Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:25

fokfanaat schreef:
en idd helemaal omdat deze al M2 loopt lijkt me dat vrij snel voor elkaar.

Ja, voor een 9 of 10 jarige die onder een amateur L loopt is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Meestal is de ruiter de beperkende factor en niet het paard.

Maakt het trouwens nog verschil of je Z2 met punten sport aanvraagt of bij een subtop klassering, staat dat dan nog apart vermeld oid?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:43

bedoel meer dat vanaf de M2 de slag veel sneller geslagen kan worden dan zoals jij aanhaalt maar een L paard, helemaal bij een minder apart paard kost dat meer tijd, prof of niet.

nee officieel sport is sport, maar onofficieel zal een dier wat in de Subtop scoort denk ik wel wat extra credits hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:28

Een beetje ruiter rijd een dier wel binnen aanzienlijke tijd naar het sport predikaat.
Als je paard 9/10 is en op L niveau dan zou ik me toch eens achter de oren krabben,
maar goed zo zwart/wit is het niet altijd! :)

Mosh

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:58

Nouja.. Daar is ook nog wel wat van te zeggen hoor! Wij weten niet hoe oud het paard was toen het onder het zadel kwam/ hoelang het paard over de klassen heeft gedaan/blessure's/veulens/financiële gebeuren van de eigenaar..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:31

Even een vraagje, ik wil mijn paard na de kerst laten prokken. Maar ik ga niet met haar fokken zelf, wil wel met haar naar de keuring en misschien van het najaar als ze braaf is onder het zadel de ibop rijden. Is het verstandig om naast de prok nog meer fotó´s te laten makeñ? Of is dat overdreven? Ik wil graag weten of ze gezond is en ga met haar in de toekomst in de basissport rijden.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:49

Ik heb haar juist eerst laten röntchenen en daarbij ook PROK foto's laten maken. (ik was daar toch) Mooi meegenomen en je weet daarna ook wat je aan je beestje heb. Ik heb tot nu toe geen fok ambities meer met dit paardje. Wel weet ik dat ik een gezond paardje heb gefokt uit mn oudere merrie.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 03:23

Meer foto's dan PROK foto's vind ik overdreven. PROK is al "meer" dan sport, alleen worden er enkele foto's bij PROK weg gelaten die bij sport wel zijn en visa versa, dus foto's bij PROK wel maar bij sport niet.
PROK is wel uitgebreider en specefieker gericht op fokkerij en ik heb het idee dat mensen steeds meer een PROK certificaat willen bij een koop van een paard, Terwijl 9 van de 10 niet fokken maar het paard voor de sport gebruiken, onze 2,5 jarige worden sport gekeurd en niet PROK, als ze sport gezond zijn kan PROK altijd nog, maar ze worden in eerst instatie verkocht voor de sport en niet voor de fokkerij, wil de koper toch PROK foto's, dan kan dat op eigen kosten.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 07:37

Mijn ervaring is dat de meeste mensen bij verkoop overkeuren en dan een sportkeuring doen . Prok is de merrie immers dan toch al :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:53

Oke top bedankt voor jullie reacties. Dan laat ik haar alleen prokken, wat ik eigenlijk ook al duur zat vind haha. Nu maar hopen dat alles goed is. Vind het wel spannend!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:29

ik zou juist een sportkeuring doen :o als daar alles goed is is ze prok ook goed (althans, mits ze geen oc heeft want dat maakt dan voor de sport weer niet uit) maar als je bijv een prok certificaat krijgt hoeft het niet zo te zijn dat ze voor de sport goed is, en aangezien je toch geen fok ambities hebt..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:05

Ik zou inderdaad ook sport fotos maken, maar bij veel klinieken kun je a aangeven dat je als het goed lijkt ook de fotos voor PROK wil gebruiken :j

Ookal heb je geen fok ambitie vind ik prok en sport toch mooi mee genomen :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:57

Ik ben er nog niet helemaal uit, ik ga er in ieder geval laten prokken want dat is iets voor het leven. Volgende week ga ik even mijn dierenarts vragen wat hij vind. Al zegt hij waarschijnlijk dat alles op de foto moet. Haha
Ik zou nog een standfoto maken, maar dat is toch wel erg lastig maar toch redelijk gelukt.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Wat vinden jullie? Ik denk zelf dat ze wel een goede kans maakt voor ster, maarja ben een leek erin. Ze zou nog wat meer bespiering mogen krijgen op de hals. Ze word in maart 3, afstamming is voor de nieuwe lezers: Sir Oldenburg X Krack c X Clavecimbel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:28

Mooie schouder ligt daar in.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:20

He, een halfzus van mijn Esprit.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:10

NatasjavE schreef:
Mooie schouder ligt daar in.

Bedankt! Denken jullie dat het extieur voldoende is, om naar de keuring te gaan?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:16

vind het ongetraind altijd best moeilijk te zeggen en vooral als ik ze niet in beweging heb gezien ofzo maar vind het een mooie merrie mooi silhouet iedergeval :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:20

Om echt een oordeel te geven zou ik de merrie in het echt moeten zien. Vanaf een foto is het altijd lastig. Er zijn meerdere factoren die meespelen om tot een sterpredikaat te komen.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:36

Foto is niet helemaal haaks erop. Kan ook bv niet goed zien hoe de nekaanzet is. Wellicht een beetje meer lengte mag ze hebben lijkt het. Maar ik vind dit in zijn geheel geen onaardig paard. Kan daarom best de toets der kritiek aan. Maar dat is mijn mening. En dan uiteraard nog de gangen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:09

Ja logische het is ook maar een foto. Ik heb het idee dat haar gangen wel goed genoeg zijn, dat krijg ik ook regelmatig te horen van de betere ruiters op stal. Maarja of dat een graadmeter is :D . Ik ga het gewoon proberen van de zomer! Wel heel veel zin in, en als de punten toch niet goed blijken heb ik zelf vast een hoop geleerd van die dag

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:37

Ik vind het zo een mooie merrie, voor zover je er iets van kunt zeggen vanaf de foto. Als jij denkt dat ze goed beweegt gewoon gaan, nooit geschoten is altijd mis :)

eebaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:39

Hoi hoi, ik kom ook even binnenvallen.

Heb momenteel 2 merries.
Victoria een Paddox X Don Primero SPORT-PROK merrie
Zafira Dona een Special D X Hemmingway merrie

Victoria is in het verleden naar de keuring geweest en had toen 65 punten voor ext omdat ze nog te propperig was. Ik heb haar nu sport en wil volgend jaar nog een keer gaan en hopen op ster en evt meer.
Zafira Dona is nog nooit naar de keuring geweest. Is momenteel Z1+9 dus hopelijk voor die tijd ook SPORT.

Ik ben erg benieuwd wat ze gaan doen op de keuring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:41

paardjes123 schreef:
Ja logische het is ook maar een foto. Ik heb het idee dat haar gangen wel goed genoeg zijn, dat krijg ik ook regelmatig te horen van de betere ruiters op stal. Maarja of dat een graadmeter is :D . Ik ga het gewoon proberen van de zomer! Wel heel veel zin in, en als de punten toch niet goed blijken heb ik zelf vast een hoop geleerd van die dag

Altijd met je merrie naar de keuring. Altijd handig als ze in het stamboek opgenomen is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:00

eebaatje schreef:
Hoi hoi, ik kom ook even binnenvallen.

Heb momenteel 2 merries.
Victoria een Paddox X Don Primero SPORT-PROK merrie
Zafira Dona een Special D X Hemmingway merrie

Victoria is in het verleden naar de keuring geweest en had toen 65 punten voor ext omdat ze nog te propperig was. Ik heb haar nu sport en wil volgend jaar nog een keer gaan en hopen op ster en evt meer.
Zafira Dona is nog nooit naar de keuring geweest. Is momenteel Z1+9 dus hopelijk voor die tijd ook SPORT.

Ik ben erg benieuwd wat ze gaan doen op de keuring.

Heey wat leuk dat je er ook weer bent. Heb je gemist op bokt een tijdje of lijkt dat maar zo??
Hoe is het met Vic? Inmiddels Z zie ik? Leuk zeg!
Ik begin weer helemaal overnieuw. Binnenkort dus aan de slag met de bijna 3 jarige.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:42

@ paardjes123 wat een leuke merrie. Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet na wat training.
@ margrietjonk als celva 1.60m haalt dan zou ik gewoon voor de IBOP gaan.

Ik ben met mijn merrie naar de IBOP(spr) + stamboekopname geweest toen zij 6 jaar was in Tolbert. Werd mij door diverse mensen afgeraden want volgens die mensen was mijn merrie niet sterwaardig.. Ik heb een redelijk bekende ruiter gevraagd en de merrie is geslaagd voor de ibop en ster geworden. In de sport liep zij toen dubbel L maar tijdens de Ibop is het niet hoger gezet voor haar.
Ik heb haar niet laten prokken want dat is in mijn ogen een momentopname en rontgenologisch is zij goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:44

caro29 schreef:
Ik heb haar niet laten prokken want dat is in mijn ogen een momentopname en rontgenologisch is zij goed.

Ster en zo zijn ook moment opnames, die tot een blijvend predicaat leiden net zoals prok, dus deze redenering begrijp ik niet eigenlijk.