dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:32

Dees schreef:
Dat was toch dat paard met die lamme staart?
Daar heb ik nooit wat aangevonden, ook geen idee hoe het kwam dat die altijd hoog liep.
Gouden medaille was toch teammedaille?

Volgens mij had 'ie geen lamme staart. Tenminste, op dit filmpjes die ik gezien heb zwaait hij er gewoon zo nu en dan mee. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:42

Wuis schreef:
Vrij extreem voorbeeld van een neerwaarts romp gebouwde, die toch een gouden teammedaille heeft gewonnen op de olympische spelen.

Afbeelding

.

en daar gaan de regels van de FEI in duigen
draf is 2 takt! waar is dat bij dit plaatje gebleven?
1 been nog aan de grond?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:46

Dees schreef:
Ik vind dat zeer belangrijk, want dát maakt een paard duurzaam. Op mijn stal geen maaiers en krabbelaars!

ik denk dat die spanjaarden bij jou op stal ook niet gelukkig worden :D
of het nu met een voorbeen naar voren maaien is , of op zij? als de balans en uitvoering klopt met hetgeen er ge
vraagt wordt .

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:58

shan schreef:
Citaat:
Bij Jazz doel jij denk ik op het optillen van het achterbeen? Dat die hoger moet? En dat de neus er meer uit moet? Hals meer op lengte?

Arie doelt op het r.a. been dat helemaal verdraaid aan de grond staat (denk ik, tenminste)

Ik zie dit trouwens zelf als een momentopname, slechte foto's kan je van iedere combinatie wel laten zien.

Jaja, ik leef nog. :D

Dit is nog een van de beste foto's. Als je een betere kunt laten zien, ben ik zeer benieuwd. Piafferen kan Jazz niet en dat is op deze foto ook goed te zien. Door zijn kromme achterbeen krijgt hij veel te veel gewicht op het achterbeen te verwerken waardoor een gecadanceerd ritme, noodzakelijk voor een verzamelde draf op de plaats, onmogelijk wordt. Het blijft dan bij wat ongecadanceerd benen optrekken met scheve standen hetgeen helaas voor de piaffe wordt versleten.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:06

Wuis schreef:
Vrij extreem voorbeeld van een neerwaarts romp gebouwde, die toch een gouden teammedaille heeft gewonnen op de olympische spelen.
Afbeelding

Afbeelding

Piaffe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij kreeg overigens ook enorm hoge cijfers op de piaffe.

Dit zijn geen hoogstaande GP verdiensten van de combinatie maar het gevolg van:

Citaat:
Het is echter niet zo dat een matig of weinig gebalanceerd paard aan top komt omdat hij toch in staat is de oefeningen volgens de FEI regels uit te voeren. Dat doen ze echter niet. Die paarden komen aan de top omdat dit met alles met smaak en mode en met een weinig deskundige jury van doen heeft. Of althans met een jury die het niet nauw met de regels neemt.

Anoniem

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:13

Ik denk dat dat zeker waar is, arie53. Dit paard heeft een hele aparte manier van bewegen wat wel spectaculair over komt. En dat is iets wat veel mensen graag zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:19

nombrado schreef:
1 been nog aan de grond?

Met het blote oog is dit nog altijd twee takt. Het been staat niet maar wordt laat opgenomen.
Ben je bekend met DAP?

diagonal-advanced-placement

www.ridingart.com/dap
Citaat:
There seems to be a correlation between the amount of +DAP and the length of time the front hoof is left on the ground after the hind hoof has taken off. When the diagonal pair land together they usually leave the ground together. When the hind hoof lands well in advance of the front hoof, the front hoof is usually grounded relatively longer. When the hind hoof lands barely in advance of the front hoof, the front hoof usually ends up grounded but not as long as when the +DAP is greater.

Er is nog steeds vraag of dit wenselijk is of gewoon "inpurity" van de gang. Feit is, dat het veel voorkomt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:22

Wuis schreef:
Ik denk dat dat zeker waar is, arie53. Dit paard heeft een hele aparte manier van bewegen wat wel spectaculair over komt. En dat is iets wat veel mensen graag zien.

Spectaculair is het zeker. Op de eerste foto van de piaffe worden de benen zelfs lateraal geheven.

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:28

Lusitana schreef:
nombrado schreef:
1 been nog aan de grond?

Met het blote oog is dit nog altijd twee takt. Het been staat niet maar wordt laat opgenomen.
Ben je bekend met DAP?

diagonal-advanced-placement

www.ridingart.com/dap
Citaat:
There seems to be a correlation between the amount of +DAP and the length of time the front hoof is left on the ground after the hind hoof has taken off. When the diagonal pair land together they usually leave the ground together. When the hind hoof lands well in advance of the front hoof, the front hoof is usually grounded relatively longer. When the hind hoof lands barely in advance of the front hoof, the front hoof usually ends up grounded but not as long as when the +DAP is greater.

Er is nog steeds vraag of dit wenselijk is of gewoon "inpurity" van de gang. Feit is, dat het veel voorkomt.

De Engelse uitleg rammelt van alle kanten maar de oorzaak is een onevenwichtige bouw met een sterk neerwaartse (race) romp.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 04-12-11 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:44

Wuis schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Dat was toch dat paard met die lamme staart?
Daar heb ik nooit wat aangevonden, ook geen idee hoe het kwam dat die altijd hoog liep.
Gouden medaille was toch teammedaille?

Volgens mij had 'ie geen lamme staart. Tenminste, op dit filmpjes die ik gezien heb zwaait hij er gewoon zo nu en dan mee. :)

Nee, dat paard had een staartblessure gehad waardoor die staart deels lam is. Paard kan de staart niet van zijn lijf afhouden.
Was best sneu.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:45

nombrado schreef:
Ik vind dat zeer belangrijk, want dát maakt een paard duurzaam. Op mijn stal geen maaiers en krabbelaars!

ik denk dat die spanjaarden bij jou op stal ook niet gelukkig worden :D
of het nu met een voorbeen naar voren maaien is , of op zij? als de balans en uitvoering klopt met hetgeen er ge
vraagt wordt .

Waarom zouden Spaanse paarden bij mij op stal niet gelukkig worden?
Denk dat menig Spaans paard in NL zich in zijn scheve hoefjes mag knijpen hoor, als het hier mocht wonen ;)

Maaien naar voren? Leg eens uit :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:51

Het gaat erom dat een maaibeweging op zich niks te doen hoeft te hebben met de takt of regelmaat of zelfs zuiverheid van de gang. De gang is naar voren. Er is verder geen enkel bewijs dat het voor extra slijtage zou zorgen, dat is aanname.
Maaien is op zich geen waggelen, wat paarden die niet maaien ook kunnen, hoewel maaien wel gepaard kan gaan met waggelen. Ik heb daar ergens een voorbeeld van als ik het kan vinden.

@arie53 Teksten komen van blogs, niet van een wetenschappelijke sites.
Ze spreken oa van "An uphill horse that elevates his forehand when he moves usually touches down with his hind limb slightly before the diagonal forelimb" bij de positieve DAP en verstoring in de balans voor een negatieve DAP.

Jij denkt dat beide DAPS van een neerwaartse romp komen? Kun je daar iets meer over uitwijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:52

Dees schreef:
Waarom zouden Spaanse paarden bij mij op stal niet gelukkig worden?
Denk dat menig Spaans paard in NL zich in zijn scheve hoefjes mag knijpen hoor, als het hier mocht wonen ;)

Maaien naar voren? Leg eens uit :D

spanjaarden zijn wat gevoeliger
daarop kan je niet zitten schoppen met een spoor....

maaien naar voor is hetzelfde als opzij. :+

Maar ik zou het, als ik jou was, lekker houden bij je eigen paardjes....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:53

Lusitana schreef:
Het gaat erom dat een maaibeweging op zich niks te doen hoeft te hebben met de takt of regelmaat of zelfs zuiverheid van de gang. De gang is naar voren. Er is verder geen enkel bewijs dat het voor extra slijtage zou zorgen, dat is aanname.
Maaien is op zich geen waggelen, wat paarden die niet maaien ook kunnen, hoewel maaien wel gepaard kan gaan met waggelen. Ik heb daar ergens een voorbeeld van als ik het kan vinden.

de spanjaarden en lusitanos zijn over het algemeen heel flexibel en lenig in de gewrichten
je hoeft alleen maar het been op te tillen, dan weet je genoeg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:53

Nombrado, waaruit maak je op dat er op mijn erf sprake is van "Schoppen met een spoor"?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:55

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:59

Lusitana schreef:

@arie53 Teksten komen van blogs, niet van een wetenschappelijke sites.
Ze spreken oa van "An uphill horse that elevates his forehand when he moves usually touches down with his hind limb slightly before the diagonal forelimb" bij de positieve DAP en verstoring in de balans voor een negatieve DAP.

Jij denkt dat beide DAPS van een neerwaartse romp komen? Kun je daar iets meer over uitwijden?

http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=Drafactie

http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf

Als er nog vragen overblijven, ben ik graag bereid ze te beantwoorden.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 04-12-11 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:00

Waarom lateraal in de piaffe?? Ik zie toch duidelijk een diagonaal benenpaar?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:11

Dees schreef:
Maaien is het resultaat van een afwijkende beenstand en daarom absoluut onwenselijk.
http://www.hoefsmidschellingerhout.nl/kk_200001.html

Afbeelding

Veel mensen zien het verschil of beseffen niet dat een paard met een zuiver rechte stand van de voorbenen
het voorbeen niet recht naar voren maar precies in het midden van de massa neerzet. Dat geldt ook voor het diagonale achterbeen waardoor het paard dus zuiver recht over één spoor kan gaan. Het effect vanuit de schouder naar het midden van de massa geeft de indruk alsof het paard maait, zoals op de foto van Totilas goed is waar te nemen. Maaien doen echter alleen paarden met een toontredende stand. En scheppen (strijken) met een Franse stand.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 04-12-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:12

Suzanne F. schreef:

Vergroot dan de foto maar waarop ik een laterale beenstand heb gesignaleerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:14

Dees schreef:
Nombrado, waaruit maak je op dat er op mijn erf sprake is van "Schoppen met een spoor"?

ik neem aan dat jou profiel van jou is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:22

arie53 schreef:
Suzanne F. schreef:

Vergroot dan de foto maar waarop ik een laterale beenstand heb gesignaleerd.

Dat klopt niet, ik heb hem uit dit filmpje. De piaffe waar ik een still van heb gemaakt begint bij 3:57.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:29

nombrado schreef:

ik neem aan dat jou profiel van jou is?

Ja hoor, dat is mijn profiel.
Maar als jij bij het zien van een jongedame met een spoortje om haar enkels opmaakt dat er automatisch ook sprake is van schoppen, heb je ofwel een rijke fantasie, een heel beperkt zicht of een hele dikke duim.
Vul zelf maar in welke op jou van toepassing is :evaw:

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:31

arie53 schreef:
Veel mensen zien het verschil of beseffen niet dat een paard met een zuiver rechte stand van de voorbenen
het voorbeen niet recht naar voren maar precies in het midden van de massa neerzet. Dat geldt ook voor het diagonale achterbeen waardoor het paard dus zuiver recht over één spoor kan gaan. Het effect vanuit de schouder naar het midden van de massa geeft de indruk alsof het paard maait, zoals op de foto van Totilas goed is waar te nemen. Maaien doen echter alleen paarden met een toontredende stand. En scheppen (strijken) met een Franse stand.

http://www.youtube.com/watch?v=xcpq8Qox ... re=related
Arie53 en andere Anda/pre-lovers, Fuego maait.

nombrado

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:44

dat is geen maaien hoor.
Ik heb zelf 1 hengst, die de aan 1 been maait, en dat ik met rijden begon, sloeg hij met 1 voorbeen de letters langs de rand weg
hoe meer hij echter achter ontwikkelde en minder met zijn boeg oploste, gebeurde dit niet meer
ook is de stand van de hoef belangrijk. Hij staat iets troontrede, maar moet dus ook zo beslagen of bekapt worden.
Fuego wikkeld heel mooi zijn voorbeen af naar voren
ze zijn echter wel enorm lenig in de gewrichten.