KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:24

Ligt er aan welke rapporten je zoekt. In de databank staan ze bijna allemaal, behalve de net opgenomen die staan onderaan de pagina. En net opgenomen zijn dus ook die van vorig jaar..

http://hengsten.kwpn.nl/

Dit is de link, onderaan dus de rapporten te vinden van de nog niet zo lang opgenomen hengsten.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:26

Ik vraag mij ook af of we niet in een (economische) vicieuze cirkel terecht komen.
Er zullen minder fokkers met een dergelijke hengst willen fokken, waardoor de dekgelden omhoog gaan om toch een bepaald winstpercentage te behalen. De dekgelden van de gezonde dekhengsten zullen ook omhoog gaan gezien de prijzen van de concurrentie en een hoger winstpercentage. Waar blijven we uiteindelijk? De vraagprijs voor jonge sportpaarden wordt ook weer hoger, omdat men een hogere kostenpost heeft. En dat terwijl de markt nu al op zijn gat ligt.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:45

Suzanne F. schreef:
Ik persoonlijk vind sowieso dat er geen hengsten met OC(D) goedgekeurd mogen worden. En idd de Contango al helemaal niet. Ik zou eventueel begrijpen dat ze bijv. Totilas zouden accepteren als hij een afvlakking had ofzo, maar in bijna elk ander geval vind ik het niet acceptabel.
Ik snap dan ook niet dat fokkers deze hengsten gebruiken. We willen toch vooruit in de fokkerij, ook qua gezondheid?

Dat ligt eraan hoe het zich vererft. Als blijkt dat bepaalde hengsten met OC(D) meer schone kinderen geven dan bepaalde hengsten zonder OC(D) is het weer een ander verhaal. Blijkbaar is het nog steeds niet bewezen dat het hebben van OC(D) een dermate grote impact heeft op het vererven ervan, dat ze daar consequenties aan moeten verbinden. Al zou je dat logischerwijs wel verwachten.

Verder vind ik alle opmerkingen over wat dit uitstraalt naar andere stamboeken onzin aangezien deze uitzonderingen obv een C die het kwpn nu maakt in die stamboeken vaak geen uitzonderingen zijn maar gewoon acceptabel.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:55

ceasario schreef:
besita schreef:
[en de handelaar die het paard ondanks de bemerking toch wil afnemen ..die gaat de helft betalen ..dus wie is de pineut ?

De handelaar geeft bv. bij een chip op de kogel 1000,euro..want die eigenaar weet niet waarheen..
Handelaar brengt de merrie naar een DA-praktijk in midden brabant...
750 exl. btw. en klaar is kees..
Nieuwe koopster een boktmeisje...dat helemaal lyrisch wordt van de kraamkamer op bokt..en wil graag ook surrogaat moedertje spelen en de merrie wordt gedekt en u raadt het al...met een der bovenstaande hengsten.. *\o/*

Wie heeft er nu al 10 jaar boter op het hoofd ?? :z

Ik blijf erbij dat niet bewezen is dat deze hengsten het ook gaan doorvererfen, de kans is misschien wel wat groter maar bewezen is het niet. Draaom vind ik dat er van het stamboek van elke hengst een groep driejarigen gerontgend moet worden, dan weet je pas wat.

Het klopt dat de dierenartsen zich steeds meer indekken. Komt het in Nederland ook zo ver dta ze net als in Duitsland standaard rugfoto's gaan eisen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:01

Vanuit de wetenschap dat alles erfelijk is, dat is ook de basis van gericht fokken, zou je kunnen concluderen dat hengsten met, het meer doorgeven dan hengsten zonder. Zeker als daar door de fokkers bij hun merries ook op geselecteerd wordt.

Dat het andere stamboeken niet boeit is juist hetgeen waardoor de Nederlandse fokkerij zich onderscheidde.
Dat wordt nu verkwanseld.
Tot nu toe er is nog geen hengst met een afwijking ingeschreven waarvan het bloed niet voorhanden was. In dit geval hebben we Tango al bijvoorbeeld.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:02

ALLES is erfelijk ..
en zelfs als is dat bvb maar 30 % erfelijk dan wil ik die 30 % uitsluiten ..punt

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:04

Grote fokkers die héél eisend zijn qua gezondheid (lees RX-foto's...) hebben zelden nog een paard dat niet goed is op de foto! Dat is niet zomaar :n

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:05

Ik snap trouwens ook niet dat als er zoveel hengsten voorhanden zijn ..van overal in Europa ..je binnen het Kwpn ook voldoende aan je trekken komt ..je dan net die ene me bemerking zo geweldig vind :=

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:06

besita schreef:
ALLES is erfelijk ..
en zelfs als is dat bvb maar 30 % erfelijk dan wil ik die 30 % uitsluiten ..punt

Dat sterkt nog meer dat het hoognodig tijd is dat de uitkomsten van het ocd verervingsonderzoek openbaar gemaakt worden aangezien we wel al weten dat het niet (zichtbaar) hebben van OC(D) nog weinig zegt over de mate van vererving ervan

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:07

uletje schreef:
Ligt er aan welke rapporten je zoekt. In de databank staan ze bijna allemaal, behalve de net opgenomen die staan onderaan de pagina. En net opgenomen zijn dus ook die van vorig jaar..

http://hengsten.kwpn.nl/

Dit is de link, onderaan dus de rapporten te vinden van de nog niet zo lang opgenomen hengsten.

Dit heb ik gevonden voor de vader van mijn merrie, United.
Bij rontgen staat er niets, en bij statut staat beschikbaar, maar statut van wat? En waar is het beschikbaar?
Bij sommige hengsten is de link rontgen zelf niet bij...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:12

ptiteblue schreef:
Dit heb ik gevonden voor de vader van mijn merrie, United.
Bij rontgen staat er niets, en bij statut staat beschikbaar, maar statut van wat? En waar is het beschikbaar?
Bij sommige hengsten is de link rontgen zelf niet bij...

Dat betekent dat hij goed is, anders moet het erbij staan. Bij veel oudere hengsten staat het rapport wel, maar daar zijn ze toen mee gestopt. Overigens moet je wbt oc bij United rekening houden met zijn grootvader Partout, dus hem beter niet op niet schone merries gebruiken.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:14

sarabande schreef:
Dat betekent dat hij goed is, anders moet het erbij staan. Bij veel oudere hengsten staat het rapport wel, maar daar zijn ze toen mee gestopt. Overigens moet je wbt oc bij United rekening houden met zijn grootvader Partout, dus hem beter niet op niet schone merries gebruiken.

en dat is dus gissen...en dat mag niet op bokt.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:15

is ooit onderzoek gedaan op het paardenproefbedrijf met veulens van niet gezonde hengsten.
Heeft iemand die uitslag (rapport) beschikbaar?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:16

juliomariner schreef:
Ik blijf erbij dat niet bewezen is dat deze hengsten het ook gaan doorvererfen, de kans is misschien wel wat groter maar bewezen is het niet. Draaom vind ik dat er van het stamboek van elke hengst een groep driejarigen gerontgend moet worden, dan weet je pas wat.

Het klopt dat de dierenartsen zich steeds meer indekken. Komt het in Nederland ook zo ver dta ze net als in Duitsland standaard rugfoto's gaan eisen?

Dit wordt al gedaan. Er worden jaarlingen gescreend van elke hengst, uit zijn eerste echte jaargang. Maar deze informatie wordt helaas niet gepubliceerd.

Ben het er mee eens dat van alle hengsten voorhanden, juist die ene met de bemerking het beste past op jouw merrie, vreemd. Hij zal wel mooi zijn (het liefst zwart), duur (want duur is vaak goed toch?) en mensen met 'verstand' hebben het gezegd....

@ptitebleu: United is goed op de foto's

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:18

Rhea schreef:
sarabande schreef:

Dat is een mening, niet gissen.. En meningen mogen op bokt.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:21

Een topic met "meningen" hierover werd gesloten en als ik me niet vergis was het Sarabande die destijds aangaf dat ze het noemen van namen van hengsten die mogelijk oc(d) vererven absoluut niet vond kunnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:25

Rhea schreef:
sarabande schreef:

Nou ik zie wel andere dingen op Bokt voorbij komen die niet toegestaan zijn, maar dit is niet gissen er is zelfs een voorbeeld van wat dacht je van Bordeaux

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:26

Als zij het niet was ben ik het misschien geweest omdat vhz (van horen zeggen) geen bewijs is, of als je eigen paard het toevallig heeft het nog weinig zegt over de vader

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:26

Daar weet ik niets van, ga niet alle vorige topics nog doorspitten.

Buiten dat, ik vind dat openheid over wat mensen hebben gehoord/dichtbij meegemaakt nooit slecht om te horen/lezen. Dat zijn zaken die fokkers weer mee kunnen nemen in hun hengstenkeuze. In mijn ogen alleen maar goed. Ik vind het daarom ook jammer dat sommige mensen (dus niet doelend op sarabande) die wat willen zeggen, omdat ze dat gehoord hebben, meteen afgebrand worden. Vaak omdat de anderen er zelf een veulen van hebben lopen en dergelijke. Maar dat is een hele andere discussie, en hier niet gepast misschien.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:27

In mijn ogen is het zo:

Waar rook is.... Moet een fokker het wel in zijn gedachten meenemen..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:29

Het lijkt me niet voor de hand liggend dat ik ooit tegen het openbaar maken van hengsten die bovengemiddeld ocd vererven geweest ben, integendeel.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:31

uletje schreef:
Daar weet ik niets van, ga niet alle vorige topics nog doorspitten.

Buiten dat, ik vind dat openheid over wat mensen hebben gehoord/dichtbij meegemaakt nooit slecht om te horen/lezen. Dat zijn zaken die fokkers weer mee kunnen nemen in hun hengstenkeuze. In mijn ogen alleen maar goed. Ik vind het daarom ook jammer dat sommige mensen (dus niet doelend op sarabande) die wat willen zeggen, omdat ze dat gehoord hebben, meteen afgebrand worden. Vaak omdat de anderen er zelf een veulen van hebben lopen en dergelijke. Maar dat is een hele andere discussie, en hier niet gepast misschien.

dat vond ik ook maar daar dacht bokt anders over

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:35

Rhea schreef:
Een topic met "meningen" hierover werd gesloten en als ik me niet vergis was het Sarabande die destijds aangaf dat ze het noemen van namen van hengsten die mogelijk oc(d) vererven absoluut niet vond kunnen.

Ik zal je geheugen even opfrissen ;) :

sarabande schreef:
Een lijstje op een openbaar forum zetten van hengsten die wel of niet goed zijn vind ik not done ook al is dat in het geruchten circuit bekend.
Fokken met een hengst waarvan bekend gemaakt is dat hij zelf OCD of OC heeft is in dit kader ook een eigen keuze

zie niet wat het verschil is tussen het noemen van 1 hengst of het samenvoegen van die genoemde hengsten op een lijst...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:37

Kan je het topic erbij zetten
Ik weet dat je alles van mij volgt, maar dit lijkt me toch iets van een tijd geleden en uit een andere context

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:39