Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:19

Vraag haar zelf wat ze bedoelt :)*

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:28

Bandida schreef:
s0173957 schreef:
€1500 is een lachertje, dat weet je zelf ook, voor een beetje jonge kwaliteit betaal je toch €5000, wat nog enorm goedkoop is.

Helemaal niet. Jonge kwaliteit kan je op de BWP stamboek-site zelf twee bladzijden krijgen voor 2000-4000 VRAAGprijs (en dat weet jij zelf ook, wat dat wil zeggen) en voor 5000 vraagprijs nog een hele bende meer.. En dat is dan internetverkoop, zichtbare vraagprijzen.. we weten allemaal dat daar op het erf over te praten valt. Zeker als zo'n paard al een jaar te koop staat in deze dure tijden.
Realiteit: dat jong talent, met papier, koop je voor 3000, een recreatie ruin voor de helft..

De enige paarden die momenteel duurder van de hand gaan zijn > 5j dieren die zich of in de sport, bij keuring of in de fokkerij al onderscheiden hebben, maar dat is al helemaal de markt niet waar een recreatieruiter een 'braaf gebruikspaard' zou gaan zoeken, dus dat is hier in feite ook al niet echt terzake. Als particulier je paard in die categorie krijgen vraagt overigens veel €€€ en veel inspanning, wat het onder de streep veelal het sop de kool niet waard maakt voor kleine fokkers.

Voor €3000 koop je echt geen paard waar je in de sport ver mee kan geraken. No way, never... of je moet de grootste gelukzak van de wereld zijn. Wij hebben onlangs een 5jarige verkocht, liep in Broechem 2de bij de 5jarigen dressuur terwijl ze lang niet alle talent van de wereld had (wel een echt superkarakter, willen werken, doodeerlijk en van niks bang, kortom, het ideale recreatiepaard met talent tot in de Z-proeven), dat zou jij dan kunnen kopen voor €3000?
Dan is het een fokker zonder enig verstand van paarden, imo... wij hebben er verre van de jackpot mee gescoord, maar wél alle kosten van veulen af er uit terugverdient... en daar waren we blij mee, omdat we wisten dat ze niet het grote talent was.

Als ik m'n nu 3jarige zou verkopen vraag ik meer dan 1,5x hetgeen ik van de 5jarige heb gekregen, gewoon omdat dit een beter paard is...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:23

F_Orumster schreef:
besita schreef:
je leest wel heel verkeerd ..renza zegt net het omgekeerde

Ze bedoeld, dat ze juist de handel in wil als ze dat kan krijgen.

het gaat om het tweede stuk uit haar post dus niet om de handel

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:56

Oeioei verwarring zie ik. Ik bedoel dat ik zelf meer van halfbloeden of volbloeden houd, verder niks.. maakt niet uit eigenlijk. Over smaak valt niet te twisten..

Dat van die handel was niet serieus hoor, ik bedank voor een inkomen aan paarden proberen verdienen. Kleinschalig lijkt me dat overigens onmogelijk.. of ja, in fokkerij of handel toch.

@s0173957: we hadden het aanvankelijk ook niet over paarden waar je in de sport ver mee kan geraken (wat dat ook moge zijn, Z?). Feit is dat de prijzen erg laag liggen nu, als je recent wat verkocht hebt zal je dat ook niet ontgaan zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:32

Z is imo nog niet eens zo ver in de sport...
En een rcreratiepaard is niet noodzakelijk de wandelknol, maar kan ook een goed sportpaard zijn waar ook mee gewandeld wordt...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:28

Bandida schreef:
Oeioei verwarring zie ik. Ik bedoel dat ik zelf meer van halfbloeden of volbloeden houd, verder niks.. maakt niet uit eigenlijk. Over smaak valt niet te twisten..

Dat van die handel was niet serieus hoor, ik bedank voor een inkomen aan paarden proberen verdienen. Kleinschalig lijkt me dat overigens onmogelijk.. of ja, in fokkerij of handel toch.

@s0173957: we hadden het aanvankelijk ook niet over paarden waar je in de sport ver mee kan geraken (wat dat ook moge zijn, Z?).[b][b][/b] [/b]Feit is dat de prijzen erg laag liggen nu, als je recent wat verkocht hebt zal je dat ook niet ontgaan zijn.

Z dressuur, dat gaat nog helemaal nergens over. Z-niveau kan een normaal paard met een normale ruiter/amazone leveren.
Subtop ZZL of ZZZ is ook nog te doen, vanaf de LT begint het gehele verhaal pas echt. Ook op dit niveau hebben we het nog altijd over brave/fijne gebruikerspaarden.

Ja luitjes het is mogelijk hoor, tot op het hoogste niveau een fijn gebruikspaard fokken. Voorbeeld: onze Turbo loopt Inter 1 niveau maar gaat ook heel graag en braaf mee op een buitenrit en dat als levensgevaarlijke hengst. Turbo is tijdens de training, wedstrijden en buitenrit veruit de gemakkelijkste van het gehele stel. Kortom, een sportpaard kan ook een heel goed/braaf gebruikspaard zijn, het is maar net wat men fokt en wat men er mee uitspookt....

Edit: Turbo voert zogenaamd discutabel bloed nl: Democraat x Vincent x Astronaut x Purioso x Komeet x Courville x Polaris etc. Turbo laat in alles zien dat de juiste wijze van training/omgang leidt naar meer dan....
Laatst bijgewerkt door krackertje op 09-06-11 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:33

krackertje schreef:
Bandida schreef:

@s0173957: we hadden het aanvankelijk ook niet over paarden waar je in de sport ver mee kan geraken (wat dat ook moge zijn, Z?).[b][b][/b] [/b]Feit is dat de prijzen erg laag liggen nu, als je recent wat verkocht hebt zal je dat ook niet ontgaan zijn.

Z dressuur, dat gaat nog helemaal nergens over. Z-niveau kan een normaal paard met een normale ruiter/amazone leveren.
Subtop ZZL of ZZZ is ook nog te doen, vanaf de LT begint het gehele verhaal pas echt. Ook op dit niveau hebben we het nog altijd over brave/fijne gebruikerspaarden.

Ja luitjes het is mogelijk hoor, tot op het hoogste niveau een fijn gebruikspaard fokken. Voorbeeld: onze Turbo loopt Inter 1 niveau maar gaat ook heel graag en braaf mee op een buitenrit, daar is hij veruit de gemakkelijkste van het gehele stel. Kortom, een sportpaard kan ook een goed/braaf gebruikspaard zijn, het is maar net wat men fokt en wat men er mee uitspookt....

Helemaal mee eens...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:47

Suelza, Als je je verdiept in wat een fijn gebruikspaard zou kunnen zijn, vroeg of laat, richt je je daar op.
Wij stapelen soms bloed op elkaar wat vraagtekens oproept, toch blijkt telkens weer dat deze paarden een juist karakter hebben. Sommige paarden komen onder bepaalde personen beter tot hun recht dan elders, toch blijken het telkens weer, na de juiste opvoeding/omgang hele fijne sportpaarden te kunnen zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 02:02

krackertje schreef:
Suelza, Als je je verdiept in wat een fijn gebruikspaard zou kunnen zijn, vroeg of laat, richt je je daar op.
Wij stapelen soms bloed op elkaar wat vraagtekens oproept, toch blijkt telkens weer dat deze paarden een juist karakter hebben. Sommige paarden komen onder bepaalde personen beter tot hun recht dan elders, toch blijken het telkens weer, na de juiste opvoeding/omgang hele fijne sportpaarden te kunnen zijn.

Ja, ben ik het mee eens hoor. Ik werk zelf niet anders...

Probleem is dat veel mensen weinig verstand van paarden, bewegingsleer en anatomie hebben en 'maar gewoon wat doen'. En ja, als je dan een bloederig paard hebt, dan gaat die eens met de hakken in het zand, ja.

Maar is het dan de onkunde van de fokker, die kennelijk een 'niet gebruikerspaard'? fokt of van de ruiter die zijn eigen kunnen ernstig overschat heeft?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 02:14

Suelza schreef:
krackertje schreef:

Ja, ben ik het mee eens hoor. Ik werk zelf niet anders...

Probleem is dat veel mensen weinig verstand van paarden, bewegingsleer en anatomie hebben en 'maar gewoon wat doen'. En ja, als je dan een bloederig paard hebt, dan gaat die eens met de hakken in het zand, ja.

Maar is het dan de onkunde van de fokker, die kennelijk een 'niet gebruikerspaard'? fokt of van de ruiter die zijn eigen kunnen ernstig overschat heeft?

Ik zou het heel graag bij al die onkundige ruiters/amazones willen gooien maar..... wij hebben het iets anders bekeken. Wij hebben het, met alle risoco`s van dien, bij ons zelf gehouden. Wij hebben onze paarden onder onze regie de sport in laten gaan, dan heb je in ieder geval de eerste belangrijke jaren als fokker meegepakt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 02:20

Suelza, wij hebben nu een 1-jarige merrie uit dezelfde stam als genoemde paarden. Een hele aparte merrie met veel type, mentaliteit, hardheid etc voor de sport en fokkerij. Dit jaar hebben we een volle broer van haar en ook dit veulen lijkt wat te beloven, een goed paard fokken betekend ook een zorg voor de toekomst. Wij zullen deze dieren aan alle kanten beschermen voor de idiote in het sportwereldje, maar al met al toch lastig...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 02:20

Bericht dubbel geplaatst, bij deze verwijdert.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 06:14

Even een reactie van een recreatieruiter die 0 verstand heeft van fokken.

Om misverstanden te vermijden even mijn doelstellingen op een rijtje: ik wil een paard waarmee ik een ontspannen buitenritje kan maken, zonder brokken een parcoursje van 60cm mee overleef, en gewoon correct in mijn eigen bak (dus thuis, niet op wedstrijd) een B/L proefje doorkom. Paard hoeft dit alles niet per se kunnen bij aankoop, maar mag er ook niet mijlenver van af staan. Dit lijkt me niet bepaald ambitieus, en het spreekt dus voor zich dat ik geen uitzonderlijke beweger of springer zoek.

Ik heb overigens wel het volledige topic gelezen, en wil even reageren op een paar punten.

Het feit dat men een JONG paard wil:
Ik zou er in principe niks mee inzitten om een ouder paard (laat ons zeggen, 12-15 jaar oud) aan te schaffen, maar!
Ofwel is dat oudere paard jarenlang correct gereden, en daaruit volgt (of zou moeten volgen) dat hij dressuurmatig toch best wat kan, en daar betaal je dan natuurlijk voor. Terwijl het mij geen bal uitmaakt of hij netjes kan appuyeren, mooi wisselt, of vriend en vijand verbaast met zijn uitgestrekte draf.
Ofwel is dat oudere paard jarenlang verkeerd gereden, en zit overal vast, loopt scheef, heeft een betonnen mond en ga maar door. Als recreatieruiter beschik ik niet over de kennis en ervaring om dat te corrigeren. (terwijl ik met begeleiding van mijn instructeur wel in staat ben om te voorkomen dat ik een jonger paard zelf in die mate naar de verdoemenis rijd).
De gulden middenweg is zeldzaam...

Wat is voor mij een gebruiksvriendelijk paard voor de recreatieve (dressuur)ruiter?
Zoals al eerder beschreven door velen boven mij, een nuchter, eerlijk paard dat niet van elk grassprietje schrikt, en vergevingsgezind is naar de ruiter toe. Ik wil daarbij wel vermelden dat bij een paard van ouder dan pakweg 5, ik verwacht dat die toch al wel wat gezien heeft. Ik heb niet de ervaring om een groen paard volledig vanaf nul op te leiden, inclusief verkeers/trailermak en bomproof maken, wat ook precies de reden is dat ik géén groen paard wil. Aangezien ik dat met een 3-jarige niet kan/wil, ben ik dus ook niet van plan een 5/10/20-jarige aan te schaffen waarmee ik dat wel zou moeten doen.
Ik ben het er absoluut mee eens dat een groot deel van het karakter van een paard, te vinden is in zijn opleiding. Maar ik verwacht dus dat het belangrijkste deel van die opleiding gebeurd is door andere mensen dan ikzelf.

Gezond?
Ja, natuurlijk gezond, maar wat is gezond? Ik heb echter ervaringen genoeg gehoord van mensen die in de hogere sport tegen een lichamelijke beperking van het paard aanlopen, waar ik met mijn doelstellingen nooit een probleem mee zou hebben. Paard hoort uiteraard een normale bouw te hebben, maar dingen zoals "rug is net te lang of te kort" of "achterhand loopt wat te stijl naar beneden" of "halsaanzet niet ideaal voor het ras" lijken me ook geen punt te zijn voor mijn plannen.

Leuk papier?
Ik wil wel de ouders van mijn paard kennen, maar of dat nu bewezen toppaarden zijn of niet zal me worst wezen. Eigen papierloze fok waarvan moeder en volle zus nog op stal staan, en de hengst gekend is, is voor mij ook prima.
Ras maakt me overigens ook niet uit. Ik heb nu een haflinger, maar zou in de toekomst toch voor een ras kiezen dat minder gevoelig is voor hoefbevangenheid, zomereczeem, ... Dat is nu eenmaal handiger als je je paard 24/7 buiten wil hebben.

Het prijskaartje?
Tsjah, het gevoelige punt... Uiteraard begrijp ik dat een simpel paard evenveel kost qua onderhoud als een topper.
Ik verwacht dat ik met een budget van 5000 wel een paard vind dat aan mijn eisen voldoet...

De relevantie van mijn verhaaltje?
Als ik deze 'eisen' in een advertentie zet, dan word ik doodgegooid met dravers, koudbloeden, oudere paarden met een (pees)blessure, ...
Een gewoon standaard warmbloedpaard dat volledig in mijn plaatje past, zal ik niet snel tegenkomen. Ofwel kunnen ze meer (lees: wedstrijdervaring, hoger trainingsniveau), of hebben ze toch echt potentie voor de sport, wat het prijskaartje verhoogt. Ofwel hebben ze dat belangrijke deel basisopleiding gemist, waardoor ze toch wat loperig/schrikkerig zijn. Ofwel zijn ze nog erg jong. En ga zo maar door.
Bij kwpn'ers valt het me op dat merendeel ofwel potentie heeft, en daar ook echt wat mee gedaan wordt, ofwel kan de ruiter er niet mee om en worden het paardjes met een gebruiksaanwijzing.
Voor zo ver ik vanuit mijn beperkte ervaring kan en mag spreken, kan ik het er inderdaad mee eens zijn dat "gewoon, normale leuke paarden, met een goed karakter, zonder bijzondere aanleg voor de sport" niet zo vaak meer voorkomen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:26

krackertje schreef:
Fabine, sport en keurings-topper in de dop.

Dit spreekt van weinig fokkers realiteit. Het gaat over een jaarling :?
Pas als ze zich bewezen hebben kan je dat zeggen.
Als iedere fokker zijn/haar paarden tot inter zou kunnen laten uitbrengen zouden die fokkers ook meer toppers fokken.
Maar een fokker is een fokker en die houdt zijn dieren of voor de fokkerij aan of verkoopt ze voor de sport of recreatie dat maakt de gebruiker uit.

bakkabouter vind je het echt raar dat een gezond fijn rijpaard dat goed doorgereden is niet voor 5000 euro te koop is, hoeveel tijd en geld zit er niet in zon paard. Waarom denkt iedereen hier toch dat kwaliteit niet betaalt hoeft te worden, er is een crisis dus kunnen wij lekker goedkoop iets aanschaffen. Ja dat kan maar dan ook iets dat niet voor niets goedkoop is

Goede kwaliteitsvolle paarden wordt nog steeds goed voor betaalt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:37

krackertje schreef:

Ok.. ja het is maar waar je de lat legt voor wat onder normale recreatieambities valt als we het over 'braaf gebruikspaard' hebben natuurlijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:49

sarabande schreef:
er is een crisis dus kunnen wij lekker goedkoop iets aanschaffen. Ja dat kan maar dan ook iets dat niet voor niets goedkoop is

Voor een totaal uniek paard ok.. dat kost nog steeds wat een gek ervoor wil geven. Maar voor een goed gebruikspaard durf ik dat dus tegenspreken. Als dat zo was kloegen de fokkers en handelaars nu niet zo. Je kan gewoon wél iets goed lekker goedkoop aanschaffen nu, dat is het hele punt.

Dat van die 'kom ze maar opladen' paarden was overigens geen leugen, het is een voorbeeld van hoe schrijnend hier op een paar plaatsen geweest is. Wat doe je als je 40 vergelijkbare paarden hebt lopen die alle dagen duur voer of de zomerweide vreten, die drie of jonger zijn en waar je er dus wel een paar van kan verkocht krijgen maar zeker niet alles binnen de paar maanden, en de helft of meer van je bedrijfsinkomen verdwijnt omdat klanten geen paarden meer kopen, training meer boeken, geen les meer nemen, geen stalgeld meer betalen of hun paard ergens voor een paar maand op de wei gaan zetten. Die overblijvers stamp je gewoon buiten, adios en het ga ze goed. Gewoon kosten elimineren..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:08

Dan ben je imo een domme fokker, als je zoveel paarden hebt staan die je niet kan verkopen... of een domme handelaar.

Werk je met kwaliteit, dan geraak je er altijd wel voor een deftige prijs vanaf, werk je met '13-in-een-dozijn', dan uiteraard niet...

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:15

sarabande schreef:
krackertje schreef:
Fabine, sport en keurings-topper in de dop.

Dit spreekt van weinig fokkers realiteit. Het gaat over een jaarling :?
Pas als ze zich bewezen hebben kan je dat zeggen.
Als iedere fokker zijn/haar paarden tot inter zou kunnen laten uitbrengen zouden die fokkers ook meer toppers fokken.
Maar een fokker is een fokker en die houdt zijn dieren of voor de fokkerij aan of verkoopt ze voor de sport of recreatie dat maakt de gebruiker uit.

bakkabouter vind je het echt raar dat een gezond fijn rijpaard dat goed doorgereden is niet voor 5000 euro te koop is, hoeveel tijd en geld zit er niet in zon paard. Waarom denkt iedereen hier toch dat kwaliteit niet betaalt hoeft te worden, er is een crisis dus kunnen wij lekker goedkoop iets aanschaffen. Ja dat kan maar dan ook iets dat niet voor niets goedkoop is

Hier dan een fokker die de paarden zelden verkoopt. De paarden die nu op niveau lopen, lieten als veulen/jaarling al zien dat ze kwaliteiten hadden.
Ik weet dat onze jaarling een erg best paard is, ze heeft kwaliteiten voor de sport en laat een best exterieur zien, al met al dus een sport en keurings-topper in de dop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:34

sarabande schreef:
Goede kwaliteitsvolle paarden wordt nog steeds goed voor betaalt

Punt is dat de gemiddelde recreant als bakkabouter dat helemaal niet wil. Die hoeft geen Totilas, die wil gewoon een paard voor 'boodschappendressuur' zoals HC dat zo mooi zegt.
En dan kun je wel een Totilas fokken, maar voor de koper is dat paard de prijs niet waard, omdat dat niet is wat hij zoekt...... die markt vraagt niet om Totilassen, die markt vraagt om leuke, simpele, nuchtere paarden, waar je gewoon lol mee kunt hebben en verder niets. En omdat ze dat talent helemaal niet hoeven, of die perfecte bouw gaan ze ook niet talent-en-perfecte-bouw-centjes betalen.
Denk dat sarabande voor een heel andere markt fokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:38

Dat klopt, maar veel van die gebruikers willen toch eigenlijk zon Tootwannebee, en komen dan in de problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:43

:j klopt.

Daarom zei ik al eerder dat je als gebruiker ook nuchter moet zijn over wat je zelf kunt handelen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:45

En dan geen warmbloed zoeken, maar een haflinger/tinker/... waar de dekgelden bv al helemaal zo hoog niet liggen! Of toch op z'n minst een papierloze...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:46

Mijn paard is een prima gebruikerspaard.
KWPN gefokt, ik haar heb gekocht toen ze 8 was, B dressuur met 2 winstpunten had ze.
Een gezond, goedgekeurd paard in de prijsklasse 3000-4000 euro.

Ik kan er alles mee, bosritten, wat dressuur rijden, beetje springen.
Meer hoef ik ook niet.
Ze is nuchter en braaf, voor mij een ideaal paard.

En zo zijn er best meer paarden zoals zij.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:51

Wat is haar afstamming?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:02

Metall x Thorwald