou dat. Er zijn mega goede connemara’s. Maar als vaderdier zie ik ze niet bij mijn merries. Niks ten nadele van connemara

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:59

Fokker321 schreef:
LDRD schreef:

[ [url=m/szhwNJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oohhh !! <3
Hoe groot is Parel nu ?

Eerlijk gezegd nog niet gemeten. Ga dat binnenkort eens doen, want ik ben zelf ook wel benieuwd. Hoop dat ze in de D maat gaat blijven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:47

Ze ziet er groot uit LDRD! Ook 2 jaar?

Zelf zie ik liever ook geen Connemara (of kruisingen), heb er 1 op stal staan, een grote C (schijnt uit één van de beste lijntjes te komen, ze was in Ierland ook kampioen als 3, 4 en 5 jarige) en vriendin heeft er een aantal waarmee ze ook fokte en 3 goedgekeurde hengsten waarvan nu 2 ruin. Echter stopt ze er mee, omdat er geen vraag naar is, Connemara's niet, als kruisingen niet en ook naar de dekhengsten niet. Het zijn ook gewoon niet mijn type pony's (naast dat ik absoluut niet met schimmel wil fokken) en hou ook niet zo van die Connemara hoofden (al zullen er best bij zitten die wel mooi hoofd hebben). :=

De merrie die hier op stal staat is gewoon echt oprecht heel erg dom, leert niet en duurt heel lang voor ze iets begrijpt. Beweging is matig tot slecht, met name stap en draf, galop is beste gang, maar nog steeds matig. Springen qua vermogen is wel oké, maar pony is aan de ene kant heel heet en aan de andere kant alles behalve werkwillig...

Nu zijn ze uiteraard niet allemaal zo, maar die ik ken zijn mijn type pony's niet, qua karakter niet en qua uitstraling hou ik er ook niet van, al geloof ik absoluut dat er knappe bij zitten. :j

Afbeelding

Wilde hengsten. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding