Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:25

Daar heeft yvonne 19 een topic over geopend.
Ik wacht even op de bijdrage van Chantal, dan plaats ik daar wat meer.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 20:47

saluut schreef:

Wat is dit nou voor über Kinderachtige opmerking!
Misselijk

Dit is toevallig mijn mening en geen opmerking over iets wat anna zei...of mag je hier tegenwoordig je mening niet meer geven.??? Ik geloof dat anna wel zelf kan reageren..daar heeft ze jou niet voor nodig lijkt me zo. Gaaaap

Ik vind het grof om van een bepaald ras te zeggen dat ze geen lendemechanisme hebben..zou gebasseerd zijn op feiten...welke zijn dat dan?
Zijn er dan medische rapporten gemaakt die dat aantonen?
We hebben genoeg volbloedhengsten(himyar heeft er genoeg gegeven) langs zien komen die hebben bewezen dat ze wel kunnen meedraaien aan de top. Dat zijn voor mij feiten genoeg dat de volbloed niet desarstreus is om mee te fokken.
weten die mensen die paarden goedkeuren dan helemaal niet waar ze mee bezig zijn of zo? Als ze een volbloed goedkeuren blijkbaar niet in 'jullie' ogen
En dat niet iedereen met een volboed of halfbloed om kan gaan is ook imo een reden dat veel paarden niet hoog in de sport eindigen.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 21:18

thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:
Die zijn in de loop der jaren het lendenmechanisme kwijtgeraakt.

Ik begin me toch echt te irriteren aan deze uitspraken. Er wordt gewoon wat geroepen zonder dat er echt onderzoek(medisch/aantoonbaar) naar gedaan is. Als dit jou visie is ..prima. Maar dat wil niet zeggen dat dat zo is
Maar ik en een hoop andere denken daar gelukkig anders over.

Ik zou zeggen ga eens een volboed rijden(en t liefst een hete die lekker kaarsrecht omhoog gaat en z n rug mooi krom kan maken en goed kan bokken ) Dan voel je eens wat goed lendemechanisme is.
[/quote]

zet haar eens op fellow Haha! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:04

Dat van die rachwan galop wind ik nog altijd een problematisch verhaal. Deze is inderdaad te zien bij arabieren, maar dan toch hoofdzakelijk in de eerste vier galopsprongen. Als een paard vanuit stilstand direct aanspringt in de galop is de stuwende kracht die de achterhand moet leveren in die eerste passen namelijk zo groot dat er teveel kracht verloren zou gaan bij een gedifferentieerde inzet (dus netjes na elkaar, zoals in de gewone galop). In dat opzicht kan ik het bestaan van de rachwan galop dus beamen. Deze wordt na die eerste startpassen echter verwisseld voor de normale drietaktgalop omdat de beweging hierdoor beter gespreid wordt over de galoppas waardoor de galop langer volgehouden kan worden (heb ik eens bestudeerd tijdens een vaag stokkenspel op arabieren op een Turkse/Marokkaanse tv zender die we plotseling blijken te bezitten). Maar wat wil nu het toeval; de voldbloeden die op zondag via de BBC mijn kamer in komen race, gebruiken precies hetzelfde mechanisme: enkele passen rachwan om op te starten waarna over wordt gegaan op de 'gewone' rengalop. Ik snap dus nog niet echt wat dit met lendenmechanisme te maken heeft en kan hier geen 'bewijs' in zien.

Trouwens, nog even over die ouderwetse afbeeldingen van renpaarden: Die worden in volle galop weergegeven, maar dan wel in een galopsoort die ook weinig te maken heeft met de rachwan galop. In die galop zijn voor en achterbenen namelijk niet gelijktijdig horizontaal gestrekt. Het lijkt net zo min op een rachwan galop als op een rengalop. Het is een artistieke formule voor 'een paard in galop'. Dezelfde beweging wordt aangegeven bij paarden die over hindernissen 'zweven'. Dit is geen natuurlijke houding of een resultaat van een studie van de natuurlijke gangen van het paard. Het is ontzettend moeilijk om de bewegingen van een paard in een sneller tempo dan stap te volgen en op papier weer te geven. Het is erg gemakkelijk om daar met onze moderne kennis overheen te kijken, maar het is een feit dat niet vergeten mag worden. De Romeinen lostten het probleem op door stilstaande paarden na te tekenen, maar de pootjes wat door elkaar te zetten om zo beweging te suggereren. De vliegende galop is bovendien niet alleen in dit tijdvak in ons deel van de wereld aan te treffen, maar ook op grot- en rotsschilderingen, afbeeldingen van indianen en ik meen zelfs afbeeldingen uit China en Japan. Het is dus wat kort door de bocht om hierin het bewijs voor een rachwangalop te zien, dat te koppelen aan het lendenmechanisme en door te trekken naar de invloed van de arabier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 00:12

thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:
Die zijn in de loop der jaren het lendenmechanisme kwijtgeraakt.

Ik begin me toch echt te irriteren aan deze uitspraken. Er wordt gewoon wat geroepen zonder dat er echt onderzoek(medisch/aantoonbaar) naar gedaan is. Als dit jou visie is ..prima. Maar dat wil niet zeggen dat dat zo is
Maar ik en een hoop andere denken daar gelukkig anders over.

Ik zou zeggen ga eens een volboed rijden(en t liefst een hete die lekker kaarsrecht omhoog gaat en z n rug mooi krom kan maken en goed kan bokken ) Dan voel je eens wat goed lendemechanisme is.
[/quote]

Aha! Maar je vergeet dat een moderne volbloed helemaal niet meer kan steigeren omdat hij het lendenmechanisme verloren heeft. Steigeren, bokken en trappen is namelijk niet zonder dit mechanisme uit te voeren dus helaas vrees ik dat ik moet constateren dat Engels Volbloed ruiters in feite op een soort luie stoel zitten die alleen wat harder kan hobbelen dan andere paarden. Maar hun ruiter krijgen ze er verder niet af gebokt, gesteigerd of getrapt. Eigenlijk is het dus erg zielig dat jullie paarden berijden die zich niet eens kunnen verzetten. Foei. Maar misschien is dat de reden waarom Prezwalski's niet bereden worden? Deze paardjes zijn namelijk wetenschappelijk bewezen vrij van alle Arabische veredeling, hebben dus geen lendenmechanisme en kunnen dus niet steigeren/bokken/trappen. Waarschijnlijk domesticeren we ze daarom juist niet, omdat het zo sneu is om een beest te 'temmen' dat zich toch niet kan verzetten? Ik geloof dat ik het licht heb gezien... Dank u, thoroughbred, voor deze nieuwe inzichten! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 02:31

xyzutu2 schreef:
Dat van die rachwan galop wind ik nog altijd een problematisch verhaal. Deze is inderdaad te zien bij arabieren, maar dan toch hoofdzakelijk in de eerste vier galopsprongen. Als een paard vanuit stilstand direct aanspringt in de galop is de stuwende kracht die de achterhand moet leveren in die eerste passen namelijk zo groot dat er teveel kracht verloren zou gaan bij een gedifferentieerde inzet (dus netjes na elkaar, zoals in de gewone galop). In dat opzicht kan ik het bestaan van de rachwan galop dus beamen. Deze wordt na die eerste startpassen echter verwisseld voor de normale drietaktgalop omdat de beweging hierdoor beter gespreid wordt over de galoppas waardoor de galop langer volgehouden kan worden (heb ik eens bestudeerd tijdens een vaag stokkenspel op arabieren op een Turkse/Marokkaanse tv zender die we plotseling blijken te bezitten). Maar wat wil nu het toeval; de voldbloeden die op zondag via de BBC mijn kamer in komen race, gebruiken precies hetzelfde mechanisme: enkele passen rachwan om op te starten waarna over wordt gegaan op de 'gewone' rengalop. Ik snap dus nog niet echt wat dit met lendenmechanisme te maken heeft en kan hier geen 'bewijs' in zien.

Wat je hier vertelt deed me erg denken aan hoe lange afstands schaatsers van start gaan eigenlijk. Beetje rare vergelijking wellicht, maar misschien wel erg beeldend voor het idee?

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:27

Dat heb je goed gezien xyzutu2. De volbloeds starten idd zo uit de starbox. En de arabieren starten ook zo.
Het ex-renpaardje van mickey beheerst de rachwan galop als geen ander paard dat ik buiten gereden heb.Ze 'springt' met de achter benen en voorbenen naast elkaar vooruit en daarna krijg je als ze gaat een flinke sprint.(dan voel je daarna ook je rug wel)

Ik heb al heel wat paarden zadelmak gemaakt maar er is geen warmbloed die ik zo heb voelen en zien bewegen als een volbloed.
Mijn paard kan ook steigeren als de beste..lekker kaarsrecht omhoog en daarbij ook nog enkele passen voorwaarts lopen maaiend met z n voorbenen. Watervlug kan hij zich omdraaien om vervolgens een ander paard een klap te verkopen. Ook steigerend 180 graden draaien kan hij als de beste. Of onder je kronkelen als een slang om vervolgens heel verbaasd op de grond te liggen met de vraag...wat is er gebeurd?(jaa elastisch) Of vanuit de rengalop het paard naast je bijten én slaan tegelijk.

Ook een reden waarom Engelse volbloeds vroeg worden ingereden...Zelfs de niet vroegrijpe zijn een gevaar voor jezelf als je ze met late leeftijd inrijdt. Ik heb mijn paard(een laatbloeier) Met 2 1/2 jaar zadelmak gemaakt..en ik heb t geweten. Geef me dan maar een 3 jarige warmbloed die uit de opfok komt.
Ze zijn zo verbazend sterk en flexibel dat het voor mij toch wel heel moeilijk is om te geloven dat ze geen goed werkend lendemechanisme hebben of sterker nog...helemaal geen.
Kijk en huiver...

Java Tiger.
Afbeelding
At two years placed once from two starts.
At three years won three races, placed second three times and third once from nine starts.
"robust, good sort; good mover"
This Thoroughbred horse, (first crop born 1984) proved himself an outstanding sire of performance and show horses.
Winner of the British horse foundation Awards for "The Leading Thoroughbred sire of Dressage horses 1996" and "The leading British Bred Sire of Dressage Horses 1997"

Winner of the British Horse Foundation Awards for the Leading T.B. Sire of
Dressage Horses 2000 and the Leading British Bred Sire of Dressage Horses
200. He is also third in the top ten sires of Eventers.

Also a leading sire of successful eventers.

Ideal sire for mares of all types including warmbloods. His stock have great athletic ability, are bold jumpers and good movers.

He was an extremely good looking, sound horse with depth and substance, outstandingly good straight and athletic movement, a lovely temperament and excellent fertility.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:42

thoroughbred schreef:
Ik heb al heel wat paarden zadelmak gemaakt maar er is geen warmbloed die ik zo heb voelen en zien bewegen als een volbloed.
Mijn paard kan ook steigeren als de beste..lekker kaarsrecht omhoog en daarbij ook nog enkele passen voorwaarts lopen maaiend met z n voorbenen. Watervlug kan hij zich omdraaien om vervolgens een ander paard een klap te verkopen. Ook steigerend 180 graden draaien kan hij als de beste. Of onder je kronkelen als een slang om vervolgens heel verbaasd op de grond te liggen met de vraag...wat is er gebeurd?(jaa elastisch) Of vanuit de rengalop het paard naast je bijten én slaan tegelijk.
.

Dit zou zo door de amazone van mijn merrie geschreven kunnen zijn. Behalve het slaan en bijten, dat doet ze gelukkig niet. Maar wel stijgeren en uitslaan tegelijkertijd. Ze heeft intussen geleerd dat dat niet echt op prijs gesteld wordt als er iemand opzit Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:47

Na het lezen van deze volbloedverhalen zou ik er al huiverachtig tegenoverstaan om ermee te fokken. Ze hebben niet allemaal een slecht karakter gelukkig Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 12:56

Zannekin schreef:
Na het lezen van deze volbloedverhalen zou ik er al huiverachtig tegenoverstaan om ermee te fokken. Ze hebben niet allemaal een slecht karakter gelukkig Knipoog

Ach je leest wat je wilt lezen. Er staat vooral dat ze erg elastisch zijn, in tegenstelling tot wat op vorige pagina's beweerd wordt

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:02

sarabande schreef:

Dit zou zo door de amazone van mijn merrie geschreven kunnen zijn. Behalve het slaan en bijten, dat doet ze gelukkig niet. Maar wel stijgeren en uitslaan tegelijkertijd. Ze heeft intussen geleerd dat dat niet echt op prijs gesteld wordt als er iemand opzit Haha!

Zijn dit de paarden waar de gewone gebruiker/amateur op zit te wachten?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:17

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:

Ach je leest wat je wilt lezen. Er staat vooral dat ze erg elastisch zijn, in tegenstelling tot wat op vorige pagina's beweerd wordt
[/quote]

Wat ik daarmee wou zeggen is dat iedereen zich schuldig maakt in het stellen van extremen, terwijl de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.
Niet te vergeten, nu we daar toch over spreken, is dat veel volbloeden een erg slecht karakter hadden/hebben. Om te rennen was karakter absoluut niet belangrijk en werd sterk verwaarloosd, laat staan dat er geselecteerd werd op "rittigkeit". Ik heb allen maar goeie ervaringen met het karakter van de onze BTW, maar het is wel ooit een probleem geweest.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:24

greetje"]
[quote="sarabande schreef:

[/quote]

hoho..Ik wil alleen maar aangeven wat ze kunnen. Niet elke volbloed doet dit.
Mijn paard was als hengst zeer dominant en als hij z n tegenstander/trainingsmaatje niet met snelheid kon uitschakelen dan deed(probeerde) hij het op een andere manier.(vechtersmantaliteit) Ik weet ook zeker dat hij nooit voor de dressuur of springsport geschikt zou zijn vanwege zijn karakter.
Ik probeer alleen maar aan te geven hoe ze kunnen bewegen en wat er in zit.
Mijn paard heeft een hele moeilijke vader en de vader van zijn moeder was al helemaal niet makkelijk.
Nu hij geruind is is hij een stuk braver...het op z n achterbenen lopen en slaan is nog maar een zeldzaamheid nu.
Op stal is hij zowat t braafste paard wat er staan..ook toen hij hengst was.
Hij zou je nooit trappen of bijten zonder reden..wat dat betreft is hij goudeerlijk.
De meeste hengsten die ik op de baan zie zijn braaf..niet schreeuwen naar andere paarden of op de achterbenen lopen...komt eigenlijk maar zelden voor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:39

greetje"]
[quote="sarabande"]

[/quote]

[/quote]

[quote="greetje schreef:
Ik weet dat ze een goede afstamming heeft dus dat spreekt ook een woordje mee Knipoog

Dat zei je voorheen over die merrie

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:40

zannekin schreef:
Wat ik daarmee wou zeggen is dat iedereen zich schuldig maakt in het stellen van extremen, terwijl de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.
Niet te vergeten, nu we daar toch over spreken, is dat veel volbloeden een erg slecht karakter hadden/hebben. Om te rennen was karakter absoluut niet belangrijk en werd sterk verwaarloosd, laat staan dat er geselecteerd werd op "rittigkeit". Ik heb allen maar goeie ervaringen met het karakter van de onze BTW, maar het is wel ooit een probleem geweest

Niet helemaal waar.
Tegenwoordig wordt wel degelijk naar t karakter gekeken.
Als je met een shamaraan nakomeling(vader vd moeder van mijn paard) aankwam zagen ze je liever meteen gaan.
Ook waren de meeste jockeys niet blij als ze zo n grapjas moesten rijden in de koers.
En wat heb je aan een paard die niemand voor je wil rijden?
Er wordt dus wel meer gekeken naar karakter.
Ik zie t wat dat betreft anders. Veel renpaarden met een moeilijk karakter zijn wel echte vechters vooral in de koers.
Een braaf paard die niet goed loopt levert niets op..geef mij dan maar een moeilijke die in t heetst van de strijd niet laat afweten.
Soms kan je niet alles hebben(en braaf en goed lopen)
Mijn paard is nu pas gestart op z n 5e(!) Omdat hij nu t wel bijna allemaal accepteerd(nog niet helemaal zoals je t graag zou willen..maar ja)
Z n 1e koers won hij meteen tegen ervaren koerspaarden
Het is maar net wat je wilt....
(voor de liefhebbers..in mijn profiel staat een filmpje van die koers)

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:03

sarabande"]
[quote="greetje"][quote="sarabande"]

[/quote]

[/quote]

[quote="greetje schreef:
Ik weet dat ze een goede afstamming heeft dus dat spreekt ook een woordje mee Knipoog

Klopt Sarabande maar dat is al een hele tijd geleden en ik steek de laatste tijd op dit forum heel veel op. Beoordeelde ikzelf een paard ook in partjes, tegenwoordig kijk ik er heel anders naar. Maar ik doelde ook niet speciaal op jouw paard, weet zelf dat je nog veel klassiek bloed in de lijnen hebt dus je hebt nog wel wat in de koffer Knipoog Heb je trouwens al gedacht over een evt. hengstenkeuze met Sarabande?

Dat zei je voorheen over die merrie
[/quote]

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:12

Nee Greet hengstenkeuze is zoals ik al diverse malen gezegd heb niet aan de orde voor ze Z2 is

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:15

sarabande schreef:
Nee Greet hengstenkeuze is zoals ik al diverse malen gezegd heb niet aan de orde voor ze Z2 is

Ook niet een beetje mijmeren dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:24

greetje"]
[quote="sarabande schreef:

Ook niet een beetje mijmeren dan?
[/quote]

neuh Haha! , ik hou me maar even bezig met de realiteit hier op stal.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:35

Hmm, zoals velen hier ben ik de draad aan het kwijtraken. Ik denk dat de meeste punten wel bekeken zijn.

Ik geloof dat overigens de meeste sportpaardenfokkers het er wel over eens zijn dat volbloed eigenlijk niet meer de voorkeur heeft als direkte inbreng.

Er is dan nog wel wat verschil in mening over het feit of volbloeds wel zo positief geweest zijn in de ontwikkeling van het huidige sportpaard..

Als eigen inbreng, wat ik uit de discussies kan concluderen: de ene volbloed is de ander niet. Ook in dat ras is koren en kaf. Dan is het ook zo dat wat het goed doet op de renbaan, hoeft niet altijd goed te zijn voor de spring- of dressuursport. Ook daar denk ik dat weinig meningsverschil over is.

We hebben het dus vaak over appels en peren. Ik denk dat Anna42 niet bedoelt dat alle volbloeds bij voorbaat ellende zijn. Er zit een heel stuk provocatie in de stelling.

Ik denk wel dat men met gemak kan stellen dat het lendenmechanisme geen selektiecriterium is bij de volbloed, evenmin als karakter. Ik heb eens een dagje op de Amerikaanse renbaan meegedraaid, en ik kwam alleen maar psychopaten op vier benen tegen. Overigens durf ik ook best te stellen dat de huidige Arabier ook niet echt meer op karakter en lendenmechanisme geselekteerd worden. Er zijn zelfs nu ook Arabierenraces!

Dan is er nog dat lendenmechanisme. Leuke anekdote: ik kom net uit het circus. Daar zag ik kamelen, een ezel en een paard. Interessant dat die ezels en die kamelen de selektie van de natuur heben doorstaan met hun beperkte anotmische eigenschappen ten opzichte van een paard, maar goed, die hadden weer wat anders goed. Het ene paard was wel heel interessant. De (overigens) poolse ruiter liet het paard zo ongeveer de hele tijd op zijn achterbenen rondhuppelen. Het paard deed dat met gemak. Je zou ook kunnen zeggen dat dit paard een evenwichtsskelet had, dus dat deed me er wel wat bij denken. Jammer dat ik bijzonder weinig van de bewegingen heb kunnen zien in die kleine circuspiste.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:04

joostvangestel schreef:
Ik geloof dat overigens de meeste sportpaardenfokkers het er wel over eens zijn dat volbloed eigenlijk niet meer de voorkeur heeft als direkte inbreng.

Euhhh nee Joost, als er een verslag van het gehouden Symposium komt zal je zien dat juist het KWPN en vele topsporters vragen om meer volbloed.
Dat dit niet dezelfde soort is als waar de omvorming mee begon is voor iedereen ook duidelijk.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:07

Idd bij de huidige arabier zit nu ook veel troep.
Maar de Shagya zoals ik die gezien heb op video bij de clinic voldeed niet aan mijn beeld wat ik had van een volbloed Arabier.
En als je ziet in de warmbloedfokkerij is daar meer gebruik gemaakt van Shagya bloed en het oude volbloed arabische bloed.
De moeder van Cantus bestaat uit veel Amurath bloed daar heb je weer veel Shagya en volbloed arabisch bloed inzitten.
De oma van Cantus heeft op een heel hoog niveau gesprongen.
En daar zit nog minder volbloed in, ik denk dat een vleugje volbloed idd niet verkeerd is.
Maar sommigen hebben nu ook een foto gezien op het symposium in Leeuwarden van een volbloed die zeer veel beweeglijkheid had in de voorknie en de kont heel erg omhoog had.

Dit zou weer aansluiten bij de discussie over het symposium, als we dus veel volbloed gebruiken zodat niet aansluiten op de wens het paard iets te laten dalen in de achterhand, omdat de volbloeden juist vanuit de achterhand omhoog komen.
En dus niet wenselijk voor een eventueel nieuw fokdoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 17:50

greetje schreef:
[Zijn dit de paarden waar de gewone gebruiker/amateur op zit te wachten?
[/quote]

Waarschijnlijk doen ze het juist omdat er een amateur op zit.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 20:21

thoroughbred schreef:
Dat heb je goed gezien xyzutu2. De volbloeds starten idd zo uit de starbox. En de arabieren starten ook zo.
Het ex-renpaardje van mickey beheerst de rachwan galop als geen ander paard dat ik buiten gereden heb.Ze 'springt' met de achter benen en voorbenen naast elkaar vooruit en daarna krijg je als ze gaat een flinke sprint.(dan voel je daarna ook je rug wel).

bedoel je mijn mickey Verward

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 21:18

[quote="sarabande]Euhhh nee Joost, als er een verslag van het gehouden Symposium komt zal je zien dat juist het KWPN en vele topsporters vragen om meer volbloed.
Dat dit niet dezelfde soort is als waar de omvorming mee begon is voor iedereen ook duidelijk.[/quote]

Chips, dan heb ik het toch verkeerd begrepen. Toch vreemd eigenlijk, je zou verwachten dat men al voldoende inbreng gehad heeft?