Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bandida schreef:s0173957 schreef:€1500 is een lachertje, dat weet je zelf ook, voor een beetje jonge kwaliteit betaal je toch €5000, wat nog enorm goedkoop is.
Helemaal niet. Jonge kwaliteit kan je op de BWP stamboek-site zelf twee bladzijden krijgen voor 2000-4000 VRAAGprijs (en dat weet jij zelf ook, wat dat wil zeggen) en voor 5000 vraagprijs nog een hele bende meer.. En dat is dan internetverkoop, zichtbare vraagprijzen.. we weten allemaal dat daar op het erf over te praten valt. Zeker als zo'n paard al een jaar te koop staat in deze dure tijden.
Realiteit: dat jong talent, met papier, koop je voor 3000, een recreatie ruin voor de helft..
De enige paarden die momenteel duurder van de hand gaan zijn > 5j dieren die zich of in de sport, bij keuring of in de fokkerij al onderscheiden hebben, maar dat is al helemaal de markt niet waar een recreatieruiter een 'braaf gebruikspaard' zou gaan zoeken, dus dat is hier in feite ook al niet echt terzake. Als particulier je paard in die categorie krijgen vraagt overigens veel €€€ en veel inspanning, wat het onder de streep veelal het sop de kool niet waard maakt voor kleine fokkers.
Bandida schreef:Oeioei verwarring zie ik. Ik bedoel dat ik zelf meer van halfbloeden of volbloeden houd, verder niks.. maakt niet uit eigenlijk. Over smaak valt niet te twisten..
Dat van die handel was niet serieus hoor, ik bedank voor een inkomen aan paarden proberen verdienen. Kleinschalig lijkt me dat overigens onmogelijk.. of ja, in fokkerij of handel toch.
@s0173957: we hadden het aanvankelijk ook niet over paarden waar je in de sport ver mee kan geraken (wat dat ook moge zijn, Z?).[b][b][/b] [/b]Feit is dat de prijzen erg laag liggen nu, als je recent wat verkocht hebt zal je dat ook niet ontgaan zijn.
krackertje schreef:Bandida schreef:Oeioei verwarring zie ik. Ik bedoel dat ik zelf meer van halfbloeden of volbloeden houd, verder niks.. maakt niet uit eigenlijk. Over smaak valt niet te twisten..
Dat van die handel was niet serieus hoor, ik bedank voor een inkomen aan paarden proberen verdienen. Kleinschalig lijkt me dat overigens onmogelijk.. of ja, in fokkerij of handel toch.
@s0173957: we hadden het aanvankelijk ook niet over paarden waar je in de sport ver mee kan geraken (wat dat ook moge zijn, Z?).[b][b][/b] [/b]Feit is dat de prijzen erg laag liggen nu, als je recent wat verkocht hebt zal je dat ook niet ontgaan zijn.
Z dressuur, dat gaat nog helemaal nergens over. Z-niveau kan een normaal paard met een normale ruiter/amazone leveren.
Subtop ZZL of ZZZ is ook nog te doen, vanaf de LT begint het gehele verhaal pas echt. Ook op dit niveau hebben we het nog altijd over brave/fijne gebruikerspaarden.
Ja luitjes het is mogelijk hoor, tot op het hoogste niveau een fijn gebruikspaard fokken. Voorbeeld: onze Turbo loopt Inter 1 niveau maar gaat ook heel graag en braaf mee op een buitenrit, daar is hij veruit de gemakkelijkste van het gehele stel. Kortom, een sportpaard kan ook een goed/braaf gebruikspaard zijn, het is maar net wat men fokt en wat men er mee uitspookt....
krackertje schreef:Suelza, Als je je verdiept in wat een fijn gebruikspaard zou kunnen zijn, vroeg of laat, richt je je daar op.
Wij stapelen soms bloed op elkaar wat vraagtekens oproept, toch blijkt telkens weer dat deze paarden een juist karakter hebben. Sommige paarden komen onder bepaalde personen beter tot hun recht dan elders, toch blijken het telkens weer, na de juiste opvoeding/omgang hele fijne sportpaarden te kunnen zijn.
Suelza schreef:krackertje schreef:Suelza, Als je je verdiept in wat een fijn gebruikspaard zou kunnen zijn, vroeg of laat, richt je je daar op.
Wij stapelen soms bloed op elkaar wat vraagtekens oproept, toch blijkt telkens weer dat deze paarden een juist karakter hebben. Sommige paarden komen onder bepaalde personen beter tot hun recht dan elders, toch blijken het telkens weer, na de juiste opvoeding/omgang hele fijne sportpaarden te kunnen zijn.
Ja, ben ik het mee eens hoor. Ik werk zelf niet anders...
Probleem is dat veel mensen weinig verstand van paarden, bewegingsleer en anatomie hebben en 'maar gewoon wat doen'. En ja, als je dan een bloederig paard hebt, dan gaat die eens met de hakken in het zand, ja.
Maar is het dan de onkunde van de fokker, die kennelijk een 'niet gebruikerspaard'? fokt of van de ruiter die zijn eigen kunnen ernstig overschat heeft?
krackertje schreef:Fabine, sport en keurings-topper in de dop.
sarabande schreef:er is een crisis dus kunnen wij lekker goedkoop iets aanschaffen. Ja dat kan maar dan ook iets dat niet voor niets goedkoop is
Goede kwaliteitsvolle paarden wordt nog steeds goed voor betaalt.
sarabande schreef:krackertje schreef:Fabine, sport en keurings-topper in de dop.
Dit spreekt van weinig fokkers realiteit. Het gaat over een jaarling![]()
Pas als ze zich bewezen hebben kan je dat zeggen.
Als iedere fokker zijn/haar paarden tot inter zou kunnen laten uitbrengen zouden die fokkers ook meer toppers fokken.
Maar een fokker is een fokker en die houdt zijn dieren of voor de fokkerij aan of verkoopt ze voor de sport of recreatie dat maakt de gebruiker uit.
bakkabouter vind je het echt raar dat een gezond fijn rijpaard dat goed doorgereden is niet voor 5000 euro te koop is, hoeveel tijd en geld zit er niet in zon paard. Waarom denkt iedereen hier toch dat kwaliteit niet betaalt hoeft te worden, er is een crisis dus kunnen wij lekker goedkoop iets aanschaffen. Ja dat kan maar dan ook iets dat niet voor niets goedkoop is
Goede kwaliteitsvolle paarden wordt nog steeds goed voor betaalt.
sarabande schreef:Goede kwaliteitsvolle paarden wordt nog steeds goed voor betaalt