KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:08

Pletje123 schreef:
Je bent niet op de hoogte maar oordeelt wel. Die predikaten worden geregeld vermeld :)

Omdat dit dus in de berichtgeving die ik wel heb gelezen niet gebeurt... Vandaar dat ik me dat dus afvroeg.

SophievdV

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:10

Wat voor media lees jij dan?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:17

Ik lees sowieso alle berichten op Bokt, soms klik ik dan door naar KWPN.nl (bijv. bij de veulenkeuring dressuur) en eurodressage lees ik ook regelmatig :). Daar wordt overigens in sommige berichten wel de moeder ook genoemd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:36

als je echt interesse hebt in alles wat fokkerij en sport is dan doe je moeite om dat allemaal op te zoeken enz ..zo heb ik zelf een hele kennis databank in mijn hoofd zitten ..mijn man zegt vaak wacht ik vraag even aan mijn wandelende encyclopedie :') heb ook jaren catalogussen van alles wat fokkerij en sport is bijgehouden , allerlei bladen van fokkerij of stamboeken , startlijsten bijgehouden ..kan gerust eens op een avond een stapel uitnemen en opnieuw inkijken ..heerlijk vind ik dat , merrielijnen & hengsten waar je toen niets van wist boeien me nu bvb

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:40

Ik kom pas net kijken wat fokkerij betreft :). Daarnaast heb ik een andere tijdrovende hobby, hoewel ik het wel erg leuk vind om stambomen uit te pluizen (zo heb ik die van mijn vorige dieren allemaal grondig uitgezocht en nageplozen, wat veel werk was) :D.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:44

daarom vind ik het eigenlijk wel een heel goed idee van de Belgische en franse paarden en hun achtervoegsel ..het is soms wel heel stom die achtervoegsels ..maar best heel leerzaam en makkelijker daar je dan weet wie ze gefokt heeft en vaak ook uit welke moederlijn ze komen :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:49

besita schreef:
daarom vind ik het eigenlijk wel een heel goed idee van de Belgische en franse paarden en hun achtervoegsel ..het is soms wel heel stom die achtervoegsels ..maar best heel leerzaam en makkelijker daar je dan weet wie ze gefokt heeft en vaak ook uit welke moederlijn ze komen :j

Dat is best een goede inderdaad :). Bij de pony's zie je dat ook veel terug en bij Spaanse paarden ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:01

besita schreef:

Bij de goede KWPN stammen kunnen je het vaak ook zien aan de namen van de moeders.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:06

Precies. Maar dat is dan een kwestie van je erin verdiepen, dan ga je vanzelf dingen herkennen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:03

Pletje123 schreef:
Precies. Maar dat is dan een kwestie van je erin verdiepen, dan ga je vanzelf dingen herkennen.

nou wees gerust dat ik me er al jaren in verdiep hoor :Y) en ben net zo fan van Kwpn als van BWP , Z of gelijk wat maar er zit duidelijk verschil in ..spreek wel alleen over springpaarden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:12

_San87_ schreef:
Het kan toch Jazz x prest. sport v. Ferro (bijv.) worden, of zo? Ik moet wel zeggen dat ik de laatste maanden tot half jaar door omstandigheden weinig berichten heb gelezen, dus ik ben niet helemaal up to date met de laatste berichtgeving.

Als de merrie predikaten heeft wordt dat eigenlijk altijd vermeld, zeker op meer officiele gelegenheden als keuringen ed. Alleen de naam van de merrie wordt niet genoemd, tenzij het een merrie is die zelf bv internationaal heeft gelopen of om andere reden meer bekend is.

_San87_ schreef:
Ik lees sowieso alle berichten op Bokt, soms klik ik dan door naar KWPN.nl (bijv. bij de veulenkeuring dressuur) en eurodressage lees ik ook regelmatig :). Daar wordt overigens in sommige berichten wel de moeder ook genoemd.

Dan gaat het ws gewoon om een merrie die geen predikaten heeft, daar zijn er immers veel meer van dan merrie's die wel predikaten hebben.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-08-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:13

^ dubbelpost

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:26

blind keuren ik zie het al helemaal voor me, een jurylid die met een rood wit stokkie de croupe probeert af te tasten dit iet wat lomp doet zodat het paard er vandoor gaat terwijl het tweede jurylid op de knieen voor die knol ligt om te voelen of hij frans of toontredend is, terwijl nummer drie met hond erbij staat, een keer woef het is een schimmel, twee keer woef een vos, drie keer woef een bruine, echter de hond gaat als een razende te keer conclusie van de keurmeester een zwart paard en een rassistische hond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:29

:+

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:52

Pletje123 schreef:
Er schreef hier iemand dat hij niet meer naar de keuring ging omdat er op naam gekeurd zou worden. En je snapt wat betreft v verrichting ed wel wat ik bedoel.

Het is best grappig: van Totilas wordt beweerd dat hij een toevalstreffer is. Hij is ggk op basis van zijn prestaties. Moet je daar dan mee willen fokken als je een fokker bent met een lange termijn visie?

Juist daarom kun je Totilas kiezen. Hij is geen toevalstreffer, hij heeft zich buitengewoon bewezen in de sport. Zijn goedkeuring is logisch bij kwpn, want op dat niveau willen ze meekomen. Wat een hengst zelf niet kan, kan die ook niet mee geven, dat is mijn idee/opvatting.

KWPN is best redelijk objectief over het geheel. Het is minder bekrompen dan dat men het hier neerzet. Waarom ik niet na de keuring ga, is omdat ik liever investeer in sport, een sportpredicaat voor één van de merrie's is een predicaat die het kwpn geeft, vind ik zeer goed, hiermee beloond het stamboek de prestaties in de sport, een goede stimulering. Doelstelling kwpn is gericht op prestaie in de top sport, je moet uitkijken dat het geen mode keuring gaat worden, maar paarden met de beste instelling en bewegingskwaliteit of spring vermogen etc. doorgang vinden. Vooral hengsten ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:07

agerrits schreef:
Pletje123 schreef:
Er schreef hier iemand dat hij niet meer naar de keuring ging omdat er op naam gekeurd zou worden. En je snapt wat betreft v verrichting ed wel wat ik bedoel.

Het is best grappig: van Totilas wordt beweerd dat hij een toevalstreffer is. Hij is ggk op basis van zijn prestaties. Moet je daar dan mee willen fokken als je een fokker bent met een lange termijn visie?

Juist daarom kun je Totilas kiezen. Hij is geen toevalstreffer, hij heeft zich buitengewoon bewezen in de sport. Zijn goedkeuring is logisch bij kwpn, want op dat niveau willen ze meekomen. Wat een hengst zelf niet kan, kan die ook niet mee geven, dat is mijn idee/opvatting.

KWPN is best redelijk objectief over het geheel. Het is minder bekrompen dan dat men het hier neerzet. Waarom ik niet na de keuring ga, is omdat ik liever investeer in sport, een sportpredicaat voor één van de merrie's is een predicaat die het kwpn geeft, vind ik zeer goed, hiermee beloond het stamboek de prestaties in de sport, een goede stimulering. Doelstelling kwpn is gericht op prestaie in de top sport, je moet uitkijken dat het geen mode keuring gaat worden, maar paarden met de beste instelling en bewegingskwaliteit of spring vermogen etc. doorgang vinden. Vooral hengsten ;)

Leg dan eens uit waarom Totilas genetisch géén toevalstreffer is want daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Neem meteen in je verhaal mee waarom zijn 3 volle broers en zus niét presteren terwijl er in elk geval 1 bij dezelfde ruiter staat. En neem ook mee waarom zijn nafok uit hele goede merrie's het bij lange na niet bij Totilas halen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:18

AGerrits, zou je dan liever alleen hengsten ggk willen hebben die GP lopen?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:08

Pletje123 schreef:
AGerrits, zou je dan liever alleen hengsten ggk willen hebben die GP lopen?

Ik zou dat niet willen omdat je dan de natuurlijke aanleg niet meer kunt beoordelen. Om een voorbeeld te noemen: Netto is goedgekeurd nav zijn sportresultaten. Ik vind zijn stap echter om te huilen en zijn galop ook maar zozo. Als ik zou weten hoe zijn stap was op 3-jarige leeftijd, dan zou ik nog overwegen om hem te gebruiken. Voor nu laat ik hem staan. (dit is maar een voorbeeld en mijn persoonlijke mening).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:02

agerrits schreef:
Pletje123 schreef:

Citaat:
Leg dan eens uit waarom Totilas genetisch géén toevalstreffer is want daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Neem meteen in je verhaal mee waarom zijn 3 volle broers en zus niét presteren terwijl er in elk geval 1 bij dezelfde ruiter staat. En neem ook mee waarom zijn nafok uit hele goede merrie's het bij lange na niet bij Totilas halen.

De grote ongelijke genenmix van Totilas en zijn 3 volle broers en zus kunnen fenotypisch veel spreiding in de producten geven. Dat gaat ook voor zijn nafok op. Om van een gelijke aanleg te kunnen spreken, is het van belang dat uiteindelijke model (fysiek en mentaal) dezelfde functionele eigenschappen manifesteert.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:58

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:55

janderegelaa schreef:

Alleen daarom al kun je je afvragen of het zin heeft ermee te fokken.
Maar je kunt je ook afvragen hoe het kan dat Totilas wél zo bijzonder presteert...?
En hoe kan het dat zijn nafok zo tegenvalt terwijl die ook uit de beste moeders komen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:51

anneliesdj schreef:
janderegelaa schreef:

Maar je kunt je ook afvragen hoe het kan dat Totilas wél zo bijzonder presteert...?
En hoe kan het dat zijn nafok zo tegenvalt terwijl die ook uit de beste moeders komen?

Om wat Arie hierboven al zegt; hij heeft een ongelijke genenmix. Met een ongelijke genenmix kun je postivieve eigenschappen niet verankeren.

En waarom Totilas wél zo goed zou kunnen presteren, die genen zitten bij hem toevallig net heel erg goed.

Totilas zijn nafok is niet persé heel slecht, maar wat ze van Totilas zijn nafok verwacht hadden brengt hij niet. Tot nu toe tenminste. En ik moet er bij zeggen, over het algemeen vind ik het model wel ok en als het model klopt dan zouden de bewegingen ook moeten kloppen. Maar het hele lichtvoetige wat Totilas als 3 jarige had ben ik nog niet tegengekomen.

En nu hij geëxporteerd is hoeft hij ook geen veulens te laten zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:10

Maar is het dan een ongelijke genenmix of doelgericht kruisen? Wat is geen ongelijke genenmix? Wanneer ze verwant zijn aan elkaar?

Wat ik tot nu toe gezien heb vind ik maar heel (te) gewoontjes als je bedenkt watvoor merrie's erachter zitten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:16

anneliesdj schreef:

zijn de producten van Totilas al zo oud dan ?
je kan toch pas van tegenvallende nafok spreken als ze het in de sport op 7-8 jarige leeftijd niet doen ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:02

Als het als veulen en jaarling niet apart is, zou het dat op 7 jarige leeftijd ineens wel worden?
Ik begrijp dat Totilas als 3 jarige ook apart genoeg was en er even bij bedenkend dat de moeders ook de creme de la creme zijn, mag je toch ook van een veulen wel wat verwachten?