Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:42

Wat zijn je bedenkingen betreft Janeiro?

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:49

Zijn stap, het gegeven dat hij in Denemarken staat en dat ik niet precies weet hoe hij correct hij is. Correcte beenstand en goede voeten zijn echt een pre. Die wil ik graag behouden. Ik heb nog geen standfoto van hem gezien. We vinden het verder een aansprekende hengst, veulens van gezien met een mooi front, moderner dan de merries én zijn aftekeningen zijn een plus (hoe meer wit, hoe beter, maar daar selecteren we niet op). Wel weer Jazz en Ferro, maar verder weg... Helemaal vrij bloed is geen must, wel mooi meegenomen als het kan.

s0173957

Berichten: 5403
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:08


Quir

Berichten: 17413
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:12

_Lorette_ schreef:
Zijn stap, het gegeven dat hij in Denemarken staat en dat ik niet precies weet hoe hij correct hij is. Correcte beenstand en goede voeten zijn echt een pre. Die wil ik graag behouden. Ik heb nog geen standfoto van hem gezien. We vinden het verder een aansprekende hengst, veulens van gezien met een mooi front, moderner dan de merries én zijn aftekeningen zijn een plus (hoe meer wit, hoe beter, maar daar selecteren we niet op). Wel weer Jazz en Ferro, maar verder weg... Helemaal vrij bloed is geen must, wel mooi meegenomen als het kan.



Afbeelding

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:19

Goh, in tegenstelling tot veel hengstenfoto's lijkt hij daar van voor net wat lager te staan dan achter. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind. :+

Rubinstein erachter is fijn. Ik heb meerdere paarden uit een Rubinstein moeder gereden. Heerlijke paarden. Wel erg groot en erg veel massa... Alleen de Sandro Hit viel mee.

Hindo2
Berichten: 993
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:40

Lorette; Guardian S geeft zeer fijne bewerkbare karakters, heb er zelf nu 3 gefokt en zou zo weer voor deze hengst kiezen. Hij is nu een beetje uit beeld maar denk dat we straks veel fijn te rijden Guardians gaan terug zien in de (basis)sport. Weet niet of de WFFS status van hem een probleem voor jou is.

For Ferrero kan m.i. zeker het front verbeteren en heeft een zeer goede stap. Hoe zijn nakomeling straks ohz zullen zijn qua karakter dat weten we natuurlijk nog niet.

Als je toch iets met Florencio wilt is wellicht King van het Haarbosch (Spielberg x Florencio) een optie? Wel weer onbekend qua nafok en een iets neerwaartse romprichting maar dat vind ik zelf in de beweging niet terugkomen.
Spielberg staat ook wel bekend om paarden met fijne karakters te geven.

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:49

Ik hoef niet iets met Florencio. Het ging me alleen om de moederlijn van mijn Florencio, waar Janeiro uit komt, maar dat is emotie.

Bij For Ferrero twijfel ik over de maat en romprichting. Ik geloof wel dat hij kan verbeteren in het front, dat hij heel werkwillig is en goed stapt. De merrie was met 3 jaar slechts 1.63 m en haar oudste nakomeling was 1.64 m met krap 3 jaar. Ze komen wel op een normale maat, maar kleiner zou niet wenselijk zijn. Dat is ook een puntje bij Janeiro (uit een kleine merrie, zelf wel oke).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:11

_Lorette_ schreef:
Ik hoef niet iets met Florencio. Het ging me alleen om de moederlijn van mijn Florencio, waar Janeiro uit komt, maar dat is emotie.

Bij For Ferrero twijfel ik over de maat en romprichting. Ik geloof wel dat hij kan verbeteren in het front, dat hij heel werkwillig is en goed stapt. De merrie was met 3 jaar slechts 1.63 m en haar oudste nakomeling was 1.64 m met krap 3 jaar. Ze komen wel op een normale maat, maar kleiner zou niet wenselijk zijn. Dat is ook een puntje bij Janeiro (uit een kleine merrie, zelf wel oke).

For Ferrero is 1.68 en zijn hele moederlijn heeft een goede maat.

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:04

Het is niet iets waar ik hem op zou laten staan, maar het is wel iets wat ik meeneem in mijn overweging. Ik houd zelf van stoere paarden met veel body en wat dat betreft vind ik For Ferrero minimaal. Hij is fijntjes en toont in elk geval niet zo groot. Kan een uitkomst zijn wat betreft verfijning, kan ook een paard geven dat niet bij ons past.

Kilian vind ik bijv. interessant, maar nog niets bekend van nafok en de eigenaresse geeft de voorkeur aan een minder bolle neuslijn en hij lijkt wat hol te zijn voor de schoft, al zien we het niet op elke foto/video zo duidelijk. Hij hoeft het niet te vererven en het hoeft geen probleem te zijn voor ons. Geen paard is perfect. We zitten gewoon nog in de miepfase. :D

Het grootste nadeel van de merrie vind ik dat ze zelfhouding mist en dit zie ik ook terug bij nakomelingen. In vrije beweging zijn ze wat te horizontaal en te lang in de hals, terwijl de lengte+vorm van hals/nek mooi is. Ze komt uit een lijn van springpaarden en allrounders, dus heel raar is het niet. Als ze dit doorgeeft, dan is het wel iets om rekening mee te houden. Ze heeft zelf geen minpunten waar we last van hebben. Het is een degelijke merrie met goede voeten, zonder gekkigheid, we vinden haar leuk om te zien en het is een super fijn paard in karakter. Een kopie zou zeer welkom zijn, ook zonder die gewenste zelfhouding. Er valt onder het zadel nog van alles aan te knutselen. :P

In hoeverre checken jullie met welke hengsten de beste resultaten zijn behaald in de moederlijn? Dit even in het algemeen. Voor de Charmeur heeft dat weinig zin, want dan kom je voornamelijk uit op springhengsten, maar met de tussenkomst van Charmeur vinden wij dat niet meer interessant. Dan liever een dressuurhengst.

GJ9

Berichten: 4483
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:22

Je zou ook een moderne Gelderse kunnen overwegen, voor het front en het karakter

Bijvoorbeeld Kardieno

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:36

Ik houd zelf van Gelders. Moet in dit geval commercieel genoeg zijn voor mogelijke verkoop. Kardieno is dat wel. Daarvan is het leuk dat hij ook voldoende sprong, dus allround. Ik weet verder te weinig van de hengst en zijn veulens worden in 2020 geboren, neem ik aan.

GJ9

Berichten: 4483
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:49

Nee, die zijn dit jaar al geboren

Lijken op hun vader

ApplePapple

Berichten: 2749
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:30

Ik ga alles op mijn gemak doorlezen, naar z'n topic was ik ook op zoek!

Hier een 1,5 jarige Incognito X Jimtown (moeder van de Molga stam) met D-OC predicaat.
Voornamelijk voor de sport maar wie weet ooit een veulentje erbij. Is het voor de sport relevant om bijvoorbeeld een PROK of Ster van te maken? (Ik heb er echt weinig verstand van, sorry als het een domme vraag is)

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:18

Elk predicaat is mooi meegenomen, dus als je de tijd en kosten ervoor over hebt, dan zou ik dat proberen.

Helaas hier een ouder paard en dan zou een sportpredicaat toch mooier zijn voor een keuring, maar dat is niet helemaal realistisch gezien mijn eigen ervaring (altijd verkocht met Z1 klassering) en uitbesteden zit er niet in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:33

ApplePapple schreef:
Ik ga alles op mijn gemak doorlezen, naar z'n topic was ik ook op zoek!

Hier een 1,5 jarige Incognito X Jimtown (moeder van de Molga stam) met D-OC predicaat.
Voornamelijk voor de sport maar wie weet ooit een veulentje erbij. Is het voor de sport relevant om bijvoorbeeld een PROK of Ster van te maken? (Ik heb er echt weinig verstand van, sorry als het een domme vraag is)

Voor de sport is het niet relevant. Alleen voor de fokkerij. En jouw merrie komt natuurlijk uit een prachtige stam maar is foktechnisch een onbegrijpelijke keuze.

ApplePapple

Berichten: 2749
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:39

@Janderegelaa, eens. Ik heb haar een half jaar geleden gekocht met oog op fanatieker dressuur rijden (mijn ander paard vind er niks aan)
Ik vond het persoonlijk ook een bijzondere keuze maar ik heb de gok toch genomen omdat je toch niet weet hoe zoiets gaat uitbloeien. Het karakter speelde in deze keuze een enorm grote rol, het is een schat van een paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:46

ApplePapple schreef:
@Janderegelaa, eens. Ik heb haar een half jaar geleden gekocht met oog op fanatieker dressuur rijden (mijn ander paard vind er niks aan)
Ik vond het persoonlijk ook een bijzondere keuze maar ik heb de gok toch genomen omdat je toch niet weet hoe zoiets gaat uitbloeien. Het karakter speelde in deze keuze een enorm grote rol, het is een schat van een paard.

Oh, maar kan ook een sporttechnisch een prima paard zijn hoor.

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:42

_Lorette_ schreef:
Goh, in tegenstelling tot veel hengstenfoto's lijkt hij daar van voor net wat lager te staan dan achter. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind. :+

Rubinstein erachter is fijn. Ik heb meerdere paarden uit een Rubinstein moeder gereden. Heerlijke paarden. Wel erg groot en erg veel massa... Alleen de Sandro Hit viel mee.


Veel standfoto's van hengsten worden bewerkt waardoor ze gunstiger gebouwd lijken. Het is altijd goed om de horizon recht te trekken onder de voeten.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:45

Leuk topic ik kom graag meelezen

Ik heb mijn zuidhorn merrie drachtig van Svalegards design ze is in April uitgerekend

Verder heb ik nog een Charmeur merrie waar ik straks het D-OC predicaat voor ga aanvragen en wil ik haar graag Z2 starten. Verder vindt ik het leuk om mij te verdiepen in de fokkerij en om te lezen wat andere ervaren fokkers doen kwa hengstenkeuze.

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:56

Over Incognito gesproken, die geeft erg mooie types. Ik had er een heel mooi veulen van vorig jaar, liep ook fenomenaal. Is alleen niet het vrije bloed wat je zoekt Lorette. Spielberg geeft inderdaad mooie types en fijne karakters.
Heb je een standfoto van je merrie? Of heb ik die gemist?

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:35

Lorette, Gaspard zou echt perfect zijn... maar die staat hier in de US :+

Vererfd echt een super karakter en knappe veulens. Is een Ravel x Sir Donnerhall. Dit is mijn 2018 veulen ervan:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:50

janderegelaa schreef:
ApplePapple schreef:
Ik ga alles op mijn gemak doorlezen, naar z'n topic was ik ook op zoek!

Hier een 1,5 jarige Incognito X Jimtown (moeder van de Molga stam) met D-OC predicaat.
Voornamelijk voor de sport maar wie weet ooit een veulentje erbij. Is het voor de sport relevant om bijvoorbeeld een PROK of Ster van te maken? (Ik heb er echt weinig verstand van, sorry als het een domme vraag is)

Voor de sport is het niet relevant. Alleen voor de fokkerij. En jouw merrie komt natuurlijk uit een prachtige stam maar is foktechnisch een onbegrijpelijke keuze.


Graag om te leren, waarom is deze keus onbegrijpelijk.
Ik ben nieuwsgierig en leer graag

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:07

LETS schreef:
Over Incognito gesproken, die geeft erg mooie types. Ik had er een heel mooi veulen van vorig jaar, liep ook fenomenaal. Is alleen niet het vrije bloed wat je zoekt Lorette. Spielberg geeft inderdaad mooie types en fijne karakters.
Heb je een standfoto van je merrie? Of heb ik die gemist?


Nog geen goede.


Afbeelding
Telefoonfoto van grote afstand in ongetrainde conditie.

Afbeelding
Hooi delen met de pony

Afbeelding


Spielberg is een veilige optie. Enkel wat saai als keuze... :D Maar dat klinkt negatiever dan ik het bedoel.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-12-19 15:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Seven

Berichten: 21246
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:12

Mooie merrie lorette

Ik durf het bijna nog niet te zeggen maar als ze helemaal word goed gekeurd hebben wij er ook een interessante merrie voor sport en fok bij <3

Zo en nu even terug lezen :o

_Lorette_

Berichten: 12140
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:14

Dan moet je wel wat meer vertellen, Seven :P