Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Ik persoonlijk vind sowieso dat er geen hengsten met OC(D) goedgekeurd mogen worden. En idd de Contango al helemaal niet. Ik zou eventueel begrijpen dat ze bijv. Totilas zouden accepteren als hij een afvlakking had ofzo, maar in bijna elk ander geval vind ik het niet acceptabel.
Ik snap dan ook niet dat fokkers deze hengsten gebruiken. We willen toch vooruit in de fokkerij, ook qua gezondheid?
ceasario schreef:besita schreef:[en de handelaar die het paard ondanks de bemerking toch wil afnemen ..die gaat de helft betalen ..dus wie is de pineut ?
De handelaar geeft bv. bij een chip op de kogel 1000,euro..want die eigenaar weet niet waarheen..
Handelaar brengt de merrie naar een DA-praktijk in midden brabant...
750 exl. btw. en klaar is kees..
Nieuwe koopster een boktmeisje...dat helemaal lyrisch wordt van de kraamkamer op bokt..en wil graag ook surrogaat moedertje spelen en de merrie wordt gedekt en u raadt het al...met een der bovenstaande hengsten..![]()
Wie heeft er nu al 10 jaar boter op het hoofd ??
besita schreef:ALLES is erfelijk ..
en zelfs als is dat bvb maar 30 % erfelijk dan wil ik die 30 % uitsluiten ..punt
uletje schreef:Ligt er aan welke rapporten je zoekt. In de databank staan ze bijna allemaal, behalve de net opgenomen die staan onderaan de pagina. En net opgenomen zijn dus ook die van vorig jaar..
http://hengsten.kwpn.nl/
Dit is de link, onderaan dus de rapporten te vinden van de nog niet zo lang opgenomen hengsten.
ptiteblue schreef:Dit heb ik gevonden voor de vader van mijn merrie, United.
Bij rontgen staat er niets, en bij statut staat beschikbaar, maar statut van wat? En waar is het beschikbaar?
Bij sommige hengsten is de link rontgen zelf niet bij...
sarabande schreef:Dat betekent dat hij goed is, anders moet het erbij staan. Bij veel oudere hengsten staat het rapport wel, maar daar zijn ze toen mee gestopt. Overigens moet je wbt oc bij United rekening houden met zijn grootvader Partout, dus hem beter niet op niet schone merries gebruiken.
juliomariner schreef:Ik blijf erbij dat niet bewezen is dat deze hengsten het ook gaan doorvererfen, de kans is misschien wel wat groter maar bewezen is het niet. Draaom vind ik dat er van het stamboek van elke hengst een groep driejarigen gerontgend moet worden, dan weet je pas wat.
Het klopt dat de dierenartsen zich steeds meer indekken. Komt het in Nederland ook zo ver dta ze net als in Duitsland standaard rugfoto's gaan eisen?
Rhea schreef:sarabande schreef:Dat betekent dat hij goed is, anders moet het erbij staan. Bij veel oudere hengsten staat het rapport wel, maar daar zijn ze toen mee gestopt. Overigens moet je wbt oc bij United rekening houden met zijn grootvader Partout, dus hem beter niet op niet schone merries gebruiken.
en dat is dus gissen...en dat mag niet op bokt.
Rhea schreef:sarabande schreef:Dat betekent dat hij goed is, anders moet het erbij staan. Bij veel oudere hengsten staat het rapport wel, maar daar zijn ze toen mee gestopt. Overigens moet je wbt oc bij United rekening houden met zijn grootvader Partout, dus hem beter niet op niet schone merries gebruiken.
en dat is dus gissen...en dat mag niet op bokt.
uletje schreef:Daar weet ik niets van, ga niet alle vorige topics nog doorspitten.
Buiten dat, ik vind dat openheid over wat mensen hebben gehoord/dichtbij meegemaakt nooit slecht om te horen/lezen. Dat zijn zaken die fokkers weer mee kunnen nemen in hun hengstenkeuze. In mijn ogen alleen maar goed. Ik vind het daarom ook jammer dat sommige mensen (dus niet doelend op sarabande) die wat willen zeggen, omdat ze dat gehoord hebben, meteen afgebrand worden. Vaak omdat de anderen er zelf een veulen van hebben lopen en dergelijke. Maar dat is een hele andere discussie, en hier niet gepast misschien.
Rhea schreef:Een topic met "meningen" hierover werd gesloten en als ik me niet vergis was het Sarabande die destijds aangaf dat ze het noemen van namen van hengsten die mogelijk oc(d) vererven absoluut niet vond kunnen.
sarabande schreef:Een lijstje op een openbaar forum zetten van hengsten die wel of niet goed zijn vind ik not done ook al is dat in het geruchten circuit bekend.
Fokken met een hengst waarvan bekend gemaakt is dat hij zelf OCD of OC heeft is in dit kader ook een eigen keuze