Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:17

ceasario schreef:
Het probleem als dat er zou zijn vind ik te ver gaan..
In de bocht dient het normaal te zijn dat hij zijn achterbeen in het middelpunt naar binnen plaats.
Heb je een ober een dienblad met 10 liters bier aan de rand zien vasthouden..?

Hij zet het inderdaad naar binnen . maar dat zou niet gebeuren wanneer hij voor langer onderweg is ..zoals ik al eerder opmerkte.
Hij doet dit mijn inziens om de voorvoet te ontwijken..

ik snap wat je bedoelt, maar toch zie ik het als uitzwaaien achter, en ik mis toch een stukje onderkomen. Durf niet te zeggen of dat is omdat hij achter niet kan, of voor niet weg komt. (erbij meenemend, dat die het beste stukje van het half uur is, dat hij gister is gereden daar)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:42

weule schreef:
ceasario schreef:
Het probleem als dat er zou zijn vind ik te ver gaan..
In de bocht dient het normaal te zijn dat hij zijn achterbeen in het middelpunt naar binnen plaats.
Heb je een ober een dienblad met 10 liters bier aan de rand zien vasthouden..?

Hij zet het inderdaad naar binnen . maar dat zou niet gebeuren wanneer hij voor langer onderweg is ..zoals ik al eerder opmerkte.
Hij doet dit mijn inziens om de voorvoet te ontwijken..

ik snap wat je bedoelt, maar toch zie ik het als uitzwaaien achter, en ik mis toch een stukje onderkomen. Durf niet te zeggen of dat is omdat hij achter niet kan, of voor niet weg komt. (erbij meenemend, dat die het beste stukje van het half uur is, dat hij gister is gereden daar)

Eens met het laatste. Volte/bocht of niet, een paard hoort achter gewoon te landen in het spoor van het voorbeen, anders loopt hij scheef, en scheef = onttrekken (en als je het doortrekt naar de toekomst: niet in staat om te verzamelen/gewicht op het achterbeen te nemen). Het onder het 'middelpunt' (of 'zwaartepunt') komen geldt voor beide binnenbenen, niet alleen voor het achterbeen, dus dat zou niet ten koste moeten gaan van het recht lopen.

Een verklaring zou idd kunnen zijn dat hij het doet om z'n voorbeen te ontwijken, maar dan klopt er iets anders niet... (takt?!)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:58

MargreetB schreef:
[
Een verklaring zou idd kunnen zijn dat hij het doet om z'n voorbeen te ontwijken, maar dan klopt er iets anders niet... (takt?!)

Ik bekijk het van uit het oogpunt als een gegeven ( voorbeen) ..en jij waarschijnlijk wat is er nog te sleutelen.. Maar met dat laatste kun je niks mee als fokker.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:26

het lijkt hier wel een dierenarts topic te worden :+

Elisa2

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:51

Hij loopt zoals veel Gribs op jonge leeftijd achter..niets mis mee als het bewerkbaar genoeg is en hem niets in de weg zit.Ik vind het filmpje symphatiek,hij loopt veel losser als ie wat meer hals lengte krijg.En zo'n voorbeen is normaal voor een 3-jarige..wat ie los heeft laten zien aan draf krijg je wel weer terug onder het zadel maar dan wel pas wanneer ze sterker worden/zijn.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:57

ceasario schreef:
MargreetB schreef:
[

Ik bekijk het van uit het oogpunt als een gegeven ( voorbeen) ..en jij waarschijnlijk wat is er nog te sleutelen.. Maar met dat laatste kun je niks mee als fokker.

Nee hoor! ;) Ik zie wat ik zie, en dat is puur wat dit paard toont op dit moment, als (nog behoorlijk) jong paard, zowel aan de hand als onder het zadel. En ik ga er vooralsnog van uit dat dit ook is wat hij zal vererven; er ís immers nog niet veel aan gesleuteld, dus wat hij toont is nog redelijk natuurlijk. Dat het d.m.v. 'sleutelen' nog te corrigeren en te verbeteren valt is mogelijk, maar dat neemt (inderdaad) niet weg dat je de 'sleutels' er niet bij in fokt. (Edit: wellicht wel de bewerkelijkheid)

Ik zie (zag) de oorzaak in de achterhand, daar waar het 'probleem' zichtbaar is. Wellicht heb jij gelijk en zit de oorzaak in het voorbeen. Of is het een combinatie. Alles kan natuurlijk. Maar feit blijft dat hij (naar mijn mening) een niet helemaal correcte techniek heeft en dat dat voor mij iig een bezwaar zou zijn om met hem te fokken. (Wellicht wel als later blijkt dat hij dit niet doorgeeft..)
:)
Laatst bijgewerkt door MargreetB op 12-11-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:00

Elisa2 schreef:
Hij loopt zoals veel Gribs op jonge leeftijd achter..niets mis mee als het bewerkbaar genoeg is en hem niets in de weg zit.Ik vind het filmpje symphatiek,hij loopt veel losser als ie wat meer hals lengte krijg.En zo'n voorbeen is normaal voor een 3-jarige..wat ie los heeft laten zien aan draf krijg je wel weer terug onder het zadel maar dan wel pas wanneer ze sterker worden/zijn.

Als je hem vergelijkt met hoe hij was vóór de aanlevering dan is het voorbeen naar mijn idee niet beter (eerder slechter) geworden. Filmpje van destijds staat op pag.9 van dit topic.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:48

Op de KWPN site staat ook nog een (nieuw) filmpje over het verrichtingsonderzoek. Bordeaux komt ook nog even in beeld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:10

yvonnepuntnl schreef:
Op de KWPN site staat ook nog een (nieuw) filmpje over het verrichtingsonderzoek. Bordeaux komt ook nog even in beeld.

Een EVENWICHTIGE-hengst die laat zich fijn bewerken zonder spectaculair te zijn.

http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 313b0305a4

MargreetB schreef:
[

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:20

mooi gesproken meneer hamoen!

maaree ceasario vind jij hem nou WEL of niet leuk? snap soms je teksten echt niet hahaha sorry

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:27

essiesilly schreef:
mooi gesproken meneer hamoen!

maaree ceasario vind jij hem nou WEL of niet leuk? snap soms je teksten echt niet hahaha sorry

Ik zoek meer de waarheid..
In het kwpn-filmpje ziet hij er zeer ontspannen uit en draf is een groot verschil met het andere filmpje..
Wanneer in het filmpje ook een lichte vertraging ingebouwd was geweest had het er ook anders uitgezien..

Of ik hem leuk vind dan zal je hem in het echt moeten zien..want het blijkt nu ook weer dat niet alleen foto's maar ook films keurig in snelheid worden bewerkt.
Dat neemt niet weg dat hij in het KWPN-promotiefilmpje zich op die 20 meter in ruimte presenteert.
Hij heeft mijn aandacht omdat hij uit de moederlijn van Darlington komt. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:28

MargreetB schreef:
Elisa2 schreef:

Als je hem vergelijkt met hoe hij was vóór de aanlevering dan is het voorbeen naar mijn idee niet beter (eerder slechter) geworden. Filmpje van destijds staat op pag.9 van dit topic.

Ja..maar de paarden werken ook vrij hard he..het is een bekend verschijnsel wat voor komt bij jonge paarden onder het zadel.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:32

ceasario schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Een EVENWICHTIGE-hengst die laat zich fijn bewerken zonder spectaculair te zijn.

http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 313b0305a4

MargreetB schreef:
[

:D Nou niet mijn woorden anders proberen te draaien dan dat ze bedoeld zijn... ;)

Ik zal daarom nog maar even uitleggen hoe ik het bedoelde:
- Ik dacht het probleem vooral in de achterhand te zien, namelijk te weinig mogelijkheden om zijn achterbeen te buigen (waar dan ook).
- Jij gaf aan dat het mogelijk in het voorbeen zit; dat hij zijn achterhoef naast de voorhoef neerzet om zo zijn voorhoef te ontwijken --> Ik gaf daarop aan dat - áls dat het geval is - dat betekent dat de takt niet juist is. Immers: hij is dan met zijn voorbeen te láát van de grond. (Ik ga er van uit dat bij een goede takt het achterbeen altijd genoeg ruimte zou moeten hebben om aan de voorkant weg te kunnen... wellicht zijn daar andere theorieën over hoor, daarvoor ben ik niet genoeg onderlegd, vandaar de ?! aan het eind)
Ik gaf dus niet aan dát de takt niet goed is; dat hangt alleen samen met jouw stelling dat de oorzaak aan de voorkant zou zitten (wat overigens best zou kunnen hoor, ik val je dus niet aan in die stelling!)

Verder, en nog belangrijker wellicht:
EVENWICHTIG heeft 2 betekenissen
1. in evenwicht verkerend
2. geestelijk stabiel
Volgens mij gebruiken de heren (en dames) van het KWPN evenwichtig altijd in de 2e betekenis, namelijk 'betrouwbaar, constant van karakter' o.i.d. Voor de 1e betekenis (in evenwicht) gebruikt men doorgaans het woord 'balans'.
Ik vermoed dus dat ze ook hier bedoelen dat hij evenwichtig van karakter is, en niet zozeer evenwichtig als in balans.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:34

MargreetB schreef:
[
Volgens mij gebruiken de heren (en dames) van het KWPN evenwichtig altijd in de 2e betekenis, namelijk 'betrouwbaar, constant van karakter' o.i.d. Voor de 1e betekenis (in evenwicht) gebruikt men doorgaans het woord 'balans'.
Ik vermoed dus dat ze ook hier bedoelen dat hij evenwichtig van karakter is, en niet zozeer evenwichtig als in balans.

Daarom de aanhaling van je takt.. :D

En jammer van de vertragingsbewerking bij het KWPN-filmpje.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:52

Elisa2 schreef:
MargreetB schreef:

Ja..maar de paarden werken ook vrij hard he..het is een bekend verschijnsel wat voor komt bij jonge paarden onder het zadel.

:j Zeker, ze kunnen ook een mindere dag hebben (spierpijn/groeipijn/wat dan ook). Ik moet daar ook bij zeggen dat het kortere draven mij opviel op het filmpje van gister, niet eerder, terwijl ik hem 3x eerder heb gezien de laatste paar maanden, dus wellicht is het inderdaad een mindere dag geweest. Ik ben van plan om de 25ste weer te gaan, ben benieuwd hoe hij dan is.

(Geen reactie op bovenstaande quote maar meer in het algemeen: Het niet-sporen heeft ie overigens alle keren dat ik 'm heb gezien al gedaan, en dat komt ook op alle filmpjes telkens terug, dus ik denk niet dat dat een momentopname is geweest...)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:56

ceasario schreef:
MargreetB schreef:
[

Daarom de aanhaling van je takt.. :D

En jammer van de vertragingsbewerking bij het KWPN-filmpje.

Aaahhhh, nou snap ik het.. :)* :D

Bij mij hapert het filmpje ook nog eens, ik heb 'm tot in den treure herhaald, maar telkens op dezelfde momenten slaat ie over... :?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:17

Het Youtube filmpje en dat van jouw zijn puur in beweging..( de laatste hapert omdat het opladen ingehaald wordt door het afspelen)

Maar al die promotiefilmpjes zijn vaak in een lichte vertraging bewerkt daarbij komt het beeld anders over dan de realiteit,
Maar ook hier weer net als met foto's . Bekijk vooral amateurbeelden en nog beter ga zelf kijken.

dressuurDVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:33

dressuurDVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:36

En ik heb nog een film(pje) gemaakt van First Class (Florencio x Contender x Tin Rocco) in Stegeren.

dressuurDVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:39

Ook Baron (Johnson x Sultan x Fresco) is tijdens een moment opname gefilmd.

De filmpjes zijn 'puur natuur', zonder knip en/of plakwerk.
gr.http://www.dressuurDVD.nl

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:39

Wat een vreselijke manier van rijden op de Johnson zeg :\

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:41

liliputter schreef:

Jij zegt het ! Dramatisch zeg Wat een klootviool ! |( En dan ook nog doorzitten... 8)7
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 12-11-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:42

liliputter schreef:

de anderen werden net zo gereden...... alleen van die staat het meest positieve erop, van de johnson het meest negatieve....

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:56

Ik maak me nu heel veel zorgen :=

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:03

liliputter schreef:
Ik maak me nu heel veel zorgen :=

Hopelijk zijn er in het voorjaar andere ruiters :(:)