Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
saluut schreef:
Wat is dit nou voor über Kinderachtige opmerking!
thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:Die zijn in de loop der jaren het lendenmechanisme kwijtgeraakt.
thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:Die zijn in de loop der jaren het lendenmechanisme kwijtgeraakt.
xyzutu2 schreef:Dat van die rachwan galop wind ik nog altijd een problematisch verhaal. Deze is inderdaad te zien bij arabieren, maar dan toch hoofdzakelijk in de eerste vier galopsprongen. Als een paard vanuit stilstand direct aanspringt in de galop is de stuwende kracht die de achterhand moet leveren in die eerste passen namelijk zo groot dat er teveel kracht verloren zou gaan bij een gedifferentieerde inzet (dus netjes na elkaar, zoals in de gewone galop). In dat opzicht kan ik het bestaan van de rachwan galop dus beamen. Deze wordt na die eerste startpassen echter verwisseld voor de normale drietaktgalop omdat de beweging hierdoor beter gespreid wordt over de galoppas waardoor de galop langer volgehouden kan worden (heb ik eens bestudeerd tijdens een vaag stokkenspel op arabieren op een Turkse/Marokkaanse tv zender die we plotseling blijken te bezitten). Maar wat wil nu het toeval; de voldbloeden die op zondag via de BBC mijn kamer in komen race, gebruiken precies hetzelfde mechanisme: enkele passen rachwan om op te starten waarna over wordt gegaan op de 'gewone' rengalop. Ik snap dus nog niet echt wat dit met lendenmechanisme te maken heeft en kan hier geen 'bewijs' in zien.
thoroughbred schreef:Ik heb al heel wat paarden zadelmak gemaakt maar er is geen warmbloed die ik zo heb voelen en zien bewegen als een volbloed.
Mijn paard kan ook steigeren als de beste..lekker kaarsrecht omhoog en daarbij ook nog enkele passen voorwaarts lopen maaiend met z n voorbenen. Watervlug kan hij zich omdraaien om vervolgens een ander paard een klap te verkopen. Ook steigerend 180 graden draaien kan hij als de beste. Of onder je kronkelen als een slang om vervolgens heel verbaasd op de grond te liggen met de vraag...wat is er gebeurd?(jaa elastisch) Of vanuit de rengalop het paard naast je bijten én slaan tegelijk.
.
Zannekin schreef:Na het lezen van deze volbloedverhalen zou ik er al huiverachtig tegenoverstaan om ermee te fokken. Ze hebben niet allemaal een slecht karakter gelukkig
sarabande schreef:
Dit zou zo door de amazone van mijn merrie geschreven kunnen zijn. Behalve het slaan en bijten, dat doet ze gelukkig niet. Maar wel stijgeren en uitslaan tegelijkertijd. Ze heeft intussen geleerd dat dat niet echt op prijs gesteld wordt als er iemand opzit
sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:Na het lezen van deze volbloedverhalen zou ik er al huiverachtig tegenoverstaan om ermee te fokken. Ze hebben niet allemaal een slecht karakter gelukkig
greetje"]
[quote="sarabande schreef:
Dit zou zo door de amazone van mijn merrie geschreven kunnen zijn. Behalve het slaan en bijten, dat doet ze gelukkig niet. Maar wel stijgeren en uitslaan tegelijkertijd. Ze heeft intussen geleerd dat dat niet echt op prijs gesteld wordt als er iemand opzit
greetje"]
[quote="sarabande"]
[/quote]
Zijn dit de paarden waar de gewone gebruiker/amateur op zit te wachten?
[/quote]
[quote="greetje schreef:Ik weet dat ze een goede afstamming heeft dus dat spreekt ook een woordje mee![]()
zannekin schreef:Wat ik daarmee wou zeggen is dat iedereen zich schuldig maakt in het stellen van extremen, terwijl de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.
Niet te vergeten, nu we daar toch over spreken, is dat veel volbloeden een erg slecht karakter hadden/hebben. Om te rennen was karakter absoluut niet belangrijk en werd sterk verwaarloosd, laat staan dat er geselecteerd werd op "rittigkeit". Ik heb allen maar goeie ervaringen met het karakter van de onze BTW, maar het is wel ooit een probleem geweest
sarabande"]
[quote="greetje"][quote="sarabande"]
[/quote]
Zijn dit de paarden waar de gewone gebruiker/amateur op zit te wachten?
[/quote]
[quote="greetje schreef:Ik weet dat ze een goede afstamming heeft dus dat spreekt ook een woordje mee![]()
joostvangestel schreef:Ik geloof dat overigens de meeste sportpaardenfokkers het er wel over eens zijn dat volbloed eigenlijk niet meer de voorkeur heeft als direkte inbreng.
thoroughbred schreef:Dat heb je goed gezien xyzutu2. De volbloeds starten idd zo uit de starbox. En de arabieren starten ook zo.
Het ex-renpaardje van mickey beheerst de rachwan galop als geen ander paard dat ik buiten gereden heb.Ze 'springt' met de achter benen en voorbenen naast elkaar vooruit en daarna krijg je als ze gaat een flinke sprint.(dan voel je daarna ook je rug wel).