Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:04

Wie is "Ze" ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 17:28

krackertje schreef:
Wie is "Ze" ?

De mannetjes van Mars natuurlijk Clown

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:35

sarabande schreef:
krackertje schreef:
Wie is "Ze" ?

De mannetjes van Mars natuurlijk Clown

En dat past wel binnen dit topic?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 18:24

Nou ja wei domme vragen stelt kan een dom antwoord verwachten. Je kan toch gewoon lezen wat misterA zegt.

Alhoewel ik niet denkt dat het door dit topic komt dat er F, Fen J vrije hengsten worden doorgestuurd, de discussie is actueel en wordt breed binnen de fokkerij gevoerd.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:31

Dan zal ik wel een heel dom mens zijn, mij is het zeker niet duidelijk.

Een dom antwoord had ik van jouw niet verwacht en zeker niet de aanname dat iedereen dit soort reacties zou kunnen/moeten begrijpen.

Jammer!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:55

krackertje schreef:

"Ze" zijn in dit geval de heren die op de hengstenkeuring besluiten welke hengsten ze nog een keer opnieuw willen zien en later misschien een deklicentie krijgen.

@Sarabande: je hebt nog niet gereageerd op mijn parering van je stelling als zou bloedspreiding enkel nodig zijn voor paarden die niet vrij zijn van de grote verervers...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:09

krackertje schreef:

Een dom antwoord had ik van jouw niet verwacht en zeker niet de aanname dat iedereen dit soort reacties zou kunnen/moeten begrijpen.

Jammer!

Daar kun jij ook niks aan doen hoor Krackertje ! Ach gut
Er is er hier toch maar eentje die alles weet ?! Slim

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:12

SuSEQ schreef:
@Sarabande: je hebt nog niet gereageerd op mijn parering van je stelling als zou bloedspreiding enkel nodig zijn voor paarden die niet vrij zijn van de grote verervers...

Bloedspreiding is in het belang van de fokkerij. Maar hoe je daar individueel mee omgaat is een andere zaak.

Als je op je F F En J vrije merrie een heel goed veulen uit een van deze 3 hengsten kan fokken is het wellicht belangrijker dat de overwegen dan met minder genoegen te nemen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:16

sarabande schreef:
SuSEQ schreef:

Bloedspreiding is in het belang van de fokkerij. Maar hoe je daar individueel mee omgaat is een andere zaak.

Als je op je F F En J vrije merrie een heel goed veulen uit een van deze 3 hengsten kan fokken is het wellicht belangrijker dat de overwegen dan met minder genoegen te nemen.

Laat dat nu iets zijn dat je van te voren nooit zeker weet ....

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:21

amaze schreef:
krackertje schreef:

Jammer!

Sinterklaas, oh nee die is weer naar spanje, ...ook dat weet ik weer niet, ik ben echt heel erg dom Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:33

amaze schreef:

Volgens mij zit die helemaal niet op dit forum. En wellicht kunnen jullie je gewoon hier tot het onderwerp bepalen, de huiskamer en andere fora zijn meer geschikt voor persoonlijke beschouwingen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:41

Deze zijstap was niet gemaakt als jij gewoon een fijn antwoord had gegeven op mijn vraag, sorry hoor maar je maakt iemand lichtelijk belachelijk en verwacht dat men zich dan aan het onderwerp houdt.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:42

SuSEQ schreef:
krackertje schreef:

"Ze" zijn in dit geval de heren die op de hengstenkeuring besluiten welke hengsten ze nog een keer opnieuw willen zien en later misschien een deklicentie krijgen.

bedankt voor je uitleg, ik had even een black out.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:34

sarabande schreef:

In het belang van de fokkerij dient ervoor gezorgd te worden dat de volgende generaties ook nog een toekomst hebben. Genetische diversiteit behouden hoort daarbij. Vandaar ook mijn opmerking...

Citaat:

Dan heb je inderdaad een goed veulen, maar dat is dan meteen een "eindproduct" voor de fokkerij... Bovendien hoeft een andere hengst niet noodzakelijk minder kwaliteit te bieden. Ergens in de hengstenstapel moet er toch zo'n dier te vinden zijn, als er binnen het KWPN alleen al drie grote verervers zijn?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:54

sarabande schreef:
[
. En wellicht kunnen jullie je gewoon hier tot het onderwerp bepalen, de huiskamer en andere fora zijn meer geschikt voor persoonlijke beschouwingen.

Dat moet je wel eerst over de nodige kwalen beschikken wil je daar mee mogen praten. Ach gut

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:00

ceasario schreef:
sarabande schreef:
[
. En wellicht kunnen jullie je gewoon hier tot het onderwerp bepalen, de huiskamer en andere fora zijn meer geschikt voor persoonlijke beschouwingen.

Dat moet je wel eerst over de nodige kwalen beschikken wil je daar mee mogen praten. Ach gut

Ik voldoe daaraan, ik lijdt aan een kwaal die men domheid noemt, ik verhuis die kant maar op denk ik, nog veel plezier hier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:00

SuSEQ schreef:
Dan heb je inderdaad een goed veulen, maar dat is dan meteen een "eindproduct" voor de fokkerij... Bovendien hoeft een andere hengst niet noodzakelijk minder kwaliteit te bieden. Ergens in de hengstenstapel moet er toch zo'n dier te vinden zijn, als er binnen het KWPN alleen al drie grote verervers zijn?

A is dat geen eindproduct je kan nog 3 generaties verder en B er zijn zat goede hengsten, alleen worden die minder gebruikt zoals al eerder in dit topic werd geconstateerd.

Maar ik stel jou weer de vraag die ik al eerder stelde om niet in oeverloze herhalingen te vallen, kan je ons jouw zicht op de KWPN dressuurfokkerij uit de doeken doen, dat is gemakkelijker discusieren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:37

misterA schreef:
sarabande schreef:
Het heeft wel met elkaar te maken maar valt niet onder de inhoud van dit topic. Als iedereen nu opeens over lengte van voorbenen en kracht achter gaat discusieren, dan mist dit topic de essentie.
Het gaat niet over individuele gevallen het gaat over het geheel. Dus wat te doen om de boel niet dicht te laten slibben.

"Ze" lezen mee Haha!
Vandaag vier hengsten naar de tweede bez., drie daarvan helemaal vrij van FFJ. OK dan! OK dan! OK dan!

Viel mij ook op; mooie ontwikkeling! (Op papier, nu de paarden nog zien Knipoog )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:47

Misschien is dat papier wel het probleem.

Door stiekem toch te veel aan Jazz en Flemmingh/Krack te willen blijven hangen. In de veronderstelling dat die de beste zijn. Hoe objectief iemand ook wil zijn, een mens is dat nooit voor 100%^.

Misschien zouden ze eens zonder papier/eigenaar moeten keuren.. Ik ben benieuwd!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 21:56

Sammie schreef:

Door stiekem toch te veel aan Jazz en Flemmingh/Krack te willen blijven hangen. In de veronderstelling dat die de beste zijn. Hoe objectief iemand ook wil zijn, een mens is dat nooit voor 100%^.

Misschien zouden ze eens zonder papier/eigenaar moeten keuren.. Ik ben benieuwd!

Ja maar het gaat hier over fokken en dat lijkt me zonder papier toch wel heel erg gokken

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:58

Sammie schreef:

Ik ben bang dat er dan helemaal geen "vreem d bloed" meer bij zit. Knipoog

Bij een merriekeuring zou dat nog wel te overwegen zijn maar bij hengsten kan dat echt niet omdat
de merrie/moederlijn zo verrekte belangrijk is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:59

SuSEQ schreef:

Onzin, met zo'n dier kun je binnen het KWPN en binnen de stamboeken die een fokdoel hebben dat aansluit bij het KWPN meer dan goed verder. Deze uitspraak vind ik echt kant noch wal slaan, sorry. Knipoog

@Sammie: Hoe deskudig acht jij een jury...? Als je zo over de juryleden denkt die bij het KWPN jureren, zit je dan wel bij een stamboek dat bij je past vraag ik me af?

Ik vind het logisch dat een paard gefokt uit de beste merriestammen door een zeer succesvol, bewezen fokker eerder het voordeel van de twijfel krijgt dan een vergelijkbaar paard, met een minder goed papier gefokt door Jan L*l de behanger bij wijze van spreken.
Bovendien is het logisch dta paarden met een hoge index meer gebruikt wordt dan een hengst die minder constant vererft. Dat hoeft geen vervelende ontwikkeling te zijn; je moet er je voordeel mee doen en een beetje rationeel blijven denken. Een lijn (plan) uitzetten voor je fokkerij; wat wil je met je stam, met je veulens, hoe moet het paard eruitzien, bewegen en wat denk jij dat de manier is om dat paard te fokken wat jij als ideaal op je netvlies hebt. Er worden elk jaar nieuwe hengsten goedgekeurd, ook uit andere stamboeken, je kunt dekken bij andere stamboeken of eens kiezen voor een volbloed of misschien een goed bewegende springer; wat maar past bij je plan. Teveel mensen laten zich beperken in hun plan door ideeën van anderen of ondoordachte eigen ideeën. Soms vereist de fokkerij wat creatief denken en denken via een omweggetje. Helaas zijn veel mensen daar bang voor. Waarom? Omdat ze een minder veulen kunnen fokken? So what? De recreanten zijn er vast blij mee. Dat is het risico en daar leer je van toch? En fokkerij kost geld; je moet niet denken dat je er geld mee verdiend (als dat wel zo is, dan is dat mooi meegenomen). Commercieel denken vind ik een belemmering voor de fokkerij, al is het soms moeilijk de verleiding te weerstaan, natuurlijk. Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:01

Dat zou kunnen mister Ja Dan kun je iig met zekerheid zeggen dat ze het doel goed voor ogen zien en kunnen onderscheiden.
Maar als dat zo iets.. zou het geen kwaad kunnen om het gewoon eens te proberen Lachen
Over de merrie/moederlijn heb je wel een goed punt Ja Dat is lastig te omzeilen

Lante.. waarom vraag jij je dat af? Gaat het hier om mijn persoonlijke mening? Doet het er toe? Er wordt gevraagd voor suggesties voor de bloedspreiding binnen het kwpn iig niet te versmallen. Mag er dan helemaal balletje opgegooid worden? (De no no's komen al binnen stromen) Het zou pas stom zijn om als een blinde kip achter iemand's mening aan te hollen. Iedereen maakt fouten. Jury's dus ook...
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-12-08 22:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:03

Zonder papier keuren?????

Alsof je een Jazz niet van 100 meter afstand al herkent Clown

Maar ik vind het geen optie. Degene uit zeer waardevolle merriestammen die een mindere dag hebben, die krijgen vaak de kans om zich toch bij een 2de bezichtiging te laten zien op papier. En degene die wel apart zijn, maar genetisch niet interessant die hoeven van mij niet ggk te worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:22

Sammie: We hebben hier een discussie en een discussie draait toch om persoonlijke meningen? Natuurlijk mag je een balletje opgooien, maar mag ik MIJN mening daarop geven? Ik heb al beargumenteerd waarom ik dat vind, nu nog even een aanvulling: Ik vind het een idee van niks, omdat juist de afstamming óók belangrijk is, met name bij de hengsten, maar natuurlijk ook bij de merries (al is dat nog wel wat taboe gebied m.b.t. de merriekeuringen). Een merrie uit een bewezen stam is voor de fokkerij van grotere waarde dan een qua exterieur en beweging even mooie merrie uit een mindere stam (een zogenaamde toevalstreffer). Daar mag van mij best naar gekeken worden, ook al fok ik zelf met een hannoveraanse merrie waarover dus hier bij het KWPN niks bekend is. Dat mijn veulens onder de paarden uit de bewezen KWPN stam staan, daar heb ik geen moeite mee, want dan had ik maar voor die (makkelijkere) weg moeten kiezen en een paard moeten kopen uit een bvewezen merriestam. Ik wil mijn eigen stam opbouwen met een buitenlandse merrie, dan is dit de consequentie. Dat geldt voor iedereen die een veulen fokt uit een merrie die niet uit een bewezen stam komt.