Pletje123 schreef:Je bent niet op de hoogte maar oordeelt wel. Die predikaten worden geregeld vermeld
Omdat dit dus in de berichtgeving die ik wel heb gelezen niet gebeurt... Vandaar dat ik me dat dus afvroeg.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
heb ook jaren catalogussen van alles wat fokkerij en sport is bijgehouden , allerlei bladen van fokkerij of stamboeken , startlijsten bijgehouden ..kan gerust eens op een avond een stapel uitnemen en opnieuw inkijken ..heerlijk vind ik dat , merrielijnen & hengsten waar je toen niets van wist boeien me nu bvb
. Daarnaast heb ik een andere tijdrovende hobby, hoewel ik het wel erg leuk vind om stambomen uit te pluizen (zo heb ik die van mijn vorige dieren allemaal grondig uitgezocht en nageplozen, wat veel werk was)
. besita schreef:daarom vind ik het eigenlijk wel een heel goed idee van de Belgische en franse paarden en hun achtervoegsel ..het is soms wel heel stom die achtervoegsels ..maar best heel leerzaam en makkelijker daar je dan weet wie ze gefokt heeft en vaak ook uit welke moederlijn ze komen
. Bij de pony's zie je dat ook veel terug en bij Spaanse paarden ook. besita schreef:daarom vind ik het eigenlijk wel een heel goed idee van de Belgische en franse paarden en hun achtervoegsel ..het is soms wel heel stom die achtervoegsels ..maar best heel leerzaam en makkelijker daar je dan weet wie ze gefokt heeft en vaak ook uit welke moederlijn ze komen
_San87_ schreef:Het kan toch Jazz x prest. sport v. Ferro (bijv.) worden, of zo? Ik moet wel zeggen dat ik de laatste maanden tot half jaar door omstandigheden weinig berichten heb gelezen, dus ik ben niet helemaal up to date met de laatste berichtgeving.
_San87_ schreef:Ik lees sowieso alle berichten op Bokt, soms klik ik dan door naar KWPN.nl (bijv. bij de veulenkeuring dressuur) en eurodressage lees ik ook regelmatig. Daar wordt overigens in sommige berichten wel de moeder ook genoemd.
Pletje123 schreef:Er schreef hier iemand dat hij niet meer naar de keuring ging omdat er op naam gekeurd zou worden. En je snapt wat betreft v verrichting ed wel wat ik bedoel.
Het is best grappig: van Totilas wordt beweerd dat hij een toevalstreffer is. Hij is ggk op basis van zijn prestaties. Moet je daar dan mee willen fokken als je een fokker bent met een lange termijn visie?
agerrits schreef:Pletje123 schreef:Er schreef hier iemand dat hij niet meer naar de keuring ging omdat er op naam gekeurd zou worden. En je snapt wat betreft v verrichting ed wel wat ik bedoel.
Het is best grappig: van Totilas wordt beweerd dat hij een toevalstreffer is. Hij is ggk op basis van zijn prestaties. Moet je daar dan mee willen fokken als je een fokker bent met een lange termijn visie?
Juist daarom kun je Totilas kiezen. Hij is geen toevalstreffer, hij heeft zich buitengewoon bewezen in de sport. Zijn goedkeuring is logisch bij kwpn, want op dat niveau willen ze meekomen. Wat een hengst zelf niet kan, kan die ook niet mee geven, dat is mijn idee/opvatting.
KWPN is best redelijk objectief over het geheel. Het is minder bekrompen dan dat men het hier neerzet. Waarom ik niet na de keuring ga, is omdat ik liever investeer in sport, een sportpredicaat voor één van de merrie's is een predicaat die het kwpn geeft, vind ik zeer goed, hiermee beloond het stamboek de prestaties in de sport, een goede stimulering. Doelstelling kwpn is gericht op prestaie in de top sport, je moet uitkijken dat het geen mode keuring gaat worden, maar paarden met de beste instelling en bewegingskwaliteit of spring vermogen etc. doorgang vinden. Vooral hengsten
Pletje123 schreef:AGerrits, zou je dan liever alleen hengsten ggk willen hebben die GP lopen?

agerrits schreef:Pletje123 schreef:Er schreef hier iemand dat hij niet meer naar de keuring ging omdat er op naam gekeurd zou worden. En je snapt wat betreft v verrichting ed wel wat ik bedoel.
Juist daarom kun je Totilas kiezen. Hij is geen toevalstreffer, hij heeft zich buitengewoon bewezen in de sport. Zijn goedkeuring is logisch bij kwpn, want op dat niveau willen ze meekomen. Wat een hengst zelf niet kan, kan die ook niet mee geven, dat is mijn idee/opvatting.
KWPN is best redelijk objectief over het geheel. Het is minder bekrompen dan dat men het hier neerzet. Waarom ik niet na de keuring ga, is omdat ik liever investeer in sport, een sportpredicaat voor één van de merrie's is een predicaat die het kwpn geeft, vind ik zeer goed, hiermee beloond het stamboek de prestaties in de sport, een goede stimulering. Doelstelling kwpn is gericht op prestaie in de top sport, je moet uitkijken dat het geen mode keuring gaat worden, maar paarden met de beste instelling en bewegingskwaliteit of spring vermogen etc. doorgang vinden. Vooral hengsten
Citaat:Leg dan eens uit waarom Totilas genetisch géén toevalstreffer is want daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Neem meteen in je verhaal mee waarom zijn 3 volle broers en zus niét presteren terwijl er in elk geval 1 bij dezelfde ruiter staat. En neem ook mee waarom zijn nafok uit hele goede merrie's het bij lange na niet bij Totilas halen.

janderegelaa schreef:Leg dan eens uit waarom Totilas genetisch géén toevalstreffer is want daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Neem meteen in je verhaal mee waarom zijn 3 volle broers en zus niét presteren terwijl er in elk geval 1 bij dezelfde ruiter staat. En neem ook mee waarom zijn nafok uit hele goede merrie's het bij lange na niet bij Totilas halen.
anneliesdj schreef:janderegelaa schreef:Leg dan eens uit waarom Totilas genetisch géén toevalstreffer is want daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Neem meteen in je verhaal mee waarom zijn 3 volle broers en zus niét presteren terwijl er in elk geval 1 bij dezelfde ruiter staat. En neem ook mee waarom zijn nafok uit hele goede merrie's het bij lange na niet bij Totilas halen.
Alleen daarom al kun je je afvragen of het zin heeft ermee te fokken.
Maar je kunt je ook afvragen hoe het kan dat Totilas wél zo bijzonder presteert...?
En hoe kan het dat zijn nafok zo tegenvalt terwijl die ook uit de beste moeders komen?
anneliesdj schreef:Alleen daarom al kun je je afvragen of het zin heeft ermee te fokken.
Maar je kunt je ook afvragen hoe het kan dat Totilas wél zo bijzonder presteert...?
En hoe kan het dat zijn nafok zo tegenvalt terwijl die ook uit de beste moeders komen?